اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر اضطراب، خودکارآمدی و خود تنظیمی دانشجویان ورزشکار شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی ورزشی، پژوهشکده تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه پیام نور، تبریز، ایران.

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای‌اجرایی بر اضطراب، خودکارآمدی و خودتنظیمی نخبه ورزشکار شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح آزمون پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق پسر نخبه ورزشکار و به‌صورت در دسترس 34 نفر (17 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند و به عنوان نمونه در تحقیق مشارکت کردند. پرسشنامه‌های اضطراب بک و همکاران (1988)، خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و خودتنظیمی SRI-25قبل و بعد از جلسات آموزشی به‌وسیله جامعه‌ی هدف تکمیل گردید. جلسات مداخله‌ای آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 15 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. نتیجه تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش کارکردهای‌اجرایی بر کاهش اضطراب ( F=7/056, p<0/05) و افزایش خودکارآمدی (F=26/248, p<0/05) و همچنین افزایش خودتنظیمی (F=37/705, p<0/05) ورزشکار شرکت‌کننده در المیپاد ورزشی در گروه آزمایش موثر بوده است. میتوان نتیجه‌گیری کرد که آموزش کارکردهای اجرایی باعث کاهش اضطراب، افزایش خودکارآمدی و خودتنظیمی دانشجویان ورزشکار شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Executive Functions Training on Anxiety, Self-Efficacy and Self-Regulation of Student Athletes Participating in Sports Olympiad

نویسندگان [English]

  • Ali Jalili Shishavan 1
  • Nasrin Sadeghian 2
1 Assistant Professor, Department of Sports Psychology, Physical Education Research Institute, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Master of General Psychology, Tabriz Branch, Payam Noor University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effectiveness of executive functions training on anxiety, self-efficacy and self-regulation of elite student athletes participating in the sports Olympiad. The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design and a control group. The statistical population of the research was elite male student athletes and 34 people (17 people in the experimental group and 17 people in the control group) were selected and participated in the research as a sample. Beck et al.'s anxiety questionnaires (1988), Sherer's general self-efficacy (1982) and SRI-25 self-regulation questionnaires were completed before and after the training sessions by the students of the target community. Executive function training intervention sessions were conducted for 15 sessions for the experimental group. The result of univariate covariance analysis showed that executive functions training reduces anxiety (F=7.056, P<0.05) and increases self-efficacy (F=26.248, P<0.05) and also increases self-regulation (F=37.705). , P < 0.05) of student athletes participating in sports Olympiad was effective in the experimental group. It can be concluded that the training of executive functions reduced anxiety, increased self-efficacy and self-regulation of student athletes participating in the sports olympiad.

کلیدواژه‌ها [English]

