اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن بر میزان آگاهی واج‌شناختی و نگرش به خواندن دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه لرستان

2 گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان

3 گروه روان‎شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن بر آگاهی واج‌شناختی و نگرش به خواندن در دانش‌آ‌ّموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانش‌آموزان (دختر و پسر) پایه‌های چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه‌های آگاهی واج‌شناختی دستجردی و سلیمانی (PAT) (1389) و نگرش به خواندن مک‌کنا و کی‌یر (ATQ)(1990) بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن باعث افزایش آگاهی واج‌شناختی و بهبود نگرش به خواندن در دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن شد (001/0>P). بنابراین می‌توان گفت از آنجایی که خواندن یکی از مهارت‌های اصلی است، شناسایی دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر دوره‌ ابتدایی که دارای مشکلات خواندن هستند، برای حل مشکل آنها بسیار ضروری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Training Based on Reading Motivation Model on the Level of Phonological Awareness and Attitude Reading of Students with Reading Difficulties

نویسندگان [English]

  • hamideh adavi 1
  • Ezatollah Ghadampour 2
  • mohamad abasi 3
1 lorestan university
2 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University
3 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

The aim of this research was to investigate The effectiveness of teaching phenographix method on the level of phonological awareness and attitude to reading of students with reading difficulties. The study was a quasi experimental pretest-posttest with control group. The statistical population includes all students (boys and girls) with reading difficulties, fourth and fifth grades of elementary school in Aligudarz, who are studying in the academic year 2019-2020, Targeted sampling method of which 30 students (15 in the experimental group and 15 in the control group was selected as the sample size and randomly. Research tools included Dastjerdi and Soleimani Phonological Awareness Test (PAT) (1389) and McKenna & Kear (ATQ) (1990) attitudes to reading. Data using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance) were analyzed. research results show that teaching phenographix techniques increased phonological awareness and improving attitude to reading in students with reading difficulties (p<0/001). Therefore, it can be said that reading is one of the main skills identifying lower elementary students with reading difficulties is essential to solving their problem.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reading motivation model
  • phonological awareness
  • attitude to reading
  • Reading Difficulties