ارائه مدل پیش‌بینی اضطراب‌ مدرسه براساس ذهنیت‌های طرح‌واره‌ای و دشواری در تنظیم‌ هیجان با میانجی‌گری تحمل‌ پریشانی در دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی باختر، ایلام، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی باختر، ایلام، ایران.

3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی باختر، ایلام، ایران.

چکیده

به دلیل اهمیت تحصیل در جوامع امروزی، اضطراب مدرسه به عنوان یک مسئله در حیطه سلامت روان دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته ‌است. هدف این پژوهش ارائه مدل پیش‌بینی اضطراب مدرسه بر اساس ذهنیت‌های طرح‌واره‌ای و دشواری در تنظیم هیجان با نقش میانجی تحمل پریشانی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که بر اساس آمار آموزش‌وپرورش تعداد آن‌ها 3521 نفر در قالب 16 مدرسه بود. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 361 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تحمل‌پریشانی سیمونز و گاهر (2005)، پرسشنامه دشواری در تنظیم‌هیجان گراتز و رومر (۲۰۰۴)، پرسشنامه ذهنیت طرح‌واره‌ای لوبستال و همکاران (2010) و پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس (1987) استفاده شد. داده‌ها با مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها‌ نشان داد که بین ذهنیت‌های طرحواره‌ای و دشواری در تنظیم هیجان و تحمل پریشانی با اضطراب مدرسه رابطه معناداری وجود دارد (0/01>P). همچنین مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و ذهنیت‌های طرحواره‌ای و دشواری در تنظیم هیجان به طور مستقیم و با میانجی‌گری تحمل پریشانی بر اضطراب مدرسه در دانش‌آموزان تاثیر گذار و قابل پیش‌بینی می‌باشد (0/073=RMSEA و 0/906=GFI و 0/921=CFI و 0/913=NFI). نتیجه گرفته می‌شود دانش‌آموزانی که ذهنیت‌های طرحواره‌ای ناسازگار دارند و در تنظیم هیجان‌های خود مشکل دارند، قادر به تحمل پریشانی در موقعیت‌های پرچالش مدرسه نیستند و در نتیجه دچار اضطراب می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a Model for Predicting School Anxiety Based on Schema Modes and Difficulty in Emotion Regulation with the Mediating Role of Distress Tolerance in Students

نویسندگان [English]

  • Sajad Taherzadeh Ghahfarokhi 1
  • Tina Khaleghi Farimani 2
  • Fateme Parvin 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Bakhtar Institute of Higher Education, Ilam, Iran.
2 MA in Clinical Psychology, Department of Psychology, Bakhtar Institute of Higher Education, Ilam, Iran.
3 MA in Educational Psychology, Department of Psychology, Bakhtar Institute of Higher Education, Ilam, Iran.
چکیده [English]

Due to the importance of education in today's societies, school anxiety has been considered as a problem in the field of mental health of students. The purpose of this research was to present a model for predicting school anxiety based on schema modes difficulty in emotion regulation with the mediating role of distress tolerance in female students of the second year of high school in Ilam city. The method of descriptive correlational research was structural equation modeling. The statistical population of this research included all female students of the second year of high school in Ilam city in the academic year 2021-2022, which according to the education statistics, their number was 3521 in the form of 16 schools. According to the table of Karjesi and Morgan, the sample size of 361 people was selected using the multi-stage cluster sampling method. To collect data, the distress tolerance questionnaire of Simmons and Gaher (2005), the difficulty in regulating emotions questionnaire of Gratz and Romer (2004), the schema modes questionnaire of Lobstal et al. (2010) and the Phillips school anxiety questionnaire (1987) were used. Data were analyzed by structural equation modeling. The findings showed that there is a significant relationship between schema modes and difficulty in regulating emotions and distress tolerance with school anxiety (p<0.01). Also, the research model has a favorable fit, and schema modes and difficulty in emotion regulation directly and with the mediation of distress tolerance have an impact and predictably on school anxiety in students (RMSEA=0.073, GFI=0.906, CFI=0.921, NFI=0.913). It is concluded that students who have inconsistent schema modes and have difficulty in regulating their emotions, are not able to bear distress in challenging school situations and as a result suffer from anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School Anxiety
  • Schema Modes
  • Difficulty in Emotion Regulation
  • Distress Tolerance
  • Students