هنجاریابی ویژگی‌های روانسنجی فرم خودگزارشی چک‌لیست علائم کودکان و نوجوانان (PSC-17-Y) در بین کودکان و نوجوانان ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار،گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی چک‌لیست علائم کودکان و نوجوانان (PSC-17-Y) فرم خودگزارشی در بین کودکان و نوجوانان ایرانی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة نوجوانان سنین 11 تا 17 ساله ایران بود که با استفاده از روش نمونه-گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 3305 دانش‌آموز (1519 پسر و 1786 دختر) انتخاب شدند. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنی‌ها، روایی صوری مقیاس تأیید شد. برای انجام تحلیل‌های آماری از نرم-افزار LISREL و SPSS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در نمونة دانش‌آموزان ایرانی ساختار سه عاملی مقیاس شامل اختلالات برون سازی شده، درون سازی شده و توجه با داده‌ها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین این زیرمولفه‌های مقیاس (PSC-17-Y) با زیرمولفه‌های مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان(YSR) از روایی ملاکی نسخة خودگزارشی (PSC-17-Y) در بین کودکان و نوجوانان حمایت کرد. پایایی با روش آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج و بازآزمایی برای مقیاس کلی و ابعاد آن تأیید گردید. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که و نوجوانان (PSC-17-Y) فرم خودگزارشی برای سنجش اختلالات روانی و اجتماعی در دانش‌آموزان ایرانی ابزاری روا و پایا است. این ابزار می‌تواند جهت غربالگری برون سازی شده، درون سازی شده و توجه در بخش‌های درمانی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of Short Form of the Pediatric Symptom Checklist-Youth Self-Report (PSC-17-Y) in Iranian Children and Teenagers

نویسنده [English]

  • Karim Abdolmohamadi
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Aims: The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Short Form of the Pediatric Symptom Checklist-Youth Self-Report (PSC-17-Y) among Iranian children and teenagers . Method: The method of the present study was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all teenagers aged 11 to 17 years old in Iranian that 3305 students (1519 boys and 1786 girls) were selected using multi-stage cluster sampling. After translating and obtaining the opinions of experts and subjects, the face validity of the questionnaire were confirmed. SPSS and LISREL software were used for statistical analysis. Results: The results of the confirmatory factor analysis, based LISREL software, showed that three-factor structure of the Impersonation, internalizing symptoms, externalizing symptoms, and attention symptoms in the Iranian students sample had good fit with data. Correlational analyses between this Questionnaire with Achenbach’s Behavioral Problems-Youth Self-report Scale_(YSR) provided initial evidence for the (PSC-17-Y) convergent validity. Reliability of the questionnaire based on Cronbach's alpha method, mean of variance extracted and retested for the total scale and its dimensions was confirmed. Conclusion: In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the (PSC-17-Y) as an instrument to measure internalizing symptoms, externalizing symptoms, and attention symptoms among Iranian children and teenagers. This scale can be used to measure screening for psychosocial disorders in treatment and research departments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • internalizing symptoms
  • externalizing symptoms
  • attention symptoms
  • reliability
  • validity
جلالی، محسن؛ پوراحمدی، الناز؛ باباپور خیرالدین، جلیل و شعیری، محمدرضا.(1388). تاثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برون سازی شده در کودکان هفت تا 10 ساله.  فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی. 4، 13، 22-423.
مینایی، اصغر .(1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 1(6)، 558-529.
Achenbach, T. M., & Rescolar, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School – age forms and profiles. Burlington: ASEBA.
Arslan, İB., Lucassen, N., van Lier, P., de Haan, AD., & Prinzie, P. (2021). Early childhood internalizing problems, externalizing problems and their co-occurrence and (mal)adaptive functioning in emerging adulthood: a 16-year follow-up study. Social psychiatry and psychiatric epidemiology56(2), 193–206.
Bergmann, P., Lucke, C., Nguyen, T., Jellinek, M., Murphy, JM. (2020). Identification and utility of a short form of the Pediatric Symptom Checklist-Youth Self-Report (PSC-17-Y). Eur J Psychol Assess;36(1):56-64.
