نقش خودتنظیمی هیجانی، مکانیزم‌های دفاعی و خودشناسی انسجامی در پیش‌بینی کیفیت روابط بین فردی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

چکیده

بدون شک انسان به عنوان موجودی اجتماعی با سایر انسان‌ها در ارتباط است. از آنجایی که رفتار انسان‌ها می‌تواند تحت تأثیر دیگران قرار گیرد، شناخت عوامل مؤثر بر روابط اجتماعی مهم است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های تهران در نیمه اول سال 1400 تشکیل می‌دهند که از بین آن‌ها 160 نفر واجد شرایط به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب و به پرسشنامه خودشناسی(قربانی و همکاران، 2008)، مکانیزم‌های دفاعی(DSQ-40) خودتنظیمی هیجانی(هافمن و کاشدان، 2010) و کیفیت روابط بین فردی(پیرس و همکاران، 1991) پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که مؤلفه‌های خودشناسی انسجامی(خودشناسی تأملی، خودشناسی تجربه‌ای و خودشناسی انسجامی) با کیفیت روابط بین‌فردی رابطه مثبت دارند، از بین مؤلفه‌های مکانیسم‌های دفاعی، مکانیسم رشدیافته رابطه مثبت، مکانیسم رشدنیافته رابطه منفی و بین مکانیسم روان‌آزرده با کیفیت روابط بین‌فردی رابطه‌ی معناداری پیدا نشد. از بین مؤلفه‌های خودتنظیمی هیجانی نیز، سازگاری و تحمل رابطه مثبت، و پنهان‌کاری رابطه منفی معناداری با کیفیت روابط بین-فردی دارند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که خودتنظیمی هیجانی، مکانیسم‌های دفاعی و خودشناسی انسجامی از عوامل مؤثر در کیفیت روابط بین فردی است، بنابراین می‌توان با شناسایی این متغیرها در افراد و بهبود آن‌ها، کیفیت روابط افراد را بهبود بخشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Emotional Self-Regulation Strategies, Defense Mechanisms and Integrative Self-Knowledge in Predicting Quality of Interpersonal Relationships

نویسندگان [English]

  • Forugh Asadi 1
  • Roshanak Khodabakhsh Pirkalani 2
  • Seyed Abolghasem Mehrinezhad 2
1 M.Sc. General Psychology, Faculty of Education and Psycology, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Undoubtedly, man as a social being is related to other human beings. Because human behavior can be influenced by others, it is important to recognize the factors that affect social relationships. The research method is descriptive-correlational and the statistical population consists of graduate students of Tehran universities in the first half of 1400, from which 160 eligible people were selected by random cluster sampling and self-identification questionnaire (Ghorbani et al., 2008). , Defense mechanisms (DSQ-40) responded to emotional self-regulation (Hoffman and Kashedan, 2010) and the quality of interpersonal relationships (Pierce et al., 1991). Research data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. The results showed that the components of cohesive self-knowledge (reflective self-knowledge, experiential self-knowledge and cohesive self-knowledge) have a positive relationship with the quality of interpersonal relationships. Undeveloped negative relationship and no significant relationship was found between the mechanism of disturbed psychology and the quality of interpersonal relationships. Among the components of emotional self-regulation, adaptation and tolerance have a positive relationship, and tolerance of a negative relationship has a significant relationship with the quality of interpersonal relationships. The findings of this study showed that emotional self-regulation, defense mechanisms and cohesive self-knowledge are effective factors in the quality of interpersonal relationships, so by identifying these variables in individuals and improving them, the quality of relationships can be improved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Self-Regulation
  • Integrative Self-Knowledge
  • Students
  • Quality of Interpersonal Relationships
  • Defense Mechanisms
آیت الله کریمی، باغملک(1397). پیش­بینی سازگاری فردی و اجتماعی بر اساس مکانیسم‌های دفاعی در دانشجو معلمان، مجله راهبردهای نوین تربیت معلمان، 3(10):120-104.
بشارت، محمدعلی؛ شریفی، ماندانا؛ ایروانی، محمود. (1380). بررسی رابطه سبک­های دلبستگی و مکانیسم­های دفاعی. مجله روانشناسی، 19(5)، 277-289.
بهداروندی شیخی، کبری؛ شریعت باقری، محمدمهدی. (1398). رابطه خودتنظیمی هیجانی و مسئولیت­پذیری با روابط اجتماعی دانش آموزان، رفاه اجتماعی، 9(2): 220-189.
ترخان، مرتضی. (1397). پیش­بینی بهزیستی روان­شناختی از طریق مکانیزم­های دفاعی و خودمتمایزسازی شناختی در دانشجویان، شناخت اجتماعی، 4(3): 158-145.
