اثربخشی آموزش چند حسی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکترا، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

10.22034/jmpr.2023.58787.5885

چکیده

اختلال یادگیری ریاضی با اختلال در عملکرد شناختی مرتبط است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش چند حسی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه دوم تا پنجم مراجع کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رشت در سال تحصیلی 1402-1401 بود. حجم نمونه به صورت هدفمند شامل 30 کودک بود که تشخیص اختلال یادگیری ریاضی را دریافت کردند که به طور  تصادفی در دو گروه 15 نفره گمارده شدند (گروه آزمایش و گواه). ابزار پژوهش شامل نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (2003) جهت ارزیابی سرعت پردازش و حافظه­ کاری، آزمون تشخیصی ایران کی مت (1988)، آزمون مهارت­های دیداری–حرکتی بندر گشتالت (1938) و آزمون ماتریس‌های پیشرونده ریون (1936) بود. داده­ها با روش­‌های امار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­‌های پژوهش نشان داد که آموزش چند حسی تاثیر معناداری بر سرعت پردازش و حافظه کاری و هماهنگی دیداری–حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی داشت. بنابراین می­توان از آموزش چند حسی برای کاهش مشکلات کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بهره جست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Multisensory Instruction on Processing Speed, Working Memory and Visual-Motor Coordination of Children with Mathematics Learning Disorder

نویسندگان [English]

  • Hakimeh Kheiry Guileh Pordesari 1
  • Leila Moghtader 2
  • Samereh Asadi Majreh 2
1 PhD student, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Mathematics learning disorder is associated with impaired cognitive function. The purpose of this research was to investigate the effectiveness of multisensory instruction on processing speed, working memory and visual-motor coordination of children with mathematics learning disorder. The present research was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population of the study included all children with mathematics learning disorders from the second to the fifth grade who referred to learning disorder centers in Rasht city in the academic year of 2022-2023. The sample size purposefully included 30 children who received the diagnosis of mathematical learning disorder, who were randomly assigned to two groups of 15 people (experimental and control groups). The research tools include the fourth version of the Wechsler Children's Intelligence Scale (2003) to evaluate processing speed and working memory, the Iran Kemet diagnostic test (1988), the Bandar Gestalt visual-motor skills test (1938) and the Raven progressive matrices test (1936). The data were analyzed using descriptive (mean and standard deviation) and inferential (analysis of covariance) statistics. The findings of the research showed that multisensory Instruction had a significant effect on processing speed and working memory and visual-motor coordination of mathematics learning disorder. Therefore, multisensory instruction can be used to reduce the problems of children with mathematics learning disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multisensory Instruction
  • Mathematics Learning Disorder
  • Processing Speed
  • Working Memory
  • Visual-Motor Coordination