اثربخشی درمان هیجان مدار بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی دختران نوجوان با تجربه سوگ طلاق والدین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی درمان هیجان مدار بر تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی دختران نوجوان با تجربه سوگ طلاق والدین بود. طرح پژوهش پیش‌آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود و و از نظر هدف، کاربردی و از نظر زمان، مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان 14-16 سال دختر از خانواده های طلاق ساکن شهر تهران در سال 1398 بودند و روش نمونه گیری به صورت هدفمند و براساس ملاک های مورد نظر 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها در این تحقیق سه پرسشنامه استاندارد تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۱)، سیاهه سوگ هوگان و همکاران (2001) و سطوح خودانتقادی تامپسون وزوروف (2004) استفاده شده است. نتایج نشان داد که درمان هیجان مدار بر تنظیم شناختی هیجانی و خود انتقادی دختران نوجوان با تجربه سوگ طلاق والدین اثربخش است. در واقع درمان هیجان مدار باعث بهبود تنظیم شناختی هیجان و خودانتقادی در نوجوانان می‌شود. بنابراین درمان هیجان مدار نقش مهمی در افزایش تنظیم شناختی هیجان و کاهش خودانتقادی در نوجوانان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotion-based Therapy on Cognitive Regulation of Emotion and Self-criticism of Adolescent Girls Experiencing Parental Divorce Mourning

نویسندگان [English]

  • Sahar Gholami 1
  • Farnaz Keshavarzi Arshadi 2
  • Parvane Mohamadkhani 3
  • Fariba Hasani 4
1 PhD Student in General Psychology, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the effectiveness of emotion therapy on cognitive emotion regulation and self-criticism of adolescent girls experiencing parental divorce mourning. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test and was applied in terms of purpose and cross-sectional in terms of time. The statistical population of the present study was 16-14 years old girls from divorced families living in Tehran in 1398 and the sampling method was purposeful and based on the criteria, 30 people were selected as a sample and in two experimental groups (15 people). And control group (15). Data collection tools in this study, three standard questionnaires of cognitive emotion regulation Garnfsky et al. (2001), Hogan et al. (2001) mourning list and Thompson Vazurov (2004) self-critical levels were used. The results showed that emotion-based therapy is effective on emotional cognitive regulation and self-criticism of adolescent girls with parental divorce mourning experience. In fact, emotion therapy improves the cognitive regulation of emotion and self-criticism in adolescents. Therefore, emotion-oriented therapy has an important role in increasing cognitive emotion regulation and reducing self-criticism in adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotion-Based Therapy
  • Cognitive Emotion Regulation
  • Self-Criticism
  • Grief
اعتمادی، احمد؛ حاجی حسنی، مهرداد؛ نادعلی پور،حسن؛  و نظری، ابراهیم. (1393). اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر میزان اضطراب و عزت نفس دانش آموزان طلاق. مجله روانشناسی، 18(4)، 22-39.
رجبی، غلامرضا؛  و عباسی، قدرت اله.(1390). بررسی رابطه خود انتقادی، اضطراب اجتماعی و ترس از شکست با شرم درونی شده دانشجویان. پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(2)، 182-171.
رضایی، علی محمد؛  و جهان، فائزه.(1394). پیش بینی افسردگی بر اساس مؤلفه های کمال گرایی: نقش میانجی خود انتقادی. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 19، 16-1.
رضوی، اقدس سادات.(1388). نوجوانی و هویت یابی. مشاور مدرسه، 5(1)، 20-16.
کریمیان، سجا؛ و  دهقانی، یوسف.(1394). رابطه طلاق با سلامت روانی فرزندان طلاق و فرزندان عادی در شهر دهدشت در سال 93.  اولین همایش ملی علوم و فناوری های نوین ایران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
کریمی، عبدالعظیم.(1392). پژوهشی در مفهوم مرگ در ذهن کودک: آثار روانی، نظریه های روان شناختی و راهبردها. تهران: قدیانی.
علی پور، مائده. (1394). اثربخشی گروه درمانی هیجان مدار بر تاب آوری و آثار سوگ در زنان مبتلا به سوگ بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
وردن، چی ویلیام.(1397). مشاوره و درمان سوگ. مترجم مهرداد فیروزبخت. تهران: ابجد.
نریمانی، محمد؛ عالی ساری نصیرلو، کریم؛ و عفت پرور، سودا.(1393). اثر بخشی آموزش متمرکز بر هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان آزاردیده عاطفی. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 2(3)، 37-50.
