رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان: نقش میانجی خودنظم‌جویی تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌­آموزان با نقش میانجی خودنظم­‌جویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدل­‌یابی معادلات ساختاری) بود. در این مطالعه، جامعة آماری را کلیه دانش‌آموزان پسر کلاس دهم مقطع متوسطه مدارس شهر ارومیه در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادندکه از بین آنها 420 نفر از طریق نمونه‌­گیری خوشه‌­ای به عنوان نمونة پژوهش موردمطالعه قرار گرفتند. برای جمع‌­آوری داد­ه‌­ها از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p<0/05). همچنین بین سرزندگی تحصیلی و  فرسودگی تحصیلی رابطه منفی معناداری (p<0/05) به دست آمد. علاوه بر این،  نتایج نشان داد خودنظم­‌جویی تحصیلی، بین اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی و بین سرزندگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی نقش میانجی دارد (p<0/05). بر مبنای یافته­‌های به‌دست‌آمده، می‌­توان گفت خودنظم‌­جویی تحصیلی از عوامل مهمی است که در رابطة بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرند. در واقع دانش‌­آموزانی که خودنظم­‌جویی تحصیلی در آنها پایین باشد احتمال اینکه اهمال‌کاری تحصیلی بالا و سرزندگی تحصیلی پایین آنها به فرسودگی تحصیلی منجر شود، زیاد است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Academic Procrastination and Academic Vitality with Academic Burnout in Students: The Mediating Role of Academic Self-Regulation

نویسنده [English]

  • Saeed Pourabdol
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

This study aimed to investigate the relationship between academic procrastination, academic vitality, and academic burnout among high school students, with the mediating role of academic self-regulation. The research method was descriptive, correlational, and based on structural equation modeling (SEM). In this study, the statistical population consisted of all male 10th-grade students an Urmia city high schools in the academic year 2023-2024. Among these, 420 were selected as the research sample using cluster sampling. The study population included all tenth-grade male students in Urmia City, Iran. A total of 420 students were selected using multistage cluster sampling. Data were collected using four self-report questionnaires: the Academic Burnout Scale (ABS), Academic Self-Regulation Questionnaire (ASRQ), Academic Vitality Scale (AVS) (Dehghani-zadeh & Hosseini Chari, 2012), and Academic Procrastination Scale (APS). The results indicated a significant positive relationship between academic procrastination and academic burnout (p<0.05). Additionally, there was a significant negative relationship between academic vitality and academic burnout (p<0.05). Furthermore, the results showed that academic self-regulation mediated the relationship between academic procrastination and academic burnout, as well as between academic vitality and academic burnout (p<0.05). Based on these findings, it can be concluded that academic self-regulation is an important factor that should be considered in the relationship between academic procrastination, vitality, and burnout. Students with low academic self-regulation are more likely to experience academic burnout because of high academic procrastination and low academic vitality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Procrastination
  • Academic Vitality
  • Academic Burnout
  • Academic Self-Regulation
ایمان خواه، رضا؛  صفایی مجد، معصومه و دلارامی، مرضیه (1401). بررسی رابطه اشتیاق تحصیلی و مولفه های آن با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان شهرستان هامون. پیشرفت های نوین در روانشناسی، 5 (52) ،470 - 453.
بارانی ، حمید؛ راه‌پیما، سمیرا و  خرمایی ، فرهاد (1398). رابطه امید به تحصیل و تحصیل‌گریزی:‌نقش واسطه‌ای خودنظم‌جویی تحصیلی. فصلنامه روان‌ شناسی تحولی، 15 (59)، 335-323.
پودینه ابراهیمی، مریم؛ حاتمیان، پیمان و رهدار، محمد (1401). نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمال کاری تحصیلی و انعطاف‌پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه. روان پرستاری، ۱۰ (۴)، ۳۳-۴۰
پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر و عباسی، مسلم (1394). مقایسه‌ی اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری، 4(3)، 22-38.
