مدل پیش‌بینی امید بر اساس حمایت اجتماعی و معنای زندگی با میانجی‌گری تاب‌آوری روانی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیش‌بینی امید بر اساس حمایت اجتماعی و معنای زندگی با میانجی‌گری تاب‌آوری روانی در دانشجویان صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه‌های غیردولتی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1399-1398 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه آماری شامل 480 دانشجو بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی (SSQ) (زیمت و همکاران، 1988)؛ پرسشنامه معنای زندگی (MLQ) (استگر و فرازیر، 2006)؛ پرسشنامه تاب‌آوری روانی (PRQ) (کانر و دیودیسون، 2003) و پرسشنامه امید (HQ) (سیمپسون، 1999) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS ویرایش 23 صورت گرفت. نتایج نشان داد حمایت اجتماعی، معنای زندگی و تاب‌آوری روانی با امید در دانشجویان همبستگی معنادار دارند (0/01>p). همچنین حمایت اجتماعی، معنای زندگی و تاب‌آوری روانی بر امید دانشجویان دارای اثر مستقیم معنادار است (0/01>p). علاوه بر این نتایج بوت استراپ نشان داد که تاب‌آوری روانی در رابطه حمایت اجتماعی و معنای زندگی با امید دانشجویان دارای نقش میانجی‌گری معنادار است (0/01>p). در نهایت مدل از برازش مناسب برخوردار بود. با توجه به نقش میانجی معنادار تاب‌آوری روانی لازم است که درمانگران و مشاوران با بکارگیری آموزش تاب‌آوری روانی، امید را در نزد دانشجویان افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Model of Predicting Hope According to the Social Support and Meaning in Life with the Mediation Role of Psychological Resilience in the University Student

نویسندگان [English]

  • Zohreh Zohori Zangeneh 1
  • Sozan Emamipour 2
  • aAnita Baghdasarianes 3
1 Ph.D. student in General Psychology, Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to offer a model of predicting hope according to the social support and meaning in life with the mediation role of psychological resilience in the university students. The research method was descriptive-correlational and pathway analysis. The statistical population of the study included all undergraduate students at non-state universities in the city of Tehran in academic year 2019-20. The statistical sample included 480 students who were selected through clustered random sampling method. The applied questionnaires included Social Support Questionnaire (SSQ) (Zimet, et.al. 1988), Meaning in Life Questionnaire (MLQ) (Steger, Frazier, 2006); Psychological Resilience Questionnaire (PRQ) (Conner, Davidson, 2003) and Hope Questionnaire (HQ) (Sympson, 1999). The data analysis was conducted through pathway analysis via SPSS and AMOS version 23. The results showed that social support, meaning in life and psychological resilience have significant relationship with hope in the students (p<0.01). Moreover, social support, meaning in life and psychological resilience have significant direct effect on the students’ hope (p<0.01). Furthermore, Bootstrap results showed that the psychological resilience has significant medication role in the relationship between social support and meaning in life (p<0.01). Finally the model enjoyed a suitable fitness. Taking the significant mediation role of psychological resilience, it is necessary for the therapists and consultants to increase the students’ hope through training psychological resilience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • hope
  • social support
  • meaning in life
  • psychological resilience
احمدی طهور سلطانی، محسن.، کرمی‌نیا، رضا.، احدی، حسن.، مرادی، علیرضا. (1389). اعتباریابی مقیاس امیدواری حوزه‌های خاص در دانشجویان ایرانی، مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 2(5)، 24-1.
اسفندیار، یوسف.، راه نجات، امیرحسین.، موسوی، مرضیه.، صبایان، بهنوش. (1399). اثربخشی آموزش تاب‌آوری در کاهش استرس و اقدام به خودزنی سربازان در شهر تهران در سال 1397. مجله طب نظامی، 22(1)، 37-25.
اسکندری، الهام.، جلالی، ایوب.، موسوی، مرضیه.، اکرمی، ناهید. (1398). پیش‌بینی تاب‌آوری روان‌شناختی براساس حمایت اجتماعی و سبک دلبستگی با میانجی‌گری خودکارآمدی و معنا در زندگی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 5(2)، 17-30.
