پیش‌بینی خردمندی بر اساس مولفه های تجارب دانشگاهی با واسطه گری انعطاف پذیری شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تدوین یک مدل معادلات ساختاری برای سنجش روابط مستقیم و غیر مستقیم خردمندی بر اساس مولفه های تجارب دانشگاهی با واسطه گری انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان دانشگاه تهران بود. روش پژوهش حاضر در حوزه طرح های توصیفی – همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دختر و پسر شاغل به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری دانشگاه تهران در سال 99-1398 تشکیل می دادند که به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. حجم نمونه بر اساس حداقل آزمودنی مورد نیاز به ازای متغیرهای آشکار در مدل، تعداد ۳۵۷ نفر بود. روش نمونه-گیری، خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی بود. به منظور گردآوری داده ها و اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های خردمندی اشمیت و همکاران (2012)، تجارب دانشگاهی پیس و کووه (2002) و انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-23 و AMOS-22 صورت گرفت. ارزیابی مدل پژوهش با استفاده از شاخص های برازش مدل معادلات ساختاری و با تکنیک تحلیل مسیر صورت گرفت. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که تجارب دانشگاهی قادر به پیش بینی مستقیم خردمندی بوده و دارای اثر مستقیم و معنادار می باشد. تعیین معناداری اثر غیر مستقیم نیز حاکی از آن است که انعطاف پذیری شناختی نقش میانجی گری داشته و سهم واسطه گری آن بین متغیرها به صورت کامل است. در نتیجه داده ها با مدل پژوهش برازش مناسبی داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Wisdom Based on Components of Academic Experiences Through the Intermediation of Cognitive Flexibility

نویسندگان [English]

  • Hossein Kavianfar 1
  • Fereshteh Baezzat 2
  • Soheila Hashemi 2
  • Habibollah Naderi 3
1 PhD student, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to develop a model of structural equations to measure the direct and indirect relationship of wisdom based on Components of academic experiences through the mediation of components of Cognitive flexibility between the students of the University of Tehran. The method of current research is in the scope of descriptive-correlational design and the analysis method is structural equation modeling. The statistical population of the present study is included of all male and female postgraduate and doctoral students at the University of Tehran in 2009-2010 who were selected as the sample of the study. The sample size was 357 based on the minimum required subjects for the obvious variables in the model. The sampling method was random multi-stage cluster analysis. In order to collect data and measure research variables, Schmidt et al. (2012) Wisdom, Pace and Kouveh (2002) and Dennis and Vanderwall (2010) cognitive flexibility questionnaires were used. Data analysis was performed using SPSS-23 and AMOS-22 software. The research model was evaluated using the fitting indices of the structural equation model and the path analysis technique. Examination of correlation coefficients showed that academic experiences is able to directly predict wisdom and has a direct and significant effect. Determining the significance of the indirect effect also indicates that the Cognitive flexibility have a mediating role and its mediation share between the variables has been completely positive and significant., it can be concluded that the data to have a good fit with the research model

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modeling
  • Wisdom
  • Academic Experiences
  • Cognitive Flexibility
اکبری، عباس؛ هاشمی، سهیلا و خبازی کناری، عباس (1395). بررسی ویژگی­های روان سنجی مقیاس خردمندی. پژوهش نامه روان شناسی مثبت. 2 (2).6.
رسولیان، سپیده و دشت بزرگی، زهرا (1396). رابطه پایبندی مذهبی، شخصیت اصیل، آبدیدگی و انعطاف پذیری با خردمندی در سالمندان با میانجی گری انسجام خود. مجله روان شناسی پیری. 3 (4).229-241.
زغیبی قناد، سیمین؛ بارانیان، سحر و عالیپور، سیروس(1398). بررسی رابطه ادراکات از کیفیت کلاس درس و انعطاف پذیری شناختی با چالش پذیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی. روان شناسی مدرسه. 8(4).
قربانی، رقیه و خرمائی، فرهاد. (۱۳۹۵). تببین خردمندی بر اساس هوش موفق و خودکارآمدی مقابله. روانشناسی تحولی، سال سیزدهم، شماره ۴۹.
قربانی، رقیه و یوسفی، فریده (1397). رابطه ساختاری خلاقیت و خردمندی در گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه روان شناسی شناختی. 6 (1).
قمی، مهین؛ مسلمی، زهرا و محمدی، سید داود (1398). ارتباط کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم‌دهی با انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 19، 1-9.
کریمی، مرضیه.(۱۳۹۳). رابطه ویژگی های فردی و تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره ۱۴: ۶۴-۷۷.
نوفرستی، اعظم (1395). لب پیشانی، انعطاف پذیری شناختی و فرآیند حل مسئله: کاربردهایی برای واقعیت درمانی. جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم.
هاشمی، سهیلا (1390). بررسی خردمندی دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه در فرآیند حل مسئله و رابطه آن با باورهای معرفت شناسی. مجله اندیشه های نوین تربیتی. دانشگاه الزهرا. 7 (2). 53-81.
