اثربخشی هنر درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب و تنظیم هیجان پرستاران زن دارای علائم اضطرابی شهر اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

3 دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف اثربخشی هنر درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تنظیم هیجان و اضطراب پرستاران زن دارای علائم اضطرابی شهر اهواز انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران دارای علائم اضطرابی بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در سال 99- 1400 بودند که به شکل نمونه‌گیری در دسترس 24 آزمودنی که نمره اضطراب بین 16 تا 25 داشته‌اند انتخاب و در دو گروه 12 نفره گواه و آزمایش گمارده شدند. برای جمع آوری داده‌ها، از مقیاس اضطراب بک (BAI) و دشواری در تنظیم هیجان گراتس و روئمر (DERS) استفاده شد. هر دو گروه قبل، بعد و در پیگیری دو ماهه مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های گردآوری شده با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. با توجه به اثربخشی هنر درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر کاهش اضطراب و تنظیم هیجان پیشنهاد می‌شود تا این درمان برای پرستاران زن مضطرب به همراه سایر روش‌های درمانی اجرا شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Mindfulness Based Art Therapy on Anxiety and Emotion Regulation in Female Nurses with Anxiety Symptoms in Ahvaz

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Fayazi Pour 1
  • Soodabeh Basaknejad 2
  • Yadollah Zargar 3
1 M.A student in Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
3 Associate Professor, Department of Counseling, School of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran.
چکیده [English]

The present study aimed to evaluate the effectiveness of the mindfulness-based art therapy on the regulation of emotion and anxiety in nursing women with anxiety symptoms in Ahvaz city. The present study was a qusi- experimental study with pre-test, post-test and follow-up with the control group. The statistical population included all nurses with anxiety symptoms in hospitals affiliated to Jundishapur Ahvaz University of Medical Sciences during 2020-2021. By using a convenience sampling method, 24 subjects with anxiety scores between 16 and 25 were selected and divided into two groups of 12 controls and experimentals. Beck Anxiety Inventory (BAI) and Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) were used collect data. Both groups were evaluated by research tools three times before, after and 2 months follow-up. The collected data analyzed by using multivariate covarance analyzing and SPSS-23 software. Considering the efficacy of Mindfulness Based on art therapy on Emotion regulation and anxiety, we suggested that this treatment with other treatment operate for Nursing women anxious.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mindfulness based art therapy
  • anxiety
  • emotion regulation
  • female nursing
ادیبی‌زاده، نوشین؛ سجادیان، ایلناز. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر افسردگی، اضطراب و تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به کرونر قلبی. نشریه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 61، 115-103.‎
بلوکی، لیلا؛ طباطبایی، سید محمود (1396). اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری در افزایش سلامت عمومی و کاهش اضطراب شغلی پرستاران شاغل در بخش‌های ویژه، داخلی و اورژانس بیمارستان شهید مدنی تبریز. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 12 (47) ،60-45.
جلمبادانی، زینب ؛ گرمارودی، غلامرضا؛ شریف‌نژاد، احمد. (۱۳۹۷). اثربخشی هنردرمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس سبک زندگی زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی تهران. نخستین همایش ملی هنر و سلامت، نیشابور، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور.
زاهدزاده، فروغ؛ جوهری فرد، رضا. (1397). بررسی تأثیر هنردرمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر باورهای فراشناختی و ذهن‌آگاهی زنان مبتلا به افسردگی. روان‌پرستاری، 6(5)، 48-42.
سامانی، سیامک؛ صادقی، لادن. (1389). کفایت شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 1(1)، 62-51.
سبحانی، سیوان؛ محمدی زیدی، عیسی؛ تابان‌فر، سارا؛ حسینی، محمدشریف. (1401). ارتباط اضطراب با کیفیت زندگی پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-۱۹. مهندسی بهداشت حرفه‌ای، ۹‌(۱)، ۳۷-۴۵.
 سر بوزی حسن آبادی، طاهره‌؛ عسکری، محمد رضا ؛ میری، خیرزان؛ نمازی‌نیا محمد (1399). افسردگی، استرس و اضطراب پرستاران در پاندمی کووید91- در بیمارستان نهم دی تربت حیدریه. مجله طب نظامی‌، 6(22) ، 526-533 .
