آزاد، رعنا و آل یاسین، سید علی (1402). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر بهزیستی روانشناختی، تابآوری و معنای زندگی مادران کودک کمتوان ذهنی. رویش روانشناسی، 12(5)، 161-172.
آهنگرزاده رضایی، سهیلا و رسولی، مریم (1394). بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون در نوجوانان مبتلا به سرطان. مجله پرستاری و مامایی، ۱۳(۹)، ۷۳۹-۷۴۷.
ایراننژاد، سمیرا (1400). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر مبنای مدل گراس بر عملکرد تحصیلی و حلمسئله در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، 8(۱۲)، ۸-۱.
جعفرپور، حسن؛ اکبری، بهمن؛ شاکرنیا، ایرج و اسدی مجره، سامره (1400). اثربخشی آموزش نظمجویی هیجانی در مقایسه با آموزش ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی و تعامل والد- فرزند در مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی خفیف. مجله علوم روانشناختی، 20(۱۰۷) :۲۱۴۳-۲۱۲۵.
حسینی، مائده و عاشوری، محمد (1401). اثربخشی آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطهدرمانی بر مشکلات رفتاری کودکان کمشنوا و تابآوری مادران آنها. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 12(2)، 91-108.
دانادل، مهرشید و عاشوری، محمد (1402). اثربخشی برنامه آموزشی تنظیم هیجان بر ناگویی هیجانی دانشآموزان کمشنوا. توانمندسازی کودکان استثنایی، 14(2)، 50-41.
سلطانی، اسماعیل؛ شاره، حسین؛ بحرینیان، سید عبدالمجید و فرمانی اعظم (1392). نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی در ارتباط بین سبکهای مقابلهای و تابآوری با افسردگی. پژوهنده، 18(2)، 88-96.
شیخالاسلامی، علی؛ محمدی، نسیم و سیداسماعیلی قمی، نسترن (1395). مقایسه استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و ناتوان یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 25-42.
عاشوری، محمد و رشیدی، اعظم (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر انعطافپذیری شناختی دانشآموزان ناشنوا. نشریه توانمند سازی کودکان استثنائی، 10(2)، 259-250.
فانی، شیرین؛ زلفی، وحیده و کریمی، منوچهر (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان در مؤلفههای اهمالکاری تحصیلی و مؤلفههای عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دورة دوم متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(1)، 255-278.
فخارینژاد، سامیه؛ مجتبایی، مینا و میرهاشمی، مالک (1400). مقایسه اثربخشی آموزش یوگا با آموزش تنظیم هیجان بر مدیریت خود وحافظه فعال. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 12(45)، 85-81.
فنایی، سعیده؛ حبیب الهی، اعظم و غضنفری، احمد (1394). اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر سلامت روان و انعطافپذیری روانشناختی افراد دارای اضافه وزن. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 2(2)، 38-28.
قوامی، مریم؛ کاظمیان مقدم، کبری؛ غلامزاده جفره، مریم و شهبازی، مسعود (1402). مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و آموزش تنظیم هیجان بر انعطافپذیری شناختی و احساس تنهایی در افراد وابسته به مواد خود معرف به سازمان بهزیستی. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۷ (۶۷)، ۱۵۳-۱۸۰.
مصلح، سید قاسم؛ بدری گرگری، رحیم؛ و نعمتی، شهروز. (1399). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان در نمونه دانشآموزان نوجوان شهر ارومیه. روانشناسی بالینی و شخصیت، 18(1)، 163-175.
نایبزاده، سپیده؛ ابولقاسمی، عباس؛ کافی ماسوله، موسی و خسروجاوید، مهناز (1401). تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر رفتارهای انطباقی اجتماعی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی. روانشناسی افراد استثنایی، 12(46)، 111-138.
Battaglini, A. M., Rnic, K., Jameson, T., Jopling, E., & LeMoult, J. (2023). Interpersonal emotion regulation flexibility: effects on affect in daily life. Emotion, 23(4), 1048–1060.
Blank, A., Frush Holt, R., Pisoni, D. B., & Kronenberger, W. G. (2020). Associations between parenting stress, language comprehension, and inhibitory control in children with hearing loss. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 63(1), 321–333.
Boitshwarelo, T., Rakhudu, M. A., & Koen, M. P. (2022). Strategies to enhance the resilience of nurse managers. Africa Journal of Nursing & Midwifery, 24(1), 1-21.
Cheng, S., Xuxu, L., & Deng, M. (2024). The resilience of parents of children with intellectual disabilities: An effort from self-regulation and career burnout.
