نقش اضطراب، تنظیم شناختی هیجان و نیازهای بنیادین روان‌شناختی در پیش‌بینی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در بین نوجوانان‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران.

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر ‫تعیین نقش اضطراب، تنظیم شناختی هیجان و نیازهای بنیادین روان‌شناختی در اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی نوجوانان بود. بدین منظور با بهره‏‌گیری از طرح همبستگی 226 از بین نوجوانان مشغول تحصیل در مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 شهر تهران به شیوه نمونه‏‌گیری در دسترس انتخاب و  پرسشنامه‏‌های تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، ارضای نیازهای بنیادین (BPNS)، اضطراب بک (BAI)، و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل (AMQBSN) را تکمیل کردند و داده‌ها با همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد اضطراب با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در بین نوجوانان همبستگی مثبت نیرومند (r=0/60)؛ نیازهای بنیادین با اعتیاد همبستگی مثبت متوسط (r=0/48) دارند؛ همچنین راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان با اعتیاد به شبکه‏‌های اجتماعی همبستگی منفی متوسط (r=-0/36) داشته ولی راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان همبستگی مثبت پایین (r=0/22) دارد. نتایج رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد همه متغیرهای پیش‌بین در معادله رگرسیون سهم معناداری دارند و بخش قابل‏‌توجهی از واریانس اعتیاد به شبکه‌‏های اجتماعی مبتنی بر موبایل را به صورت معناداری پیش‏‌بینی می‌‏کنند که بیشترین سهم متعلق به اضطراب  است. یافته‌های پژوهش حاضر نشانگر این هستند که نوجوانانی که سطوح بالای اضطراب را تجربه می‏‌کنند بیشتر در معرض خطر اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی هستند، و در مرتبه بعدی نیازهای بنیادی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی قرار دارند؛ این یافته‌ها حاکی از اهمیت  تدوین مداخلات و برنامه‌های اثربخش برای پیشگیری از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در بین نوجوانان است مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Anxiety, Cognitive Emotion Regulation, and Basic Psychological Needs in Social Media Addiction Among Adolescent

نویسندگان [English]

  • Issa Hekmati 1
  • Zahra Entezari 2
1 Assistant Professor in Psychology, Department of Psychology and Education, University of Maragheh, Maragheh, Iran.
2 MSc in Clinical Psychology, Department of Psychology and Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research is to examine the relationship between anxiety, cognitive emotion regulation, basic psychological needs, and addiction to social networks among adolescents. The study employed a correlational research design, and the statistical population consisted of all teenagers studying at the second secondary level in Tehran city during the academic year of 2022-2023. A sample of 226 individuals was selected using an available sampling method. Data collection involved the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), the Satisfaction of Basic Psychological Needs Scale (BPNS), Beck Anxiety Inventory (BAI), and the Addiction to Mobile-based Social Networks Scale (AMQBSN). The collected data were analyzed using Pearson correlation and multivariate regression. The findings revealed significant relationships between anxiety and addiction to social networks, cognitive regulation of emotion and addiction to social networks, and basic psychological needs and addiction to social networks among adolescents. Furthermore, anxiety, cognitive emotion regulation, and basic psychological needs were found to predict addiction to social networks among teenagers (p > 0.05). In conclusion, anxiety, cognitive regulation of emotion, and basic psychological needs are important factors contributing to addiction to social networks among teenagers. Adolescents with high levels of anxiety, inconsistent cognitive emotion regulation, and unmet basic psychological needs are at a higher risk of developing social network addiction. These findings provide valuable insights for the development of more effective prevention and treatment programs targeting social network addiction among adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety
  • Cognitive Emotion Regulation
  • Basic Psychological Needs
  • Addiction to Social Networks
احمدی گلسفیدی، احسانه؛ اسدی، خواجوند خوشلی؛ جوانشیر، افسانه؛ عبدالله زاده، حسن. (۱۴۰۰). مدل یابی نگرانی تصویر بدنی بر اساس وسواس فکری - عملی، کمال گرایی و نگرش به خوردن با میانجی گری نیازهای بنیادین روان‌شناختی در دختران. رویش روان شناسی، ۱۰ (۸)، ۹۲-۸۱.
اسمعیلی راد، مهسا؛ احمدی، فرید. (1398). ارتباط بین اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی آنلاین و اختلالات روان‌شناختی. اخلاق در علوم و فناوری، 14 (2)، 38-31.
بشارت، محمدعلی. (1392). مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی: پایایی، روایی و تحلیلی عاملی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 4 (14)، 147-168.