یوسفی، فیروزه؛ بختیارپور، سعید؛ مکوندی، بهنام و نادری، فرح (1398). رابطه علی سبک زندگی و انعطاف پذیری شناختی با سلامت روان مادران کودکان استثنایی با میانجی گری کنترل تفکر منفی. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی. سال 10. شماره 4 (32).
 Alhosseini, F., & Ferrari. M. (2019). Effects of Causal Attribution and Implicit Mind-Set on Wisdom Development, The international journal of aging and human development, vol 51 ,No3.
Almarzooqi, S., Chilcot, J., & McCracken, L. M. (2017). The role of psychological flexibility in migraine headache impact and depression. Journal of Contextual Behavioral Science, 6 (2) 239-243.doi.org/10.1016/j.jcbs.2017.04.004.
Antoli, A., Canas, J. J., Fajardo, I., & Salmeron, L. (2004). Cognitive flexibility of the strategies in dynamic complex problem solving tasks. Effects of different types of training. Theoretical Issues in Ergonomics Science In press.
Ardelt, M. (2018). Can wisdom and psychosocial growth be learned in university courses?. Journal of Moral Education. 9:1-6.
Ardelt, M. (2004). Wisdom as expert knowledge system: A critical review of a contemporary operationalization of an ancient concept. Human Development, 47, 257-85.
Ardelt, M. (2011). “The Measurement of Wisdom: A Commentary on Taylor, Bates, and Webster's Comparison of the SAWS and 3D-WS”. Experimental Aging Research, 37(2), 241-255.
Beaumont, S. L. (2017). Identity flexibility and wisdom in adulthood: The roles of a growth-oriented identity style and contemplative processes. In J. D. Sinnott (Ed.). Identity Flexibility During Adulthood (pp: 53-69). Springer Publisher.
Bauer, JJ., King, LA., & Steger, MF. (2018). Meaning making, self‐determination theory, and the question of wisdom in personality. Journal of personality.
Bowman, N. A. (2010). College diversity experiences and cognitive development: A meta-analysis. Review of Educational Research, 80(1), 4-33.
Brown, S. C.  & Greene, J. A. (2006). The wisdom development scale: Translating the conceptual to the concrete. Journal of College Student Development, 47(1), 1-18.
Brown, S. C. (2004a). Learning across campus: How college facilitates the development of wisdom. Journal of College Student Development, 45, 134-148.
Bruya, B., & Ardelt, M. (2018). Wisdom can be taught: A proof-of-concept study for fostering wisdom in the classroom. Learning and Instruction. 58:106-14.
Burton, N. W., Pakenham, K. I., & Brown, W. J. (2010). Feasibility and effectiveness of psychosocial resilience training: A pilot study of the READY program. Psychology Health & Medicine, 15 (3), 266-277.
Dennis, John P., & Vander Wall, Jillon S. (2010): The Cognitive Flexibility Inventory. Instrument Development and Estimates of Reliability and Validity. Cogn Ther Res, 34 (3), 241˚253. DOI: 10.1007/s10608-009-9276-4 from: http://www.kc.uni-mb.si/media/dokumenti/CSEQ.pdf
Ghorbani, R., & Khormaie, F. (2016). Explaining wisdom on the basis of successful intelligence and coping self-efficacy. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 13(49), 43-55. [Persian].
Ghorbani, R., & Khormaie, F. (2016). Explaining wisdom on the basis of successful intelligence and coping self-efficacy. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 13(49), 43-55. [Persian].
Gloster, A. T., Meyer, A. H., & Lieb, R. (2017). Psychological flexibility as a malleable public health target: Evidence from a representative sample. Journal of Contextual Behavioral Science, 6 (2) , 166-171. Doi: 10.1177/0145445518820036.
Glück, J., König, S., Naschenweng, K., Redzanowski, U, Dorner, L, & Straber, I. (2013). How to measure wisdom: content, reliability, and validity of five measures. Personaliy Science and Indiviual differences, 4 (405), 213.
Grossmann, I., & Brienza, J. P. (2018). The Strengths of Wisdom Provide Unique Contributions to Improved Leadership, Sustainability, Inequality, Gross National Happiness, and Civic Discourse in the Face of Contemporary World Problems. Intellignce, 6, 22, 1-16.
Grossmann, I., Sahdra, B. K., & Ciarrochi, J. (2016). A heart and a mind: Self-distancing facilitates the association between heart rate variability, and wise reasoning. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 10(68), 1-10.
Hardy, LS. (2005). Linear relationship between campus environment, involvement and educational outcomes at tribally controlled community college [dissertation]. Memphis, Tennessee: University of Memphis, College of education.
Jacques, S., & Zelazo, P. D. (2005). On the possible roots of cognitive flexibility. In B. D. Homer & C. S.
Kalyar, M. N., & Kalyar, H. (2018). Provocateurs of creative performance:  Examining the roles of wisdom character strengths and stress. Personnel Review, 47(2), 334-352.
Khalaj Amiri, A., & Abolmaali Alhosein Kh. (2020). The Effect of Wisdom and Socio-Economic Status of the Family through the Mediation of Academic Self-Concept on Academic Vitality. Journal:   IRANIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY   MARCH 2020 , Volume 3 , Number 1; Page(s) 157 To 166.
