کمال گرایی و تنظیم شناختی هیجان: نقش میانجی فعال سازی و بازداری رفتاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

3 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر تدوین مدل تنظیم شناختی هیجان بر‌اساس کمال‌گرایی با واسطه‌گری سیستم فعال‌سازی و بازداری رفتاری بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا شهر همدان بود که در سال تحصیلی 1401 – 1400 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند که با توجه حجم جامعه (7685) و با استفاده از جدول مورگان، 382 نفر از دانشجویان (258 دختر و 124 پسر) با روش نمونه‌گیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاک‌های پژوهش، انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تنظیم شناختی هیجان از گارنفسکی و همکاران (2001)، مقیاس کمال‌گرایی از تری شورت و همکاران (1995) و مقیاس سیستم بازداری و فعال‌سازی رفتاری از کارور و وایت (1994) بود. جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ و برای آزمون روابط بین متغیرها و فرضیه‌های نهایی از نرم افزار لیزرل نسخه ۸/۸ استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل تبیین تنظیم شناختی هیجان براساس کمال‌گرایی با نقش واسطه‌گری سیستم فعال‌سازی و بازداری رفتاری از برازش مطلوب برخوردار است (0/01> p). همچنین، سیستم‌های فعال سازی و بازداری رفتاری بین کمال‌گرایی و تنظیم شناختی هیجان نقش واسطه‌ای معناداری دارند (0/01> p). یافته های این پژوهش حاکی از این است که کمال‌گرایی و عواملی همچون سیستم فعال‌سازی و بازداری رفتاری نقش مهمی در تنظیم شناختی هیجان دارند .

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Perfectionism and Cognitive Emotion Regulation: The Mediation Role of Behavioral Activation and Inhibition

نویسندگان [English]

  • Nasrin Yousefi 1
  • Mohammad Reza Zoghi Paydar 2
  • Mosayeb Yarmohamadi Vasel 3
  • Hossein Mohagheghi 2
1 M.A in general Psychology, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Science Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Science, Bu-Ali Sina University, Hamaedan, Iran
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Science, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

