اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سازش‌یافتگی و خشم دانش‌آموزان دارای تجربه سوگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

3 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

4 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

چکیده

تعداد زیادی از دانش‌­آموزان سراسر جهان مرگ یک یا هر دو والد را تجربه می‌کنند. ﻫﺪف از پژوهش ﺣﺎﺿـﺮ ﺑﺮرﺳـﯽ اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سازش‌یافتگی و خشم دانش‌آموزان دارای تجربه سوگ بود. ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری دانش‌آموزان دارای تجربه سوگ ﺷـﻬﺮستان شاهرود در سال تحصیلی 1399-1398 ﺑﻮد، که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 30 دانش‌آموز به روش نمونه‎‌گیری هدفمند اﻧﺘﺨـﺎب و به‌صورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو ﮔـﺮوه آزﻣـﺎﯾﺶ و ﮔـﻮاه (n=15)  جای‌دهی ﺷـﺪﻧﺪ. شرکت‌کنندگان پرسشنامه کنترل خشم اشپیلبرگر (1999) و پرسشنامه سازش یافتگی سینها و سینگ (1993) را در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. مداخله شناختی رفتاری در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش برگزار شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی رفتاری بر خرده‌­مقیاس‌های سازش‌یافتگی (سازش‌یافتگی عاطفی، اجتماعی و تحصیلی) و مؤلفه‌های کنترل خشم (خشم حالت، خشم صفت، بروز خشم و کنترل خشم) در مرحله پس‌آزمون تأثیر معناداری داشته است. میزان این تأثیر بنا به ستون مجذور ضریب اتا برای سازش‌یافتگی عاطفی 0/26، سازش‌یافتگی اجتماعی 0/26، سازش‌یافتگی تحصیلی0/22، خشم حالت 0/32، خشم صفت0/46، بروز خشم 0/31 و کنترل خشم 0/37 بوده است (P<0/01). مداخله شناختی رفتاری به کودکان دارای تجربه سوگ با اصلاح افکار و باورهای منفی به کاهش نشخوارهای ذهنی کمک کرده و باعث افزایش سطح سازش‌یافتگی آن‌ها می‌شود. همچنین این دانش‌آموزان با فراگیری مهارت‌های کنترل خشم می‌آموزند که چطور با فشار روانی حاصل از تجربه سوگ مقابله و آن را کنترل کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive Behavioral Training on Adjustment and Anger of Students with Bereavement Experience

نویسندگان [English]

  • Maryam Rajabloo 1
  • Mahboobe Taher 2
  • Elham Mohammadian 3
  • Zahra Valian 4
  • Yavar Ibrahim Nataj 3
1 MSc in General Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
3 MSc in Clinical Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
4 MSc in General Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
چکیده [English]

A large number of students around the world have experienced the death of one or both parents. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of cognitive behavioral training on the adjustment and anger of students who experienced bereavement. The statistical population was the students who experienced bereavement in Shahrood city in the academic year 2018-2019, from which a sample of 30 students was selected by purposive sampling method and randomly placed in two experimental and control groups (n=15). Questionnaire participants they completed Spielberger's (1999) anger control and Sinha and Singh's (1993) adaptability questionnaire in two pre-test and post-test stages. Cognitive behavioral intervention was held in 8 sessions of 60 minutes for the experimental group. The results of covariance analysis showed that cognitive behavioral training had a significant effect on the sub-scales of adjustment (emotional, social and academic adjustment) and anger control components (state anger, trait anger, occurrence of anger and anger control) in the post-test stage. The amount of this effect according to the squared of eta coefficient for emotional adjustment was 0.26, social adjustment 0.26, academic adjustment 0.22, state anger 0.32, trait anger 0.46, anger occurrence 0.31 and anger control 0. 37 (p<0.01).  Cognitive behavioral intervention for children with bereavement experience by correcting negative thoughts and beliefs helps to reduce mental rumination and increases their level of adjustment. Also, these students with learning Anger management skills teach how to deal with and control the psychological stress that comes from the experience of bereavement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bereavement Experience
  • Anger
  • Cognitive Behavioral Training
  • Adjustment
احدی، بتول؛ میرزایی، پری؛ نریمانی، محمد؛ و ابوالقاسمی، عباس. (1388). تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان کمرو. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 9(3)، 202-193.
