The Effectiveness of Compassion and Emotion-Focused Therapy on Self-Harming Behaviors and Interpersonal Needs in Female Adolescents with Suicidal Ideation

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master of Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Golestan, Iran.

Abstract

Self-harm is one of the psycho-social problems that is very common in adolescence. Therefore, the aim of this study was to compare the The Effectiveness of Compassion and Emotion-focused Therapy on Self-harming Behaviors and Interpersonal Needs in Female Adolescents with Suicidal Ideation. This quasi-experimental study was a pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the study was all female high school students in Tehran in the academic year 2021-2022. From area 2, 45 people were selected by convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Emotional therapy and compassion-based therapy were performed in 8 sessions of 60 minutes in experimental groups 1 and 2, respectively. The control group did not receive any training. Data were collected using the Sanson Self-Injury Questionnaire (1998), the Beck Suicide Thought Scale (1979) and the interpersonal needs questionnaire of Van Arden et al. (2012) and analyzed using multivariate analysis of covariance.
Results: The results showed that the experimental groups in the post-test stage had a significant decrease in terms of perception of overload, neutrality, self-harming behaviors and suicidal ideation (P<0.05). Emotional therapy was more effective than compassionate therapy in reducing the perception of overload, belonging, neutrality, self-harming behaviors, and compassionate therapy was more effective in reducing suicidal ideation. According to the obtained results, it can be said that using both interventions can reduce the feeling of belonging, neutrality, suicidal thoughts and self-harming behaviors in adolescent girls by affecting the perception of overload.

Keywords


احمدی، راحله؛ سجادیان، ایلناز؛ جعفری، فریبا. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر اضطراب، افسردگی و میل به خودکشی در زنان مبتلا به ویتیلیگو. پوست و زیبایی، ۱۰ (۱)، ۲۹-۱۸.
اله فتحی، آیت؛ سراجی، فرهاد؛ شریفی رهنمو، سعید؛ کاظمی گوراند، مطهره؛ شریفی رهنمو، مجید. (1399). رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر براساس انواع هوش. پژوهش های انتظامی - اجتماعی زنان و خانواده، 8(2)، 450-468.
جودکی، اعظم. (1400). اثربخشی درمان هیجان مدار به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی و استرس ادراک شده در زنان مواجه شده با خیانت همسر. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی،۹ (۱۳)، ۱۱-۱.
دماوندیان، ارمغان؛ گلشنی، فاطمه؛ صفاری نیا، مجید؛ و باغداساریانس، آنیتا. (1400). مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر شفقت و رفتاردرمانی دیالکتیک بر پرخاشگری، رفتارهای خود آسیب‌رسان و خود تنظیمی هیجانی نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران. پژوهش های روانشناسی اجتماعی،11(41)، 31-58.
رضایی، نازیلا؛ سهرابی، احمد؛ و ذوقی پایدار، محمدرضا. (1397). اثربخشی درمان مبتنی برشفقت بر تکانش‌پذیری،حساسیت بین فردی وخودزنی در افراد دارای اختلال شخصیت مرزی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 19(4)،44-55.
رشید، سجاد؛ کیانی‌چلمردی، احمدرضا؛ خرمدل، کامران؛ غلامی، فرهاد، و سنوبر، لیلا. (1396). رابطه نظریه روان‌شناختی بین‌فردی سازه‌های خودکشی (تنهایی، حمایت اجتماعی ادراک‌شده، تعلق خنثی‌شده و بار سنگین) و رفتار خودکشی در دانشجویان ایرانی. بهداشت ارتقاء سلامت، 4 (2)، 35-48.
سیدشریفی، منصوره؛ نوابی نژاد، شکوه؛ و فرزاد، ولی الله. (1398). مقایسه اثربخشی رویکرد هیجان مدار و طرحواره درمانگری بر خودکارآمدی والدگری مادران سرپرست خانواده. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱۸ (۷۶)، ۴۱۵-۴۰۷.
سید جعفری، جواد. (1398). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر کاهش استرس،اضطراب،افسردگی و نشانه های بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی، 8(30)، 40-52.
صفارپور، افسانه؛ قمری، محمد؛ و حسینیان، سیمین. (1400). نقش میانجی شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت و رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان. رویش روان شناسی، ۱۰ (۸)، ۲۰۸-۱۹۷.