بشارت، محمدعلی؛ جعفری، فرزانه؛ غلامعلی لواسانی، مسعود (۱۴۰۰). پیش‌بینی نشانه‌های اضطراب و افسردگی بر اساس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی. رویش روان شناسی، ۱۰ (۱)، ۳۴-۲۵.
حضرتی، سجاد. (1400). ارائه مدل ساختاری رابطه بدرفتاری دوران کودکی و سبک‌های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با علائم اختلال شخصیت مرزی با نقش میانجی عدم اطمینان از حالت ذهنی و تنظیم هیجانی ناسازگار. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران.
خلیلی خضرآبادی، مهدیه، و شفقتی، سعید، و اسحاقی مقدم، فائزه.، و رفیعی پور، امین (1398). پیش بینی اضطراب امتحان بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 12 (48 )، 85-102.
خواجه احمدی، معصومه؛ پولادی، شهناز؛ بحرینی، مسعود. (1395). طراحی و روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل. روان پرستاری، ۴ (۴)، ۴۳-۵۱.
رجبی، ساجده؛ یزدخواستی، فریبا (1393). اثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به بیماری ام اس. مجله روانشناسی بالینی، 6(1)، (پیاپی 21)، 38-29.
رضایی، کتایون؛ سیدان، سیدابوالقاسم (1397). بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با دشواری تنظیم هیجان و میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان. پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، قزوین.
شیرافکن، امیر حسین ؛ نصراللهی، اکبر ؛ حسن زاده، رمضان (1399). رابطه اعتیاد به فضای مجازی با قلدری سایبری و بی موبایل هراسی در دانشجویان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (39)، 124-105.
صادق‌زاده، رقیه؛ احدی، حسن؛ درتاج، فریبرز؛ منشئی؛ غلامرضا. (1397). ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی در نوجوانان. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 8 (24)، 235-264.
غلامعلی لواسانی مسعود، میرحسینی فاطمه السادات، مطهری نسب زهرا، رامش سمیه. (۱۳۹۸). نقش واسطه‌ای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان. رویش روان شناسی، ۸ (۸)، ۸-۱.
موسوی، سید ولی اله. (۱۳۹۹). شیوع اعتیاد به اینترنت و وضعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در نوجوانان و جوانان ایرانی در سال ۱۳۹۷. مجله طب نظامی، ۲۲ (۳)، ۲۸۸-۲۸۱.
مهدی نژاد، مرضیه. (1398). پیش بینی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی مبتنی بر موبایل بر اساس سبک‌های دلبستگی، طرحواره‌های ناسازگار اولیه و دشواری در تنظیم هیجان دانش آموزان دختر هنرستانی شهر کرج. پنجمین کنفرانس ملی نوآوری‌های اخیر در روانشناسی،کاربردها و توانمندسازی با محوریت رواندرمانی، تهران.
نیک‌خواه، مهسا؛ یوسفی، فریده. (۱۴۰۰). رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی در مدرسه و بهزیستی هیجانی دانش‌آموزان: نقش واسطه‌گری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روان‌شناختی، ۲۰ (۹۹)، ۴۲۶-۴۱۳.
Abdi, S., Taban, S., & Ghaemian, A. (2012). Cognitive emotion regulation questionnaire: Validity and reliability of the persian translation of the CERQ (36-item). In Procedia - Social and Behavioral Sciences (Vol. 32, pp. 2–7). Elsevier.
Ahmadi, J., & Zeinali, A. (2018). The Impact of Social Network Addiction on Academic Achievement of Stu-dents: the Mediating Role of Sleep Quality, Academic Procrastination and Academic Stress. Research in School and Virtual Learning6 (2), 21-32.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review30(2), 217-237.
Andreassen, C. S. (2015). Online social network site addiction: A comprehensive review. Current addiction reports2(2), 175-184.
Andreassen, C. S., Pallesen, S., & Griffiths, M. D. (2017). The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national survey. Addictive behaviors64, 287-293.
Barkauskiene, R., Skabeikyte, G., & Gervinskaite-Paulaitiene, L. (2021). Personality pathology in adolescents as a new line of scientific inquiry in Lithuania: mapping a research program development. Current Opinion in Psychology37, 72-76.
Binesh, N., & Ghatee, M. (2021). Distance-aware optimization model for influential nodes identification in social networks with independent cascade diffusion. Information Sciences581, 88-105.
Chen, Y., Li, R., Zhang, P., & Liu, X. (2020). The moderating role of state attachment anxiety and avoidance between social anxiety and social networking sites addiction. Psychological reports123 (3), 633-647.
Chu, X., Ji, S., Wang, X., Yu, J., Chen, Y., & Lei, L. (2021). Peer phubbing and social networking site addiction: the mediating role of social anxiety and the moderating role of family financial difficulty. Frontiers in Psychology12, 670065. 