Child: Care, Health and Development,
50(4), e13286.
https://doi.org/10.1111/cch.13286
Compas, B. E., Jaser, S. S., Bettis, A. H., Watson, K. H., Gruhn, M. A., Dunbar, J. P., & Thigpen, J. G. (2017). Coping emotion regulation, and psychopathology in childhood and adolescence: A meta-analysis and narrative review. Psychological Bulletin, 143(1), 939-991.
Connor, K. M., and Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82.
Dennis, J. P., & VanderWal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy Research, 34(3), 241-53.
Deyreh, E., & Abidizadegan, A. (2021). Effectiveness of emotion-regulation training in resilience, psychological wellbeing, and quality of life among mothers with mentally disabled children. Razavi International Journal of Medicine, 9(4), 97-106.
Eichorn, N., Marton, K., & Pirutinsky, S. (2018). Cognitive flexibility in preschool children with and without stuttering disorders. Journal of Fluency Disorders, 57, 37-50.
Eichengreen, A., Broekhof, E., Tsou, Y. T., & Rieffe, C. (2023). Longitudinal effects of emotion awareness and regulation on mental health symptoms in adolescents with and without hearing loss. European Child & Adolescent Psychiatry, 32(4), 705–724.
Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current Directions in Psychological Science, 10(6), 214–219.
Gross, J. J. (2013). Emotion regulation: taking stock and moving forward. Emotion, 13(3), 359-365.
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation. Guilford Press.
Ferguson, M., & Henshaw, H. (2015). Auditory training can improve working memory, attention, and communication in adverse conditions for adults with hearing loss. Frontiers in Psychology, 6, 1-7.
Gonzalez-Mendez, R., Ramírez-Santana, G., & Hamby, S. (2021). Analyzing Spanish adolescents through the lens of the resilience portfolio model. Journal of Interpersonal Violence, 36(9-10), 4472–4489.
Grafe, L. A., Cornfeld, A., Luz, S., Valentino, R., & Bhatnagar, S. (2017). Orexins mediate sex differences in the stress response and in cognitive flexibility. Biological Psychiatry, 81(8), 683-692.
Lahaije, S. T. A., Luijkx, J., Waninge, A., & van der Putten, A. A. J. (2024). Family resilience affecting well-being of families with a child with profound intellectual and multiple disabilities. Intellectual and Developmental Disabilities, 62(2), 101–113.
Maulidia, F. N., Kinanthi, M. R., Permata, A. S., & Fitria, N. (2017). Family resilience pada keluarga yang memiliki anak dengan spektrum Autistik–ditinjau dari Perspektif Ibu [Family resilience in the family with Autistic Spectrum Disorder child - mother’s perspective]. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 9(1), 47–56.
Njardvik, U., Smaradottir, H., & Öst, L. G. (2022). The effects of emotion regulation treatment on disruptive behavior problems in children: A randomized controlled trial. Research on Child and Adolescent Psychopatholog, 50(7), 895-905.
Olecká, I., & Ivanová, K. (2012). Resilience of parents of hearing-impaired children–systematic review. Peer-Reviewed Journal for Health Professions, 2, 16-25.
Onen, A. S., & Kocak, C. (2015). The effect of cognitive flexibility on higher school students’ study strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 2346-2350.
Rajan, A. M., & John, R. (2017). Resilience and impact of children's intellectual disability on Indian parents. Journal of Intellectual Disabilities, 21(4), 315–324.
Rakap, S., & Vural-Batik, M. (2024). Mitigating the impact of family burden on psychological health in parents of children with special needs: Buffering effects of resilience and social support. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities: JARID, 37(1), e13179.
Safarpour, F., & Ashori, M. (2023) Incredible years parenting program: Behavioral emotion regulation and resilience in mothers of deaf children. Exceptionality, 31(3), 185-197.
Sayed, T., Malan, H., & Fourie, E. (2024). Exploring the associations between resilience and psychological well-being among South Africans during COVID-19. Front. Psychol. 15, 1323466. doi: 10.3389/fpsyg.2024.1323466
Silva, I. C. P., Cunha, K. C., Ramos, E. M. L. S., Pontes, F. A. R., & Silva, S. S. C. (2021). Family resilience and parenting stress in poor families. Estudos de Psicologia (Campinas), 38, e190116.
Sosa, G. W., & Lagana, L. (2019). The effects of video game training on the cognitive functioning of older adults: A community-based randomized controlled trial. Archives of Gerontology and Geriatrics, 80, 20-30.
Widyawati, Y., Otten, R., Kleemans, T., & Scholte, R. H. J. (2020). Parental resilience and the quality of life of children with developmental disabilities in Indonesia. International Journal of Disability, Development and Education, 69(6), 1946–1962.