اثربخشی بسته‌ آموزشی مبتنی بر کارکردهای‌اجرایی بر حافظه‌ کاری و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه یاسوج، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بسته­ آموزشی مبتنی بر کارکردهای­اجرایی برانعطاف‌پذیری‌شناختی و حافظه‌کاری دانش‌آموزان انجام شد. این پژوهش نیمه­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس­آزمون به همراه گروه گواه بود. جامعه­ آماری تمام دانش‌آموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی شهرستان شهرضا در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که  از این جامعه تعداد 40 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10جلسه­ ­آموزش مبتنی بر کارکردهای‌اجرایی قرار گرفت؛ درحالی­که گروه گواه هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. فرایند جمع­آوری داده­ها در مرحله­ پیش­آزمون و پس­آزمون با مقیاس انعطاف­پذیری­شناختی دنیس و وندروال (2010) و آزمون سنجش حافظه‌­کاری دانیمن وکارپنتر (1980) برای همه­ شرکت‌کنندگان در دو گروه انجام گرفت. داده­های گردآوری شده با روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج  نشان داد که آموزش مبتنی­ بر کارکردهای‌اجرایی باعث افزایش انعطاف‌پذیری­شناختی و حافظه‌کاری دانش‌آموزان  گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در پس­آزمون شده است (05/0> P). با توجه به نتایج حاصل شده، بسته آموزشی مبتنی بر کارکردهای‌اجرایی می­تواند برای افزایش انعطاف‌پذیری­شناختی و حافظه‌کاری دانش­آموزان  در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Educational Package Based on Executive Functions on Student's Cognitive Flexibility and Working Memory

نویسندگان [English]

  • Ali Rahaei 1
  • Ali Taghvaeinia 2
  • Ghavam Moltafet 2
1 Master of Science, Educational Resarch, University of Yasouj, Yasouj, Iran.
2 Associate Professor, Department of psychology, University of Yasouj, Yasouj, Iran.
چکیده [English]

The aim of this research was to determine the effect of educational package based on executive functions on students' cognitive flexibility and working memory. The quasi-experimental research design was pretest-posttest with a control group. In this research, the statistical population was all male students of the fifth grade of elementary school in Shahreza city in the academic year 2020-2021, which a total of 40 students were selected using the available sampling method and randomly divided into two groups of 20 experimental and alternative witnesses. The experimental group underwent 10 sessions of training based on executive functions; While the control group did not receive any intervention. Data collection process was performed in pre-test and post-test with Dennis and Vanderwall (2010) cognitive flexibility scale and Daniman and Carpenter (1980) working memory test for all participants in both groups. The collected data were analyzed by analysis of covariance. The results of analysis of covariance showed that training based on executive functions increased cognitive flexibility and working memory of students in the experimental group compared to the control group in the post-test (P <0.05). Performance-based learning kits can be used to increase students' cognitive flexibility and working memory in schools and training centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "working memory"
  • " Executive functions"
  • "mental vitality"