احدی، بتول؛ میرزایی، پری؛ نریمانی، محمد؛ و ابوالقاسمی، عباس. (1388). تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمرو. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 9(3)، 202-193.
اصغریمقدم، محمدعلی؛ حکیمیراد، الهام؛ و رضازاده، طاهره. (1388). اعتیاریابی مقدماتی نسخه تجدیدنظرشده پرسشنامه حالت- صفت بیان خشم در دانشجویان. دانشور رفتار، 31؛ 10-28.
اصغریمقدم، محمدعلی؛ مقدسین، مریم؛ و دیباجینیا، پروین. (1390). بررسی پایایی و اعتبار ملاک نسخه فارسی پرسشنامه حالت-صفت بیان خشم در جمعیت بالینی. دو فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت، 3(5)، 75-95.
امیرخانلو، عادل؛ دوستی، یارعلی؛ و دنیوی، رضا. (1400). مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری با آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک. سلامت اجتماعی، 9(1)، 35-25.
امینیان دهکردی، فاطمه؛ رمضانی، خسرو؛ و ماردپور، علیرضا. (1400). اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر خودشیفتگی و زورگویی دانشآموزان زورگو. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(3 )، 3462-3453.
بلوم کوبست، مایکل. (بیتا). مهارتهای سازگاری با کودکان ناسازگار، راهنمای عملی برای والدین و درمانگران. ترجمه جواد علاقبندراد. (1391). تهران: سنا.
بهمنی، بهناز؛ ترابیان، سحرالسادات؛ رضائینژاد، سالار؛ منظریتوکلی، وحید؛ و معینیفرد، مژگان. (1395). بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی هیجانی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی نوجوانان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناسی، 7(2)، 80-69.
پروت، تریسی؛ و وادکینز، ملانی .(2015). مهارتهای ضروری مصاحبه و مشاوره. ترجمه: شکوه نوابینژاد، نادره سعادتی، و مهدی رستمی. (1395). تهران: جنگل.
پورشهریار، حسین؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم؛ خداپناهی، محمدکریم؛ کاظمنژاد، انوشیروان؛ و خفری، ثریا. (1387). بررسی رابطه بین سطوح سازگاری و رگههای شخصیتی نوجوانان. مجله علوم رفتاری، 2(2)، 106-97.
ثابتمقدم، عباس. (1394). استفاده از اینترنت و تأثیر آن بر سازگاری اجتماعی و مهارتهای ارتباطی. تهران: دانشیاران ایران.
جنگی قوجهبیگلو، شهلا؛ شیرآبادی، علیاکبر؛ انصارحسین، سروین؛ و علیزاده گورادل، جابر. (1393). اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال سلوک، مجله علوم پزشکی کرمانشاه، 18(8) ، 451-443.
حاجتی، فرشتهالسادات؛ اکبرزاده، نسرین و خسروی ، زهره. (1387) . تاثیر آموزش برنامه ترکیبی درمان شناختی رفتاری با رویکرد مثبتگرایی بر پیشگیری از خشونت نوجوانان شهر تهران . فصلنامه مطالعات روانشناختی، 4 (16)، 56-35.
حاجعبدالهی، سیما. (1388). سازگاری اجتماعی و عوامل مؤثر آن. تهران: بلور.
حسینزاده، محمدعلی. (1391). مهارتهای سازگاری. تهران: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
حسینییزدی، سیده عاطفه؛ مشهدی، علی؛ کیمیایی، سیدعلی؛ و عاصمی، زهرا. (1394). اثربخشی برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق بر بهبود خودپنداره و تابآوری کودکان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 9(1، 33)، 21-7.
حیدری، صدرالله. (1390). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کنترل خشم و کاهش پرخاشگری زندانیان مرد زندان کازرون. پایاننامه کارشناسی ارشد منتشرنشده دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دادستان، پریرخ؛ و منصور، محمود. (1392). روانشناسی ژنتیک 2: نظامهای تحولی از روان تحلیلگری تا رفتارشناسی و نظامهای عینی. تهران: رشد.
دلوکلینسکی، اریک ال؛ و آلن، سندرا اف. (1394). مهارتهای سازگاری (جهت آموزش کودکان 5 تا 11 سال). ترجمه محمد مشکانی و حسین ملک محمد. تهران: سمیع.
رجبی، سوران؛ و علیمرادی، خدیجه. (1397). درمان شناختی رفتاری بر وضوح خودپنداره، افسردگی، اضطراب، استرس و عزتنفس. مطالعات روانشناختی، 14(3)، 146-131.