امیرحسینی، سیداحسان.، حسنی، مهدی.، ادریسی، حسن.، سیاوش پور، صدری.، حسنی، هادی. (1398). رابطه بین سخت‌رویی و خودکارآمدی با نقش میانجی گری تاب‌آوری در کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 7(1)، 161-184.
امینی، سعیده.، دهقانی، اکرم.، صالحی، اعظم.، سلطانی‌زاده، محمد. (1398). نقش اجتناب تجربه‌ای و سرمایه‌های روان‌شناختی در پیش‌بینی احساس تنهایی با میانجی‌گری معنای زندگی در سالمندان، مجله علوم روان‌شناختی، 18(74)، 223-234.
بشارت، محمدعلی. (1398). مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده: پرسشنامه، روش اجرا و نمره‌گذاری. روان‌شناسی تحولی، 15(60)، 336-338.
حقانی زمیدانی، مجتبی.، ضمیری، فاطمه.، قاسمی نیائی، فاطمه.، خزائی، سمانه.، عمادی، فریناز. (1401). منابع معنای زندگی در دانشجویان رشته مشاوره: یک مطالعه کیفی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 13(50)، 155-200.
محمدی‌نسب، حمیده.، زرانی، فریبا.، پناغی، لیلی.، فلاح، صادق. (1399). معنای زندگی در دانشجویان ایرانی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه روان‌شناسی تحولی، 17(65)، 53-69.
بهزادی نژاد، منصوره.، زارع بهرام آبادی، مهدی.، رباط میلی، سمیه. (1399). نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی در رابطه بین سرمایه روان‌شناختی با تصویر بدن در دانشجویان یکی از دانشگاه‌های نظامی. طب انتظامی، 9(3)، 173-180.
پیمانفر، الیکا. ، علی‌اکبری، مهناز.، محتشمی، طیبه. (1391). مقایسه احساس تنهایی و احساس معنا در زندگی سالمندان با سطوح نگرش مذهبی متفاوت. مجله روان‌شناسی و دین، 5 (4)، 52-41.
تخیری، محمدرضا.، فخری، محمدکاظک.، حسن زاده، رمضان. (1400). روابط ساختاری بین قدرت ایگو با تحمل پریشانی هیجانی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان زن دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران. آموزش پرستاری، 10(1)، 79-90.
خردمند، محدثه.، زادافشار، سارا.، عباسخانیان دوانلو، فهیمه.، یزدخواستی، فریبا. (1400). نقش خوش بینی بر سلامت روان و رشد پس از آسیب پرستاران بخش کرونایی با میانجی‌گری تاب‌آوری و تنظیم شناختی هیجان. روان‌شناسی کاربردی، 15(4)، 33-50.
رحیمی، حبیب الله.، ابراهیمی، سیمین.، باصری، احمد. (1399). رابطه بین معنای زندگی و امیدواری با سلامت روان و مقایسه آن در جانبازان و بیماران مبتلا به سرطان. روانشناسی نظامی، 11(42)، 31-41.
شریفی، نیلوفر.، بشرپور، سجاد.، نریمانی، محمد.، صبحی قراملکی، ناصر. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش تاب‌آوری و تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده و حساسیت اضطرابی کارکنان آتشنشانی. روان شناسی بالینی، 12(4)، 103-113.
صف‌آرا، مریم.، خانبابایی، مینو.، خانبابایی، مینا. (1399). تأثیر آموزش مهارت‌های معنوی بر امید به زندگی مادران دارای کودک کم توان ذهنی، علوم اعصاب شفای خاتم، 8(2)، 64-71.
گودرزی، میترا.، غلامرضایی، سیمین.، امرایی، کورش. (1400). تدوین مدل علی توانمندسازی روانی زنان باردار: نقش پریشانی روان شناختی و میانجی گری تاب‌آوری، ذهن‌آگاهی و فراهیجان. روان پرستاری، 9(1)، 103-124.
مامی، شهرام.، یاری، نصرت. (1394). بررسی نقش امید در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و معنا در زندگی با افکار خودکشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز.
مصرآبادی، جواد.، استوار، نگار.، جعفریان، سارا. (1392). بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامه معنا در زندگی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 7(1)، 90-83.
مظفری، والیه. (1398). اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و کنترل هیجانی همسران جانباز اعصاب و روان، مجله طب جانباز، ۱۱(۲)، ۶۱-۶۶.