خواجوی، موسی، رحیمیان، نیما، خواجوی، یاسر و جوادی پور، محمدجواد (1400). خوش‌بینی تحصیلی، هویت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی به‌عنوان پیش‌بین‌های بهزیستی مدرسه (علاقمندی به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی و رفتارهای مخرب) در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان ایذه. توانمندسازی کودکان استثنایی، 13(4)، 21-11.
دهقانی زاده، محمدحسین و حسین چاری، مسعود (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری 4 (2)، 47-21.
رحمانی جوانمرد، سمیرا و محمدی، سمیه (1396). نقش عاطفه مثبت و منفی, ترس از شکست و جهت گزینی هدف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 18(1)، 118-110.
سماوی، سید عبدالهادی؛ سماوی، سید عبدالوهاب و هاشمی پور، سارا (1402). ارائه مدل علی سرزندگی تحصیلی بر اساس نگرش تحصیلی، خودتنظیمی عاطفی و تحول مثبت جوان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 20 (49)، 121-103.
عقیلی مهریزی، یاسمن؛ پوراحسان، سمیه و توحیدی، افسانه (1401). رابطه بین ویژگی‌های شخصیت و سبک‌های مقابله با استرس با فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری تحصیلی. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 16 (57)، 104-91.
کشت‌ورز کندازی، احسان و اوجی نژاد، احمدرضا (1399). نقش واسطه ای خودنظم‌جویی تحصیلی در رابطه ذهن‌آگاهی با رفتار غیرمولد تحصیلی. فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی، 11(39)، 120-95.
کمایی، عاطفه؛ عسکری، پرویز؛ حیدری، علیرضا؛ نادری، فرح و مکوندی، بهنام (1399). رابطه علی بین اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی از طریق میانجیگری سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دختر. پژوهش در نظام های آموزشی، 14(48)، 125-109.
مطیعی، حورا؛ حیدری، محمود؛ باقریان، فاطمه و زرانی، فریبا (1397). مولفه های تشخیص دهنده اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی. علوم پزشکی صدرا، 6(4 )، 286-275.
ملایی، فاطمه؛ حجازی، مسعود؛ یوسفی افراشته، مجید و مروتی، ذکرالله (1399). نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر زنجان. دو ماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۳ (۱) ،۴۳-۵۲.
ناطقی، مریم و نعمت طاوسی، محترم (1398). نقش واسطه ای حرمت خود و خودنظم جویی در رابطه بین نیازهای اساسی روانشناختی و بهزیستی روانشناختی. مطالعات روانشناختی، 15 (2)، 163-145.
Afrilliyanti, R. A., & Affandi, G. R. (2023). Parent-Child Secure Attachment Relationship with Academic Self-Regulation in Grade 10 Students of Vocational High Schools in Sidoarjo. Indonesian Journal of Innovation Studies21, 10-21070.
Aghili Mehrizi, Y., Pourehsan, S., & Towhidi, A. (2022). Relationship between personality traits and coping styles with academic burnout: The mediating role of academic procrastination. Journal of Research in Educational Science16(57), 91-104.
Amr, F., & Elsayed, A. (2023). Effect of Using Electronic Mind Maps as Teaching Strategy on the Academic’s vitality, Self-Efficacy, and Achievement among Nursing Students. International Egyptian Journal of Nursing Sciences and Research.
Andrade, H. L. (2010). Students as the definitive source of formative assessment: Academic self-assessment and the self-regulation of learning. In Handbook of formative assessment (pp. 90-105). Routledge.
Balkis, M. (2013). Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: the mediation role of rational beliefs about studying. Journal of Cognitive & Behavioral Psychotherapies13(1).
Baudewyns, V., Bruyneel, A., Smith, P., Servotte, J. C., & Dancot, J. (2023). Prevalence and factors associated with academic burnout risk among nursing and midwifery students during the COVID‐19 pandemic: A cross‐sectional study. Nursing Open10(5), 3232-3242.
Bouffard, T., Boisvert, J., Vezeau, C., & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self‐regulation and performance among college students. British journal of educational psychology65(3), 317-329.
Cheng, J., Zhao, Y. Y., Wang, J., & Sun, Y. H. (2020). Academic burnout and depression of Chinese medical students in the pre-clinical years: the buffering hypothesis of resilience and social support. Psychology, health & medicine25(9), 1094-1105.