رفیعی اردستانی، مانی؛ اسکندری، حسین؛ برجعلی، احمد و فرخی، نورعلی. (1398). شناخت فقدانهای تجربهشده در تاریخچه زندگی جوانان ساکن شهر تهران: یک پژوهش پدیدارشناختی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 37(2)، 97-63.
رفیعی، حسن. (1389). اریکسون: فرزند خود و معمار هویت. تهران: دانژه.
روبنزاده، شرمین؛ و عابدین، علیرضا. (1394). ارائه پروتکل روانپویایی شندرمانی گروهی کوتاهمدت در نوجوانان داغدیده. مطالعات روانشناسی بالینی، 20(2)، 201-187
ریحانی، حمید. (1393). اثر بخشی آموزش مثبتاندیشی بر عزت نفس و کنترل خشم پسران دانش آموز پرخاشگر مقطع دبیرستان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
زارع، ناصر؛ دهقانی، یوسف؛ و گلستانه، موسی. (1394). تاثیر درمان شناختی–رفتاری بر عزت نفس حالت و ترس ازارزیابی منفی دانشآموزان. کنفرانس ملی روانشناسی علوم تربیتی و اجتماعی.
سلیمی بجستانی، حسین؛ عباسی، سکینه؛ و کاظمی، نرجس. (1391). مشاوره گروهی: بر گذشته و نامده بنیاد مکن. مداخلات درمانی شناختی رفتاریCBT برای کاهش میزان اضطراب و افسردگی. رشد مشاور مدرسه، 30: 46-44.
سهندی فر، سولماز؛ حسینی، راضی؛ حسینی، شهره؛ نعمتینیا، فاطمه؛ و فرضی، فرامرز. (1395). اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر خودپنداره کودکان. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی؛ 2(3)؛ 24-19.
سیاسی، علیاکبر. (1393). نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: دانشگاه تهران.
سیانکی جمشیدی، مریم؛ مظاهری، محمد علی؛ و محمدی، علی. (1394). مداخلات ویژه سوگ برای کمک به کودکان داغدیده. رویش روانشناسی، 14(3)؛ 129-164.
سینها، ای. کی. پی.، سینک، آر. پی (1993). راهنمای پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی. ترجمه ابوالفضل کرمی. (1380). تهران: مؤسسه روانتجهیز.
شارف، ر. (2001). نظریههای رواندرمانی و مشاره. ترجمه مهرداد فیروزبخت. (1395). تهران: ویرایش.
شانهساززاده، شهرزاد. (1396). اثر بخشی آموزش مدیریت هیجان بر اساس نظریه جانسون و گرینبرگ بر چالش های رفتاری کودکان طلاق. پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد خمینیشهر.
شاهقلیان، میترا.(1391). تاثیر قصه گویی بر کاهش پرخاشگری و ناسازگاری اجتماعی کودکان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
شفیعآبادی، عبدالله؛ و ناصری، غلامرضا. (1392). نظریههای رواندرمانی. تهران: سمت.
عابدین، علیرضا؛ روبنزاده، شرمین؛ و صالحی، دلارام. (1398). پنج داستان واقعی سوگ. تهران: قطره.
علیزاده، حمید. (1388). آدلر: پیشگام روانکاوی جامعهنگر. تهران: دانژه.
فرامرزی، سالار؛ عسگری، کریم؛ و تقوی، فاطمه. (1391). تاثیر درمان شناختی رفتاری بر میزان سازگاری دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به سوگ. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 10(5)؛ 382-373.
فیست، جس؛ فیست، گرگوری. (2013). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. (1400). تهران: روان.
فولادچنگ، محبوبه. (1385). نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان. فصلنامه خانوادهپژوهی، 2(7)، 209- 221.
کاروان بروجردی، کیانا؛ زمردی، سعیده؛ و آقاجانی هشچین، طهمورث. (1399). اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر هوش هیجانی و هویتیابی نوجوانان، نشریه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، 1(1)، 200-190.
کریمی، یوسف. (1392). روانشناسی اجتماعی (نظریه ها، مفاهیم و کاربردها). تهران: ارسباران.
کویلیام، سوزان. (2033). مثبت اندیشی و مثبتگرایی کاربردی. ترجمه فرید براتی و افسانه صادقی. (1390). تهران: دید آور.
گنجی، مهدی. (1392). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM_V . تهران: ساوالان.
مهنیزاده، سمیه. (1394). کنترل خشم و تابآوری در دختران نوجوان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه الزهرا.
میری، فروغ. (1393). بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری بر افزایش رضایتمندی زناشویی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
نینان، مایکل؛ و درایدن، ویندی. (2006). راهنمای سریع شناختدرمانی. ترجمه زهرا اندوز. (1394). تهران: ارجمند.