اصغری‌مقدم، محمدعلی؛ حکیمی‌راد، الهام؛ و رضازاده، طاهره. (1388). اعتیاریابی مقدماتی نسخه تجدیدنظرشده پرسشنامه حالت- صفت بیان خشم در دانشجویان. دانشور رفتار، 31؛ 10-28.
اصغری‌مقدم، محمدعلی؛ مقدسین، مریم؛ و دیباجی‌نیا، پروین. (1390). بررسی پایایی و اعتبار ملاک نسخه فارسی پرسشنامه حالت-صفت بیان خشم در جمعیت بالینی. دو فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت، 3(5)، 75-95.
امیرخانلو، عادل؛ دوستی، یارعلی؛ و دنیوی، رضا. (1400). مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری با آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک. سلامت اجتماعی، 9(1)، 35-25.
امینیان دهکردی، فاطمه؛ رمضانی، خسرو؛ و ماردپور، علیرضا. (1400). اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر خودشیفتگی و زورگویی دانش­آموزان زورگو. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(3 )، 3462-3453.
بلوم کوبست، مایکل. (بی­تا). مهارت‌‌های سازگاری با کودکان ناسازگار، راهنمای عملی برای والدین و درمانگران. ترجمه جواد علاقبندراد. (1391). تهران:  سنا.
بهمنی، بهناز؛ ترابیان، سحرالسادات؛ رضائی‌نژاد، سالار؛ منظری‌توکلی، وحید؛ و معینی‌فرد، مژگان. (1395). بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی هیجانی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب اجتماعی نوجوانان. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی روان‌شناسی، 7(2)، 80-69.
پروت، تریسی؛ و وادکینز، ملانی .(2015). مهارت‌های ضروری مصاحبه و مشاوره. ترجمه: شکوه نوابی­نژاد، نادره سعادتی، و مهدی رستمی. (1395). تهران: جنگل.
پورشهریار، حسین؛ رسول­زاده طباطبایی، کاظم؛ خداپناهی، محمدکریم؛ کاظم­نژاد، انوشیروان؛ و خفری، ثریا. (1387). بررسی رابطه بین سطوح سازگاری و رگه­های شخصیتی نوجوانان. مجله علوم رفتاری، 2(2)، 106-97.
ثابت­مقدم، عباس. (1394). استفاده از اینترنت و تأثیر آن بر سازگاری اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی. تهران: دانشیاران ایران.
جنگی قوجه­بیگلو، شهلا؛ شیرآبادی، علی­اکبر؛ انصارحسین، سروین؛ و علیزاده گورادل، جابر. (1393). اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال سلوک، مجله علوم پزشکی کرمانشاه، 18(8) ، 451-443. 
حاجتی، فرشته­السادات؛  اکبرزاده، نسرین و خسروی ، زهره. (1387) . تاثیر آموزش برنامه ترکیبی درمان شناختی رفتاری با رویکرد مثبت­گرایی بر پیشگیری از خشونت نوجوانان شهر تهران . فصلنامه مطالعات روان­شناختی، 4 (16)، 56-35.
حاج­عبدالهی، سیما. (1388). سازگاری اجتماعی و عوامل مؤثر آن. تهران: بلور.
حسین­زاده، محمدعلی. (1391). مهارت­های سازگاری. تهران:  موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
حسینی­یزدی، سیده عاطفه؛ مشهدی، علی؛ کیمیایی، سیدعلی؛ و عاصمی، زهرا. (1394). اثربخشی برنامه مداخله‌ای ویژه کودکان طلاق بر بهبود خودپنداره و تاب­آوری کودکان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 9(1، 33)، 21-7.