طالب خواه، پریسا؛ سجادپور، سید حامد؛ صادقی، الهه؛ و جاجرمی، نیلوفر. (1399). مقایسه خودکارآمدی عمومی در نوجوانان با و بدون رفتار خودجرحی (مطالعه موردی: شهرستان بجنورد). فصلنامه علمی دانش انتظامی خراسان شمالی، 7(26)، 107-121.
فتحی، سمیه؛ پویامنش، جعفر؛ قمری، محمد؛ و فتحی اقدم، قربان. (1399). مقایسه اثربخشی درمان هیجانمدار و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شدت تجربه درد و تاب آوری زنان مبتلا به سردرد مزمن. نشریه سلامت جامعه، 14(4)، 87-75.
کیان زاد، سپیده؛ نشاط دوست، حمیدطاهر؛ مهرابی، حسینعلی؛ و موسوی، سیدغفور. (1400). اثربخشی درمان شناختی رفتاری مختصر بر افسردگی، افکارخودکشی و تنظیم شناختی هیجان در زنان اقدام کننده به خودکشی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی،۲۰ (۱۰۶)، ۱۷۸۶-۱۷۶۷.
کیانی چلمردی، احمدرضا؛ رشید، سجاد؛ هنرمند، پژمان؛ و تموک، فاطمه. (1397). بررسی ساختاری مدل نظریه بین‌فردی خودکشی در دانشجویان. روانشناسی معاصر، 13(1)،61-50.
کیانی، احمدرضا؛ درگاهی، شهریار؛ احمدبوکانی، سلیمان؛ و اسماعیل بیگی ماهانی، منیره. (1398). نقش نگرش به زندگی در احساس سربار بودن و تعلق پذیری خنثی در جانبازان. پرستار و پزشک در رزم، 7(24)، 66-71.
لقایی، مرضیه؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ و ارشدی، نسرین. (1399). مدل یابی معادلات ساختاری ایده پردازی خودکشی دانشجویان بر اساس تاب آوری و راهبردهای مقابله ای با نقش میانجی افسردگی. مطالعات روان شناسی بالینی،10(40)، 27-46.
لسلی، اس؛ گرینبرگ. (2005). درمان هیجان‌مدار: اصول و مبانی. ترجمه اکبری، حبیب الله؛ رفیع، طاهره. (1396). انتشارات بات.
ملکی گلندوز، پری؛ سرداری، باقر. (1399). اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت‌گرا با تأکید بر آموزه‌های دینی بر کاهش رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان دارای افکار خودکشی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 6(3)، 51-68.
نوروزی، خدیجه؛ مجتبایی، مینا؛ و صابری، هایده. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش یوگا مبتنی بر ذهن آگاهی و مدیریت خود بر رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان. نشریه پژوهش پرستاری ایران، ۱۶ (۳)، ۵۸-۴۷.
نبوی، محبوبه؛ شهبازی، مسعود؛ و کرایی، امین. (1400). مقایسه اثربخشی درمان متمرکزبر شفقت و رفتاردرمانگری دیالکتیکی بر کاهش تعارض زناشویی زنان در آستانۀ طلاق. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی،۲۰ (۱۰۶)، ۱۹۱۲-۱۸۹۷.
والی‌نژاد، آرزو؛ نعمت طاوسی، محترم؛ رضابخش، حسین؛ کراسکیان موجمناری، آدیس؛ و هواسی‌سومار، ناهید. (1400). نقش واسطه‌ای نیازهای بین‌فردی، تعارض‌ والد – نوجوان در رابطه بین سبک‌های والدگری، نیازهای‌ ‌بنیادین با جرح‌ خویشتن ‌غیرخودکشی‌گرا، ایده‌پردازی‌ خودکشی. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 15(3)، 564-537.
هاشمی رزینی، هادی؛ دهقان، مجتبی؛ و رسولی، علی. (1397). تمیز افراد خود آسیب رسان از افراد عادی بر اساس تجربه‌های مثبت و منفی، نوروزگرایی و ریخت‌های ارزشی انگیزشی. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 12(4)، 553-571.
