نقش اضطراب، تنظیم شناختی هیجان و نیازهای بنیادین روان‌شناختی در پیش‌بینی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در بین نوجوانان‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران.

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر ‫تعیین نقش اضطراب، تنظیم شناختی هیجان و نیازهای بنیادین روان‌شناختی در اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی نوجوانان بود. بدین منظور با بهره‏‌گیری از طرح همبستگی 226 از بین نوجوانان مشغول تحصیل در مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 شهر تهران به شیوه نمونه‏‌گیری در دسترس انتخاب و  پرسشنامه‏‌های تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، ارضای نیازهای بنیادین (BPNS)، اضطراب بک (BAI)، و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل (AMQBSN) را تکمیل کردند و داده‌ها با همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد اضطراب با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در بین نوجوانان همبستگی مثبت نیرومند (r=0/60)؛ نیازهای بنیادین با اعتیاد همبستگی مثبت متوسط (r=0/48) دارند؛ همچنین راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان با اعتیاد به شبکه‏‌های اجتماعی همبستگی منفی متوسط (r=-0/36) داشته ولی راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان همبستگی مثبت پایین (r=0/22) دارد. نتایج رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد همه متغیرهای پیش‌بین در معادله رگرسیون سهم معناداری دارند و بخش قابل‏‌توجهی از واریانس اعتیاد به شبکه‌‏های اجتماعی مبتنی بر موبایل را به صورت معناداری پیش‏‌بینی می‌‏کنند که بیشترین سهم متعلق به اضطراب  است. یافته‌های پژوهش حاضر نشانگر این هستند که نوجوانانی که سطوح بالای اضطراب را تجربه می‏‌کنند بیشتر در معرض خطر اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی هستند، و در مرتبه بعدی نیازهای بنیادی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی قرار دارند؛ این یافته‌ها حاکی از اهمیت  تدوین مداخلات و برنامه‌های اثربخش برای پیشگیری از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در بین نوجوانان است مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Anxiety, Cognitive Emotion Regulation, and Basic Psychological Needs in Social Media Addiction Among Adolescent

نویسندگان [English]

  • Issa Hekmati 1
  • Zahra Entezari 2
1 Assistant Professor in Psychology, Department of Psychology and Education, University of Maragheh, Maragheh, Iran.
2 MSc in Clinical Psychology, Department of Psychology and Education, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research is to examine the relationship between anxiety, cognitive emotion regulation, basic psychological needs, and addiction to social networks among adolescents. The study employed a correlational research design, and the statistical population consisted of all teenagers studying at the second secondary level in Tehran city during the academic year of 2022-2023. A sample of 226 individuals was selected using an available sampling method. Data collection involved the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), the Satisfaction of Basic Psychological Needs Scale (BPNS), Beck Anxiety Inventory (BAI), and the Addiction to Mobile-based Social Networks Scale (AMQBSN). The collected data were analyzed using Pearson correlation and multivariate regression. The findings revealed significant relationships between anxiety and addiction to social networks, cognitive regulation of emotion and addiction to social networks, and basic psychological needs and addiction to social networks among adolescents. Furthermore, anxiety, cognitive emotion regulation, and basic psychological needs were found to predict addiction to social networks among teenagers (p > 0.05). In conclusion, anxiety, cognitive regulation of emotion, and basic psychological needs are important factors contributing to addiction to social networks among teenagers. Adolescents with high levels of anxiety, inconsistent cognitive emotion regulation, and unmet basic psychological needs are at a higher risk of developing social network addiction. These findings provide valuable insights for the development of more effective prevention and treatment programs targeting social network addiction among adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety
  • Cognitive Emotion Regulation
  • Basic Psychological Needs
  • Addiction to Social Networks