اثربخشی آموزش چند حسی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکترا، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

چکیده

اختلال یادگیری ریاضی با اختلال در عملکرد شناختی مرتبط است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش چند حسی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه دوم تا پنجم مراجع کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رشت در سال تحصیلی 1402-1401 بود. حجم نمونه به صورت هدفمند شامل 30 کودک بود که تشخیص اختلال یادگیری ریاضی را دریافت کردند که به طور  تصادفی در دو گروه 15 نفره گمارده شدند (گروه آزمایش و گواه). ابزار پژوهش شامل نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (2003) جهت ارزیابی سرعت پردازش و حافظه­ کاری، آزمون تشخیصی ایران کی مت (1988)، آزمون مهارت­های دیداری–حرکتی بندر گشتالت (1938) و آزمون ماتریس‌های پیشرونده ریون (1936) بود. داده­ها با روش­‌های امار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­‌های پژوهش نشان داد که آموزش چند حسی تاثیر معناداری بر سرعت پردازش و حافظه کاری و هماهنگی دیداری–حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی داشت. بنابراین می­توان از آموزش چند حسی برای کاهش مشکلات کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بهره جست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Multisensory Instruction on Processing Speed, Working Memory and Visual-Motor Coordination of Children with Mathematics Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • Hakimeh Kheiry Guileh Pordesari 1
  • Leila Moghtader 2
  • Samereh Asadi Majreh 2
1 Ph.D. student, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Mathematics learning disorder is associated with impaired cognitive function. The purpose of this research was to investigate the effectiveness of multisensory instruction on processing speed, working memory and visual-motor coordination of children with mathematics learning disorder. The present research was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population of the study included all children with mathematics learning disorders from the second to the fifth grade who referred to learning disorder centers in Rasht city in the academic year of 2022-2023. The sample size purposefully included 30 children who received the diagnosis of mathematical learning disorder, who were randomly assigned to two groups of 15 people (experimental and control groups). The research tools include the fourth version of the Wechsler Children's Intelligence Scale (2003) to evaluate processing speed and working memory, the Iran Kemet diagnostic test (1988), the Bandar Gestalt visual-motor skills test (1938) and the Raven progressive matrices test (1936). The data were analyzed using descriptive (mean and standard deviation) and inferential (analysis of covariance) statistics. The findings of the research showed that multisensory Instruction had a significant effect on processing speed and working memory and visual-motor coordination of mathematics learning disorder. Therefore, multisensory instruction can be used to reduce the problems of children with mathematics learning disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • multisensory instruction
  • mathematics learning disorder
  • processing speed
  • working memory
  • visual-motor coordination
انصاری اردلی، س؛ حاجی حسنی دره شوری، ک؛ حاجی حسنی دره شوری،  پ؛ و حاجی حسنی، ک. (1400). بررسی اختلال های یادگیری و میزان شیوع آن در بین دانش آموزان. پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 4(34)، 34-44.
رنگرز، م؛ و خانزاده، م. (1402). مقایسه مهارت‌های اجتماعی و اضطراب امتحان در نوجوانان تیزهوش، تیزهوش کاذب و عادی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 15(60), 85-106. . doi:10.30495/jinev.2023.1972679.2800
سلطانی، م؛ نریمانی، م؛ و موسی زاده، ت. (1402). بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های خود تعلیمی کلامی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. ناتوانی های یادگیری, -. doi:10.22098/jld.2023.13578.2120
فهامی، ز؛ نوروزی، ق؛ و  فرامرزی، س. (1402). اثربخشی آموزش راهبردهای فرادرک‌مطلب بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 11(20), 189-209. doi:10.22084/j.psychogy.2023.26695.2499
کریمی لیچاهی، ر؛ اکبری،ب؛ حسین خانزاده، ع؛ و اسدی مجره، س. (1400). اثربخشی آموزش یکپارچگی حسی حرکتی بر حافظه‌ی فعال و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان نارساخوان. تعلیم و تربیت استثنایی, ۱ (۱۶۱).