Chun Chu, A. H., & Choi, J. N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of" active" procrastination behavior on attitudes and performance. The Journal of social psychology145(3), 245-264.
Cjuno, J., Palomino-Ccasa, J., Silva-Fernandez, R. G., Soncco-Aquino, M., Lumba-Bautista, O., & Hernández, R. M. (2023). Academic Procrastination, Depressive Symptoms and Suicidal Ideation in University Students: A look during the Pandemic. Iranian Journal of Psychiatry18(1), 11-17.
Ellis, A., & Knaus, W. J. (1977). Overcoming procrastination. New York: Signet Books, 1977. APA. ORG: сайт Американской Психологической Ассоциации. –Режим доступа: URL: http://www. apa. org/pubs/index. aspx.
Elsayed Farid Amr, A., H Salama, A., Mohamed Mansour Gad, A., & Ibrahim Doma, N. (2023). Effect of Using Electronic Mind Maps as a Teaching Strategy on Academic vitality, Self-Efficacy, and Achievement among Nursing Students. International Egyptian Journal of Nursing Sciences and Research3(2), 546-562.
Ferrari, J. R., O'Callaghan, J., & Newbegin, I. (2005). Prevalence of procrastination in the United States, United Kingdom, and Australia: arousal and avoidance delays among adults. North American Journal of Psychology7(1).
García-Ros, R., Pérez-González, F., Tomás, J. M., & Sancho, P. (2022). Effects of self-regulated learning and procrastination on academic stress, subjective well-being, and academic achievement in secondary education. Current Psychology, 1-15.
Gefen, D., Straub, D., & Boudreau, M. C. (2000). Structural equation modeling and regression: Guidelines for research practice. Communications of the association for information systems4(1), 1-7.
Gholizadeh, G., & Rahimi, M. (2023). The mediating role of academic self-regulation in the relationship between autocorrect use and vocabulary size. Contemporary Educational Technology15(2).
Gomes, M., Monteiro, V., Mata, L., Peixoto, F., Santos, N., & Sanches, C. (2019). The Academic Self-Regulation Questionnaire: a study with Portuguese elementary school children. Psicologia: Reflexão e Crítica32.
Grunschel, C., Schwinger, M., Steinmayr, R., & Fries, S. (2016). Effects of using motivational regulation strategies on students' academic procrastination, academic performance, and well-being. Learning and individual differences49, 162-170.
Hatamian, P., & Rahdar, M. (2022). The Role of emotional dysregulation, academic procrastination and family flexibility in predict academic burnout female students the second period in high school. Iranian Journal of Psychiatric Nursing10(4), 33-40.
Hwang, E., & Kim, J. (2022). Factors affecting academic burnout of nursing students according to clinical practice experience. BMC Medical Education22(1), 346.
Khajavi, M., Rahimian, N., Khajavi, Y., & Javadipour, M. J. (2023). Academic optimism, academic identity and academic vitality as predictors of school well-being (interest in school, perceived academic self-efficacy and destructive behaviors) in male high school students in Izeh city. Empowering Exceptional Children.
Khalifa, T. S. M. (2023). Performance Perfectionism and its Relation to Academic Procrastination and Depression among Early Childhood Student Teachers.
Kilic, R., Nasello, J. A., Melchior, V., & Triffaux, J. M. (2021). Academic burnout among medical students: respective importance of risk and protective factors. Public Health198, 187-195.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of school psychology, 46(1), 53-83.
Martinie, M. A., Potocki, A., Broc, L., & Larigauderie, P. (2022). Predictors of procrastination in first-year university students: role of achievement goals and learning strategies. Social Psychology of Education, 1-23.
Mastrantonio, M. P., Pestana, J. V., & Codina, N. C. M. (2023). Predicting procrastination with academic performance: Towards the anticipation of a higher education problem. Intangible Capital, 2023, vol. 19, num. 2, p. 316-327.
Mollaei, F., Hejazi, M., Yosefi Afrashteh, M., & Morovvati, Z. (2020). Mediating Role of Cognitive Flexibility on Relation of Academic Optimism, with Academic Vitality, Among High School Girl Students of Zanjan. Education Strategies in Medical Sciences13(1), 43-52.
