بررسی نقش واسطه ای اعتیاد به اینستاگرام در پیش بینی تعهد زناشویی بر اساس ویژگی های شخصیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی از محبوبیت بسیاری برخوردار است. از بین شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام تأثیر زیادی بر زندگی فردی و زناشویی افراد داشته، اما در مورداستفاده اعتیادآور از اینستاگرام و عوامل مرتبط با آن تحقیقات کمی صورت گرفته است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای اعتیاد به اینستاگرام در پیش بینی تعهد زناشویی بر اساس ویژگی های شخصیتی انجام گرفت. روش: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه‌ی آن را افراد متأهل عضو شبکه اجتماعی اینستاگرام تشکیل داده‌اند. نمونه‌ی موردمطالعه متشکل از 543 نفر بود که اطلاعات به روش نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از پرسشنامه آنلاین گردآوری شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه ی تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997)، پرسشنامه پنج عاملی نئو (1985) و پرسشنامه ی اعتیاد به اینستاگرام شوله و روسدی (2019). برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS 26 و برای بررسی فرضیه‌های تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار smartpls3 استفاده‌شده است. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد مدل ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است و اعتیاد به اینستاگرام می توانند بین ویژگی های شخصیتی و تعهد زناشویی نقش میانجی ایفا نمایند. نتیجه گیری: با توجه به اثرات عدم تعهد زناشویی بر زوجین، خانواده ها و جامعه، شناسایی متغیرهای دخیل در این مهم می تواند زمینه را جهت برنامه ریزی به منظور پیشگیری و درمان فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation the Mediating Role of Instagram Addiction in Predicting Marital Commitment Based on Personality Traits

نویسندگان [English]

  • Setareh Fotoohi 1
  • Hossein Keshavarzafshar 2
  • Mehdi Samavati 3
1 Master of Family Counseling, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Master Student in Family Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

