اثربخشی آموزش فنون رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانش‏‏‏ آموزان پسر قربانی قلدری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا گروه آموزش روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد تبریز،ایران

2 استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران

3 استاد گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانش‏آموزان قربانی قلدری بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‏آموزان پسر دبیرستانی دوره اوّل متوسطه شهر تبریز در سال 98-1397 بود که از میان آن‏ها با استفاده از روش نمونه‏گیری هدفمند، خوشه‏ای تک مرحله‏ای، و روش غربالگری30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند؛ به‏طوری که هر گروه را 15 نفر تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده فرم ایرانی مقیاس قربانی قلدری، آزمون تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر و پرسشنامه‏ی ابراز وجود(ASA) بود. گروه‏ آزمایشی، طی 10 جلسه تحت آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی قرار گرفت؛ در حالی‏که گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. داده‏ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج بدست آمده نشان داد که نمرات پس‏آزمون تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی‏داری دارند (0/001< p). بدین ترتیب می‏توان گفت که آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی میزان تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانش‌آموزان قربانی قلدری را افزایش می‏دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness Dialectical behavior therapy techniques Training on distress tolerance and self-assertiveness in bullied-victimized male students

نویسندگان [English]

  • Asadolla Sehati 1
  • marziyeh alivandi vafa 2
  • Davood Hosseininasab 3
1 PhD student, General Psychology, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor of Psychology group, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
3 Professor of Psychology group, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was determination the effectiveness of Dialectical behavior therapy techniques Training on distress tolerance and self-assertiveness in bullied-victimized students. This semi-experimental study was conducted using pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study was all male high school students of first section of Tabriz city in the (2018-2019) who 30 bullied-victimized students were selected by purposeful sampling, one-stage cluster sampling, and screening procedures and finally these subjects were randomly assigned to the experimental and control group (15 subjects in each group). The instruments used included the Bullied-Victimized Iranian Scale, Simmons & Gaher Distress Tolerance Scale, self-assertiveness questionnaire(ASA). The experimental group experienced 10 sessions of training Dialectical Behavioral therapy techniques, while control group did not received any training. Data were analyzed using analysis of covariance method. Results showed that there were significant differences in distress tolerance, and self-assertiveness post-test scores between the experimental group and the control group (p < 0.001). Thus, it can be concluded that Dialectical behavior therapy techniques Training can improve distress tolerance and self-assertiveness among bullied-victimized male students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dialectical behavior therapy
  • distress tolerance
  • self-assertiveness
  • bullied-victimized students