یوسفی، خدیجه؛ ضرغام حاجبی، مجید؛ و سراوانی، شهرزاد. (1400). پیش‌بینی گرایش به افکار خودکشی بر اساس سرسختی روانشناختی و تصویر بدنی ادراک‌شده در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 10(39)، 157-170.
Burnett, A., Chen, N., Zeritis, S., Ware, S. (2022). Machine learning algorithms to classify self-harm behaviours in New South Wales Ambulance electronic medical records: A retrospective study. International Journal of Medical Informatics, 161(5), 73-81.
Brubacher L, Johnson SM. (2018). Clarifying the Negative Cycle in Emotionally Focused Therapy. J Encyclopedia Couple Family Therapy, 23(2), 71-80.
Bentley, H., Nock, M., Sauer-Zavala, SH., Gorman, S., Barlow, D. (2017). A functional analysis of two transdiagnostic, emotion-focused interventions on nonsuicidal self-injury. Consult Clinical Psychology, 85(6), 632-646.
Beck, AT., Kovacs, M., Weissman, A. (1979). Assessment of suicidal intention: the Scale for Suicide Ideation. Journal of consulting and clinical psychology, 47(2), 343.
Brière, FN., Rohde, P., Seeley, JR., Klein, D., Lewinsohn, PM. (2021). Adolescent suicide attempts and adult adjustment. Depression and anxiety, 32(4), 270-6.
Cleare S, Gumley, A & O'Connor R. C. (2019). Self‐ compassion, self‐ forgiveness, suicidal ideation.and self‐ harm: A systematic review. Clinical Psychology & Psychotherapy, 26(5), 511 -530.
Dumith, S. C., Demenech, L. M., Carpena, M. X., Nomiyama, S., Neiva-Silva, L., & Loret de Mola, C. (2020). Suicidal thought in southern Brazil: Who are the most susceptible? Journal of Affective Disorders, 260, 610-616.
Eustache, O., Mishara, B. (2021). Systematic review of risk and protective factors for suicidal and self-harm behaviors among children and adolescents involved with cyberbullying. Preventive Medicine, 152(1), 84-92.
Falcone, T. & Timmons-Mitchell, J (2018). Mood Disorders and Suicide. Suicide Prevention: A Practical Guide for the Practitioner.Berlin: Springer, Cham.
Frostadottir, A., Dorjee, D. (2020). Effects of Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) and Compassion Focused Therapy (CFT) on Symptom Change, Mindfulness, Self-Compassion, and Rumination in Clients with Depression, Anxiety, and Stress. Frontal Psychology, 17(10), 1099-1107.
Gilbert P, McEwan K, Matos M, & Rivis A. (2010). Fears of compassion: Development of three self‐report measures. Psychology and Psychotherapy: Theory, research and practice, 84(3), 239 -255.
Grandclerc, S., De Labrouhe, D., Spodenkiewicz, M., Lachal, J., & Moro, M. R. (2019). Relations between nonsuicidal self-injury and suicidal behavior in adolescence: a systematic review. PLos One. 11(4), 1-15.
Holden, R., Campos, R., Lambert, C. (2020). Psychological pain and self-harming behaviours in an adulthood community sample: An exploratory study. The European Journal of Psychiatry, 34(3), 173-176.
Hill, R. M., Del Busto, C. T., Buitron, V., & Pettit, J. W. (2018). Depressive symptoms and perceived burdensomeness mediate the association between anxiety and suicidal ideation in adolescents. Archives of Suicide Research, 22(4), 555–568.
Hill, R. M., Rey, Y., Marin, C. E., Sharp, C., Green, K. L., & Pettit, J. W. (2015). Evaluating the interpersonal needs questionnaire: comparison of the reliability, factor structure, and predictive Validity across Five Versions. Suicide and Life-Threatening Behavior, 45(3), 302- 314.
Hawkins, K. A., Hames, J. L., Ribeiro, J. D., Silva, C., Joiner, T. E., & Cougle, J.R. (2014). An examination of the relationship between anger and suicide. Psychiatric Research, 50, 59-65.
Jiang, T., & Chen, Z. (2020). Meaning in life accounts for the association between longterm ostracism and depressive symptoms: The moderating role of self-compassion. The Journal of social psychology, 160(5), 535-547.
Kiekens, G., Hasking, P., Nock, M. K., Boyes, M., Kirtley, O., Bruffaerts, R., Claes, L. (2020). Fluctuations in affective states and self-efficacy to resist non-suicidal self-injury as real-time predictors of non-suicidal self-injurious thoughts and behaviors. Frontiers in psychiatry, 11(1), 214-2021.