هاوتون، کیت. (1999). رفتار درمانی شناختی راهنمانی کاربردی در درمان اختلالهای روانی. ترجمه حبیبالله قاسمزاده. (1380). تهران: ارجمند.
همتی، فاطمه؛ و طالقانی، نرگس. (1389). کارل نسوم راجرز: "خود" هسته نظری شخصیت. تهران: دانژه.
وردن، ویلیام. (1396). مشاوره و درمان سوگ. ترجمه احمدرضا کیانی و فاطمه سبزواری. تهران: ارجمند.
Asvaroğlu, S. Y. & Bekiroğulları, Z. (2020). Cognitive Behavioral Therapy Treatment for Child Anger Management. The European Journal of Social & Behavioral Sciences, 28(2), 112-118
Carpenter, J. K., Andrews, L. A., Witcraft, S. M., Powers, M. B., Smits, J. A. J. and Hofmann, S. G. (2018). Cognitive behavioral therapy for anxiety and related disorders: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials, Depressive and Anxiety, 35(6); 502-514.
Chan, F., Berven N.L., Thomas K.R. (2015). Counseling Theories and Techniques for Rehabilitation and Mental Health Professionals. Springer Publishing Company, LLC
Charkhandeh M., AbuTalib M., & Jane Hunt C. (2016). The clinical effectiveness of cognitive behavior therapy and an alternative medicine approach in reducing symptoms of depression in adolescents. Psychiatry Research, 239(30); 325-330.
Cohen JA, Mannarino AP, Staron VR. (2012). A pilot study of modified cognitive-behavioral therapy for childhood traumatic grief (CBT-CTG). Journal American Academy Child Adolescent Psychiatry, 45(12): 1465-73
Cole, R. L., Treadwell, S., Dosani, S., & Frederickson, N. (2013). Evaluation of a short-term, cognitive-behavioral intervention for primary age children with anger-related difficulties. School Psychology International, 34(1), 82–100.
Conlon M. M. M., Bush C. J., Ariyaratnam M. I., Brennan, G. K., & Owtram, R. (2015). Exploring the compatibility of mental health nursing, recovery-focused practice and the welfare state. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 22(5), 337-343.
Craighead, W. E., Miklowitz, D. J., & Craighead, L. W. (2008). Psychopathology: History, Diagnosis, and Empirical Foundations. Printed in the USA. Hoboken, New Jersey: New York: John Wiley & sons.
Curley E.E., Tung E.S., & Keuthen N.J. (2016). Trait anger, anger expression, and anger control in trichotillomania: Evidence for the emotion regulation model. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 9; 77-81.
Denson T.F., Ronay R., Hippel W., & Schira M. M. (2013). Aggression and Violence Endogenous testosterone and cortisol modulate neural responses during induced anger control. Social Neuroscience, 8(2); 165-177.
Dobson. K. (2010). Handbook of cognitive- behavior therapy. New York: Guilford press
Dorsey, S., Lucid, L., & Martin P. (2020). Effectiveness of Task-Shifted Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy for Children Who Experienced Parental Death and Posttraumatic Stress in Kenya and Tanzania: A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry, 77(5):464–473
Dugas, M. J., & Koerner, N. (2005). Cognitive-behavioral treatment for generalized anxiety disorder: Current status and Guntur directions. Journal of Cognitive Psychotherapy, 19 (1): 61-81.
Dugas, M. J., & Robichaud, M. (2007). Cognitive-behavioral treatment for generalized anxiety disorder: From science to practice: Taylor & Francis
Dugas, M. J., Brillon, P., Savard, P., Turcotte, J., Gaudet, A., Ladouceur, R., Leblanc, R., & Gervais, N. J. (2009). A randomized clinical trial of cognitive behavioral therapy and applied relaxation for adults with generalized anxiety disorder. Behavior therapy, 40(4): 13-26.
Egerod I., Kaldan G., Coombs M., & Mitchell, M. (2018). Family-centered bereavement practices in Danish intensive care units: a cross-sectional national survey. Intensive and Critical Care Nursing, 45, 52-57
Eisma M.C. (2018). Public stigma of prolonged grief disorder: An experimental study. Psychiatry Research, 261, 173-177
Gosselin, P., Ladouceur, R., Charles, M., Morin, A., Dugas, M. J., & Baillargeon, L. (2006). Benzodiazepine discontinuation among adults with GAD: A randomized trial of cognitive- behavioral therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, (74): 908- 919
Gross, J. J. (2013). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford.
Kiviruusu, O., Berg, N., Huurre, T., Aro, H., Marttunen, M., & Haukkala, A. (2016). Interpersonal Conflicts and Development of Self-Esteem from Adolescence to Mid-Adulthood. A 26-Year Follow-Up. PLoS One, 11(10); 1-29.
