مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتیلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی زنان مبتلا به اختلال پانیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

3 گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتیلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی زنان مبتلا به اختلال پانیک بود. این مطالعه به روش نیمه‌­آزمایشی با استفاده از طرح پیش­‌آزمون و پس‌­آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال پانیک بود که در سال 1398 مرکز جامع سلامت سیدحاتمی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند و 45 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در سه گروه برابر در گروه‌­های آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین قرار گرفتند. گروه‌­های آزمایشی درمان هیپوونتیلاسیون و آموزش تنظیم هیجان طی 8 هفته تحت مداخله  قرار گرفتند و در این مدت بر گروه کنترل مداخله­‌ای انجام نگرفت. جهت جمع آوری داده‌­ها از مقیاس حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی استفاده شد. داده‌­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معنی­‌داری در میانگین نمرات پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی گروه‌­های مداخله و کنترل وجود دارد (0/001=P). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که تفاوت معنی‌داری در نمرات حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی بین دو گروه آزمایش مشاهده نشد. مطابق با یافته‌­های پژوهش حاضر می­‌توان از درمان هیپوونتلاسیون و آموزش تنظیم هیجان به عنوان یک روش کاربردی و موثر در جهت بهبود حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی زنان مبتلا به اختلال پانیک در مراکز روانشناسی و درمانی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effectiveness of Hypoventilation Therapy and Emotion Regulation Training on Anxiety Sensitivity and Emotion Processing in Women with Panic Disorder

نویسندگان [English]