Neumann, Y., Finaly-Neumann, E., & Reichel, A. (1990). Determinants and consequences of students' burnout in universities. The Journal of Higher Education, 61(1), 20-31.
Pintrich, P. R., & Zusho, A. (2002). The development of academic self-regulation: The role of cognitive and motivational factors. In Development of achievement motivation (pp. 249-284). Academic Press.
Putwain, D. W., Jansen in de Wal, J., & van Alphen, T. (2023). Academic buoyancy: Overcoming test anxiety and setbacks. Journal of Intelligence11(3), 42.
Räisänen, M., Postareff, L., Mattsson, M., & Lindblom-Ylänne, S. (2020). Study-related exhaustion: First-year students’ use of self-regulation of learning and peer learning and perceived value of peer support. Active Learning in Higher Education21(3), 173-188.
Ryan, R. M., & Frederick, C. (1997). On energy, personality, and health: Subjective vitality as a dynamic reflection of well‐being. Journal of personality65(3), 529-565.
Ren, K., Chen, X., Zhang, Y., Sun, F., & Peng, F. (2023). Physical activity and academic procrastination in Chinese college students: The serial mediating roles of physical self-perceptions and self-esteem. Frontiers in Psychology14.
Samavi, A., Samavi, A., & Hashmipoor, S. (2023). Presenting a causal model of academic vitality based on academic attitudes Emotional self-regulation and positive youth development. Journal of Educational Psychology Studies20(49).
Sari, M. P., & Hazim, H. (2023). The Relationship Between Academic Anxiety and Academic Procrastination in Students of the Faculty of Psychology and Education, University of Muhammadiyah Sidoarjo. Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies5, 10-21070.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies3, 71-92.
Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (2007). Influencing children's self-efficacy and self-regulation of reading and writing through modeling. Reading & writing quarterly23(1), 7-25.
Shaked, L., & Altarac, H. (2023). The possible contribution of procrastination and perception of self-efficacy to academic achievement. Journal of Further and Higher Education47(2), 197-214.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. (1994). Procrastination assessment scalestudents (pass). Measure for Clinical Practice, 2, 446-452.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology31(4), 503.
Soorgi, C., Ghanifar, M. H., Asadi Yoonesi, M. R., & Ahi, Q. (2020). The effectiveness of emotional self-control on students' academic vitality and academic performance. Quarterly Journal of Child Mental Health7(3), 40-52.
Suárez-Perdomo, A., Ruiz-Alfonso, Z., & Garcés-Delgado, Y. (2022). Profiles of undergraduates’ networks addiction: Difference in academic procrastination and performance. Computers & Education181, 104459.
Torrato, J. B., Aguja, S. E., & Prudente, M. S. (2021). Using Web Video Conferencing to Conduct a Program as a Proposed Model toward Teacher Leadership and Academic Vitality in the Philippines. Education Sciences11(11), 658.
Valenzuela, R., Codina, N., Castillo, I., & Pestana, J. V. (2020). Young university students’ academic self-regulation profiles and their associated procrastination: autonomous functioning requires self-regulated operations. Frontiers in Psychology11, 354.
Vizoso, C., Arias-Gundín, O., & Rodríguez, C. (2019). Exploring coping and optimism as predictors of academic burnout and performance among university students. Educational Psychology39(6), 768-783.
Wang, Q., Sun, W., & Wu, H. (2022). Associations between academic burnout, resilience and life satisfaction among medical students: a three-wave longitudinal study. BMC Medical Education22(1), 248.
Williams, P. E., Wall, N., & Fish, W. (2019). Mid-career adult learners in an online doctoral program and the drivers of their academic self-regulation: The importance of social support and parent education level. International Review of Research in Open and Distributed Learning20(1).
Zarrin, S. A., Gracia, E., & Paixão, M. P. (2020). Prediction of academic procrastination by fear of failure and self-regulation. Educational Sciences: Theory & Practice20(3), 34-43.
Zimmerman, B. J. (1994). Dimensions of academic self-regulation: A conceptual framework for education. Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications1, 33-21.