مقایسه اثربخشی آموزش روابط والد-فرزندی مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر عزت‌نفس فرزندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران.

2 استاد، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

هدف این مطالعه تعیین و مقایسه اثربخشی آموزش روابط والد-فرزندی مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی–رفتاری بر عزت‌نفس فرزندان بود. این مطالعه به روش نیمه تجربی با طرح پیش و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام‌شده است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 1400-1399 و مادران آن‌ها بود. با توجه به هدف مطالعه 63 نفر از مادران به‌عنوان نمونه آماری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در سه گروه 21 نفر (دو گروه تجربی و یک کنترل) قرار داده شدند و 63 نفر دانش‌آموز، فرزندان همین مادران به پیروی از مادرانشان در گروه‌های تجربی و کنترل قرار گرفتند. مادران یکی از گروه‌های تجربی مداخله آموزشی را مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه دیگر به روش‌شناختی-رفتاری با استفاده از بسته‌ی آموزشی مربوطه طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای در طول 10 هفته دریافت کردند. عزت‌نفس فرزندان با استفاده از مقیاس عزت‌نفس هیر (HSS) اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که آموزش روابط والد- فرزندی مبتنی بر پذیرش و تعهد با (0/01≥F=115/74، P) و درمان شناختی–رفتاری با ( P≤0/01،F=75/43 ) بر عزت‌نفس فرزندان مؤثر بوده است. مقایسه نتایج نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد با تفاوت معنی‌دار نسبت به درمان ‌شناختی-رفتاری اثربخشی بالاتری داشته است (P≤0/5). درنتیجه می‌توان از مداخلات آموزش روابط والد- فرزند با کمک تکنیک‌های مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری با اولویت درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افزایش و ارتقای عزت‌نفس فرزندان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Parent-Child Relationship Training Based on Acceptance and Commitment and Cognitive-Behavioral Therapy on Children's Self-Esteem

نویسندگان [English]

  • Mehrali Babaei Miardan 1
  • Seyed Davod Hosseini Nasab 2
  • Alinaghi Aghdasi 3
1 Ph.D. student, Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