کشتگر، ع؛ راستگومقدم، م؛ و سالاری فر، م. ح. (1401). مقایسه سطح حافظه کاری در دانش‌آموزان ابتدایی نارساخوان ادراکی، زبان‌شناختی و عادی در خواندن. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 18(63), 149-169. doi:10.22054/jep.2023.63839.3512
Alenizi, M. A. K. (2019). Effectiveness of a program based on a multi-sensory strategy in developing visual perception of primary school learners with learning disabilities: a contextual study of Arabic learners. International Journal of Educational Psychology8(1), 72-104.
American Psychiatric Association. (2022). Neurodevelopmental Disorders. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.).
Aydemir, T. (2015). A review of the articles about TouchMath. Procedia-Social and Behavioral Sciences174, 1812-1819.
Capellini, S. A., Sellin, L., D’Angelo, I., Del Bianco, N., Giaconi, C., & Germano, G. D. (2021). Visual-Motor Perception and Handwriting Performance of Students with Mixed Subtype Dyslexia. In Dyslexia. IntechOpen.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). Research methods in education (8th ed). London: Routledge.
Delgado, M. A. C., Delgado, R. I. Z., Palma, R. P., & Moya, M. E. (2019). Dyscalculia and pedagogical intervention. International Research Journal of Management, IT and Social Sciences6(5), 95-100.
Ejersbo, L. R. (2016). Number sense as a bridge to number understanding. Special needs in mathematics education, 189-202.
Emerson, J., & Babtie, P. (2010). The Dyscalculia Assessment. A&C Black. 
Eroğlu, G., Teber, S., Ertürk, K., Kırmızı, M., Ekici, B., Arman, F., ... & Çetin, M. (2022). A mobile app that uses neurofeedback and multi-sensory learning methods improves reading abilities in dyslexia: A pilot study. Applied Neuropsychology: Child11(3), 518-528.
Eteng-Uket, S. (2023). The Development, Validation, and Standardization of a New Tool: The Dyscalculia Test. Numeracy16(2), 1.
Fu, W., & Ji, C. (2023). Application and Effect of Virtual Reality Technology in Motor Skill Intervention for Individuals with Developmental Disabilities: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health20(5), 4619.
Galitskaya, V., & Drigas, A. (2021). The importance of working memory in children with Dyscalculia and Ageometria. Scientific Electronic Archives14(10).
Gerst, E. H., Cirino, P. T., Macdonald, K. T., Miciak, J., Yoshida, H., Woods, S. P., & Gibbs, M. C. (2021). The structure of processing speed in children and its impact on reading. Journal of Cognition and Development22(1), 84-107.
Grant, D. (2017). That's the Way I Think: Dyslexia, dyspraxia, ADHD and dyscalculia explained. Taylor & Francis.
Haberstroh, S., & Schulte-Körne, G. (2019). The diagnosis and treatment of dyscalculia. Deutsches Ärzteblatt International116(7), 107.
Hedge, C., Powell, G., Bompas, A., & Sumner, P. (2022). Strategy and processing speed eclipse individual differences in control ability in conflict tasks. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition48(10), 1448.
Huijsmans, M. D., Kleemans, T., van der Ven, S. H., & Kroesbergen, E. H. (2020). The relevance of subtyping children with mathematical learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 104, 103704.
Juntorn, S., Sriphetcharawut, S., & Munkhetvit, P. (2017). Effectiveness of information processing strategy training on academic task performance in children with learning disabilities: a pilot study. Occupational Therapy International, 2017.
Kail, R. V., & Ferrer, E. (2007). Processing speed in childhood and adolescence: Longitudinal models for examining developmental change. Child development78(6), 1760-1770.
Kim, S. J., & Park, E. H. (2018). Relationship of working memory, processing speed, and fluid reasoning in psychiatric patients. Psychiatry investigation15(12), 1154.
