تدوین مدل ساختاری اعتیاد به بازی‌های اینترنتی بر اساس سیستم بازداری رفتاری با میانجی‌گری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

چکیده

اختلال بازی اینترنتی به معنای استفاده مداوم و مکرر از اینترنت در راستای بازی است که به طور معناداری منجر به آشفتگی و نقص در کارکرد شود. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تدوین مدل ساختاری اعتیاد به بازی­‌های اینترنتی بر اساس سیستم­ بازداری رفتاری با میانجی‌‏گری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان شهر تهران بود. روش این مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش­‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه بر اساس نظر کلاین (2023) و با احتساب احتمال ریزش برخی نمونه و در جهت­ تعمیم‌­پذیری بیشتر نتایج، 500 نفر به روش نمونه‏‌گیری در دسترس (شیوه آنلاین) انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌­­های پژوهش شامل آزمون اعتیاد به بازی‌­های اینترنتی (IGD-20 Test) پونتز و همکاران (2014)، مقیاس سیستم­ بازداری رفتاری (BIS Scale) کارور و وایت (1994) و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم­ شناختی هیجانی (CERQ) گرانفسکی و کرایج (2006) بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و مدل­‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته­‌های پژوهش نشان داد که سیستم بازداری رفتاری و راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان با اعتباد به بازی­‌های اینترنتی دارای رابطه مثبتِ معنادار در سطح 0/001 است. راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان با اعتباد به بازی­‌های اینترنتی دارای رابطه منفیِ معنادار در سطح 0/001 است. همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین سیستم­ بازداری با اعتیاد به بازی‌‏های اینترنتی نقش میانجی و معنادار دارد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود که رابطة بین این متغیرها در مداخله‌های مرتبط با اعتیاد به بازی­‌های اینترنتی دانش‌­آموزان مورد توجه قرار گیرد و توجه به سیستم­ بازداری رفتاری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان می‌­تواند نقش بسزایی در کاهش گرایش نوجوانان به بازی­­‌های اینترنتی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Development of Structural Model of Internet Game Addiction Based on Behavioral Inhibition System with Mediation Role of Cognitive Emotion Regulation among Adolescents in Tehran

نویسندگان [English]

  • Alireza Qmarsi Larijani 1
  • Seysd Abolghasem Mehrinejad 2
  • Nemat Sotodehasl 3
1 PhD student in General Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
چکیده [English]

Internet gaming disorder is explained as continuous and frequent use of the Internet in the gaming context, leading to significant distress and dysfunction. The purpose of the present study was to investigate development of a structural model of internet game addiction based on behavioral inhibition system with mediation role of cognitive emotion regulation among adolescents in Tehran. This was descriptive-correlation research. The statistical population was male students in Tehran city in year academic 2023-2024. The sample size was based on of Klein (2023) and taking into account the possibility of some samples falling and in order to generalize the results, 500 people were selected using convenience sampling method (online method). The sample size was selected and with random cluster sampling of 500 students. Data collection tools include the internet gaming disorder questionnaire (IGDQ) of Pontes and et al (2014), behavioral inhibition system scale (BIS Scale) of Carver & White (1994) and cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) of Garnefski and Kraaij (2006). Data were analyzed using Pearson correlation and structural equations modeling. The research results showed that behavioral inhibition system and maladaptive strategies of cognitive regulation of emotion has a significant positive relationship with internet game addiction andladaptive strategies of cognitive regulation of emotion has a significant negative relationship with with internet game addiction at the level of 0.01. The findings of the research showed that the behavioral inhibition system in a positive and meaningful way, maladaptive strategies of cognitive regulation of emotion in a positive and meaningful way, and adaptive strategies of cognitive regulation of emotion in a negative and meaningful way have a direct relationship with addiction to internet games. Also, the results showed that cognitive emotion regulation had a mediating role in relationship between behavioral inhibition systems with internet game addiction. Based on the results of this research, it is suggested that the relationship between these variables should be taken into consideration in interventions internet game addiction in students and attention to behavioral inhibition system and cognitive emotion regulation can play a significant role in reducing adolescent’s internet game addiction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral Inhibition System
  • Adaptive Cognitive Emotion Regulation
  • Maleadaptive Cognitive Emotion Regulation
  • Internet Game Addiction