  • executive functions
  • anxiety
  • self-efficacy
  • self-regulation
  • sports Olympiad
آتش پور، سیدحمید و عبدیان، قاسمی. (1400). آموزش اثربخشی ذهن آگاهی بر سرمایه روان‌شناختی، شادکامی و رضایت از زندگی در زنان خانه‌دار. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 5(53): 1-15.‎
بیابانگرد، اسماعیل.(1385). اثر بخشی درمان چندوجهی لازاروس، عقلانی- عاطفی الیس و آرام سازی بر کاهش  اضطراب امتحان دانش آموزان. مجله اندیشه و رفتار، سال هشتم، شماره 3، 36-42.
حسین زاده ملکی، زهرا؛ بینش،  کوثرسادات وطالبیان شریف، جعف. (1398). مقایسه کارکردهای اجرایی در جوانان عادی و آسیب دیده بینایی مشهد. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی, 2(6), 1-17.‎
زردشتیان،شیرین؛ غلامیترکسلویه،سعید و فرزی،حامد. (1396). عزت‌نفس و خودکارآمدی ورزشی با رقابتی رقابتی کشتی‌گیران شرکت کننده در جام بین‌المللی. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی , 13(26), 237-246doi: 10.22080/jsmb.2018.7832.2069
زمانی، اصغر و پور آتشی، مهتاب. (2018). رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. روان شناسی مدرسه, 6(4): 25-44.‎
ساعتچیان،وحید؛ کشتیدار، محمد؛رعنایی، مژگان و عزیزی،بهادر. (1398). تبیین عوامل مؤثر بر موفقیت المپیاد ورزشی درون مدرسه­ای. پژوهش در ورزش تربیتی، 7(16). 39-60.
شیرازی، عطیه و میرزا حسینی، حسن. (1397). نقش واسطه‌ای کنترل عواطف در رابطه بین کارکردهای اجرایی شناختی و خودکارآمدی درد در بیماران دیالیزی. نشریه روان پرستاری, 6(4): 65-73.‎
لطفی عظیمی، افسانه؛ افروز، غلامعلی؛ درتاج، فریبرز و نعمت، طاووسی محترم.1394. نقش مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان. نشریه پژوهش در نظام­های آموزشی. 9(31): 1-18.‎
نوروزی، مینا؛ معماری، ‌ژاله و عسکری‌فر، کاظم. (1398). تعیین سیاست‌ بهینه در افزایش درآمد مسابقات ورزشی مبتنی بر قیمت بلیت، با استفاده از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم؛ مورد مطالعه لیگ برتر فوتبال ایران. تحقیقات اقتصادی, 122(53), 209-224.‎
Aghdar, A., Allipour, S., &ShehniYeilagh, M. (2020). The Relationship between Executive Functions and Self-Regulated Academic Learning Regarding the Mediating Role of Metacognition and Working Memory among University Students. Iranian Journal of Learning & Memory, 2(8), 73-82.
Alvarez, J. A., & Emory, E. (2006). Executive function and the frontal lobes: a meta-analytic review. Neuropsychology review, 16(1), 17-42.
Aufenanger, S. J. (2005). Relationships between mental skills and competitive anxiety interpretation in open skill and close skill athletes (Doctoral dissertation, Miami University).
Bandura, A. (1986). Fearful expectations and avoidant actions as coeffects of perceived self-inefficacy.
Bannon, S., Gonsalvez, C. J., Croft, R. J., & Boyce, P. M. (2006). Executive functions in obsessive–compulsive disorder: state or trait deficits?.Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 40(11-12), 1031-1038.
Barkley, R. A. (2011). Attention-deficit/hyperactivity disorder, self-regulation, and executive functioning.
Baumeister, R. F., Hutton, D. G., & Cairns, K. J. (1990). Negative effects of praise on skilled performance. Basic and applied social psychology, 11(2), 131-148.
Blair, C., Zelazo, P. D., & Greenberg, M. T. (2016). Measurement of executive function in early childhood: A special issue of developmental neuropsychology. Psychology Press.
Bridgett, D. J., Oddi, K. B., Laake, L. M., Murdock, K. W., & Bachmann, M. N. (2013). Integrating and differentiating aspects of self-regulation: effortful control, executive functioning, and links to negative affectivity. Emotion, 13(1), 47.
Buhrau, D., &Sujan, M. (2015). Temporal mindsets and self-regulation: The motivation and implementation of self-regulatory behaviors. Journal of Consumer Psychology, 25(2), 231-244.
Cleary, T. J., & Zimmerman, B. J. (2004). Self‐regulation empowerment program: A school‐based program to enhance self‐regulated and self‐motivated cycles of student learning. Psychology in the Schools, 41(5), 537-550.
Feltz, D. L., &Lirgg, C. D. (2001). Self-efficacy beliefs of athletes, teams, and coaches. Handbook of sport psychology, 2(2001), 340-61.
Follmer, D. J., & Sperling, R. A. (2016). The mediating role of metacognition in the relationship between executive function and self‐regulated learning. British Journal of Educational Psychology, 86(4), 559-575.
Fujii, Y., Kitagawa, N., Shimizu, Y., Mitsui, N., Toyomaki, A., Hashimoto, N., ... &Kusumi, I. (2013). Severity of generalized social anxiety disorder correlates with low executive functioning. Neuroscience letters, 543, 42-46.
Hadwin, J. A., Brogan, J., & Stevenson, J. (2005). State anxiety and working memory in children: A test of processing efficiency theory. Educational Psychology, 25(4), 379-393.
Haider, L., Fischer, M. T., Frischer, J. M., Bauer, J., Höftberger, R., Botond, G., ... &Lassmann, H. (2011). Oxidative damage in multiple sclerosis lesions. Brain, 134(7), 1914-1924.
