تاثیر اصلاح سوگیری شناختی بر تاب‌آوری و کمال‌گرایی دانشجویان ورزشکار کمال‌گرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

2 دانشجوی دکترا روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

3 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

چکیده

در دنیای امروز که پیشرفت و دستاورد جزو ارزش‌های فردی محسوب می‌شود، داشتن معیارها و شاخص های خود ارزیابی ضروری است، اما گاهی این خود ارزیابی ها از حالت عادی فراتر رفته و آسیب‌رسان می‌شوند. به عبارت دیگر، میل به بی‌نقص بودن، داشتن استانداردهای عالی و ارزشیابی‌های انتقادی از عملکرد خود و حساسیت بالا نسبت به اشتباهات، خصایص برجسته شخص می‌شوند. این کمال‌گرایی ناسازگارانه در ورزشکاران نیز رایج بوده و به‌عنوان مانعی برای عملکرد موثر آن‌ها عمل می‌نماید. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی اصلاح این سوگیری‌ها بر کمال‌­گرایی و تاب ‌آوری دانشجویان ورزشکار کمال‌گرا اجرا گردید. روش تحقیق در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری  شامل دانشجویان ورزشکار کمال‌گرای دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 1402-1401بودند که براساس معیارهای پرسشنامه چند بعدی کمال‌گرایی شناسایی شدند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از دانشجویان ورزشکار کمال‌گرا بودند که به روش نمونه­‌گیری تصادفی انتخاب شده و با استفاده از شیوه گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برنامه مداخله‌ای اصلاح سوگیری شناختی با استفاده از تکلیف دات پروب (کاوش نقطه)، به صورت فردی، و در طی 8 جلسه ی 30 تا 40 دقیقه‌ای اجرا گردید. به منظور بررسی فرضیه های پژوهش، از تحلیل کواریانس تک‌متغیره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که اجرای برنامه مداخله‌ای اصلاح سوگیری شناختی کمال‌گرایانه دانشجویان ورزشکار کمال‌گرا، ضمن کاهش میزان سوگیری شناختی کمال‌گرایانه (0/05>P) و ابعاد کمال‌گرایی دانشجویان (0/05>P)، منجر به افزایش برخی از مولفه‌­های تاب‌آوری از جمله سخت‌رویی، هدفمندی، کنترل و معنویت گردید (0/05>P). اصلاح سوگیری شناختی کمال‌گرایانه، این فرصت را برای ورزشکاران فراهم می‌کند تا ارزیابی واقع بینانه‌تری نسبت به توانایی‌ها و عملکرد خود داشته و در مواجهه با مشکلات و چالش‌ها تاب‌آوری بیشتری داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Cognitive Bias Modification on the Resilience and Perfectionism of Perfectionist Athletes

نویسندگان [English]

  • Ali Pakizeh 1
  • Sepideh Mahmoodzadeh 2
  • Yousef Mehravesh 3
1 Associate Professor, Department of Psychology, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
2 Ph.D. student in Psychology, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
3 M.A. in Psychology, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
چکیده [English]