حیدری، صدرالله. (1390). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کنترل خشم و کاهش پرخاشگری زندانیان مرد زندان کازرون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دادستان، پریرخ؛ و منصور، محمود. (1392). روان­شناسی ژنتیک 2: نظام­های تحولی از روان تحلیل­گری تا رفتارشناسی و نظام­های عینی. تهران:  رشد.
دلوکلینسکی، اریک ال؛ و آلن، سندرا اف. (1394). مهارت‌های سازگاری (جهت آموزش کودکان 5 تا 11 سال). ترجمه محمد مشکانی و حسین ملک محمد. تهران: سمیع.
رجبی، سوران؛ و علیمرادی، خدیجه. (1397). درمان شناختی رفتاری بر وضوح خودپنداره، افسردگی، اضطراب، استرس و عزت­نفس. مطالعات روانشناختی، 14(3)، 146-131.
رفیعی اردستانی، مانی؛ اسکندری، حسین؛ برجعلی، احمد و فرخی، نورعلی. (1398). شناخت فقدان­های تجربه­شده در تاریخچه زندگی جوانان ساکن شهر تهران: یک پژوهش پدیدارشناختی. فرهنگ مشاوره و روا­ن­درمانی، 37(2)، 97-63.
رفیعی، حسن. (1389). اریکسون: فرزند خود و معمار هویت. تهران: دانژه.
روبن­زاده، شرمین؛ و عابدین، علیرضا. (1394). ارائه پروتکل روان­پویایی شن­درمانی گروهی کوتاه­مدت در نوجوانان داغدیده. مطالعات روان­شناسی بالینی، 20(2)، 201-187
ریحانی، حمید. (1393). اثر بخشی آموزش مثبت­اندیشی بر عزت نفس و کنترل خشم پسران دانش آموز پرخاشگر مقطع دبیرستان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
زارع، ناصر؛ دهقانی، یوسف؛ و گلستانه، موسی. (1394). تاثیر درمان شناختی–رفتاری بر عزت نفس حالت و ترس ازارزیابی منفی دانش­آموزان. کنفرانس ملی روانشناسی علوم تربیتی و اجتماعی.
سلیمی بجستانی، حسین؛ عباسی، سکینه؛ و کاظمی، نرجس. (1391). مشاوره گروهی: بر گذشته و نامده بنیاد مکن. مداخلات درمانی شناختی رفتاریCBT برای کاهش میزان اضطراب و افسردگی. رشد مشاور مدرسه، 30: 46-44.
سهندی فر، سولماز؛ حسینی، راضی؛ حسینی، شهره؛ نعمتی­نیا، فاطمه؛ و فرضی، فرامرز. (1395). اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر خودپنداره کودکان. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی؛ 2(3)؛ 24-19.
سیاسی، علی­اکبر. (1393). نظریه­های شخصیت یا مکاتب روان­شناسی. تهران: دانشگاه تهران.
سیانکی جمشیدی، مریم؛ مظاهری، محمد علی؛ و محمدی، علی. (1394). مداخلات ویژه سوگ برای کمک به کودکان داغدیده. رویش روانشناسی، 14(3)؛ 129-164.
سینها، ای. کی. پی.، سینک، آر. پی (1993). راهنمای پرسشنامه سازگاری دانش‌آموزان دبیرستانی. ترجمه‌ ابوالفضل کرمی. (1380). تهران: مؤسسه‌ روان‌تجهیز.
شارف، ر. (2001). نظریه­های روان­درمانی و مشاره. ترجمه مهرداد فیروزبخت. (1395). تهران: ویرایش.
شانه‌ساززاده، شهرزاد. (1396). اثر بخشی آموزش مدیریت هیجان بر اساس نظریه جانسون و گرینبرگ بر چالش های رفتاری کودکان طلاق. پایان­نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد خمینی­شهر.