The aim of present study was to develop a model of cognitive regulation of emotion based on perfectionism with the mediation of the behavioral activation and inhibition system. Method: The research was descriptive-correlation and structural equation modeling. The statistical population included all undergraduate students of Bu-Ali Sina University in Hamadan city who were studying in this university in the academic year of 1400-1401, according to the size of the population (7685) and using Morgan's table, 382 students (258 female and 124 male) were selected by available sampling method and considering the research criteria.The research tools included the cognitive emotion regulation scale by Garnofsky et al. (2001), the perfectionism scale by Terry Short et al. (1995), and the behavioral activation and inhibition system scale by Carver and White (1994). SPSS version 22 software was used for data analysis and Lisrel version 8.8 software was used to test the relationships between variables and final hypotheses. Results: The results showed that the explanatory model of the cognitive regulation of emotion based on perfectionism with the mediating role of the behavioral activation and inhibition system has a favorable fit (p<0.01). Also, behavioral activation and inhibition systems play a significant mediating role between perfectionism and cognitive emotion regulation (p<0.01). The findings of this research indicate that Perfectionism and factors such as behavioral activation and inhibition system play an important role in the cognitive regulation of emotion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive emotion regulation
  • behavioral inhibition system
  • behavioral activation system
  • perfectionism
اسلامیان، سجاد؛ نوری قاسم آبادی، ربابه، و حسنی، جعفر. (1401). نقش واسطه‌ای راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان در رابطه باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 16 (4)، 111-132.
برادران، مجید. (1399). نقص واسطه‌ای راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان و مکانیسم‌های دفاعی در رابطه کمال‌گرایی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان متقاضی جراحی زیبایی. نشریه علمی روانشناسی سلامت، 9(2)، 57-74.
بشارت، محمدعلی؛ فرهمند، هادی و ابراهیمی، فاطمه. (1399). رابطه بین ابعاد کمال‌گرایی و نشانه‌های افسردگی و اضطراب: نقش واسطه‌ای دشواری تنظیم هیجان. رویش روان شناسی، ۹ (۷)، ۱۴-۱.
صید، سید حسین؛ رجایی، علیرضا و برجعلی، محمود. (1399). اثربخشی درمان فعال‌سازی رفتاری گروهی بر افسردگی و بحران هویت بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱۹ (۹۵)، ۱۵۱۸-۱۵۰۷.
ظفری، شقایق و خادمی اشکذری، ملوک. (1399). بررسی مدل ساختاری نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن آگاهی و کمال‌گرایی در پیش بینی مشکلات هیجانی در دانش آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱۹(۸۷)، ۳۲۸-۳۲۱.
محمودعلیلو، مجید؛ پاک، راضیه؛ جوربنیان، افسانه و لامعی، بهجت. (1400). سیستم بازداری رفتاری و شدت نشانه‌های اضطراب اجتماعی: نقش واسطه‌ای کمال‌گرایی و عاطفه منفی، فصلنامه پژوهش‌های نوین روانشناختی، 16(62)، 209-223.
مرادخانی، شهرزاد و یزدانبخش، کامران. (1400). مدل روابط ساختاری سیستم‌های مغزی رفتاری و تنظیم شناختی هیجان با واسطه‌گری کارکردهای شناختی اجرایی در مردان زندانی. فصلنامه روانشناسی شناختی، 9(1)، 21-38.
معینی، مهدی؛ مام‌شریفی، پیمان؛ فرخی، ساجده و شریفی فراهانی، مهسا. (1401). نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان و انعطاف‌پذیری شناختی در رابطه بین سیستم‌های بازداری و فعال‌سازی رفتاری با تاب‌آوری امدادگران هلال احمر. رویش روانشناسی، 11(7)، 133-144.
منصوری، جمیل؛ بشارت، محمدعلی و غریبی، حمیدرضا. (1398). پیش بینی ناگویی هیجانی براساس سبک‌های دلبستگی و ابعاد کمال‌گرایی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱۸(۸۱)، ۹۹۰-۹۸۱.
Campbell, K. L., Lustig, C., & Hasher, L. (2020). Aging and inhibition: Introduction to the special issue. Psychology and Aging35(5), 605.-613.
Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology. 67(2). 319–333.
Castro, J., Soares, M. J., Pereira, A. T., & Macedo, A. (2017). Perfectionism and negative/positive affect associations: the role of cognitive emotion regulation and perceived distress/coping. Trends in psychiatry and psychotherapy. 39. 77-87.
Christner, C. H., & Strömsten, T. (2015). Scientists, venture capitalists and the stock exchange: The mediating role of accounting in product innovation. Management Accounting Research. 28. 50-67.
Cox, R. C., & Olatunji, B. O. (2019). Differential associations between chronotype, anxiety, and negative affect: A structural equation modeling approach. Journal of affective disorders. 257. 321-330.
Donahue, J. M., Reilly, E. E., Anderson, L. M., Scharmer, C., & Anderson, D. A. (2018). Evaluating associations between perfectionism, emotion regulation, and eating disorder symptoms in a mixed gender sample. The Journal of nervous and mental disease. 206(11). 900.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences. 30(8). 1311-1327. 
Gray, J. A., & McNaughton, N. (2000). The Neuropsychology of Anxiety. Oxford University Press. New York, 72-82.
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological inquiry. 26(1). 1-26.
