اثربخشی آموزش تحول مثبت نوجوانی برسرمایه‌های روان‌شناختی و اضطراب نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه برنامه‌ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش اثربخشی آموزش تحول مثبت نوجوانی بر سرمایه های روان شناختی و اضطراب نوجوانان بود و به روش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه پژوهش دانش آموزان مقطع اول متوسطه مدارس دخترانه منطقه یک تهران و نمونه پژوهش 30 نفر از دختران 12 تا 17 سال (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) در سال 99-00 بودند. گروه آزمایش طی 12 جلسه دو ساعته در برنامه ی آموزشی تحول مثبت نوجوانی شرکت نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر(1970) و سرمایه های روان شناختی لوتانز (2007) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 24 و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین گروه آزمایشی و گواه در نمرات سرمایه های روان شناختی؛ خوش بینی و خودکارآمدی و نمرات اضطراب؛ حالت اضطراب، رگه اضطراب تفاوت معنی داری وجود دارد(0/05 <P). میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش در مؤلفه های خوش بینی و خودکارآمدی افزایش معنی‌داری پیدا کرده است و در مؤلفه های اضطراب کاهش معنی داری پیدا کرده است که حاکی از اثربخشی آموزش تحول مثبت نوجوانی بر اضطراب و سرمایه های روان شناختی نوجوانان می‌باشد. تأکید بر مؤلفه های تحول مثبت می تواند برنامه ی عملی مناسب برای درمان اضطراب و ارتقای سرمایه‌های روان شناختی با تأکید بر خودکارآمدی و خوش بینی در نوجوانان می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Positive Youth Development Education on Adolescents' Psychological Capital and Anxiety

نویسندگان [English]

  • Zohreh Soheili Salek 1
  • Noorali Farrokhi 2
  • Kambiz Poushaneh 3
1 PhD student, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor of Curriculum Planning, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the Effectiveness of Positive Youth Development Education on adolescents' psychological capital and anxiety. The study population was the first grade high school students in Tehran Region 1 and the study sample was 30 girls aged 12 to 17 years (15 in the experimental group and 15 in the control group) in the year 1999-99. The experimental group participated in a positive adolescent transformation training program during 12 two-hour sessions. Data collection tools were Spielberger Anxiety Questionnaire(1970) and Lutans Psychological Capital(2007). Data were analyzed using SPSS 24 software and analysis of covariance. The results showed that between the experimental and control groups in anxiety scores; Anxiety status, anxiety traits and psychological capital scores; There is a significant difference between optimism and self-efficacy (P> 0.05). The mean post-test scores of the experimental group increased significantly in the components of optimism and self-efficacy and decreased significantly in the components of anxiety, which indicates the effectiveness of adolescent positive development education on anxiety and psychological capital of adolescents. Emphasis on the components of positive transformation can be an appropriate practical program for the treatment of anxiety and the promotion of psychological capital with an emphasis on self-efficacy and optimism in adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive Youth Development
  • Positive Psychology
  • Psychological Capital
  • Anxiety
  • Adolescents
خانی پور، حمید؛ محمدخانی، پروانه و طباطبایی، سعید. (1390). راهبردهای کنترل فکر و رگه اضطراب: پیش بینی کننده های نگرانی بیمارگون در نمونه غیربالینی، مجله علوم رفتاری، دوره 5، شماره 2، ص 178-173.
شاکری نسب، محسن؛ مهدیان، حسین و قلعه نوی، زهره. (1399). اثربخشی برنامه آموزش تحول مثبت نوجوانی بر هویت یابی و خودکارآمدی در دانش آموزان در معرض خطر. اعتیادپژوهی، 14(58)، 31-50.
موسوی، سیده فاطمه؛  نصیری پور، صدیقه و دبیری، سولماز. (1399). پیش بینی رضایت از زندگی نوجوانان بر اساس تحول مثبت نوجوانی وسرمایه‌های روان‌شناختی. رویش، 9(4)، 1-12.
Catalano, R. F., Berglund, M. L., Ryan, J. A., Lonczak, H. S., & Hawkins, J. D. (2004). Positive youth development in the United States: Research findings on evaluations of positive youth development programs. The annals of the American academy of political and social science, 591(1), 98-124.
Delaware, A. (2007). Research methods in psychology and educational sciences. Tehran: Editing Publications. [Persian]
Donaldson, S. I., Dollwet, M., & Rao, M. A. (2015). Happiness, excellence, and optimal human functioning revisited: Examining the peer-reviewed literature linked to positive psychology. The Journal of Positive Psychology, 10(3), 185-195.