 In today's world, where progress and achievement are considered among individual values, it is necessary to have self-evaluation criteria and indicators, but sometimes these self-evaluations go beyond normal and become harmful. In other words, the desire to be perfect, having high standards and critical evaluations of one's own performance, and high sensitivity to mistakes become prominent features of the person. This maladaptive perfectionism is also common in athletes and acts as an obstacle for their effective performance. The present study was carried out in order to investigate the effectiveness of cognitive bias modification on the perfectionism and resilience of perfectionist student athletes. The research method in this study was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included perfectionist athlete students of the Persian Gulf University in the academic year of 1401-1402, who were identified based on the criteria of the multidimensional perfectionism questionnaire. The research sample included 40 perfectionist student athletes who were selected by random sampling and were placed in two experimental and control groups using the random assignment method. The cognitive bias modification intervention program was conducted using the dot probe task (exploring the dot), individually, and during 8 sessions of 30 to 40 minutes. In order to investigate the research hypotheses, univariate covariance analysis was used. The findings showed that the intervention program aimed at modification of cognitive bias, while reducing the amount of perfectionistic cognitive bias (P<0.05) and the dimensions of students' perfectionism (P<0.05), led to an increase in some components of resilience, including hardiness, purposefulness, control and spirituality (P<0.05). perfectionistic cognitive bias modification provides the opportunity for athletes to have a more realistic assessment of their abilities and performance, and to be more resilient in the face of problems and challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive bias
  • perfectionism
  • resilience
  • students
  • perfectionist athletes
اخوان عبیری فاطمه، شعیری محمدرضا، غلامی فشارکی محمد (1398). بررسی ویژگی‌‌‌های روان‌سنجی مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی فراست. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۶ (۱) :۸۷- 106
بشارت، محمدعلی، حومینیان، داود، قهرمانی، محمدحسین، نقی پورگیوی، بهنام. (1390). تأثیر واسطه‌‌ای خودکارامدی ورزشی بر رابطۀ بین کمال‌گرایی و اضطراب رقابتی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی, 3(2), 5-27.
بیطرف، شبنم، شعیری، محمدرضا، و حکیم جوادی، منصور. (1389). هراس اجتماعی, سبکهای والد گری و کمال‌گرایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 7(25)، 75-83. SID. https://sid.ir/paper/101451/fa
پاکیزه، علی، حکمتیان، صادق، و اصدقاپور، اعظم (1402)، بررسی اثربخشی اصلاح سوگیری‌‌‌های شناختی کمال‌گرایانه بر تحمل پریشانی و اهمالکاری، پژوهش‌‌‌های کاربردی روانشناختی، (در دست چاپ)
پاکیزه، علی، حکمتیان، صادق، و باقری، مرضیه (1402)، بررسی اثربخشی اصلاح سوگیری شناختی نسبت به ظاهر فیزیکی بر تمایل به جراحی زیبایی و عزت نفس دانشجویان، روانشناسی سلامت، (در دست چاپ).
پاکیزه، علی، دهقانی، یوسف و چراغی، فریبا (1402)، بررسی اثربخشی اصلاح سوگیری شناختی نسبت به نشانه‌‌‌های تهدید بر کمال‌گرایی و سوگیری توجه دانش آموزان دختر دبیرستانی، دوازدهمین کنفرانس تربیتی بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی،https://civilica.com/doc/1788139
خدادادی ارکوینی، شیرین، خدادادی، مجتبی، و داوودی، حسین. (1400). مروری بر درمان شناختی اختلالات روانی مبتنی بر اصلاح سوگیری. علوم اعصاب شفای خاتم، 9(3)، 140-150. SID. https://sid.ir/paper/986727/fa
قاسمی حسین آبادی، مریم، زندی پور، طیبه، و حسینیان، سیمین. (1400). اثربخشی آموزش گروهی مثبت نگری بر کیفیت زندگی و تاب‌آوری معلمان زن دانش آموزان استثنایی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(4 (پیاپی 37) )، 1-13. SID. https://sid.ir/paper/952177/fa
کیهانی، مهناز، تقوایی، داوود، رجبی، ابوالفضل، و امیرپور، برزو. (1393). همسانی درونی و تحلیل عاملی تاییدی مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون در دانشجویان دختر پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(10)، 851-859
Avirbach, N., Perlman, B., & Mor, N. (2019). Cognitive bias modification for inferential style. Cognition and Emotion, 33(4), 816-824.
Avcanok, B. (2013). The relationship between perfectionism and resiliency and perceived parental attitude among university student. Graduate School of Social Sciences. Clinical psychology master program.
Beadel, J. R., Mathews, A., & Teachman, B. A. (2016). Cognitive bias modification to enhance resilience to a panic challenge. Cognitive Therapy and Research, 40, 799-812.
Çerkez, Y. (2017). Psychological resilience in adolescents: The effect of perfectionism. International Journal of Educational Sciences, 19(2-3), 96-103.
Correia, M.; Rosado, A.; Serpa, S. (2017). Psychometric Properties of the Portuguese Version of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale. International Journal of Psychological Research. 10(1):8-17.
Cristea, I. A., Kok, R. N., & Cuijpers, P. (2015). Efficacy of cognitive bias modification interventions in anxiety and depression: meta-analysis. The British Journal of Psychiatry, 206(1), 7-16.
