مدل‌یابی معادلات ساختاری نوموفوبیا بر اساس سبک‌های دلبستگی ناایمن و تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه با نقش میانجی احساس تنهایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

2 دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل‌­یابی معادلات ساختاری نوموفوبیا بر اساس سبک‌­های دلبستگی ناایمن و تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه با نقش میانجی احساس تنهایی بود. روش این مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش­‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر خرم‌‏آباد به تعداد 10089 نفر در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه با روش نمونه‌‏گیری خوشه­ای چندمرحله‌­ای تصادفی 400 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده­­‌های پژوهش شامل پرسشنامه نوموفوبیا (NMP-Q) یلدریم و کوریا (2015)، پرسشنامه سبک‌­­های دلبستگی (AAI) هازن و شاور (1987)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم­ شناختی هیجانی (CERQ) گرانفسکی و کرایج (2006) و مقیاس احساس تنهایی-نسخه سوم (UCLA LS3) راسل (1996) بود. داده‌ها به روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌­افزار SPSS و AMOS نسخه 28 تحلیل شد. یافته­‌های پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم سبک­­‌های دلبستگی ناایمن و تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه بر نوموفوبیا معنادار بود (p<0/001). همچنین نتایج نشان داد که احساس تنهایی در رابطه بین دلبستگی ناایمن دوسوگرا (0/361=β و 0/001=sig)، دلبستگی ناایمن اجتنابی (0/322=β و 0/001=sig)، و تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه (0/355=β و 0001=sig) با نوموفوبیا نقش میانجی دارد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود که رابطة بین این متغیرها در مداخله‌های مرتبط با نوموفوبیا دانش‌­آموزان مورد توجه قرار گیرد. لذا بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می‌توان برنامه‌هایی برای پیشگیری، اعمال مداخلات و کنترل نوموفوبیا طرح‌ریزی نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Structural Equation Modeling of Nomophobia based on Insecure Attachment Styles and Maladaptive Cognitive Emotion Regulation with Mediator Role of Loneliness

نویسندگان [English]

  • Hadis Rashno 1
  • Ali Syahmansouri 2
1 MSc student in General Psychology, Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
2 PhD in Educational Psychology, Farhangian University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate structural equation modeling of nomophobia based on insecure attachment styles and maladaptive cognitive emotion regulation with mediator role of loneliness. This was descriptive-correlation research. The statistical population of the research was 10089 female students of the second year of high school studying in the public schools of Khorramabad city in the academic year of 2023-2024. The sample size was selected by multi-stage cluster sampling method, taking into account the loss of some respondents and taking into account the generalizability of the results, 400 people. Data collection tools include the nomophobia questionnaire (NMP-Q) of Yildirim and Correia (2015), adult attachment inventory (AAI) of Hazen and Shaver (1987), cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) of Garnefski & Kraaij (2006) and loneliness scale-version 3 (UCLA LS3) of Russell (1996). Data were analyzed using Pearson correlation and structural equations modeling with SPSS and AMOS version 28. The results showed direct effect of insecure attachment styles and maladaptive cognitive emotion regulation strategies were significant on nomophobia. Also, the results showed that loneliness had a mediating role in relationship between ambivalent attachment style (β=0.361 and sig=0.001), avoidant attachment style (β=0.322 and sig=0.001) and maladaptive cognitive emotion regulation (β=0.355 and sig=0.001) with nomophobia. Based on the results of this research, it is suggested that the relationship between these variables should be taken into consideration in interventions nomophobia in students. Therefore, according to these variables, programs can be planned for the prevention, intervention and control of nomophobia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nomophobia
  • Attachment
  • Emotion Regulation
  • Loneliness