Amato, P. R. (2014). The Consequences of Divorce for Adults and Children: AnUpdate. Društvena istraživanja-Časopis za opća društvena pitanja, (1), 5-24.
Andrews, DM., Burns, LR., Dueling, JK. (2014). Positive perfectionism: Seeking the healthy “should”, or should we? Open Journal of Social Sciences, 2(8), 27-34.
Bennett, D. S., Sullivan, M. W., & Lewis, M. (2010). Neglected Children, ShameProneness, and Depressive Symptoms. Child Maltreatreatment, 15: 305-314.
Bryant, F.B. (2010). Savoring beliefs inventory (SBI): A scale for measuring beliefs about savoring. Journal of Mental Health, 12(1), 175-196.
Capaaydin Y. (2009). High school students’ emotions and emotional regulation during test taking. Department of Educational Sciences Middle East Technical University Ankara, Turkey.
Dawda, D., & Hart, S.D. (2005). Assessing emotional intelligence: reliability and validity of the Bar-disorder. Am J Psychiatry; 150, 658-60
Delespaux, E., Ryckebosch-Dayez, A. S., Heeren, A., & Zech, E. (2013). Attachment and severity of grief: the mediating role of negative appraisaland inflexible coping. OMEGA, 67 (3), 269-289.
Frei, J. M., Sazhin, V., Fick, M., & Yap, K. (2020). Emotion-oriented coping style predicts selfharm in response to acute psychiatric hospitalization. Crisis.
Gresham, D. & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personality and Individual Differences, 52(5): 616-621.
Greenberg, Leslie (2006) Emotion-Focused Therapy: A Synopsis. Journal of Contemporary Psychotherapy .36(2), 87-93.
Gross, J. J. (2002). Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 35(8): 348-362.
Garnefski, N.; Kraaij, V.; Spinhoven, P. (2001). Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Emotional Problems. Personality and Individual Differences, 30(6), 1311-1327.
Guidubaldi, J., Cleminshaw, H. K., Perry, J. D., & Mcloughin, C.S. (2010). The impact of parental divorce on children: Report of the nationwide NASP study. School Psychology Review, 12, 300-323.
Greenberg. L. S. & Watson, J. C. (2006). Emotion Focused Therapy for Depression. Washington: American Psychological Association.
Greenberg, L. J.; Warwar, S. H.; Malcolm, W.M. (2010). Differential Effects of Emotion-Focused Therapy and Psychoeducation in Facilitating Forgiveness and Letting Go of Emotional Injuries. Journal of Counseling Psychology, 55(2),185-196.
Hart, E.A., Leary, M.R., and Rejeski, W.J. (2008). The measurement of social physique anxiety. Journal of sport and exercise psychology, 11, 94-104
Hogan, N.S., Greenfield, D.B., & Schmidt, L.A. (2001). Development and validation of the Hogan Grief Reaction Checklist. Death Studies, 25, 1-32.
Kusche, C. A., & Greenberg, M. T. (2008). PATHS in your classroom: promoting emotional literacy and alleviating emotional distress. In J. Cohen (Ed.), social-emotional learning and the elementary school child: a guide for educators (pp. 140-161). New York: Teacher College Press.
Kraaij V, Garnefski N. The behavioral emotion regulation questionnaire: development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the cognitive emotion regulation questionnaire. Pers Individ Dif 2019; 137: 56 -61.
Longis, A.D., Zwicker, A. (2017). Marital satisfaction and divorce in couples in stepfamilies. Marital satisfaction and divorce in couples in stepfamilies. Current Opinion in Psychology, 13: 158-161.
Mongrain, M., Leather, F. (2006). Immature dependence and self-criticism predict the recurrence of major depression. J Clin Psychol, 62, 705-13.
Shear, M., Wang, Y., Skritskaya, N, Duan, N., Mauro, C., & Ghesquiere, A. (2014). Treatment of Complicated Grief in Elderly Persons: A RandomizedClinical Trial. JAMA Psychiatry, 71 (11), 1287-1295.
Sloan, D.M. (2004) Emotion-Focused Therapy: An Interview with Leslie Greenberg. Journal of Contemporary Psychotherapy, 34(2), 105-116.
Supiano, K. P., & Luptak, M. (2014). Complicated grief in older adults: arandomized controlled trial of complicated grief group therapy. Gerontologist, 54 (5), 840-856.
Wiebe SA, Johnson SM. A review of the research in emotionally focused therapy for couples. Fam Process. 2016;55(3):390–407.
Woerner, L. C. (2010). Complicated Grief: A Case Study of PathologicalBereavement, Northcentral University. Doctor of philosophy.