Hoerger, M., Quirk, S. W., & Weed, N. C. (2011). Development and validation of the Delaying Gratification Inventory. Psychological assessment, 23(3), 725.
Ivanović, M., Milosavljević, S., &Ivanović, U. (2015). Perfectionism, anxiety in sport, and sport achievement in adolescence. Sport science, 8(1), 35-42.
Jones, J. (2005). Management skills in schools: A resource for school leaders. Paul Chapman Educational Publishing.
Kaiseler, M., Polman, R., & Nicholls, A. (2009). Mental toughness, stress, stress appraisal, coping and coping effectiveness in sport. Personality and individual differences, 47(7), 728-733.
Kran, L. A. (1993). Gendered law: a discourse analysis of labor legislation, 1890-1930.
Lee, S. A., Jobe, M. C., Mathis, A. A., & Gibbons, J. A. (2020). Incremental validity of coronaphobia: Coronavirus anxiety explains depression, generalized anxiety, and death anxiety. Journal of anxiety disorders, 74, 102268.
Lough, N. L., Pharr, J. R., & Geurin, A. (2016). I am bolder: A social cognitive examination of road race participant behavior. Sport Marketing Quarterly, 25(2), 90.
Marschark, M., Walton, D., Crowe, K., Borgna, G., &Kronenberger, W. G. (2018). Relations of social maturity, executive function, and self-efficacy among deaf university students. Deafness & Education International, 20(2), 100-120.
Martin, G. L., Vause, T., & Schwartzman, L. (2005). Experimental studies of psychological interventions with athletes in competitions: Why so few? Behavior modification, 29(4), 616-641.
Micco, J. A., Henin, A., Biederman, J., Rosenbaum, J. F., Petty, C., Rindlaub, L. A., ... &Hirshfeld‐Becker, D. R. (2009). Executive functioning in offspring at risk for depression and anxiety. Depression and anxiety, 26(9), 780-790.
Mummery, K. (2005). Essay: Depression in sport. The Lancet, 366, S36-S37.
Roebers, C. M. (2017). Executive function and metacognition: Towards a unifying framework of cognitive self-regulation. Developmental review, 45, 31-51.
Said, Z., Sabiha, M. A., Saidur, R., Hepbasli, A., Rahim, N. A., Mekhilef, S., & Ward, T. A. (2015). Performance enhancement of a flat plate solar collector using titanium dioxide nanofluid and polyethylene glycol dispersant. Journal of Cleaner Production, 92, 343-353.
Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2014). Health psychology: Biopsychosocial interactions. John Wiley & Sons.
Schoemaker, K., Mulder, H., Deković, M., & Matthys, W. (2013). Executive functions in preschool children with externalizing behavior problems: A meta-analysis. Journal of abnormal child psychology, 41(3), 457-471.
Schwarzer, R., Bäßler, J., Kwiatek, P., Schröder, K., & Zhang, J. X. (1997). The assessment of optimistic self‐beliefs: comparison of the German, Spanish, and Chinese versions of the general self‐efficacy scale. Applied Psychology, 46(1), 69-88.
Stoycos, S. A., Del Piero, L., Margolin, G., Kaplan, J. T., &Saxbe, D. E. (2017). Neural correlates of inhibitory spillover in adolescence: associations with internalizing symptoms. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 12(10), 1637-1646.
Taylor, D. J., Lichstein, K. L., Durrence, H. H., Reidel, B. W., & Bush, A. J. (2005). Epidemiology of insomnia, depression, and anxiety. Sleep, 28(11), 1457-1464.
Taylor, S., Koch, W. J., & Crockett, D. J. (1991). Anxiety sensitivity, trait anxiety, and the anxiety disorders. Journal of anxiety disorders, 5(4), 293-311.
Teixeira, P. J., Silva, M. N., Mata, J., Palmeira, A. L., & Markland, D. (2012). Motivation, self-determination, and long-term weight control. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(1), 1-13.
Terry, D. J., & O'Leary, J. E. (1995). The theory of planned behaviour: The effects of perceived behavioural control and self‐efficacy. British journal of social psychology, 34(2), 199-220.
Totterdell, P., & Leach, D. (2001). Negative mood regulation expectancies and sports performance: An investigation involving professional cricketers. Psychology of sport and exercise, 2(4), 249-265.
Van der Sluis, S., De Jong, P. F., & Van der Leij, A. (2004). Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic and reading. Journal of experimental child psychology, 87(3), 239-266.
Vujanovic, S., & Tisma, M. (2011). Correlation between competitive anxiety and efficacy of athletes. Aktuelno u praksi, 23(10), 31–41
Watkins, L., Robbins, T., & Veale, A. (2005). Executive function in obsessive-compulsive. Journal of Brain and Cognition, 43, 98-120.
Zahodne, L. B., Nowinski, C. J., Gershon, R. C., & Manly, J. J. (2015). Self-efficacy buffers the relationship between educational disadvantage and executive functioning. Journal of the International Neuropsychological Society, 21(4), 297-304.