شاهقلیان، میترا.(1391). تاثیر قصه گویی بر کاهش پرخاشگری و ناسازگاری اجتماعی کودکان. پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
شفیع‌آبادی، عبدالله؛ و ناصری، غلامرضا. (1392). نظریه‌های روان­درمانی. تهران: سمت.
عابدین، علیرضا؛ روبن­زاده، شرمین؛ و صالحی، دلارام. (1398). پنج داستان واقعی سوگ. تهران: قطره.
علیزاده، حمید. (1388). آدلر: پیشگام روانکاوی جامعه‌نگر. تهران: دانژه.
فرامرزی، سالار؛ عسگری، کریم؛ و تقوی، فاطمه. (1391). تاثیر درمان شناختی رفتاری بر میزان سازگاری دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به سوگ. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 10(5)؛ 382-373.
فیست، جس؛ فیست، گرگوری. (2013). نظریه‌های شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. (1400). تهران: روان.
فولادچنگ، محبوبه. (1385). نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان. فصلنامه خانواده­پژوهی، 2(7)، 209- 221.
کاروان بروجردی، کیانا؛ زمردی، سعیده؛ و آقاجانی هشچین، طهمورث. (1399). اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر هوش هیجانی و هویت­یابی نوجوانان، نشریه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، 1(1)، 200-190. 
کریمی، یوسف. (1392). روان­شناسی اجتماعی (نظریه ها، مفاهیم و کاربردها). تهران: ارسباران.
کویلیام، سوزان. (2033). مثبت­ اندیشی و مثبت‌گرایی کاربردی. ترجمه فرید براتی و افسانه صادقی. (1390). تهران:  دید آور.
گنجی، مهدی. (1392). آسیب ­شناسی روانی بر اساس DSM_V . تهران: ساوالان.
مهنی‌زاده، سمیه. (1394). کنترل خشم و تاب­آوری در دختران نوجوان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه الزهرا.
میری، فروغ. (1393). بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری بر افزایش رضایت­مندی زناشویی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
نینان، مایکل؛ و درایدن، ویندی. (2006). راهنمای سریع شناخت­درمانی. ترجمه زهرا اندوز. (1394). تهران: ارجمند.
هاوتون، کیت. (1999). رفتار درمانی شناختی راهنمانی کاربردی در درمان اختلال­های روانی. ترجمه حبیب­الله قاسم­زاده. (1380). تهران: ارجمند.
همتی، فاطمه؛ و طالقانی، نرگس. (1389). کارل نسوم راجرز: "خود" هسته نظری شخصیت. تهران: دانژه.
وردن، ویلیام. (1396). مشاوره و درمان سوگ. ترجمه احمدرضا کیانی و فاطمه سبزواری. تهران: ارجمند.
Asvaroğlu, S. Y. & Bekiroğulları, Z. (2020). Cognitive Behavioral Therapy Treatment for Child Anger   Management. The European Journal of Social & Behavioral Sciences, 28(2), 112-118
Carpenter, J. K., Andrews, L. A., Witcraft, S. M., Powers, M. B., Smits, J. A. J. and Hofmann, S. G. (2018). Cognitive behavioral therapy for anxiety and related disorders: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials, Depressive and Anxiety, 35(6); 502-514.
Chan, F., Berven N.L., Thomas K.R. (2015). Counseling Theories and Techniques for Rehabilitation and Mental Health Professionals. Springer Publishing Company, LLC
Charkhandeh M., AbuTalib M., & Jane Hunt C. (2016). The clinical effectiveness of cognitive behavior therapy and an alternative medicine approach in reducing symptoms of depression in adolescents. Psychiatry Research, 239(30); 325-330.
