اثربخشی برنامه آموزش خودشفقت‌ورزی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان قربانیِ قلدری .

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 Iran, Tabriz

10.22034/jmpr.2023.54339.5291

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامه آموزش خودشفقت‌ورزی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان قربانیِ قلدری بود. این پژوهش از نوع مطالعه نیمه‌تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و دارای گروه کنترل بود. از جامعه دانشجویان علوم انتظامی امین در سالتحصیلی 401-400، نمونه‌ای متشکل از 30 دانشجوی قربانی قلدری، با استفاده از پرسشنامه قربانیِ قلدری غربالگری شد و در دو گروه 15 نفری به صورت تصادفی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه قربانی قلدری، مقیاس اشتیاق تحصیلی و بسته آموزش خودشفقت ورزی بود. گروه آزمایش 8 جلسه مداخله آموزش خودشفقت ورزی مبتنی بر نظریه خودشفقت‌ورزی نف دریافت نمود. بعد از اتمام آموزش نمرات پس آزمون اخذ و با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد، آموزش خودشفقت ورزی بر مولفه‌های اشتیاق عاطفی، اشتیاق رفتاری و اشتیاق شناختی تاثیر مثبت و معناداری داشت. بر اساس یافته‌ها، آموزش خودشفقت‌ورزی می‌تواند با غلبه بر آسیب‌های ناشی از تجارب گذشته و پذیرش تمامیت خود و ایجاد احساسات مثبت، اشتیاق تحصیلی را بهبود ببخشد و به عنوان یک رویکرد موثر توسط مربیان، مشاوران و متخصصان مراکز آموزشی و درمانی برای کمک به کاهش رنج قربانیان و بهبود اشتیاق تحصیلی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of self-compassion training program on educational engagement in Victims of Bullying Students

نویسندگان [English]

  • Shahrooz Nemati 1
  • rahim badri gargari 2
  • Hadi Jafari Nejad 1
1 University of Tabriz
2 university of Tabriz
چکیده [English]

This study aimed to evaluate the effectiveness of self-compassion training programs on educational engagement in victims of bullying students. This study was a semi-experimental study with pre-test / post-test and had a control group with a one-month follow-up. From the Amin University of Police Sciences in the academic year of 2021-2022, a sample consisting of 30 students who were victims of bullying was screened using the questionnaire of bullying victimization and was selected and randomly divided into two groups of 15 people. The experimental group received 8 sessions of self-compassion training intervention. After the training, post-test scores were obtained and analyzed by multivariate covariance. Research tools include; Bullying Victim Scale (BVS), Academic Engagement Scale, and self-compassion Training Package. The results showed that self-compassion training had a positive and significant effect on Cognitive engagement, behavioral engagement, and emotional engagement. It can be expressed based on the findings, self-compassion training can improve educational engagement by overcoming the trauma of past experiences and creating positive emotions, and be used as an effective approach by educators, counselors, and specialists in educational and treatment centers to help reduce the suffering of victims and improve academic enthusiasm.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-compassion training
  • Educational Engagement
  • Victim
  • Bullying

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 13 آذر 1401
  • تاریخ بازنگری: 11 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 18 دی 1401