Davison, G. C. (2008). Abnormal Psychology. Toronto: Veronica Visentin.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry11(4), 227-268.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, 49(3), 182–185
Deldar, H., Razavi, M. R., & Nia, F. (2022). The effect of media literacy training on the use of social networks and improving the emotional maturity of senior high school students. Technology of Education Journal, 16 (2), 401-412.
Di Tommaso, G., Gatti, M., Iannotta, M., Mehra, A., Stilo, G., & Velardi, P. (2020). Gender, rank, and social networks on an enterprise social media platform. Social Networks62, 58-67.
Elhai, J. D., Yang, H., Fang, J., Bai, X., & Hall, B. J. (2020). Depression and anxiety symptoms are related to problematic smartphone use severity in Chinese young adults: Fear of missing out as a mediator. Addictive behaviors101, 105962.
Gagné, M. (2003). The role of autonomy support and autonomy orientation in prosocial behavior engagement. Motivation and Emotion, 27, 199–223.
Garnefski, N., Kraaij, V. & Spinhoven, P. (2002). Manual for the use of the cognitive emotion regulation questionnaire. The Netherlands: DATEC, Leiderdorp.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30 (8), 1311 -1327.
Gokcekus, S., Firth, J. A., Regan, C., & Sheldon, B. C. (2021). Recognizing the key role of individual recognition in social networks. Trends in Ecology & Evolution36 (11), 1024-1035.
Grace Chou, H., & Edge, N. (2012). ‘They Are Happier and Having Better Lives than I Am. The Impact of Using Facebook on Perceptions of Others’ Lives. Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking15(2), 117-121.
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological inquiry26(1), 1-26.
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion Regulation: Conceptual Foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–24). The Guilford Press.
Gullett, L.R., Alhasan, D.M., Gaston, S.A., Jackson, W.B., Kawachi, I., Jackson, C.L. (2022). Neighborhood social cohesion and serious psychological distress among Asian, Black, Hispanic/Latinx, and White adults in the United States: a cross-sectional study. BMC Public Health22 (1), 1191. 
Ismail, M, Lee, K.Y., Sutrisno Tanjung, A., Ahmad Jelani, I.A., Abdul Latiff, R., Abdul Razak, H., Ahmad Shauki, N.I. (2020). The prevalence of psychological distress and its association with coping strategies among medical interns in Malaysia: a national-level cross-sectional study. Asia-Pacific Psychiatry13 (2), p. e12417.
Kardefelt-Winther, D. (2014). A conceptual and methodological critique of internet addiction research: Towards a model of compensatory internet use. Computers in human behavior31, 351-354.
Kaviani, H., & Mousavi, A. S. (2008). Psychometric properties of the Persian version of Beck Anxiety Inventory (BAI). Tehran University Medical Journal, 66 (2), 136-140.
Keles, B., McCrae, N., & Grealish, A. (2020). A systematic review: the influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth25 (1), 79-93.
Khesht-Masjedi, M. F., Shokrgozar, S., Abdollahi, E., Habibi, B., Asghari, T., Ofoghi, R. S., & Pazhooman, S. (2019). The relationship between gender, age, anxiety, depression, and academic achievement among teenagers. Journal of family medicine and primary care8 (3), 799.
Kökönyei, G., Kocsel, N., Király, O., Griffiths, M.D., Galambos, A., Magi, A., …. & Demetrovics Z. (2019). The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in Problem Gaming Among Adolescents: A Nationally Representative Survey Study. Frontiers in Psychiatry10:273.
Lee, Y. K., Chang, C. T., Lin, Y., & Cheng, Z. H. (2014). The dark side of smartphone usage: Psychological traits, compulsive behavior and technostress. Computers in human behavior31, 373-383.
Liu, C., & Ma, J. L. (2019). Adult attachment style, emotion regulation, and social networking sites addiction. Frontiers in psychology10, 2352.
Liu, D. Y., & Thompson, R. J. (2017). Selection and implementation of emotion regulation strategies in major depressive disorder: An integrative review. Clinical Psychology Review, 57, 183–194.
Liu, Q., Hu, Q., & Qi, D. (2022). Online Psychological Need Satisfaction and Social Networking Addiction: A Longitudinal Study Among Chinese Adolescents. Child and Adolescent Social Work Journal, 1-15.‏
Lopez, R. B., & Denny, B. T. (2019). Negative affect mediates the relationship between use of emotion regulation strategies and general health in college-aged students. Personality and Individual Differences, 151, 109529.
Low, A. Y. T., Lo, T. W., & Cheng, C. H. K. (2020). Family dynamic and antisocial adolescents in Macau. In Child & Youth Care Forum (Vol. 49, No. 6, pp. 941-952). Springer US.