Leboyer, M., Godin, O., Llorca, P., & Aubin, V. (2022). Key findings on bipolar disorders from the longitudinal FondaMental Advanced Center of Expertise-Bipolar Disorder (FACE-BD) cohort. Journal of Affective Disorders, 307(15), 149-156.
Miklowitz, D., Merranko, J., Weintraub, J., Walshaw, D., Singh, K. (2020). Effects of focused therapy on suicidal ideation and behavior in youth at high risk for bipolar disorder. Affect Disorder, 1(275), 14-22.
Morrison, A. E., Zaccardi, F., Chatterjee, S., Brady, E., Doherty, Y., Robertson, N., & Davies, M. J. (2019). Self-Compassion, Metabolic Control and Health Status in Individuals with Type 2 Diabetes: A UK Observational Study. Experimental and Clinical Endocrinology & Diabetes, 12(2), 45-52.
Mitchell, S.M., Brown, S.L., Roush, J.F., Tucker, R.P., Cukrowicz, k. C., & Joiner, T.E. (2019). The interpersonal needs questionnaire: statistical considerations for improved clinical application. Assessment, 27 (3), 621-637.
Ong, E. (2018). The cognitive and neural basis of suicide: investigating factors that help to identify individuals at risk. University of Salford. 913-918.
Pfaff, N., Pantell, M. S., & Kaiser, S. V. (2021). High-risk Behavior Screening and Interventions in Hospitalized Adolescents. Hospital Pediatrics Journal, 11(3), 293-297.
Raemen, L., Luyckx, K., Palmeroni, N., Verschueren, M. (2021). Trauma and self-harming behaviors in high school students: The mediating role of identity formation. Journal of Adolescence, 92(10), 20-29.
Ribeiro, J. D., & Joiner, T. E. (2019). The interpersonal‐psychological theory of suicidal behavior: Current status and future directions. Journal of Clinical Psychology, 65(12), 1291-9. [DOI:10.1002/jclp.20621]
Ribeiro da Silva, D., Rijo, D., Castilho, P., & Gilbert, P. (2019). The efficacy of a Compassion-Focused Therapy–Based intervention in reducing psychopathic traits and disruptive behavior: A clinical case study with a juvenile detainee. Clinical Case Studies, 18(5), 323-343.
Shapiro, L., Kennedy, K., Dimick, M., Benjamin, I. (2022). Elevated atherogenic lipid profile in youth with bipolar disorder during euthymia and hypomanic/mixed but not depressive states. Journal of Psychosomatic Research, 156(5), 76-84.
Shahar, B. (2020). New Developments in Emotion-Focused Therapy for Social Anxiety Disorder. Journal of Clinical Medicine, 9(9), 2918.
Sansone R, Wiederman M, Sansone L. (1991). The Self-Harm Inventory (SHI): development of a scale for identifying selfdestructive behaviors and borderline personality disorder. Journal Clinical Psychology. 21(3): 549–553.
Sueki H. (2018). Re-examination of reliability and validity of suicide ideation scale. Japanese Journal of Mental Health, 32, 48–54.
Teismann, T., Forkmann, T., Brailovskaia, J., Siegmann, P., Glaesmer, H., & Margraf, J. (2018). Positive mental health moderates the association between depression and suicide ideation: A longitudinal study. International Journal of Clinical and Health Psychology, 18(1), 1-7.
Voci A, Veneziani CA, Fuochi G. (2019). Relating Mindfulness, Heartfulness, and Psychological Well -Being: the Role of Self-Compassion and Gratitude. Mindfulness, 10(2), 339 -51.
Van Orden, K. A., Cukrowicz, K. C., Witte, T. K., & Joiner, T. E., Jr. (2012). Thwarted belongingness and perceived burdensomeness: Construct validity and psychometric properties of the Interpersonal Needs Questionnaire. Psychological Assessment, 24(1), 197–215.
Zwack, J., & Greenberg, L. (2020). Where Are the Emotions? How Emotion-Focused Therapy Could Inspire Systemic Practice. In Systemic Research in Individual, Couple, and Family Therapy and Counseling (pp. 249-264). Springer, Cham.