Kord noghabi, R. (2017). Wisdom of psychology. Tehran: Arjmand.
Kunzmann, U., & Baltes, P. (2005). The psychology of wisdom: Theoretical and empirical challenges. In R.J. Sternberg and J. Jordan (Eds.), A Handbook of Wisdom (pp.110-135). New- York, USA: Cambridge University Press.
Le, T. N. (2008). Cultural values, life experiences, and wisdom. Aging and Human Development, 66 (4), 259-281.
Ortega, L. A., Tracy, B. A., Gould, T. J., & Parikh, V. (2013). Effects of chronic low-and high-dose nicotine on cognitive flexibility in C57BL/6J mice. Behavioural brain research, 238, 134-145.
Owji, A. (2011). A study of the relationship between personal characteristics and students' experiences with their academic gains in Shiraz non-profit higher education institutions. [dissertation]. Shiraz: Shiraz University. [Persian].
Pace, R., & Kuh, G. (2002). College student experiences questionnaire. CSEQ. [cited 2014 Feb 19]. Available from: http://www.kc.uni-mb..si/media/dokumenti/CSEQ.pdf.
Petersen, I., Louw, J., & Dumont, K. (2009). Adjustment to university and academic performance: Brief report of a follow-up study Educational Psychology 30(4):369-375
Phillips, E. L. (2011). Resilience, mental flexibility and cortisol response to the Montreal Imaging Stress Possel P, Knopf K. Bridging the gaps: an attempt to integrate three major cognitive depression models. Cog Res predict greater atrophy in alzheimer's disease related regions. Biol psychiatry, 71: 814-821.
Porteous, J. D. (2013). Environmental aesthetics: Ideas, politics and planning. Routledge.
Schmit, D, E., Muldoon, J., & Pounders, K. (2012). What is wisdom? The development and validation of a multidimensional measure. Journal of Leadership, Accountability and Ethics, 9(2), 39-54.
Shahsavari, A. M., Hakimi, K, M., Alirezaloo, N., & Sattari, K. (2015). Teaching for wisdom as a strategy to improve quality of life and aggregate social capital. Journal of Applied Environmental and Biological sciences.
Shareh, H., Farmani A., & Soltani, E. (2013). Reliability and validity of the Cognitive Flexibility Inventory in Iranian university students. (Unpublished observations)
Spiro, R. J., & Jehng, J. C. (1990). Cognitive flexibility, random access instruction, and hypertext: Theory and technology for the nonlinear and multidimensional traversal of complex subject matter. In D. Nix & R. J. Spiro (Eds.), Cognition, education, and multimedia, (pp. 163-205). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Stratman, J. L., & Youssef-Morgan, C. M. (2019). Can positivity promote safety? Psychological capital development combats cynicism and unsafe behavior. Journal of Safety Science, 166, 13-25. Doi: 10.1016/j.ssci.2019.02.031.
Staudinger, M. U., & Gluck, J. (2011). Psychological wisdom research: Commonalities and differences in a growing field. Annual Review of Psychology, 62, 215-241.
Sternberg, R. J. (1990). Wisdom and its relation to intelligence and creativity. In R. J. Sternberg (Ed.), Wisdom: Its nature, origins, and development (52-86). Melbourn, Australia: Cambridge Press.
Sternberg, R. J. (2003). WICS: A theory of wisdom, intelligence, and creativity, synthesized. New York: Cambridge University Press. and processes that support them. The Leadership leadership: Stories of leadership and the structures Quarterly, 19(3), 360-371.
Sternberg, R. J. (2008). Schools should nurture wisdom. In B. Z. Presseisen (Ed.), Teaching for intelligence (pp. 61-88). Thousand Oaks, CA: Corwin. 2nd ed.
Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. L. (2009). Teaching for wisdom, intelligence, creativity, and success. Thousand Oaks, CA: Corwin.
Sternberg, R. J., Reznitskaya, A., & Jarvin, L. (2007). Teaching for wisdom: What matters are not just what students know, but how they use it. London Review of Education, 5, 143-158.
Sternberg, R., & Speculations, J. (2018). On the Role of Successful Intelligence in Solving Contemporary World Problems. Intellignce, 6, 4, 1-15
Tinto, V. (1986). Theories of college student departure revisited. In: Smart JC, Tirney WG, editors. Higher Education: Handbook of theory and research. New York: Agathon.
Walsh, R., & Reams, J. (2015). Studies of Wisdom: A special issue of integral review. Integral Review, 11(2), 1-6.
Williams, JM. (2007). College student experiences questionnaire research program. 47th annual forum of the association for institutional research; 2007 June 2-6; Kansas City, Missouri. MO; 2007.
Zacher, H., & Staudinger, UM. (2018). Wisdom and well-being. Handbook of Well-Being. Salt Lake City, UT: DEF Publishers.
Zong, J., Cao, X., Cao, Y., Shi, Y., Wang, Y., Yan, C., Abela, J., Gan, Q., Gong, Q., & Chan, R. (2010). Coping flexibility in college students with depressive symptoms. Health nad Quality of life outcomes, 8 (6): 1-6.