احمدی، سیروس (1388)، بررسی نوعدوستی در روابط روزمرة اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن، مجله جامعهشناسی ایران، دوره دهم، شماره دوم، تابستان. صفحه 108-87.
اسحاقی، سیدرضا. شاه ثنایی، آرمیندخت و ملت اردکانی، مریم (1390)، وضعیت فعالیت بدنی سالمندان شهراصفهان، مجله دانشکده پزشکی اصفهان، دوره بیست و نهم، شماره صدو چهل و هفتم، تابستان. صفحه 946-939.
امین یزدی، امیر(1386). شناخت اجتماعی و زبان. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد(علمی-پژوهشی)، دوره چهلم، شماره چهارم، زمستان. صفحه 134-115.
بشارت، محمدعلی. خدابخش، محمدرضا. فراهانی، حجت الله و رضازاده، سیدمحمدرضا (1390)، نقش واسطهی خودشیفتگی در رابطه بین همدلی و کیفیت روابط بین شخصی، فصلنامهی روانشناسی کاربردی، سال پنجم، دوره هفدهم، شماره اول، صفحه 23-7.
جوکار، بهرام. سامانی، سیامک و فولاد چنگ، محبوبه (1379)، دیدگاهگیری در کودکان پیش دیستانی: بررسی مقایسهای درون فردی و بین فردی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال پنجم، شماره دوم، 160- 137.
خانجانی، زینب و هداوند خانی، فاطمه (1388)، نظریهی ذهن: تحول و رویکردها، فصلنامهی علمی –پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره شانزدهم، 119- 89.
خانجانی، زینب. شریعتی، مریم و یادگار، امین (1393)، مقایسه تحول همدلی در کودکان دارای اختلالات درونیسازی 5 تا 11 سال، نشریه علمی- پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال هفتم، شماره بیست و هفتم، صفحه 50-39.
خدابخش، محمدرضا و منصوری، پروین(1390)، همدلی و بازبین نقش آن در بهبوود نقش پزشک- بیمار، اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره چهارم، شماره سوم. صفحه 46- 38.
خواجه مرجان تبریزی، نیر. یوسفی طبائی، سید محمد و بافنده، حسن (1392)، تعیین سطوح نظریه ذهن و رابطه آن با ویژگیهای دموگرافیک دانشآموزان پنجم ابتدایی مدارس شهر تبریز در سال تحصیلی91-92، زن و مطالعات خانواده، دوره ششم، شماره بیست و یکم، پاییز. صفحه 144-131.
دشت بزرگی، زهرا و صفرزاده، سحر (1393)، مقایسه نوعدوستی، حس همدلی و مسئولیت پذیری اجتماعی بین مشاوران زن و مرد شهر اهواز، مجله روانشناسی اجتماعی، دوه نهم، شماره سی و یکم، تابستان. صفحه 116-105.
زرشقایی، مسعود. نوری، ابوالقاسم و عریضی، حمیدرضا (1389)، کفایت شاخصهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس همدلی هیجانی متعادل، مجلهی روشها و مدلهای روانشناختی، جلد اول، شمارهی اول، صفحه 50- 39.
سالک، ملیحه. متانت، سعیده و سوداگر، طاهره (1386)، سلامت سالمندان، فصلنامه بهورز، دوره هجدهم، شماره چهارم، زمستان، صفحه 77-9.
شکفته، سعیده. رفیعی نیا، پروین و صباحی، پروین (1393)، مقایسهی نظریهی ذهن و بازشناسی هیجان چهرهای در افراد روانپزیش گرا، روانرنجور گرا و عادی، فصلنامه تازههای علوم شناختی، شماره اول، بهار، 28- 21.
عبدی، محمدرضا. نجاتی، وحید. ذبیحزاده، عباس. محسنی، مصطفی و محمدی، روح الله (1391)، مقایسة تواناییهای همدلی و ذهنخوانی در زوجین متقاضی طلاق و گروه عادی، اندیشه و رفتار، دوره هفتم، شماره بیست و ششم، پاییز. صفحه 81-71.
علی اکبری، مهناز. کاکاجویباری، علی اصغر. امیرآبادی، فاطمه. شقاقی، فرهاد. زارع، نوشین و خالقی، فائزه (1392). بررسی نقش تئوری ذهن و کارکردهای اجرایی در پیشبینی همدلی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، دوره پانزدهم، شماره دوم. صفحه 10-1.
غفاری، غلامرضا. کریمی، علیرضا و نوذری، حمزه (1391)، روند مطالعه کیفیت زندگی در ایران، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، دوره اول، شماره سوم، پاییز. صفحه 134-107.
فرهنگ وصالی، نوید (1390)، روانشناسی عامه: نظریه ذهن یا شبیه سازی، پژوهشهای فلسفی، شماره نوزدهم، بهار و تابستان، 155-137.