 Lin, V., & Jiar, Y. K. (2017). Multisensory Instruction for Students With Dyscalculia. China-Usa Business Review, 16.
Lindenberger, U., & Lövdén, M. (2019). Brain plasticity in human lifespan development: the exploration–selection–refinement model. Annual Review of Developmental Psychology1, 197-222.
Luttenberger, S., Wimmer, S., & Paechter, M. (2018). Spotlight on math anxiety. Psychology research and behavior management, 311-322.
Maciel, M. S., Capellini, S. A., & Germano, G. D. (2021). Perceptual Visuo-Motor Skills and Handwriting Production of Children With Learning Disabilities. Psychology, 11(5), 199-207.
Mateos-Aparicio, P., & Rodríguez-Moreno, A. (2019). The impact of studying brain plasticity. Frontiers in cellular neuroscience13, 66.
 May, Y. S., & Ahmad, N. A. (2020). A view on theories and models in the study of dyscalculia. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences9(3), 128-137.
Meng, Z. L., Wydell, T. N., & Bi, H. Y. (2019). Visual-motor integration and reading Chinese in children with/without dyslexia. Reading and Writing32, 493-510.
Mohamed, F. M. E. (2021). Using Multi-Sensory Approach Based Activities for Developing Dysgraphic Primary Stage Pupils' EFL Writing Skills. مجلة کلیة التربیة بالمنصورة116(3), 89-110.‎
Moll, K., Göbel, S. M., Gooch, D., Landerl, K., & Snowling, M. J. (2016). Cognitive risk factors for specific learning disorder: Processing speed, temporal processing, and working memory. Journal of learning disabilities49(3), 272-281.
Mufti, S., Arshad, M., & Bibi, B. (2021). Neuropsychological functioning in children with and without specific learning disorder. JPMA71(629).
Naukushu, S. T. (2011). Factors affecting the development of number sense and its influence on grade 12 learners' performance in mathematics in the Oshana education region (Doctoral dissertation).
Obaid, M. A. S. (2013). The impact of using multi-sensory approach for teaching students with learning disabilities. Journal of International Education Research (JIER), 9(1), 75-82.
Ogbogo, S., & Opara, I. M. (2021). Quantitative and Qualitative Analysis of Dyscalculia Test. International Journal of Education, Learning and Development9(7), 1-15
Ramirez, G., Shaw, S. T., & Maloney, E. A. (2018). Math anxiety: Past research, promising interventions, and a new interpretation framework. Educational psychologist53(3), 145-164.
Ritchie, S. J., & Bates, T. C. (2013). Enduring links from childhood mathematics and reading achievement to adult socioeconomic status. Psychological science24(7), 1301-1308.
Sarudin, N. A. A., Hashim, H., & Yunus, M. M. (2019). Multi-sensory approach: How it helps in improving words recognition?. Creative Education10(12), 3186.
Sathian, K. and Ramachandran VS (Eds) (2020). Multisensory Perception: From Laboratory to Clinic. Academic Press, New York, 488 pp., ISBN: 9780128124925
Schulte-Körne, G. (2016). Mental health problems in a school setting in children and adolescents. Deutsches Ärzteblatt International113(11), 183.
Suryana, D. (2017). Mathematical learning model based on scientific approach in preschool. In Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing.
Sweller, J., van Merriënboer, J. J., & Paas, F. (2019). Cognitive architecture and instructional design: 20 years later. Educational psychology review31, 261-292.
Tourva, A., & Spanoudis, G. (2020). Speed of processing, control of processing, working memory and crystallized and fluid intelligence: Evidence for a developmental cascade. Intelligence83, 101503.
Żelechowska, D., Sarzyńska, J., & Nęcka, E. (2017). Working Memory Training for Schoolchildren Improves Working Memory, with No Transfer Effects on Intelligence. Journal of Intelligence5(4), 36.