موسوی، سیده حکیمه.، باقریان سرارودی، رضا.، مسچی، فرحناز.، خلعتبری، جواد.، تاجری، بیوک. (1399). نقش میانجی تاب‌آوری در رابطه بین سواد سلامت و کیفیت زندگی اختصاصی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. روانشناسی سلامت، 9(1)، 79-94.
موسوی، سیده شایسته.، هومن، حیدرعلی. (1392). رابطه بین امید با یادگیری خود نظم یافته و رضایت مندی از تحصیل در بین دانشجویان. تحقیقات روانشناختی، 5(19)، 17-1.
موسوی، فرشته.، سهامی، سوسن.، سعادتی، نادره.، نامجو، فرهاد. (1396). رابطه حمایت اجتماعی با وابستگی بین فردی و امید به زندگی زنان سالمند. فصلنامه پرستاری سالمندان، ۳(۳)، ۵۶-۴۶.
مومنی، فاطمه. (1399). اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر امید به زندگی و بهزیستی روان‌شناختی مادران دارای فرزند ناتوانی‌های خاص یادگیری. فصلنامه ایده‌های نوین روان‌شناسی، ۴(۸)، ۱۴-۱.
میرزاوند، حمید.، هاشمی رزینی، هادی.، امینی، ایمان.، رمضانی، ظریفه. (1400). رابطه احساس غربت با سلامت روان و حمایت های اجتماعی دانشجویان دختر خوابگاه های کوی دانشگاه تهران. پژوهش‌های انتظامی - اجتماعی زنان و خانواده، 9(2)، 583-614.
میرزایی جولادی، مرجان.، بشرپور، سجاد.، نریمانی، محمد. (1399). پیش بینی کیفیت زندگی افراد داغدیده بر اساس هوش معنوی: نقش میانجی تاب‌آوری. علوم پزشکی رازی، 27(5)، 153-164.
هاشمی، نظام.، سیافی، سمانه.، اندامی، علیرضا. (1398). ارتباط راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی با رضایت از زندگی دانشجویان مستعد اعتیاد: نقش میانجی تاب‌آوری. اعتیاد پژوهی، 13(53)، 157-176.
هاشمیان نژاد، فریده.، مصطفی پور، سمانه.، علومی، شبنم.، مداحی‌نژاد، مطهره. (1399). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت‌رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی، 11(2)، 54-75.
یوسفیان، زهرا.، احدی، حسن.، کراسکیان موجمناری، آدیس. (1398). اثربخشی معنویت‌درمانی بر پریشانی روانشناختی و تاب‌آوری بیماران تالاسمی، فصلنامه علوم روانشناختی، ۱۸(۸۴)، ۲۲۸۵-۲۲۹۳.
Abdelrahman, R. M (2020). Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students, Heliyon, 6(9), 419-425.
Anderson, J.R., Mayes, T.L., Fuller, A., Hughes, J.L., Minhajuddin, A., Trivedi, M.H. (2022). Experiencing bullying's impact on adolescent depression and anxiety: Mediating role of adolescent resilience. Journal of Affective Disorders, 310, 477-483.
Backmann, J., Weiss, M., Schippers, M.C., Hoegl, M.(2019). Personality factors, student resiliency, and the moderating role of achievement values in study progress. Learning and Individual Differences, 72, 39-48.
Backstrom, C., Larsson, T., Wahlgren, E., Golsater, M., Martensson, L. B., Thorstensson, S. (2017). It makes you feel like you are not alone: Expectant first–time mothers'experiences of social support within the social network, when preparing for childbirth and parenting. Sex Reprod Healthc, 12, 51–57.
Cho, E., Lee, D., Lee, J.H., Bae, B.H., Jeong, S.M. (2014). Meaning in Life and School Adjustment: Testing the Mediating Effects of Problem-focused Coping and Self-acceptance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 771-781.
Chunkai, L., Shan, J., Xinwen, Z.(2019). Intergenerational relationship, family social support, and depression among Chinese elderly: A structural equation modeling analysis, Journal of Affective Disorders, 248, 73-80.
Conner, K.M., Davidson, J.R.T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82.
Fischer, I.C., Shanahan, M.L., Hirsh, A.T., Stewart, J.C., Rand, K.L. (2020). The relationship between meaning in life and post-traumatic stress symptoms in US military personnel: A meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 277, 658-670.