صابری تیلکی، محدثه‌؛ عمادیان، سیده علیا‌؛ محمدیان آکردی؛ ابراهیم‌؛ مهدی‌نژاد گرجی، گلین. (1398). تأثیر هنردرمانی ماندالا بر کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سوءمصرف مواد. اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، 13(53)، ۲84-۲69.
صالح مجتهد، منیر؛ هنرپیشه خرم‌آباد، سمیه. (۱۳۹۷). بررسی تأثیر هنردرمانی بالینی بر کاهش اضطراب و هراس از زایمان در زنان باردار شهر سبزوار در ایران. نخستین همایش ملی هنر و سلامت. نیشابور، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور.
عباس نعمه فاطمه؛ راه نجات، امیر‌؛ حسین کلباسی ، سعید (1401). اثربخشی هنردرمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتال به دیابت نوع دو. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی، 11، 56-65
کاویانی، حسین؛  موسوی، اشرف السادات. (1387). ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه اضطراب بک در طبقات سنی و جنسی جمعیت ایرانی. نشریه دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، 66(2)، 140-136.
گروسی، احسان؛ خسروی دانش‌، مجتبی؛ مظلومی عادل (1399). پرستاران و پدیده کرونا: چالش‌ها و پیامد ها.سلامت کار ایران. ویژه نامه کووید-19 ، -5.
گنجی، م؛ گنجی، ح. (1394). آسیب‌شناسی روانی DSM_5. تهران: ساوالان.
محمدی، الهه. (۱۳۹۷). اثربخشی هنردرمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خلق افسرده دانشجویان. نخستین همایش ملی هنر و سلامت. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(3)، 111-101.
مدارا، فرهاد؛ ساروخانی، دیانا؛ ولی‌زاده، رضا؛ ساروخانی، ماندانا. (1396). بررسی میانگین نمره اضطراب در ایران: مرور سیستماتیک و متاآنالیز. نشریه دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 25(2)، 206-181.
Abbing, A., Baars, E., De Sonneville, L. M., Ponstein, A., & Swaab, H. (2019). The effectiveness of art therapy for anxiety in adult women: A randomized controlled trial. Frontiers in Psychology, 10, 1203.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237.
Ando, M., Kira, H., & Hayashida, S. (2016). Changes in the autonomic nervous system and moods of advanced cancer patients by mindfulness art therapy short version. Journal of Cancer Therapy, 7(1), 13-16.
Beck, A. T., Apstein, N., & Brown, G. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897
Beerse, M. E., Van Lith, T., Pickett, S. M., & Stanwood, G. D. (2020). Biobehavioral utility of mindfulness-based art therapy: Neurobiological underpinnings and mental health impacts. Experimental Biology and Medicine, 245(2), 122-130.
Björling, E. A., Stevens, C., & Singh, N. B. (2019). Participatory Pilot of an Art-Based Mindfulness Intervention for Adolescent Girls with Headache. Art Therapy, 36(2), 86-92.
Cheshure, A., & Van Lith, T. (2023). A qualitative inquiry comparing mindfulness-based art therapy, mindfulness and neutral clay tasks as a proactive mental health solution for college students. Journal of American College Health,71(4), 1-11.‏‌
Coholic, D. (2020). Promoting resilience in youth through participation in an arts-based mindfulness group program. In Arts-Based Research, Resilience and Well-being Across the Lifespan (pp. 63-80). London: Palgrave Macmillan, Cham.
Fuentes, F. I. L. (2019). Mindfulness-based Art Therapy Activities (MBAT) As a way to reduce anxiety in Young Adults. Doctoral dissertation, University of Wisconsin-Superior.
Goodarzi, G., Sadeghi, K., & Foroughi, A. (2020) and art-making on depression, anxiety and shame in sexual assault victims: A pilot study. The Arts in Psychotherapy, 71, 101705
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment,26(1),41-54.
Hawkes, E., Heintz, H., Forester, B., & Vahia, I. (2019). Mindfulness-Based art psychotherapy group for older adults using digital tools. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 27(3), S131.