  • Nasrin Almasi Rad 1
  • Seyedeh Fatemeh Sharifi 2
  • Nasrin Homayuounfar 3
  • Parinaz Behrad 2
  • Behzad Taghipuor 1
  • Fariba Abdi 2
1 Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
3 Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Ardabil university of Medical Sciences, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to examine the comparison of the effectiveness of hypoventilation therapy and emotion regulation training on Anxiety Sensitivity and Emotion processingin women with panic disorder (PD) in Ardabil. This semi-experimental study was carried out using pre-test and post-test with control group from all patients suffering panic disorder (PD) who referred to SeyedHatami Ardabil Health Comprehensive Centers in summer and Fall 2019, 45 patients were selected through purposive sampling method and were randomly placed into 3 equal experimental and control groups. The Experimental groups exposed to hypoventilation therapy and emotion regulation training while control group received none. Anxiety Sensitivity and Emotion processing Questionnaires were used as the study instrument. Data were analyzed by using Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test and bonferoni post hoc. The results showed that there were significant differences anxiety sensitivity and emotion processing scores of the experimental and the control groups. Results of the follow-up test indicated that no effective wad observed in the mean scores of anxiety sensitivity and emotion processing (P=0/001). According to the finding of the present study, hypoventilation therapy and emotion regulation training can be used as an effective method to reduction Anxiety Sensitivity and Emotion processing of women with panic disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • panic disorder
  • hypoventilation therapy
  • regulation emotion
  • anxiety sensitivity
  • emotion processing
تقی پور، بهزاد؛ برزگران، رقیه و زالی، نعمت. (1399). مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر علائم بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مجله زن و فرهنگ، 12(14)، 21-7.
تقی پور، بهزاد؛ بشرپور،‌سجاد و تریمانی، محمد (1399). اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر حساسیت اضطرابی و نشخوار فکری زنان مبتلا به اختلال پانیک. مجله پژوهش های نوین روانشاختی. 15(59)، 13-1.
Asnaani, A., Tyler, J., McCann, J., Brown, L. &Zang, Y. (2020). Anxiety sensitivity and emotion regulation as mechanisms of successful CBT outcome for anxiety related disorders in a naturalistic treatment setting. Journal of Affective Disorders, 267, 86-95.DOI: 10.1016/j.jad.2020.01.16.
Aue, T., & singer, H.2015. Expectancy biases in fear and anxiety and their link to biases in attention. Clinical psychology Review, 42, 83-95. DOI: 10.1016/J.cpr. (2015).08.005.
Baker, R., Hollowy, J., Thomas, P.W., Thomas, S., & Owens, M. (2004). Emotional processing and panic. Behavior Research and therapy, 42, 1271-1287.
Bernstein, A., &Zolensky, M. J. (2007) Anxiety sensitivity: Selective review of promising research and future directions. Expert Review of Aerotherapeutics, 7, 97-101.
Desatnik, A., Bel-Bahar, T., Nolte, T., Crowley, M., Fonagy, P., &Fearon, P. (2017). Emotion regulation in adolescents: An ERP study. Biology Psychology, 129, 52-61.DOI: 10.1016/j.biopsycho.2017.08.001.
Fernandez, K.C., Jazaieri, H. & Gross, J.J. (2016). Emotion regulation: A trans diagnostic perspective on a new RDOC domain. Cognitive Therapy and Research, 40(30): 426-440.
Gay, Y.P., Zhang, S.M., Wei, G., Dong, W., & Deng, G.H. (2017). Relationship between cognitive emotion regulation, social support, resilience and acute stress responses in chinese soldiers: Exploring multiple mediation model. Journal of Psychiatry Research, 1(1): 71-78.
Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1): 1-26.
Hald-Poschardt, D., Sterzer, P., Schlagenhauf, F., Pehrs, C., Wittmann, A., Stoy, M., & et al. (2018). Reward and loss anticipation in panic disorder: An fMRI study. Gournal of Psychiatry Research: Neuroimaging, 271, 111-117.
Kearns, N., Villarreal, D., Cloutiera, R., Baxley, C., Carey, C. and Blumenthal, H. (2018). Perceived control of anxiety as a moderator in the relationship between anxiety sensitivity and problematic alcohol use among adolescents. Journal of Adolescrnce, 63, 41-50.DOI: 10.1016/j.adolescence.2017.12.009.
Kendall, A. D., Zinbarg, R.E., Bobova, L., Mineka, S., Revelle, W., Prenoveau, J.M &Craske, M. G. (2016). Measuring positive emotion with the mood and anxiety symptom questionnaire psychometric properties of the Anhedonic depression scale. sessment, 23(1), 86-95.
Klemanski, D. H., Curtiss, J., Mclaughlin, K. A. and Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the trans diagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive Therapy Research, 41(2), 206-219.
Kim, S.R. & Lee, S.M. (2017). Resilient college student in school to-work transition. International Journal of Stress Management, 51(2), 214-227.
Kong, T., He, Y., Auerbach, R. P., McWhinnie, C. M. & Xiao, J. (2015). Rumination and depression in chinese university students: The mediating role of over general autobiographical memory. Personality and Individual Differences, 77(1), 221-224.
Knapp, A., Blumenthal, H., Mischel, E., Badour, C., &Feldner, E. (2015). Anxiety sensitivity and its Factors in Relation to Generalized Anxiety Disorder among Adolescents.Journal Abnormal Child Psychology, 2(7), 1-12.
Meuret, A.E., Kroll, J., & Ritz. (2017). Panic disorder comorbidity with medical and treatment implications. Annual Reviews clinical Psychology, 13, 209-240.
Miklus, P.c., &Vrana, S.R. (2020). Effect of worrisome and relaxing thinking on fearful emotional processing. Behavior Research and Therapy, 38, 129-144.
Muris, p. (2002). An expanded childhood anxiety sensitivey index: Itd factor structure, reliability and validity in a non-clinical adolescent sample. Research and Therapy, 40-299-311.
Norton, P.J. and Edwards, K.S. (2015). Anxiety sensitivity or interoceptivesensitivity. Europe Journal psychology Assess, 33(1), 1-8.
Rachman, S. (2001). Emotional Processing, With Special reference to post traumatic stress disorders. International Review of Psychiatry, 13, 164-171.
Rubin-Falcone, H., Weber, J., Kishon, R., Ochsner., Delaparte, L., Dore, B., Zanderigo, F., Oquendo, M.A., Mann, J.J. and Miller, J.M. (2018). Longitudinal effect of cognitive behavioral therapy for depression on the neural correlates of emotion regulation. Journal of Psychiatry Research, 271(4), 82-90.
Tolin, D.F., Billingsley, A.L., Hallion, L.S &Diefenbach, G.J. (2016). Low pre-treatment end-tidal co2 predictd dropout from cognitive-behavioral therapy for anxiety and related disorders. Behavior Research and Therapy, 90, 32-40.
Tunnel, N.C., Ritz, T., Wilhelm, F.H., Roth, W. T &Meuret, A.E. (2020). Habituation or vormalization? Experiential and respiratory recovery from voluntary Hyperventilation in treated versus untreated patients with disorder panic. Journal Behavior Therapy, DOI: 10.1016/j.beth.2020.03.003.
Tusiani-Eng, P. &Yemons, K. (2018). Borderline Personality Disorder: Barriers to Borderline Personality Disorder Treatment and Opportunities for Advocacy. Psychiatric Clinics of North America, 41(4), 695-709.