Glaw, X., Hazelton, M., Kable, A., Inder, K. (2020). Exploring academics beliefs about the meaning of life to inform mental health clinical practice. Archives of Psychiatric Nursing, 34(2), 36-42.
Gnilka, P.B., Broda, M.D.(2019). Multidimensional perfectionism, depression, and anxiety: Tests of a social support mediation model. Personality and Individual Differences, 139, 295-300.
Kong, L., Hu, P., Yao, Y., Zhao, Q.(2019). Social support as a mediator between depression and quality of life in Chinese community-dwelling older adults with chronic disease. Geriatric Nursing, 40(3), 252-256.
Krause, N., Rainville, G. (2020). Age differences in meaning in life: Exploring the mediating role of social support. Archives of Gerontology and Geriatrics, 88, 104-109.
Liu , R.T., Hernandez , E.M., Trout, Z.M., Kleiman , E.M., Bozzay, E.M.(2019). Depression, social support, and long-term risk for coronary heart disease in a 13-year longitudinal epidemiological study. Psychiatry Research, 251, 36-40.
Meens, E. E. M. , Bakx, A. WE. A. , Klimstra, T. A. , Denissen, J. J. A (2018). The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70.
Pushkarev, G., Kuznetsov, V., Yaroslavskaya, E., Bessonov, I.(2019). Social support for patients with coronary artery disease after percutaneous coronary intervention. Journal of Psychosomatic Research, 119, 74-78.
Rand, K.L., Shanahan, M.L., Fischer, I.C., Fortney, S.K. (2020). Hope and optimism as predictors of academic performance and subjective well-being in college students. Learning and Individual Differences, 81, 1019-1022.
Rasheed, N., Fatima, I., Tariq, O . (2022). University students' mental well-being during COVID-19 pandemic: The mediating role of resilience between meaning in life and mental well-being. Acta Psychologica, 227, 1036-1044.
Rivera, M., Shapoval, V., Medeiros, M. (2021). The relationship between career adaptability, hope, resilience, and life satisfaction for hospitality students in times of Covid-19. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 29, 1003-1007.
Snyder, C.R., Feldman, D.B., Shorey, H.S., Rand, K.L. (2002). Hopeful choice: A
school counselors Guide to hope theory. professional school counseling, Journal of psychological in Inquiry, 5(2), 240-345.
Steger, F.M., Frazier, P. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessingpresence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53(2), 80-93.
Sympson, S. (1999). Validation of the Domain Specific Hope Scale: Exploring hope in life domains. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Kansas: Lawrence.
Thomas, L.J., Asselin, M.(2018). Promoting resilience among nursing students in clinical education. Nurse Education in Practice, 28, 231-234.
Tlapek, S.M., Auslander, W., Edmond, T., Gerke, D., Schrag, R.V., Threlfall, J.(2017). The moderating role of resiliency on the negative effects of childhood abuse for adolescent girls involved in child welfare. Children and Youth Services Review, 73, 437-444.
Van Leeuwen, M. C., Post, W. M., Van Asbeck, W. F., Vander Woude, H. V., Groot, S., Lindeman, E. (2010). Social support and life satisfaction in spinal cord injury during and up to one year after inpatient rehabilitation. Journal of Psychology, 42(3), 265-271.
Welch, J.G. (2014). HOPE for community college students: The impact of merit aid on persistence, graduation, and earnings. Economics of Education Review, 43, 1-20.
Xiang, G., Teng, Z., Li, Q., Chen, H., Guo, C. (2020). The influence of perceived social support on hope: A longitudinal study of older-aged adolescents in China. Children and Youth Services Review, 119, 105-111.
Yang, Y., Ma, X., Kelifa, M.O., Li, X., Chen, Z., Wang, P. (2022). The relationship between childhood abuse and depression among adolescents: The mediating role of school connectedness and psychological resilience. Child Abuse & Neglect, 131, 1057-1060.
Yu, E.A., Chang, E,C. (2021). Relational meaning in life as a predictor of interpersonal well-being: A prospective analysis. Personality and Individual Differences, 168, 110-114.
Yurdakul, M. (2018). Perceived social support in pregnant adolescents in Mersin area in Turkey. Pakistan Journal of Medical Sciences, 34(1), 115-120.
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., Farley, G. K. (1988). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30–41.