Carta, J. J., & Greenwood, C. R. (2013). Future challenges and new directions in RTI. In V. Buysse & E. Peisner-Feinberg (Eds.), Handbook of response to intervention in early childhood (pp. 421-432). Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
Connors, E., Arora, P., Blizzard, A., Bower, K., Coble, K., Harrison, J., et al. (2018). When behavioral health concerns present in pediatric primary care: factors influencing provider decision-making. J Behav Health Serv Res;45(3):340-355
DiStefano, C., Liu, J., & Burgess, Y. (2017). Investigating the structure of the Pediatric Symptoms Checklist in the preschool setting. Journal of Psychoeducational Assessment, 35, 494-505.
Fonseca-Pedrero, E., Ortuo-Sierra, J., & Pérez-Albéniz, A. (2020). Emotional and behavioural difficulties and prosocial behaviour in adolescents: a latent profile analysis. Rev Psiquiatr Salud Ment (Engl Ed);13(4):202-212.
Gardner, W., Lucas, A., Kolko, DJ., Campo, JV. (2007). Comparison of the PSC-17 and alternative mental health screens in an at-risk primary care sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry;46(5):611-618
Gardner, W., Murphy, JM., Childs, G., Kelleher, K., Pagano, M., Jellinek, M., & Chiappetta, L. (1999). The PSC-17: A brief Pediatric Symptom Checklist with psychosocial problem subscales. A report from PROS and ASPN. Ambulatory Child Health, 5, 225-236.
George, D., Mallery, M. (2003). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. 4th ed. Boston: Allyn & Bacon. p.221-31.
Ham, P., Allen, C. (2012). Adolescent health screening and counseling. Am Fam Physician 15;86(12):1109-1116
Jones, D. E., Greenberg, M., & Crowley, M. (2015). Early social-emotional functioning and public health: The relationship between kindergarten social competence and future wellness. American Journal of Public Health, 105, 2283-2290.
Liu, J., Burgess, Y., DiStefano, Ch., Pan, F., & Jiang, N. (2019). Validating the Pediatric Symptoms Checklist–17 in the Preschool Environment. Journal of Psychoeducational Assessment. 1–15.
Murphy, JM., Bergmann, P., Chiang, C., Sturner, R., Howard, B., Abel, MR., & et al. (2016). The PSC-17: subscale scores, reliability, and factor structure in a new national sample. Pediatrics;138(3): e20160038
Parker, EM., Jacobson, J., Pullmann, MD., & Kerns SEU. (2019). Identifying psychosocial problems among children and youth in the child welfare system using the PSC-17: exploring convergent and discriminant validity with multiple informants. Child Psychiatry Hum Dev ;50(1):108-120.
Piqueras, JA., Vidal-Arenas, V., Falcó, R., Moreno-Amador, B., Marzo, J. C., Holcomb, J. M., & Murphy, M. (2021). Short Form of the Pediatric Symptom Checklist-Youth Self-Report (PSC-17-Y): Spanish Validation Study. Journal of medical Internet research23(12), e31127.
Polanczyk, GV., Salum, GA., Sugaya, LS., Caye, A., & Rohde LA. (2015). Annual research review: a meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. J Child Psychol Psychiatry .03;56(3):345-365.
Steed, E A., & Banerjee, R. (2016). Assessment and early identification of young children with social emotional difficulties and behavioral challenges. Journal of Intellectual Disability-diagnosis and Treatment, 3, 198-204.
Webb, MJ., Kauer, SD., Ozer, EM., Haller, DM., & Sanci, LA. (2016). Does screening for and intervening with multiple health compromising behaviours and mental health disorders amongst young people attending primary care improve health outcomes? A systematic review. BMC Fam Pract .04;17:104
Wissow, L., Brown, J., Fothergill, K., Gadomski, A., Hacker, K., Salmon, P., & et al. (2013). Universal mental health screening in pediatric primary care: a systematic review. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry;52(11):1134-1147
World Health Organization. (2017). Global Accelerated Action for the Health of Adolescents (AA-HA!): Guidance to Support Country Implementation. Geneva: WHO:176.