This study aimed to determine and compare the effectiveness of parent-child relationship training based on acceptance and commitment and cognitive-behavioral therapy on children's self-esteem. This study was conducted in a semi-experimental way with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included the students in the first year of high school in one district of Tabriz in the academic year 2020-2021 and their mothers. According to the purpose of the study, 63 mothers were selected as available statistical samples and randomly divided into three groups of 21 people (two experimental groups and one control group) and 63 students, the children of the same mothers, were placed in the experimental and control groups following their mothers.Mothers of one of the experimental groups received educational intervention based on acceptance and commitment, and the other group received cognitive-behavioral therapy using the relevant educational package during 10 sessions of 90 minutes for 10 weeks. Children's self-esteem was measured using the Heyer Self-Esteem Scale (HSS). The results showed that parent-child relationship training based on acceptance and commitment (F=115.74, P<0/01) and cognitive-behavioral therapy (F=75.43, P<0/01) were effective on children's self-esteem. The results showed that the educational intervention based on acceptance and commitment had a higher effectiveness than the cognitive-behavioral method with a significant difference (P<0/05 ). As a result, parent-child relationship education interventions with the help of techniques based on acceptance and commitment and cognitive-behavioral therapy with priority therapy based on acceptance and commitment can be used to increase and promote children's self-esteem.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and Commitment
  • Cognitive Behavioral Therapy
  • Parent-Child Relationships
  • Self-esteem
اعزازی، شهلا (1401). جامعه‌شناسی خانواده: ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر، تهران: روشنگران.
باخ، پاتریشیا و موران، دنیل، ج (1399). ACT در عمل: مفهوم‌پردازی در مورد درمان پذیرش و تعهد. ترجمه: سارا کمالی و نیلوفر کیان راد، تهران: ارجمند.
براندن، ناتانیل (1399). روانشناسی عزت‌نفس، ترجمه: مهدی قراچه داغی، تهران: انتشارات نخستین.
بک، جودیت (1399). درمان شناختی رفتاری: اصول پایه و فراتر از آن. ترجمه: سوده آقا محمدی، محمدرضا محمدی و مریم سلمانیان، تهران: ارجمند.
تردست، کوثر، امان الهی، عباس، رجبی، غلامرضا، اصلانی، خالد و شیرالی نیا، خدیجه (1399). اثربخشی آموزش فرزند پروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزند پروری مادران. فصلنامه زن و مطالعات خانواده، 16 (59):117-142.
حجت خواه سید محسن، مصباح، ایمان، گل محمدان، محسن (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود روابط والد- فرزندی مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی، مجله پژوهش‌های روانشناسی بالینی و مشاوره، دانشگاه فردوسی مشهد، 8(2):100-84.
ستیر، ویرجینیا (1398). آدم سازی در روانشناسی خانواده، ترجمه: بهروز بیرشک، تهران: انتشارات رشد.
گولدنبرگ، هربرت و گولدنبرگ، آیرین (1402). خانواده‌درمانی، ترجمه: مهرداد فیروز بخت، تهان: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
ونزل، امی، دابسون، کیت و هیز، پاملا (1398). درمان شناختی رفتاری: تکنیک‌ها و راهبردها. ترجمه: مائده وحید پور و مصطفی نوکنی، تهران: انتشارات ارجمند.
ویلت، میتو، ویلت، جنیفر و هیز، استیون (1399). گفتگوی بالینی زبان به‌مثابه درمان: کاربست بالینی نظریه چارچوب‌های ارتباطی، ترجمه عیسی حکمتی و جلیل باباپور، تهران: ارجمند.
هیز، استیون و استروسال، د. کریک (1398). راهنمای عملی درمان مبتنی بر پذیریش و پایبندی. ترجمه: اکرم خمسۀ، تهران: ارجمند.
Ahmadizadeh R, Zenoozian S, Rezaei M, Mohammadi J, Motahhari Z. (2022). Effect of Child-Parent Relationship Therapy on the Severity of Separation Anxiety Disorder in Children: A Clinical Trial with a Parallel Groups Study Design. PCNM. 12 (1):20-28, DOI:10.52547/pcnm.12.1.20
Arsandaux, J. Galéra, C. & Salamon, R. (2020). The association of self-esteem and psychosocial outcomes in young adults: A 10-year prospective study. Child and Adolescent Mental Health25(1), 1-8. https://doi.org/10.1111/camh.12392  
Branden, N. (2021). The power of self-esteem. Health Communications, Inc.
Brocker. SA & Augustijn. L (2022). Adolescent self-esteem, parent-child relationships, and joint physical custody, Journal of Family Trauma, Child Custody & Child Development, 1(20): 99-117. https://doi.org/10.1080/26904586.2022.2063217
Berg M, Lindegaard.T, Flygare. A; Sjöbrink. J, Hagvall. L, Palmebäck. S (2022) Internet-based CBT for adolescents with low self-esteem: a pilot randomized controlled trial, Cognitive Behaviour Therapy, Published online: 03 May 2022: 388-407. https://doi.org/10.1080/16506073.2022.2060856
Brown, F. L. Whittingham, K. Boyd, R. N. McKinlay, L, & Sofronoff, K. (2015). Does Stepping Stones Triple P plus Acceptance and Commitment Therapy improve parent, couple, and family adjustment following pediatric acquired brain injury? A randomized controlled trial. BehaviourResearchand Therapy, 73: 58-66.
Emami Meybodi , E.  Ahadi , B.  Farah Bijari . (2023). Developing and Testing the Adolescents' Self-Esteem Causal Model Based on the Parent-Child Relationship and Basic Psychological Needs: With Mediating Role of Self-Concept, Biannual Journal of Clinical Psychology and Personality, 21(1):103-120. dio: 10.22070/CPAP.2023.15640.1181
Fierloos IN, Windhorst DA, Fang Y, Mao Y, Crone MR, Hosman CMH, Jansen W, Raat H. (2022). Factors associated with media use for parenting information: A cross-sectional study among parents of children aged 0-8 years. Nurs Open. 2022 Jan;9(1):446-457. doi:10.1002/nop2.1084. Epub 2021 Oct 21
Hare, B. R. (1985). The HARE general and area specific (School, peer, and home) self-esteem scale. Unpublished manuscript, Department of Sociology, SUNY stony Brook, New York (mimeo).
Hayes, S. C. (2008). Climbing our hills: A beginning conversation on the comparison of acceptance and commitment therapy and traditional cognitive behavioral therapy. Clinical Psychology: Science and Practice, 15(4), 286-295. https://doi.org/10.1111/j.1468-2850.2008.00139.x