Kliem S., Lohmann A., Mößle T, Kröger Ch, Brähler E, Kersting A. (2018). The latent nature of prolonged grief - A taxometric analysis: Results from a representative population sample. Psychiatry Research, 260, 400-405
Leahy, R. (2013). Contemporary cognitive therapy. New York: Guilford press
Lindsay, J., & Heliker, D. (2018). The Unexpected Death of a Child and the Experience of Emergency Service Personnel. Journal of Emergency Nursing, 44(1), 64-70
Lomas, T. (2018). The quiet virtues of sadness: A selective theoretical and interpretative appreciation of its potential contribution to wellbeing. New Ideas in Psychology, 49, 18-26
Macale Cajanding R.J. (2016). The Effectiveness of a Nurse-Led Cognitive–Behavioral Therapy on the Quality of Life, Self-Esteem and Mood Among Filipino Patients Living With Heart Failure: a Randomized Controlled Trial. Applied Nursing Research, 31(4); 86-93.
Morland L.A., Greene C.J., Grubbs K., Kloezeman K., Mackintosh M.A., Rosen C., & Frueh B.C. (2012). Therapist adherence to manualized cognitive‐behavioral therapy for anger management delivered to veterans with PTSD via videoconferencing. Journal of Clinical Psychology, 67(6); 629-638
Odonohue. W., & Fisher. J. (2008). Cognitive behavior therapy. New York: John Wiley & Sons Inc
Overbeek, M. M., De Schipper, J.C., Willemen, A.M., Lamers-Winkelman, F., & Schuengel, C. (2017). Mediators and treatment factors in intervention for children exposed to interparental violence. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46(3), 411-427
Ray, R. D., Wilhelm, F. H., & Gross, J. J. (2008). All in the mind’s eye? Anger rumination and reappraisal. Journal of Personality and Social Psychology, 94, 133–145.
Reinecke, A., Rinck, M., Becker, E. S., & Hoyer, J. (2013). Cognitive-behavior therapy resolves implicit fear associations in generalized anxiety disorder. Behavior research and therapy, 51(1): 15-23
Rose J. (2010). Carer reports of the efficacy of cognitive behavioral interventions for anger. Research in Developmental Disabilities, 31(6); 1502-1508
Şahin, H., Türk, F. (2021). The Impact of Cognitive-Behavioral Group Psycho-Education Program on Psychological Resilience, Irrational Beliefs, and Well-Being. Journal Rational-Emotional Cognitive-Behavioral Therapy, 39, 672–694.
Schwarzer R. (2014). Self-Efficacy: Thought Control of Action. Routledge is an imprint of Taylor & Francis, an informal company.
Slappendel, G., Mandy, W., van der Ende J.V., Verhulst F.C., Sijde A., Duvekot J., Skuse, D., & Greaves-Lord K. (2016). Utility of the 3Di Short Version for the Diagnostic Assessment of Autism Spectrum Disorder and Compatibility with DSM-5. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(5); 1834-1846.
Szasz, P. L., Hofmann, S. G., Heilman, R. M., & Curtiss, J. (2016). Effects of regulating anger and sadness on decision-making. Cognitive Behavior Therapy, 45, 479–495.
Takebe, M., Takahashi, F., & Sato, H. (2017). The Effects of Anger Rumination and Cognitive Reappraisal on Anger-In and Anger-Control. Cognitive Therapy Research, 231(41); 1-18
Taylor J.L., & Lindsay W.R. (2012). Anger Control Problems. Published Online: 2 DEC 2012
Thi Bui, H., Mackie, L., Hoang, P.A., & Tran T. (2020). Exploring the effectiveness of cognitive behavioral therapy for Vietnamese adolescents with anger problems. Kasetsart Journal of Social Sciences, 41; 147–151
Trew, J. L., & Alden, L. E. (2009). Predicting anger in social anxiety: The mediating role of rumination. Behaviour Research and Therapy, 47, 1079–1084.
Weaver, J.M., & Schofield, T.J. (2015). Mediation and moderation of divorce effects on children’s behavior Problems. Journal of Family Psychology, 29 (1): 39-48.
Whiteside, S. P., & Abramowitz, J. S. (2005). The expression of anger and its relationship to symptoms and cognitions in obsessive–compulsive disorder. Depression and Anxiety, 21, 106–111.
Zinzow H.M., Brooks J.O., Rosopa P.J., Jeffirs S., Jenkins C., Seeanner J., McKeeman A., & Hodges L.F. (2018). Virtual Reality and Cognitive-Behavioral Therapy for Driving Anxiety and Aggression in Veterans: A Pilot Study. Cognitive and Behavioral Practice, 52(2): 296-309