Cohen JA, Mannarino AP, Staron VR. (2012). A pilot study of modified cognitive-behavioral therapy for childhood traumatic grief (CBT-CTG). Journal American Academy Child Adolescent Psychiatry, 45(12): 1465-73
Cole, R. L., Treadwell, S., Dosani, S., & Frederickson, N. (2013). Evaluation of a short-term, cognitive-behavioral intervention for primary age children with anger-related difficulties. School Psychology International, 34(1), 82–100.
Conlon M. M. M., Bush C. J., Ariyaratnam M. I., Brennan, G. K., & Owtram, R. (2015). Exploring the compatibility of mental health nursing, recovery-focused practice and the welfare state. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 22(5), 337-343.
Craighead, W. E., Miklowitz, D. J., & Craighead, L. W. (2008). Psychopathology: History, Diagnosis, and Empirical Foundations. Printed in the USA. Hoboken, New Jersey: New York: John Wiley & sons.
Curley E.E., Tung E.S., & Keuthen N.J. (2016). Trait anger, anger expression, and anger control in trichotillomania: Evidence for the emotion regulation model. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 9; 77-81.
Denson T.F., Ronay R., Hippel W., & Schira M. M. (2013). Aggression and Violence Endogenous testosterone and cortisol modulate neural responses during induced anger control. Social Neuroscience, 8(2); 165-177.
Dobson. K. (2010). Handbook of cognitive- behavior therapy. New York: Guilford press
Dorsey, S., Lucid, L., & Martin P. (2020). Effectiveness of Task-Shifted Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy for Children Who Experienced Parental Death and Posttraumatic Stress in Kenya and Tanzania: A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry, 77(5):464–473     
Dugas, M. J., & Koerner, N. (2005). Cognitive-behavioral treatment for generalized anxiety disorder: Current status and Guntur directions. Journal of Cognitive Psychotherapy, 19 (1): 61-81.
Dugas, M. J., & Robichaud, M. (2007). Cognitive-behavioral treatment for generalized anxiety disorder: From science to practice: Taylor & Francis
Dugas, M. J., Brillon, P., Savard, P., Turcotte, J., Gaudet, A., Ladouceur, R., Leblanc, R., & Gervais, N. J. (2009). A randomized clinical trial of cognitive behavioral therapy and applied relaxation for adults with generalized anxiety disorder. Behavior therapy, 40(4): 13-26.
Egerod I., Kaldan G., Coombs M., & Mitchell, M. (2018). Family-centered bereavement practices in Danish intensive care units: a cross-sectional national survey. Intensive and Critical Care Nursing, 45, 52-57
Eisma M.C. (2018). Public stigma of prolonged grief disorder: An experimental study. Psychiatry Research, 261, 173-177
Gosselin, P., Ladouceur, R., Charles, M., Morin, A., Dugas, M. J., & Baillargeon, L. (2006). Benzodiazepine discontinuation among adults with GAD: A randomized trial of cognitive- behavioral therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, (74): 908- 919
Gross, J. J. (2013). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford.
Kiviruusu, O., Berg, N., Huurre, T., Aro, H., Marttunen, M., & Haukkala, A. (2016). Interpersonal Conflicts and Development of Self-Esteem from Adolescence to Mid-Adulthood. A 26-Year Follow-Up. PLoS One, 11(10); 1-29.
Kliem S., Lohmann A., Mößle T, Kröger Ch, Brähler E, Kersting A. (2018). The latent nature of prolonged grief - A taxometric analysis: Results from a representative population sample. Psychiatry Research, 260, 400-405
Leahy, R. (2013). Contemporary cognitive therapy. New York: Guilford press
Lindsay, J., & Heliker, D. (2018).  The Unexpected Death of a Child and the Experience of Emergency Service Personnel. Journal of Emergency Nursing, 44(1), 64-70
Lomas, T. (2018). The quiet virtues of sadness: A selective theoretical and interpretative appreciation of its potential contribution to wellbeing. New Ideas in Psychology, 49, 18-26
Macale Cajanding R.J. (2016). The Effectiveness of a Nurse-Led Cognitive–Behavioral Therapy on the Quality of Life, Self-Esteem and Mood Among Filipino Patients Living With Heart Failure: a Randomized Controlled Trial. Applied Nursing Research, 31(4); 86-93.