These days, the use of social networks is very popular. Among social networks, Instagram has had a great impact on people's personal and marital life, but little research has been done on the addictive use of Instagram and its related factors. The purpose of present study was to investigate the mediating role of Instagram addiction in predicting Marital Commitment based on Personality Traits. Method: This research is descriptive and correlational and structural equation modeling. The statistical population included all married people who are members of the Instagram social network. among them, 543 people were selected convenience sampling method. Pearson correlation and linear regression methods have been used to analyze the data, and structural equation modeling using smartpls3 software has been used to check the research hypotheses. Results: The results show that the presented model has a good fit and Instagram addiction can play a mediating role between personality traits and marital commitment. Conclusion: Considering the effects of lack of marital commitment on couples, families and society, identifying the variables involved in this matter can provide the basis for planning prevention and treatment, and it seems that Instagram addiction is one of the factors affecting the reduction of marital commitment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instagram Addiction
  • Marital Commitment
  • Personality Traits
عسگری، پرویز و مرعشیان، فاطمه. (1387). رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و اضطراب کامپیوتر با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی), 2(7), 23-35.
عزیزی، امیر؛ اسماعیلی، سودابه؛ پیدا، نگین و اسماعیلی، مهدی. (1394). بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی. آموزش پرستاری, 4(2), 68-77.
قاسمی، وحید و ملک احمدی، حکیمه. (1389). تبیین اعتیاد به اینترنت در بین کاربران کافی نت های شاهین شهر. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش), 17(4), 51-77.
حسینی، امین؛ زهراکار، کیانوش؛ داورنیا، رضا؛ شاکرمی، محمد و محمدی، بهناز. (1394). رابطه‌ی تعهد زناشویی با ویژگی‌های شخصیتی. مجله علمی - پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار, 22(5), 788-796.
صادقی، مسعود؛ قادری جاوید، سارا؛  شلانی، بیتا. (2019). پیش‌بینی تعهد زناشویی بر اساس ویژگی‌های شخصیت، سبک‌های دلبستگی و جهت‌گیری دینی در دانشجویان متأهل. مجله پژوهش در دین و سلامت , 5(3), 18-31.
عباسی مولید، حسین.(1390). بررسی تاثیر آموزش گروهی واقعیت درمانی بر تعهد زناشویی زوجین شهرستان خمینی شهر. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه مشاوره. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان.
Aarum Andersen, J. (2000). Intuition in managers. Journal of Managerial Psychology, 15(1), 46–63.
Adams, J. M., & Jones, W. H. (1997). The conceptualization of marital commitment: An integrative analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 72(5), 1177–1196.
Alhabash, S., & Ma, M. (2017). A tale of four platforms: Motivations and uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat among college students? Social Media + Society, 3(1), 205630511769154.
Allen, E. S., Rhoades, G. K., Stanley, S. M., & Markman, H. J. (2011). On the Home Front: Stress for recently deployed Army Couples. Family Process, 50(2), 235–247.
Allen, S., Hawkins, A. J., Harris, S. M., Roberts, K., Hubbard, A., & Doman, M. (2021). day‐to‐day changes and longer‐term adjustments to divorce ideation: Marital commitment uncertainty processes over time. Family Relations, 71(2), 611–629. https://doi.org/10.1111/fare.12599
Andreassen, C., & Pallesen, S. (2014). Social Network Site Addiction - An Overview. Current Pharmaceutical Design, 20(25), 4053–4061.
Ardiana, R. T., & Tumanggor, R. O. (2020). Social Media Instagram addiction and self-esteem in high school students. Proceedings of the 2nd Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities (TICASH 2020).
Błachnio, A., Przepiorka, A., Senol-Durak, E., Durak, M., & Sherstyuk, L. (2017). The role of personality traits in Facebook and internet addictions: A study on Polish, Turkish, and Ukrainian samples. Computers in Human Behavior, 68, 269–275.
Buss, D. M., & Shackelford, T. K. (1997). Susceptibility to infidelity in the first year of Marriage. Journal of Research in Personality, 31(2), 193–221.
Choi, T. R., Sung, Y., Lee, J.-A., & Choi, S. M. (2017). Get behind my selfies: The big five traits and social networking behaviors through selfies. Personality and Individual Differences, 109, 98–101.
Dean, D. G., & Spanier, G. B. (1974). Commitment — an overlooked variable in marital adjustment? Sociological Focus, 7(2), 113–118.
Digman, J. M. (1990). Personality structure: Emergence of the five-factor model. Annual Review of Psychology, 41(1), 417–440.
Goodfriend, W., & Agnew, C. R. (2008). Sunken costs and desired plans: Examining different types of investments in close relationships. Personality and Social Psychology Bulletin, 34(12), 1639–1652.
Harari, G. M., Vaid, S. S., Müller, S. R., Stachl, C., Marrero, Z., Schoedel, R., Bühner, M., & Gosling, S. D. (2020). Personality sensing for theory development and assessment in the Digital age. European Journal of Personality, 34(5), 649–669.
Holland, A. S., & Roisman, G. I. (2008). Big five personality traits and relationship quality: Self-reported, observational, and physiological evidence. Journal of Social and Personal Relationships, 25(5), 811–829.
Holland, G., & Tiggemann, M. (2017). “Strong beats skinny every time”: Disordered eating and compulsive exercise in women who post fitspiration on Instagram. International Journal of Eating Disorders, 50(1), 76–79.
John, N. A., Seme, A., Roro, M. A., & Tsui, A. O. (2017). Understanding the meaning of marital relationship quality among couples in peri-urban Ethiopia. Culture, Health & Sexuality, 19(2), 267–278.
Karney, B. R., & Bradbury, T. N. (1997). Neuroticism, marital interaction, and the trajectory of marital satisfaction. Journal of Personality and Social Psychology, 72(5), 1075–1092.
Kayiş, A. R., Satici, S. A., Yilmaz, M. F., Şimşek, D., Ceyhan, E., & Bakioğlu, F. (2016). Big five-personality trait and internet addiction: A Meta-Analytic Review. Computers in Human Behavior, 63, 35–40.
Kim, J. W., & Chock, T. M. (2017). Personality traits and psychological motivations predicting selfie posting behaviors on social networking sites. Telematics and Informatics, 34(5), 560–571.
Kırcaburun, K. (2016). Effects of gender and personality differences on twitter addiction among Turkish undergraduates. Journal of Education and Practice.7, 24, 33–42.
Kircaburun, K., & Griffiths, M.D. (2018). Instagram addiction and the big five of personality: the mediating role of self-liking. Journal of Behavioral Addictions.7, 1,158-170.
Kırcaburun,K., & Griffiths,D.(2019). Problematic Instagram Use: The Role of Perceived Feeling of Presence and Escapism. International Journal of Mental Health and Addiction.17, 909–921.
Lenne, O., Wittevronghel, L., Vandenbosch, L., & Eggermont, S. (2019). Romantic relationship commitment and the threat of alternatives on social media. Personal Relationships, 26(4), 680–693. https://doi.org/10.1111/pere.12299
McCrae, R. R., & John, O. P. (1992). An introduction to the five-factor model and its applications. Journal of Personality, 60(2), 175–215.
Pei, X., Lyu, F., Xiong, X., Wei, A., Guo, J., & Zhou, W. (2022). Silence is golden? relationship between silent behavior among online community members and Operation Performance from the perspective of personality trait. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.912511.
Platt, L. (2009). Social activity, social isolation and ethnicity. The Sociological Review, 57(4), 670–702.
Roberts, B. W., Wood, D., & Smith, J. L. (2005). Evaluating five factor theory and social investment perspectives on personality trait development. Journal of Research in Personality, 39(1), 166–184.
Robins, R. W., Caspi, A., & Moffitt, T. E. (2000). Two personalities, one relationship: Both partners' personality traits shape the quality of their relationship. Journal of Personality and Social Psychology, 79(2), 251–259.
Ryan, T., Chester, A., Reece, J., & Xenos, S. (2014). The uses and abuses of Facebook: A review of Facebook addiction. Journal of Behavioral Addictions, 3(3), 133–148. https://doi.org/10.1556/jba.3.2014.016
       Shahriyari ahmadi, M., Pazoki, L., Poor sadr, N. (2019). relationship between sense of loneliness as well as marital commitment and extent of use of social media in women. The Women and Families Cultural-Educational, 13(46), 95-114.
Sholeh, A., & Rusdi, A. (2019). A New Measurement of Instagram Addiction: Psychometric Properties of The Instagram Addiction Scale (TIAS). CISAK, 91-97
Wang, C.-W., Ho, R. T. H., Chan, C. L. W., & Tse, S. (2015). Exploring personality characteristics of Chinese adolescents with internet-related addictive behaviors: Trait differences for gaming addiction and Social Networking Addiction. Addictive Behaviors, 42, 32–35. 
Watson, D., Hubbard, B., & Wiese, D. (2000). General traits of personality and affectivity as predictors of satisfaction in intimate relationships: Evidence from self- and partner-ratings. Journal of Personality, 68(3), 413–449.
Yang, M., Hu, S., Kpandika, B. E., & Liu, L. (2021). Effects of social attachment on social media continuous usage intention: The mediating role of Affective Commitment. Human Systems Management, 40(4), 619–631. https://doi.org/10.3233/hsm-201057
Zhou, Y., Li, D., Li, X., Wang, Y., & Zhao, L. (2017). Big five personality and adolescent internet addiction: The mediating role of coping style. Addictive Behaviors, 64, 42–48.