Haddadi, S., & Tamannaeifar, M. (2022). Relationship between maladjustive perfectionism and academic Performance: Mediating role of maladaptive cognitive emotion regulation. Razavi International Journal of Medicine, 10(2), 28-35.
Jamieson, J. P., Peters, B. J., Greenwood, E. J., & Altose, A. J. (2016). Reappraising stress arousal improves performance and reduces evaluation anxiety in classroom exam situations. Social Psychological and Personality Science. 7(6). 579-587.
Kurtovic, A., Vrdoljak, G., & Idzanovic, A. (2019). Predicting procrastination: the role of academic achievement, self-efficacy and perfectionism. International Journal of Educational Psychology. 8(1). 1 -26.  
Li, Y., Xu, Y., & Chen, Z. (2015). Effects of the behavioral inhibition system (BIS), behavioral activation system (BAS), and emotion regulation on depression: A one-year follow-up study in Chinese adolescents. Psychiatry research. 230 (2). 287-293.
Merchán-Clavellino, A., Alameda-Bailén, J. R., Zayas García, A., & Guil, R. (2019). Mediating effect of trait emotional intelligence between the behavioral activation system (BAS)/behavioral inhibition system (BIS) and positive and negative affect. Frontiers in psychology, 10(424),1-10.
Moscovitch, D. A., Rowa, K., Paulitzki, J. R., Ierullo, M. D., Chiang, B., Antony, M. M., & McCabe, R. E. (2013). Self-portrayal concerns and their relation to safety behaviors and negative affect in social anxiety disorder. Behaviour research and therapy. 51(8). 476-486.
Nyamayaro, P. C., & Saravanan, C. (2013). The relationship between adjustment and negative emotional states among first year medical students. Asian Journal of social Science and Humanities, 2(3): 270-278.
Park, H. J., & Jeong, D. Y. (2015). Psychological well-being, life satisfaction, and self-esteem among adaptive perfectionists, maladaptive perfectionists, and nonperfectionists. Personality and Individual Differences. 72(1). 165-170.
Potthoff, S., Garnefski, N., Miklósi, M., Ubbiali, A., Domínguez-Sánchez, F. J., Martins, E. C., Witthöft, M., & Kraaij, V. (2016). Cognitive emotion regulation and psychopathology across cultures: A comparison between six European countries. Personality and Individual Differences. 98. 218–224.
Pruessner, L., Barnow, S., Holt, D. V., Joormann, J., & Schulze, K. (2020). A cognitive control framework for understanding emotion regulation flexibility. Emotion20(1), 21-29.
Ran, G., Zhang, Q., & Huang, H. (2018). Behavioral inhibition system and self-esteem as mediators between shyness and social anxiety. Psychiatry research. 270. 568-573.
Randles, D., Flett, G. L., Nash, K. A., McGregor, I. D., & Hewitt, P. L. (2010). Dimensions of perfectionism, behavioral inhibition, and rumination. Personality and Individual Differences. 49(2). 83-87.
Rasmussen, S. A., Elliott, M. A., & O’Connor, R. C. (2012). Psychological distress and perfectionism in recent suicide attempters: The role of behavioural inhibition and activation. Personality and Individual Differences. 52(6). 680-685.
Schäfer, J. Ö., Naumann, E., Holmes, E. A., Tuschen-Caffier, B., & Samson, A. C. (2017). Emotion regulation strategies in depressive and anxiety symptoms in youth: A meta-analytic review. Journal of youth and adolescence. 46(2). 261-276.
Starley, D. (2019). Perfectionism: a challenging but worthwhile research area for educational psychology. Educational Psychology in Practice. 35(2). 121-146.
Sun, J., Luo, Y., Chang, H., Zhang, R., Liu, R., Jiang, Y., & Xi, H. (2020). The mediating role of cognitive emotion regulation in BIS/BAS sensitivities, depression, and anxiety among community-dwelling older adults in China. Psychology Research and Behavior Management. 13. 939.
Terry-Short, L., Owens, R. G., Slade, P., & Dewey, M. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences. 18(5). 663-668.
Tng, G. Y., & Yang, H. (2021). Interactional effects of multidimensional perfectionism and cognitive emotion regulation strategies on eating disorder symptoms in female college students. Brain Sciences. 11(11). 1374.
Turner, L. A., & Turner, P. E. (2011). The relation of behavioral inhibition and perceived parenting to maladaptive perfectionism in college students. Personality and Individual Differences, 50(6), 840-844.
van der Linden, D., Taris, T. W., Beckers, D. G., & Kindt, K. B. (2007). Reinforcement sensitivity theory and occupational health: BAS and BIS on the job. Personality and Individual Differences, 42(6), 1127-1138.
Van Viet, V. (2021). Student’s adjustment to university and its relation to gender, residence and family factors. Kasetsart Journal of Social Sciences. 42(1). 81–88.
Villalobos, D., Pacios, J., & Vázquez, C. (2021). Cognitive control, cognitive biases and emotion regulation in depression: a new proposal for an integrative interplay model. Frontiers in Psychology, 12(16), 62-84.
Wang, X., Zhang, R., Chen, X., Liu, K., Wang, L., Zhang, J., Feng, Z. (2019). Psychopathological correlates and emotion regulation as mediators of approach and avoidance motivation in a Chinese military sample. Frontiers in Psychiatry. 10. 149.