فقیهی، علی نقی. سبحانینژاد، مهدی و نجفی، حسن (1392)، مبانی پژوهش صله رحم و نقش آن در سبک زندگی اسلامی، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه اخلاق، دوره ششم، شماره بیست و دوم، زمستان. صفحه 82-59.
فیضآبادی، زهرا. فرزاد، ولی اله و شهرآرای، مهرناز (1386). بررسی رابطه همدلی با سبکهای هویت و تعهد در دانشجویان رشتههای فنی و علوم انسانی. مطالعات روانشناختی، دوره دوم، شماره سوم. صفحه 90-65.
قرهباغی، فاطمه. وفایی، ماریلا آگیلار. الهیاری، عباسعلی و بهرامی احسان، هادی (1391)، بررسی نقش مستقل و همزمان تعارض والدین و خلق کودک در پیشبینی رفتار نوعدوستی کودک، فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده، شماره چهارم، بهار، 511-490.
قمرانی، امیر. البرزی، شهلا و خیر، محمد (1385)، بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریهی ذهن در گروهی از دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی شهر شیراز، مجلهی روانشناسی، دورهی دهم، شمارهی دوم، 199- 181.
لطافتی، رویا و زرینی، عاطفه (1392)، همدلی الگوی رفتاری مؤثر در رابطهی متقابل مدرس و زبانآموز، دو ماهنامهی جستارهای زبانی، دوره بیست و دوم، شماره اول، صفحه 229-252.
مشهدی، علی (1382)، نظریه ذهن: رویکرید جدید به روانشناسی تحولی، تازههای علوم شناختی، شماره سوم، 83- 70.
نجاتی، وحید. ذبیحزاده، عباس. نیک فرجام، محمدرضا. نادری، زهره و پورنقد علی، علی (1390)، رابطهی بین ذهن آگاهی و ذهن خوانی از روی تصویر چشم، مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، دوره چهاردهم، شماره اول، 42- 37.
نریمانی، محمد. صادقیه اهری، سعید. اسماعیلی نژاد، علی و سلیمانی، اسماعیل (1392)، مقایسه نوع دوستی،حس همدلی و مسئولیت پذیری اجتماعی در افراد داوطلب و غیر داوطلب اهدای خون، فصلنامهی پژوهشی خون، دوره دهم، شماره دوم، تابستان. 197-190.
وحدانینیا، مریم سادات. گشتاسبی، آزیتا. منتظری، علی و مفتون، فرزانه (1384)، کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در سالمندان: مطالعه جمعیتی، پایش، دوره چهارم، شماره دوم. صفحه 120-113.
هراتیان، عباس علی و نوذری، محمود (1390). تأثیر بازیهای رایانهای بر میزان همدلی نوجوانان. روانشناسی و دین، دوره چهارم، شماره چهارم. صفحه 140-121.
Batson, C. D., Duncan, B. D., Ackerman, P., Buckley, T., & Birch, K. (1981). Is empathic emotion a source of altruistic motivation? Journal of Personality and Social Psychology, 40(13), 290-302.
Felavell, J.H., Flavell, E.R., & Green, F.L.(1983). Development of appearance – reality distinction. Cognitive Psychology,15, 95-120.
Gregory, C., Lough, S,. Stone, V,. Erzinclioglu, S,. Martine, L,. Baron-Cohen, S,. & Hodges, J.R. (2002). Theory of mind in patient with frontal variant fronto temporal dementia and alzheimer's diseases: Theorical and practical implication. Brain, 125, 752- 764.
Meyzari Ali, R., & Dasht Bozorgi,Z.(2016). The Relationship of Altruistic Behavior, Empathetic Sense, and Social Responsibility with Happiness among University Students. Research Papers, 4(1), 51-56.
Premack, D., & Woodruff, G. (1978). "Does the chimpantce have a theory of mind?" Eehavioral Brain Science, 4, 515-526.
Reimers, M., & Oakley, B. (2017 ). Empathy, Theory of Mind, Cognition, Morality, and Altruism.
On Human Nature,
http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-420190-3.00021-1, Chaptr21, 355-363.
Sze, J. A., Gyurak, A., Goodkind, M. S., & Levenson, R. W. (2012). Greater emotional empathy and prosocial behavior in late life. Emotion, 12, 1129–1140.
Taylor, C., lillis, C., & LeMone, P.(2005). Fundamentals of nursing: The art and science of nursing care. 5 ht ed. Philadelphia: Lippincott , 53-68.
Vossen, G.M., Piotrowski, T., & Valkenburg, M. (2015). Development of Adolescent Measure of Empathy and Sympathy. Personality and individual differences, 74, 66-71.
Waneen, N. (2001). Exercise dose response effects on quality of life and independent living in older adults. Offacil of Amer college of Sport, 233,250-57.