تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمال‌کاری و راهبردهای مواجهه با آن در دانشجویان: یک پژوهش کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

چکیده

اهمال‌کاری پدیده‌­ای فراگیر و بیانگر تاخیر در فعالیت­‌های تحصیلی است که با عوامل متعددی در ارتباط است و یکی از چالش‌­هایی است که اکثر دانشجویان در طول تحصیل با آن روبرو هستند که می‌­تواند بر جنبه­‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی آنان تاثیرگذار باشد.  هدف از مطالعه حاضر تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمال‌کاری و راهبردهای مواجهه با آن در دانشجویان می­‌باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه خلیج فارس مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403-1402 بود. ابتدا از جامعه دانشجویان در زمینه اهمال‌کاری شیوع شناسی شد و دانشجویانی که نمرات آنها بالاتر از 2 انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان اهمال‌کار شناسایی شدند. ابزار جمع آوری داده­‌ها، مصاحبه‌­های نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه‌گیری هدفمند با 22  نفر از دانشجویان مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده­‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. یافته‌­ها در ادراک و نگرش اهمال‌کاری، دو مقوله اصلی (منفی و مثبت) و هفت مفهوم اولیه (تاخیر در انجام وظایف، ویژگی‌های شخصیتی، فرسودگی، عاطفه منفی، خودسرزنشی، نگرش مثبت موقتی، دارا بودن افکار مقابله‌­ای) را نشان دادند. راهبردهای مواجهه از چهار مقوله اصلی (راهبرد اجتنابی، مقابله‌ای، تسلیم و هیجان­‌مدار) و هشت مفهوم اولیه (اجتناب از وظایف، روی آوردن به فضای مجازی، گرایش به پیشگیری از اهمال‌کاری، برنامه‌ریزی، خودباوری پایین، جایگزین کردن خواب، هیجانات منفی و احساسات منفی) تشکیل شدند. الگوهای پایدار شخصیتی و انگیزشی طبقه مرکزی یافته­‌های حاضر را شکل دادند. این یافته‌­ها تلویحات کاربردی مهمی در فهم نیمرخ شخصیتی  و انگیزشی افراد اهمال‌کار دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining Perception and Attitude Towards Procrastination and Coping Strategies Among Students: A Qualitative Research

نویسندگان [English]

  • Sadegh Hekmatiyan Fard 1
  • Seyed Mousa Golestaneh 2
  • Mahnaz Joukar Kamal Abadi 3
  • Yousef Dehghani 2
1 PhD student, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
چکیده [English]

Procrastination is a widespread phenomenon and represents a delay in academic activities, which is related to several factors, and is one of the challenges that most students face during their studies, which can affect various aspects of life. their personal and social influence. The purpose of the present study is to explain the perception and attitude towards procrastination and strategies to deal with it in students. This research was carried out in the framework of a qualitative approach and using the data research method of the foundation. The statistical population included Persian Gulf University students studying in the academic year 2023-2024. First, the prevalence of procrastination among students was analyzed and students whose scores were higher than 2 standard deviations from the average were identified as procrastinators. The tool of data collection is semi-structured interviews, and in order to collect information, interviews were conducted with 22 students using the purposeful sampling method. Data analysis was done in three stages of open coding, central coding and selective coding. The findings in the perception and attitude of procrastination show two main categories (negative and positive) and seven primary concepts (delay in performing tasks, personality traits, burnout, negative emotion, self-blame, temporary positive attitude, having confrontational thoughts). They gave. Coping strategies from four main categories (avoidance, coping, surrender and emotion-oriented strategies) and eight primary concepts (avoiding tasks, turning to virtual space, tendency to prevent procrastination, planning, low self-esteem, replacing sleep, emotions negative and negative emotions) were formed. The stable personality and motivational patterns of the central class shaped the present findings. These findings have important practical implications in understanding the personality and motivation profile of procrastinators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Procrastination
  • Perception and Attitude of Procrastination
  • Coping Strategies
  • Students
  • Qualitative Research