Hayes, S.C. Levin, M.E. Plumb-Vilardaga, J. Villatte, J.L. & Pistorello, J (2013). Acceptance and Commitment Therapy and Contextual Behavioral Science: Examining the Progress of a Distinctive Model of Behavioral and Cogni- tive Therapy. Behavior Therapy. 44: 180-196. DOI: 10.1016/j.beth.2009.08.002
Hayes, S. C. Luoma, J. B. Bond, F. W. Masuda, A. & Lillis, J. (2015). Acceptance and Commitment Therapy: Model, processes, and outcomes. Behavior research and therapy. 44(1), 1 -25.  DOI: 10.1016/j.brat.2005.06.006
Karbasi Amel A, Karbasi Amel S, Erfan A. (2018). Effectiveness of Parents-Focused Cognitive-Behavioral Therapy on Attention Deficit Hyperactivity Disorder Symptoms, Obesity and Self-Esteem of Overweight Children with Attention Deficient Hyperactivity Disorder. Adv Biomed Res Sep 21;7:73:https://www.advbiores.net/text.asp?2018/7/1/73/231197
Kaniu_sonyte, G. & Zukauskien ˇ e, R. (2018). Relationships with parents, identity styles and pos- _itive youth development during the transition from adolescence to emerging adulthood. Emerging Adulthood, 6(1): 42-52. https://doi.org/10.1177/2167696817690978
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28 (4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-570.1975.tb01393.x
Li, Z, Li, Y, Guo, L, Li, M, Yang, K. (2021). Effectiveness of acceptance and commitment therapy for mental illness in cancer patients: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. Int J Clin Pract.00: e13982. https://doi.org/10.1111/ijcp.13982
Luciano C, Valdivia-Salas S, & Ruiz FJ (2012). The self as the context for rule-governed behavior. In L McHugh & I Stewart (Eds.), The self and perspective taking: research and applications. Oakland, CA: Context Press. 2012.pp:143-160
Larkin, R. & Crumb, L. (2017). The impact of self-esteem group work practice with rural elementary male students. Social Work with Group, 40(3), 223-232. DOI: 10.1080/01609513.2015.1126546
Lim, Y. (2020). Self-esteem as a mediator in the longitudinal relationship between dysfunctional parenting and peer attachment in early adolescence. Children and Youth Services Review, 116, Article 105224https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105224
Ngo, H. VanderLaan, D. P. & Aitken, M. (2020). Self-esteem, symptom severity, and treatment response in adolescents with internalizing problems. Journal of Affective Disorders, 273, 183-191.
Ozturk, F. O. & Acikgoz, I. (2021). The effect of laughter therapy on happiness and self-esteem level in 5th grade students. Journal of Child Adolescent Psychiatry Nursing, 35, 52-59. https://doi.org/10.1111/jcap.12347
Padilla-Walker, L. M. & Nelson, L. J. (2019). Parenting emerging adults. In M. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting (3rd ed. pp. 168-190). https://doi.org/10.4324/9780429440847-5
Quchani. M, Haji Arbabi. F & Sabur Smaeili. N (2021). A comparison of the effectiveness of Clark and ACT parenting training on improving the emotional-behavioral problems of the child with divorced single mothers. Learning and Motivation, 76, November, 101759, https://doi.org/10.1016/j.lmot.2021.101759
Radfar.M, yavari. S, Haghighi.M, & Gharaaghajiasl, R (2022). Cognitive-behavioral group therapy in major depressive disorder with focus on self-esteem and optimism: An interventional study. BMC Psychiatry, 22(299). https://doi.org/10.1186/s12888-022- 03918-y
Romano M, Truzoli R, Osborne LA, Ree P (2014). The relationship between autism quotient, anxiety, and internet addiction. Research in Autism Spectrum Disorers, 8(11): 1521-1526 https://doi.org/10.1016/j.rasd.2014.08.002
Rostiana, D. Wibowo, M. E. & Purwanto, E. (2018). The implementation of self instruction and thought stopping group counseling techniques to improve victim bullying self esteem. Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 36-40. https://doi.org/10.15294/jubk.v7i1.22439
Ruiz J, Luciano C, Flórez L, Suárez-Falcón JC, Cardona-Betancourt V (2020). A multiple-baseline evaluation of acceptance and commitment therapy focused on repetitive negative thinking for comorbid generalized anxiety disorder and depression. Front Psychol. 11:12-23 DOI: 10.3389/fpsyg.2020.00356
Ryan RM, Deci EL (2017) Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness: Guilford Publications
Sairanen. E, Lappalainen. R, Lappalainen. P & Hiltunen. A (2022). Effects of an Online Acceptance and Commitment Therapy Intervention on Children’s Quality of Life, Journal of Child and Family Studies (2022) 31:1079-1093.: https://doi.org/10.1007/s10826-022-02234-z
Smout M. F. Longo, M. Harrison, S. Minniti, R. Wickes, W. White, J. M. (2018). Psychosocial treatment for methamphetamine use disorders: a preliminary randomized controlled trial of cognitive behavior therapy and acceptance and commitment therapy. Substance abuse. 31(2): 98 -107. DOI: 10.1080/08897071003641578
Takmaz Adiloğlu, Z. & Yıldırım Kurtuluş, H. (2023). Effectiveness of the Acceptance and Commitment Therapy-Based Intervention Program for Women. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 13 (69), 240-255. DOI: 10.17066/tpdrd.1230447zh
Witlox M, Kraaij V, Garnefski N, Bohlmeijer E, Smit F, Spinhoven P (2022) Cost-effectiveness and cost-utility of an Acceptance and Commitment Therapy intervention vs. a Cognitive Behavioral Therapy intervention for older adults with anxiety symptoms: A randomized controlled trial. PLoS ONE 17(1): e0262220. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0262220.
Zukauskien, R, Kaniusonyt, G. Nelson, L, J, Crocetti, E, Malinauskiene, O, Hihara, S, & Sugimura, K. (2020). Objective and subjective markers of transition to adulthood in emerging adults: Their mediating role in explaining the link between parental trust and life satisfaction. Journal of Social and Personal Relationships.1-22. https://DOI: 10.1177/026540752094862