Crowell, D., & Madigan, D. J. (2022). Perfectionistic concerns cognitions predict burnout in college athletes: a three-month longitudinal study. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 20(2), 532-550.
Curran, T., & Hill, A. P. (2019). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological bulletin, 145(4), 410.
Dodd, D. R. (2020). Attaining Imperfection: An Interpretation Bias Intervention Targeting Clinical Perfectionism [Doctoral dissertation, Miami University]. OhioLINK Electronic Theses and Dissertations Center.
Dodd, D. R., Clerkin, E. M., & Smith, A. R. (2022). A randomized test of interpretation bias modification for perfectionism versus guided visualization relaxation among high perfectionistic undergraduate students. Behavior Therapy, 53(5), 843-857.
Den Hartigh, R. J., Meerhoff, L. R. A., Van Yperen, N. W., Neumann, N. D., Brauers, J. J., Frencken, W. G., ... & Brink, M. S. (2022). Resilience in sports: a multidisciplinary, dynamic, and personalized perspective. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1-23.
Falkenstein, M. J., Kelley, K. N., Dattolico, D., Kuckertz, J. M., Bezahler, A., Krompinger, J., ... & Beard, C. (2022). Feasibility and acceptability of cognitive bias modification for interpretation as an adjunctive treatment for OCD and related disorders: a pilot randomized controlled trial. Behavior Therapy, 53(2), 294-309.
Gelabert, E.; García-Esteve, L.; Martín-Santos, R.; Gutiérrez, F.; Torres, A. (2011). Psychometric Properties of the Spanish Version of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale in Women. Journal of psicothema. 1(23):133-139.
Gupta, S., & McCarthy, P. J. (2021). Sporting Resilience During COVID-19: What Is the Nature of This Adversity and How Are Competitive Elite Athletes Adapting?. Frontiers in psychology, 12, 611261. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.611261
Gijzel, S. M. W., Whitson, H. E., van de Leemput, I. A., Scheffer, M., van Asselt, D., Rector, J. L., Olde Rikkert, M. G. M., & Melis, R. J. F. (2019). Resilience in Clinical Care: Getting a Grip on the Recovery Potential of Older Adults. Journal of the American Geriatrics Society, 67(12), 2650–2657. https://doi.org/10.1111/jgs.16149.
Jones, G. (1995). "More than just a game: research developments and issues in competitive anxiety in sport". British Journal of Psychology. 86, p 449-479.
Howell, J. A., McEvoy, P. M., Grafton, B., Macleod, C., Kane, R. T., Anderson, R. A., & Egan, S. J. (2019). Biased interpretation in perfectionistic concerns: an experimental investigation. Anxiety, stress, and coping, 32(3), 259–269. https://doi.org/10.1080/10615806.2019.1586888
Hornay, k. (1937). The neurotic personality of our time. New York: Norton. American Psychological Association.
Klibert, J., Lamis, D. A., Collins, W., Smalley, K. B., Warren, J. C., Yancey, C. T., & Winterowd, C. (2014). Resilience mediates the relations between perfectionism and college student distress. Journal of Counseling & Development, 92(1), 75-82.
Limburg, K., Watson, H. J., Hagger, M. S., and Egan, S. J. (2017). The relationship between perfectionism and psychopathology: A meta-analysis. J. Clin. Psychol. 73, 1301–1326. doi: 10.1002/jclp.22435.
Marsh, E. M. (2022). Cognitive Biases in Perfectionism: Attention Bias and Memory Bias for Perfectionism-Relevant and Negative Stimuli (Doctoral dissertation, Illinois State University).
Perlman, B., & Mor, N. (2022). Cognitive bias modification of inferential flexibility. Behaviour Research and Therapy, 155, 104128.
Scheffer, M., Bolhuis, J. E., Borsboom, D., Buchman, T. G., Gijzel, S. M. W., Goulson, D., Kammenga, J. E., Kemp, B., van de Leemput, I. A., Levin, S., Martin, C. M., Melis, R. J. F., van Nes, E. H., Romero, L. M., & Olde Rikkert, M. G. M. (2018). Quantifying resilience of humans and other animals. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 115(47), 11883–11890. https://doi.org/10.1073/pnas.1810630115
Schmidt, N. B., & Vereenooghe, L. (2021). Targeting hostile attributions in inclusive schools through online cognitive bias modification: A randomised experiment. Behaviour research and therapy, 146, 103949.
Stirling, A. E., & Kerr, G. A. (2008). Elite female swimmers' experiences of emotional abuse across time. Journal of emotional abuse, 7(4), 89-113.
Tonta, K. E., Howell, J. A., Hasking, P. A., Boyes, M. E., & Clarke, P. J. F. (2019). Attention biases in perfectionism: Biased disengagement of attention from emotionally negative stimuli. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 64, 72–79. https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2019.02.009
Tóth, R., Turner, M. J., Kökény, T., & Tóth, L. (2022). “I must be perfect”: The role of irrational beliefs and perfectionism on the competitive anxiety of Hungarian athletes. Frontiers in Psychology, 13, 994126.
Wong, S. F., Lim, V., Black, M. J., & Grisham, J. R. (2021). The impact of modifying obsessive-compulsive beliefs about perfectionism. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 73, 101675