Dotterweich, J. (2015). Positive youth development 101: a curriculum for youth work professionals. Retrieved December, 2, 2015.‏
Flay, B. R., & Allred, C. G. (2010). The positive action program: Improving academics, behavior, and character by teaching comprehensive skills for successful learning and living. In International research handbook on values education and student wellbeing (pp. 471-501). Springer, Dordrecht.‏
Heinze, H. J. (2013). Beyond a bed: Support for positive development for youth residing in emergency shelters. Children and Youth Services Review, 35(2), 278-286.
Hill, C., Waite, P. & Creswell, C. (2016). Anxiety disorders in children and adolescents. Paediatrcs and Child Health, 26, 12. Rapee RM, Schniering CA, Hudson JL. Anxiety disorders during childhood and adolescence: Origins and treatment. Annual review of clinical psychology. (2009) Apr 27; 5:311-41.
Hosseinabad, N; Najafi, M and Rezaei, AM. (2019). The effectiveness of adolescent positive development curriculum on the components of psychological well-being in adolescents. Journal of Clinical Psychology Studies, 9 (35), 223-239.[Persian]
Kim, M., Oja, B. D., Kim, H. S., & Chin, J. H. (2020). Developing student-athlete school satisfaction and psychological well-being: The effects of academic psychological capital and engagement. Journal of Sport Management, 34(4), 378-390.‏
King, R. B., & Caleon, I. S. (2021). School psychological capital: Instrument development, validation, and prediction. Child Indicators Research, 14(1), 341-367.‏
Lee, T. Y., Cheung, C. K., & Kwong, W. M. (2012). Resilience as a positive youth development construct: a conceptual review. The Scientific World Journal, 2012.
Lerner, R. M. (2005, September). Promoting positive youth development: Theoretical and empirical bases. In White paper prepared for the workshop on the science of adolescent health and development, national research council/institute of medicine. Washington, DC: National Academies of Science.
Lerner, R. M. (2011). Structure and process in relational, developmental systems theories: A commentary on contemporary changes in the understanding of developmental change across the life span. Human Development, 54(1), 34-43.‏
Lerner, R. M., & Steinberg, L. (Eds.). (2009). Handbook of adolescent psychology, volume 1: Individual bases of adolescent development (Vol. 1). John Wiley & Sons.
Lerner, R. M., Dowling, E. M., & Anderson, P. M. (2003). Positive youth development: Thriving as the basis of personhood and civil society. Applied Developmental Science, 7(3), 172-180.
Luthans, F., Avey, J. B., & Patera, J. L. (2008). Experimental analysis of a web-based training intervention to develop positive psychological capital. Academy of Management Learning & Education, 7(2), 209-221.
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel psychology, 60(3), 541-572.
Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Investing and developing positive organizational behavior. Positive organizational behavior, 1(2), 9-24.
Matos, M. D., Santos, T., Reis, M., & Marques, A. (2018). Positive youth development: Interactions between healthy lifestyle behaviours and psychosocial variables. Global Journal of Health Science, 10(4), 68.‏
Price, M., Higa-McMillan, C., Ebesutani, C., Okamura, K., Nakamura, B. J., Chorpita, B. F., & Weisz, J. (2013). Symptom differentiation of anxiety and depression across youth development and clinic-referred/nonreferred samples: An examination of competing factor structures of the Child Behavior Checklist DSM-oriented scales. Development and psychopathology, 25(4pt1), 1005-1015.
Purwanto, A., Asbari, M., Hartuti, H., Setiana, Y. N., & Fahmi, K. (2021). Effect of Psychological Capital and Authentic Leadership on Innovation Work Behavior. International Journal of Social and Management Studies, 2(1), 1-13.‏
Qi, S., Hua, F., Zhou, Z., & Shek, D. T. (2020). Trends of positive youth development publications (1995–2020): A scientometric review. Applied Research in Quality of Life, 1-26.‏
Rashid, T. (2015). Positive psychotherapy: A strength-based approach. The Journal of Positive Psychology, 10(1), 25-40.
Santisi, G., Lodi, E., Magnano, P., Zarbo, R., & Zammitti, A. (2020). Relationship between psychological capital and quality of life: The role of courage. Sustainability, 12(13), 5238.‏
Schueller, S. M., & Parks, A. C. (2014). The science of self-help. European Psychologist.
Shek, D. T. L. (2013). Positive youth development, life satisfaction, and problem behaviors of adolescents in intact and non-intact families in Hong Kong. Frontiers in pediatrics, 1, 18.‏
Shek, D. T., & Wu, F. K. (2016). The Project PATHS in Hong Kong: work done and lessons learned in a decade. Journal of pediatric and adolescent gynecology, 29(1), S3-S11.