تقدیسی حیدریان، سیده منا؛ امیری، مهدی؛ توزنده­جانی، حسن. (1397). اثربخشی آموزش خودکنترلی و مهارت­های ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در نوروپاتی دیابتی. اصول بهداشت روانی. 6(5): 439-453.
حاجی رحیم خان، زینب. (1396). پیش­بینی خودتنظیمی هیجانی براساس فرایندهای ارتباطی خانواده و تحمل پریشانی در دانشجویان، ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران، تهران
حیدری نسب، لیلا؛ منصور، محمود؛ آزادفلاح، پرویز؛ و شعیری، محمدرضا. (1386). روایی و اعتبار پرسشنامه سبک­های دفاعی در نمونه­های ایرانی. دانشور رفتار، 2(2): 11-26.
دلاور، علی. (1399). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
زارع حسین زادگان، زهره. (1398). بررسی رابطه میان سازگاری اجتماعی و سبک­های دفاعی در دانشجویان، سومین همایش ملی روانشناسی و آسیب های اجتماعی، تهران
سالاری، سوسن؛ روشن، رسول؛ مقدسین، مریم. (1394). پنج عامل بزرگ شخصیت و مکانیسم­های دفاعی در پیش­بینی کیفیت زندگی زنان دارای اختلال بدکارکردی جنسی، پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 7(4): 37-50.
سرافراز، مهدی رضا؛ بهرامی احسان، هادی؛ زرندی، علیرضا. (1389). فرآیندهای خودآگاهی و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، پژوهش در سلامت روانشناختی، 3(4): 51-33.
صادقی، پروین؛ ملک­زاده، فاطمه. (1398). پیش­بینی سازگاری اجتماعی بر اساس خودتنظیمی هیجانی و تاب اوری در نوجوانان پسر، دومین همایش ملی آسیب­های اجتماعی. تهران
کارشکی، حسین. (1392). ارزیابی ساختار عاملی مقیاس سبک­های عاطفی در دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری. 3(1): 185-195.
علیرضا طهماسب، نیما قربانی، رضا پورحسین(1385). خودشناسی انفکاکی و انسجامی: رابطه وجوه خودشناسی با پنج عامل بزرگ شخصیت، مجله روا­­­نشناسی و علوم تربیتی1-2. 57-76.
Behjati, Z., Saeedi, Z., Noorbala, F., Enjedani, E., & Meybodi, F. A. (2011). Integrative self-knowledge and mental health. Procedia-Social and Behavioral Sciences30, 705-708.
Berking, M., Poppe, C., Luhmann, M., Wupperman, P., Jaggi, V., & Seifritz, E. (2012). Is the association between various emotion-regulation skills and mental health mediated by the ability to modify emotions? Results from two cross-sectional studies. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry43(3), 931-937.
Bernard, M., de Roten, Y., Despland, J. N., & Stiefel, F. (2012). Oncology clinicians' defenses and adherence to communication skills training with simulated patients: an exploratory study. Journal of Cancer Education27(3), 399-403.
Boldrini, T., Buglio, G. L., Giovanardi, G., Lingiardi, V., & Salcuni, S. (2020). Defense mechanisms in adolescents at high risk of developing psychosis: an empirical investigation. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process, and Outcome23(1).
Bullitt, C., & Farber, B. A. (2002). Sex differences in the relationship between interpersonal problems and defensive style. Psychological reports91(3), 767-768.
Cooper, S. H. (1998). Changing notions of defense within psychoanalytic theory. Journal of personality66(6), 947-964.
Dagal, A. B. (2017). Investigation of the Relationship between Communication Skills, Social Competence and Emotion Regulation Skills of Preschool Children in Turkey. Educational Research and Reviews12(4), 164-171.
Davidson, K. W., MacGregor, M. W., Johnson, E. A., Woody, E. Z., & Chaplin, W. F. (2004). The relation between defense use and adaptive behavior. Journal of research in personality38(2), 105-129.
Drapeau, M., Thompson, K., Petraglia, J., Thygesen, K. L., & Lecours, S. (2011). Defense mechanisms and gender: An examination of two models of defensive functioning derived from the Defense Style Questionnaire. International Journal of Psychology and Psychological Therapy11(1), 149-155.
Frederickson, J. J., Messina, I., & Grecucci, A. (2018). Dysregulated anxiety and dysregulating defenses: Toward an emotion regulation informed dynamic psychotherapy. Frontiers in psychology, 2054.
Ghasemipour, Y., Robinson, J. A., & Ghorbani, N. (2013). Mindfulness and integrative self-knowledge: Relationships with health-related variables. International Journal of Psychology48(6), 1030-1037.
Ghorbani, N., Cunningham, C. J., & Watson, P. J. (2010). Comparative analysis of integrative self‐knowledge, mindfulness, and private self‐consciousness in predicting responses to stress in Iran. International Journal of Psychology45(2), 147-154.