Morland L.A., Greene C.J., Grubbs K., Kloezeman K., Mackintosh M.A., Rosen C., & Frueh B.C. (2012). Therapist adherence to manualized cognitive‐behavioral therapy for anger management delivered to veterans with PTSD via videoconferencing. Journal of Clinical Psychology, 67(6); 629-638
Odonohue. W., & Fisher. J. (2008). Cognitive behavior therapy. New York: John Wiley & Sons Inc
Overbeek, M. M., De Schipper, J.C., Willemen, A.M., Lamers-Winkelman, F., & Schuengel, C. (2017). Mediators and treatment factors in intervention for children exposed to interparental violence. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46(3), 411-427
Ray, R. D., Wilhelm, F. H., & Gross, J. J. (2008). All in the mind’s eye? Anger rumination and reappraisal. Journal of Personality and Social Psychology, 94, 133–145.
Reinecke, A., Rinck, M., Becker, E. S., & Hoyer, J. (2013). Cognitive-behavior therapy resolves implicit fear associations in generalized anxiety disorder. Behavior research and therapy, 51(1): 15-23
Rose      J. (2010). Carer reports of the efficacy of cognitive behavioral interventions for anger. Research in Developmental Disabilities, 31(6); 1502-1508
Şahin, H., Türk, F. (2021). The Impact of Cognitive-Behavioral Group Psycho-Education Program on Psychological Resilience, Irrational Beliefs, and Well-Being. Journal Rational-Emotional Cognitive-Behavioral Therapy, 39, 672–694.
Schwarzer R. (2014). Self-Efficacy: Thought Control of Action. Routledge is an imprint of Taylor & Francis, an informal company.
Slappendel, G., Mandy, W., van der Ende J.V., Verhulst F.C., Sijde A., Duvekot J., Skuse, D., & Greaves-Lord K. (2016). Utility of the 3Di Short Version for the Diagnostic Assessment of Autism Spectrum Disorder and Compatibility with DSM-5. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(5); 1834-1846.
Szasz, P. L., Hofmann, S. G., Heilman, R. M., & Curtiss, J. (2016). Effects of regulating anger and sadness on decision-making. Cognitive Behavior Therapy, 45, 479–495.
Takebe, M., Takahashi, F., & Sato, H. (2017). The Effects of Anger Rumination and Cognitive Reappraisal on Anger-In and Anger-Control. Cognitive Therapy Research, 231(41); 1-18
Taylor J.L., & Lindsay W.R. (2012). Anger Control Problems. Published Online: 2 DEC 2012
Thi Bui, H., Mackie, L., Hoang, P.A., & Tran T. (2020). Exploring the effectiveness of cognitive behavioral therapy for Vietnamese adolescents with anger problems. Kasetsart Journal of Social Sciences, 41; 147–151
Trew, J. L., & Alden, L. E. (2009). Predicting anger in social anxiety: The mediating role of rumination. Behaviour Research and Therapy, 47, 1079–1084.
Weaver, J.M., & Schofield, T.J. (2015). Mediation and moderation of divorce effects on children’s behavior Problems. Journal of Family Psychology, 29 (1): 39-48.
Whiteside, S. P., & Abramowitz, J. S. (2005). The expression of anger and its relationship to symptoms and cognitions in obsessive–compulsive disorder. Depression and Anxiety, 21, 106–111.
Zinzow H.M., Brooks J.O., Rosopa P.J., Jeffirs S., Jenkins C., Seeanner J., McKeeman A., & Hodges L.F. (2018). Virtual Reality and Cognitive-Behavioral Therapy for Driving Anxiety and Aggression in Veterans: A Pilot Study. Cognitive and Behavioral Practice, 52(2): 296-309