Martin, R. C., & Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and individual differences39 (7), 1249-1260.
McComas, M., & Gil-Rivas, V. (2022). Cyberaggression victimization on anxiety and depression in college students: the role of emotion regulation, social media, social support, and biological sex. Journal of American college health, 3, 1-8.
McMahon, K., Anand, D., Morris-Jones, M., & Rosenthal, M. Z. (2019). A path from childhood sensory processing disorder to anxiety disorders: The mediating role of emotion dysregulation and adult sensory processing disorder symptoms. Frontiers in Integrative Neuroscience, 13, 22.
Meng, S. Q., Cheng, J. L.,   Li, Y. Y., Yang, X. Q., Zheng, J. W., Chang, X. … & Shi, J. (2022). Global prevalence of digital addiction in general population: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review92, 102128, 10.1016/j.cpr.2022.102128
Miceli, M., & Castelfranchi, C. (2014). Expectancy and emotion. OUP Oxford.
Momeni, K., Salimi, Y., Majzoobi, M. R., Ziapour, A., & Janjani, P. (2023). Anxiety, coping style and hopelessness during COVID‐19 pandemic: An Iranian population‐based study. Health Science Reports6(5), e1233.
Moqbel, M., & Kock, N. (2018). Unveiling the dark side of social networking sites: Personal and work-related consequences of social networking site addiction. Information & Management55 (1), 109-119.
Nasti, L., & Milazzo, P. (2018). A hybrid automata model of social networking addiction. Journal of Logical and Algebraic Methods in Programming100, 215-229.
Nie, J., Li, W., Wang, P., Wang, X., Wang, Y., & Lei, L. (2019). Adolescent type D personality and social networking sites addiction: A moderated mediation model of restorative outcomes and affective relationships. Psychiatry research271, 96-104.
Papapanou, T. K., Darviri, C., Kanaka-Gantenbein, C., Tigani, X., Michou, M., Vlachakis, D., ... & Bacopoulou, F. (2023). Strong correlations between social appearance anxiety, use of social media, and feelings of loneliness in adolescents and young adults. International journal of environmental research and public health20(5), 4296.
Piteo, E. M., & Ward, K. (2020). Social networking sites and associations with depressive and anxiety symptoms in children and adolescents–a systematic review. Child and adolescent mental health25 (4), 201-216.
Seligman, M. E., Walker, E. F., & Rosenhan, D. L. (2001). Abnormal psychology. Norton.
Stoffels, M., Koster, A. S., van der Burgt, S. M. E., de Bruin, A. B. H., Daelmans, H. E. M., Peerdeman, S. M., & Kusurkar, R. A. (2023). Basic psychological needs satisfaction as a mediator between clinical learning climate, self-regulated learning and perceived learning in the nursing education context. Medical Teacher45(12), 1364–1372.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics (5th ed.). New York: Allyn and Bacon.
Tang, C. S. K., & Koh, Y. Y. W. (2017). Online social networking addiction among college students in Singapore: Comorbidity with behavioral addiction and affective disorder. Asian journal of psychiatry25, 175-178.
Toussaint, L., Barry, M., Angus, D., Bornfriend, L., & Markman, M. (2017). Self-forgiveness is associated with reduced psychological distress in cancer patients and unmatched caregivers: Hope and self-blame as mediating mechanisms. Journal of Psychosocial Oncology35(5), 544-560.
Wagner, D. D., Altman, M., Boswell, R. G., Kelley, W. M., & Heatherton, T. F. (2013). Self-regulatory depletion enhances neural responses to rewards and impairs top-down control. Psychological science24(11), 2262-2271.
Winstone, L., Mars, B., Haworth, C. M., & Kidger, J. (2023). Types of social media use and digital stress in early adolescence. The Journal of Early Adolescence43(3), 294-319.
Woods, H. C., & Scott, H. (2016). #Sleepyteens: Social media use in adolescence is associated with poor sleep quality, anxiety, depression and low self-esteem. Journal of adolescence51, 41-49.
Xu, M., Lu, H., Guo, Q. (2023). Research on the impact of basic psychological needs satisfaction on career adaptability of Chinese college students. Frontiers in Psychology, 17;14:1275582.
Zeng, M., Chen, S., Zhou, X., Zhang, J., Chen, X., & Sun, J. (2022). The relationship between physical exercise and mobile phone addiction among Chinese college students: Testing mediation and moderation effects. Frontiers in Psychology13, 1000109.
Zsido, A. N., Arato, N., Lang, A., Labadi, B., Stecina, D., & Bandi, S. A. (2021). The role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies and social anxiety in problematic smartphone and social media use. Personality and Individual Differences173, 110647.