Ghorbani, N., Ghramaleki, A. F., & Watson, P. J. (2005). Constructive thinking inventory: Evidence of validity among Iranian managers. Psychological reports96(1), 115-121.
Ghorbani, N., Watson, P. J., Bing, M. N., Davison, H. K., & LeBreton, D. (2003). Two Facets of Self-Knowledge: Cross-Cultural Development of Measures. Genetic, social, and General psychology monographs129, 3.
Ghorbani, N., Watson, P. J., Chen, Z., & Norballa, F. (2012). Self-compassion in Iranian Muslims: Relationships with integrative self-knowledge, mental health, and religious orientation. International Journal for the Psychology of Religion22(2), 106-118.
Ghorbani, N., Bing, M. N., Watson, P. J., Davison, H. K., & LeBreton, D. L. (2003). Individualist and collectivist values: Evidence of compatibility in Iran and the United States. Personality and Individual Differences35(2), 431-447.
Ghorbani, N., Watson, P. J., Fayyaz, F., & Chen, Z. (2015). Integrative self-knowledge and marital satisfaction. The Journal of Psychology149(1), 1-18.
Ghorbani, N., Watson, P. J., & Hargis, M. B. (2008). Integrative Self-Knowledge Scale: Correlations and incremental validity of a cross-cultural measure developed in Iran and the United States. The Journal of Psychology142(4), 395-412.
Hodnett, E. (2002). Pain and women’s satisfaction with the experienceof childbirth: A systematic review. Am J ObstetGynecol,186(5), 160-174.
Hofmann, S. G., & Kashdan, T. B. (2010). The affective style questionnaire: development and psychometric properties. Journal of psychopathology and behavioral assessment32(2), 255-263.
Ho, V. T., Kong, D. T., Lee, C. H., Dubreuil, P., & Forest, J. (2018). Promoting harmonious work passion among unmotivated employees: A two-nation investigation of the compensatory function of cooperative psychological climate. Journal of Vocational Behavior106, 112-125.
Ingram, J., Hand, C. J., & Maciejewski, G. (2021). Social isolation during COVID‐19 lockdown impairs cognitive function. Applied cognitive psychology35(4), 935-947.
Joyce, A. S., Stovel, L. E., Ogrodniczuk, J. S., & Fujiwara, E. (2013). Defense style as a predictor of change in interpersonal problems among patients attending day treatment for personality disorder. Psychodynamic Psychiatry41(4), 597-617.
Lemos, M. S. (1999). Students’ goals and self-regulation in the classroom. International journal of educational research31(6), 471-485.
Magar, E. C., Phillips, L. H., & Hosie, J. A. (2008). Self-regulation and risk-taking. Personality and individual differences45(2), 153-159.
Mineo, L. (2017). Harvard study, almost 80 years old, has proved that embracing community helps us live longer, and be happier. Harvard Gazette1(1): 26-36.
Panfil, A. L., Frandes, M., Nirestean, A., Hurmuz, M., Lungeanu, D., Cristanovici, M., ... & Bredicean, C. (2020). Interrelation between defensive mechanisms and coping strategies in psychiatry trainees in Romania: a multicenter study. Annals of General Psychiatry19(1), 1-9.
Pierce, G. R., Sarason, I. G., & Sarason, B. R. (1991). General and relationship-based perceptions of social support: Are two constructs better than one? Journal of personality and social psychology61(6), 1028.
Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive psychology: An introduction. In Flow and the foundations of positive psychology (pp. 279-298). Springer, Dordrecht.
Stoeber, J., Noland, A. B., Mawenu, T. W., Henderson, T. M., & Kent, D. N. (2017). Perfectionism, social disconnection, and interpersonal hostility: Not all perfectionists don't play nicely with others. Personality and Individual Differences119, 112-117.
TRANCA, L. M., & NEAGOE, A. (2018). The importance of positive language for the quality of interpersonal relationships. Agora Psycho-Pragmatica12(1), 69-77.
Williams, T. F., Thomas, K. M., Donnellan, M. B., & Hopwood, C. J. (2014). The aversive interpersonal behaviors associated with pathological personality traits. Journal of personality disorders28(6), 824-840.
Wright, A. G., Pincus, A. L., Hopwood, C. J., Thomas, K. M., Markon, K. E., & Krueger, R. F. (2012). An interpersonal analysis of pathological personality traits in DSM-5. Assessment19(3), 263-275.
Vaillant, G. E. (2020). Defense mechanisms. Encyclopedia of Personality and Individual Differences, 1024-1033.
Zeigler-Hill, V., & Pratt, D. W. (2007). Defense styles and the interpersonal circumplex: the interpersonal nature of psychological defense. Journal of Psychiatry, Psychology and Mental Health1(2), 1-15.