Hinchey, L. M. (2018). Mindfulness-based art therapy: a review of the literature. Inquiries Journal, 10(05), Available: http://www.inquiriesjournal.com/a?id=1737.
Jang, S. H., Lee, J. H., Lee, H. J., & Lee, S. Y. (2018). Effects of mindfulness-based art therapy on psychological symptoms in patients with coronary artery disease. Journal of Korean Medical Science, 33(12), 88.
Joshi, A. M., Mehta, S. A., Pande, N., Mehta, A. O., & Randhe, K.S. (2021). Effect of Mindfulness-Based Art Therapy (MBAT) on psychological distress and Spiritual Wellbeing in breast cancer patients undergoing chemotherapy. Indian Journal of Palliative Care,27(4), 552.‏
Meghani, S. H., Peterson, C., Kaiser, D. H., Rhodes, J., Rao, H., Chittams, J., & Chatterjee, A. (2018). A pilot study of a mindfulness-based art therapy intervention in outpatients with cancer. American Journal of Hospice and Palliative Medicine, 35(9), 1195-1200.
Monti, D. A., & Peterson, C. (2003). Mindfulness-based art therapy (MBAT). Integrative Cancer Therapies, 2(1), 81-83.
Monti, D. A., Peterson, C., Kunkel, E. J. S., Hauck, W. W., Pequignot, E., Rhodes, L., & Brainard, G. C. (2006). A randomized, controlled trial of mindfulness‐based art therapy (MBAT) for women with cancer. Journal of the Psychological, Social and Behavioral Dimensions of Cancer, 15(5), 363-373
Rappaport, L. (2014). Mindfulness and the arts therapies: theory and practice / edited by laury rappaport; foreword by jakusho kwong-roshi. London: Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Rods, J.I., Jarra-Rizzo, M.F., Greene, C. M., Moreta-Herrera, R., Oleas, D. (2022). Cognitive emotion regulation strategies and psychological distress during lockdown due to COVID-19. International Journal of Psychology,57(3), 315-324.
Sajadi, M., Goudarzi, K., Khosravi, S., Farmahini-Farahani, M., & Mohammadbeig, A. (2017). Benson's relaxation effect in comparing to systematic desensitization on anxiety of female nurses: A randomized clinical trial. Indian Journal of Medical and Paediatric Oncology, 38(2), 111.
Shakya, D.R., Lama, S. & Shyangwa, P.M. (2021). Psychological problems among nursing staff in a hospital. JNMA Journal Nepal Medicine Association,52(187),102-110   
Singh, S., & Mishra, R (2011). Emotion regulation strategies and their implication for well- being. Social Science International, 27, 179- 198.
Song, Y., & Lindquist, R. A. (2018). Critical review of mindfulness-based stress reduction for anxiety and depression among patients with heart disease. Asia Life Sciences, 1(1), 1-8.
Soniya, S., & Solomon, R. J. (2019). Effectiveness of play therapy on anxiety among hospitalized preschool children. Asian Journal of Nursing Education and Research, 9(2), 193-196.
Stulmaker, H. L., & Ray, D. C. (2015). Childcentered play therapy with young children who are anxious: A controlled trial. Children and Youth Services Review, 57, 127-133.
Swan, K. L., Kaff, M., & Haas, S. (2019). Effectiveness of group play therapy on problematic behaviors and symptoms of anxiety of preschool children. The Journal for Specialists in Group Work, 44(2), 82-98.
Van Lith, T., Cheshure, A., Pickett, S. M., Stanwood, G. D., & Beerse, M. (2021). Mindfulness based art therapy study protocol to determine efficacy in reducing college stress and anxiety. BMC Psychology9(1), 1-8.‏
Yinggui Q, Qian W, Rui C, Cuiling G. (2021). Research on psychological stress and mental health of medical staff in COVID-19 prevention and control. International Journal Disaster of Risk Reduct, 65,102524.
Zhang, M. F., Wen, Y. S., Liu, W. Y., Peng, L. F., Wu, X. D., & Liu, Q. W. (2015). Effectiveness of mindfulness-based therapy for reducing anxiety and depression in patients with cancer: A meta-analysis. Medicine, 94(45), e0897.