احمدی، م و باقری، م. (1392). نقش واسطهای تحریفهای شناختی در رابطه تصویر بدنی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان. مجله علوم رفتاری، 7(4)، 321-329.
خیر، م؛ استوار، ص؛ لطیفیان، م؛ تقوی، م؛ سامانی، س. (1387). اثر واسطهگی توجه متمرکز بر خود و خودکارآمدی اجتماعی بر ارتباط میان اضطراب اجتماعی و سوگیریهای داوری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۴ (۱)، ۲۴-۳۲.
رجبی، غ و عباسی، غ. (1389). ساختار عاملی (روایی سازه) نسخه فارسی مقیاس بازبینیشده کمرویی در بین دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16(4)، 467-456.
زنجانی، ز؛ گودرزی، م؛ تقوی، م؛ ملازاده، ز. (1388). مقایسه تصیر بدنی در افراد با هراس اجتماعی، کمرویی و بهنجار. مجله روانشناسی، 13(4)، 406-391.
شکری، ا؛ گراوند، ف؛ نقش، ز؛ طرخان، ر؛ پاییزی، م. (1387). ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۴ (۳)، ۳۱۶-۳۲۵.
طاهری تربتی، ح؛ بلقان آبادی، م؛ قدوسی تبار، م. (1392). بررسی اولیه مشخصه های روانسنجی مقیاس رضایت از تصویر تن. تحقیقات علوم رفتاری، 11 (6)، 531-552.
Alcaraz‐Ibáñez, M., Paterna, A., Griffiths, M. D., & Sicilia, Á. (2020). Examining the role of social physique anxiety on the relationship between physical appearance comparisons and disordered eating symptoms among Spanish emerging adults.
Scandinavian Journal of Psychology,
61 (6), 803-808.
https://doi.org/10.1111/sjop.12663
Ballı, O. M., Erturan-İlker, G., & Arslan, Y. (2014). Achievement goals in Turkish high school PE setting: The predicting role of social physique anxiety.
International Journal of Educational Research, 67, 30-39.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2014.04.004
Blöte, A. W., Miers, A. C., Van den Bos, E. & Westenberg, P. M. (2019). Negative social self-cognitions: How shyness may lead to social anxiety.
Journal of Applied Developmental Psychology, 63, 9-15.
https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.05.003
Clark, D. M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In Heimberg, R. G. (Ed.). (1995). Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment. Guilford Press.
Coplan, R. J., Liu, J., Cao, J., Chen, X. and Li, D. (2017). Shyness and school adjustment in Chinese children: The roles of teachers and peers.
School Psychology Quarterly,
32 (1), 131.
https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/spq0000179
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate Data 1112 Analysis. 7th (Seventh) edition. Prentice Hall.
Jarman, H. K., Marques, M. D., McLean, S. A., Slater, A., & Paxton, S. J. (2021). Social media, body satisfaction and well-being among adolescents: A mediation model of appearance-ideal internalization and comparison.
Body Image,
36, 139-148.
https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2020.11.005
Lin, M., Wen, X., Qian, M., He, D., & Zlomuzica, A. (2021). Self-focused attention vs. negative attentional bias during public speech task in socially anxious individuals.
Behaviour Research and Therapy,
136, 103766.
https://doi.org/10.1016/j.brat.2020.103766
Mueller, R. O. (1999). Basic principles of structural equation modeling: An introduction to LISREL and EQS. Springer Science & Business Media.
Perona-Garcelán, S., García-Montes, J. M., López-Jiménez, A. M., Rodríguez-Testal, J. F., Ruiz-Veguilla, M., Ductor-Recuerda, M. J., ... & Pérez-Álvarez, M. (2014). Relationship between self-focused attention and mindfulness in people with and without hallucination proneness.
The Spanish journal of psychology, 17. e20, 1–8.
https://doi.org/10.1017/sjp.2014.23
Poole, K. L., Van Lieshout, R. J., & Schmidt, L. A. (2017). Exploring relations between shyness and social anxiety disorder: The role of sociability.
Personality and Individual Differences,
110, 55-59.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.01.020
Rubin, K. H., Coplan, R. J., & Bowker, J. C. (2009). Social withdrawal in childhood. Annual review of psychology, 60, 141-171.
Sato, E., Matsuda, K., & Carducci, B. J. (2018). A factor analytical investigation of the Japanese translation of the Cheek-Buss Shyness Scale in support of the three-component model of shyness.
Personality and Individual Differences,
124, 160-167.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.12.006
Vassilopoulos, S. P., Brouzos, A., Moberly, N. J., & Spyropoulou, M. (2017). Linking shyness to social anxiety in children through the Clark and Wells cognitive model.
Hellenic Journal of Psychology,
14, 1-19.
http://hdl.handle.net/10871/29019
Yousefi, B., Hassani, Z., & Shokri, O. (2009). Reliability and factor validity of the 7-item social physique anxiety scale (SPAS-7) among university students in Iran. World Journal of Sport Sciences, 2(3), 201-204.