Designing a Life Skills Training Package for Children and Determining Its Effectiveness on the Social Skills of Primary School Students

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. student in Educational Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.

3 Associate Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.

Abstract

The present study was conducted with the aim of designing a life skills training package for children and determining its effectiveness on the social skills of primary school students. The research method was qualitative, Theme analysis according to Attride-Stirling (2001), and the research method in the quantitative part was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the research was made up of 12698 primary school students of Shahrekord city in the academic year of 2021-2022. The sample in this research consisted of 109 students of the first year of elementary school who were selected by the available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups (56 students in the experimental group and 53 students in the control group). The students in the experimental group received the life skills training package during 10 weeks in 10 sessions of 75 minutes as a group. The results showed that the life skills training package has sufficient content validity according to experts. Also, this training package had an impact on the social skills (P<0001; Eta=0.65; F=196.39) of social skills of primary school students. Based on the findings of the research, it can be concluded that the life skills training package by familiarizing students with their strengths and weaknesses, effective communication skills and empathy, emotion management, problem solving skills and creative thinking can be an efficient method to improve the social skills of primary school students be used.

Keywords

Main Subjects


آدری، زهرا.، امینی منش، سجاد.، مظفری، محمد.، و امیدوار، بنفشه. (1400). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر رابطه والد فرزندی والدین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. سلامت اجتماعی، 9(1)، 83-90.
بخشایی شهر بابکی، مینا.، زین الدینی میمند، زهرا.، سلطانی، امان اله.، و منظری توکلی، حمداله. (1400). ارائه مدل ارتقاء مهارت‌های اجتماعی کودکان بر اساس نقش مولفه‌های زبان بیانی با میانجی گری نظریه ذهن. سلامت روان کودک، 8(1)، 110-125.
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا، ناشنوا و عادی شهر تهران. کودکان استثنایی، 5(1)، 55-68.
پورجبار، پوران. (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه
نهم متوسطه اول دبیرستان‌های شهرستان بهشهردرسال تحصیلی 1398-1397، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی روزبهان ، 1398.
پورسلمان، سکینه.، و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1399). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مدیریت خشم و تاب‌آوری نوجوانان. خانواده درمانی کاربردی، 1(2)، 105-124.
رفیع، راضیه. (1399). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سرزندگی تحصیلی، تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر شیراز، پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه پیام نور شیراز  ، 1399.
زیرک پور نامی ور، مریم.، و نجارپور استادی، سعید. (1400). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی به شیوه گروهی بر مشکلات بین فردی و احساس تنهایی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم تبریز. آموزش و ارزشیابی، 14(54)، 199-224.
شهبازی، قوام. (1399). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و سلامت روان بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهرستان لردگان در سال تحصیلی 99- 1398، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگیان، 1398.
شهبازی سیداحمدیانی، لیلا.، و خوروش، مهدی. (1400). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی و خوش بینی با رویکرد شناختی-رفتاری برکاهش افسردگی و ارتقاء کیفیت زندگی دانش آموزان. مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، 2(2)، 101-114.
شیخ الاسلامی، علی.، قمری گیوی، حسین.، و فیاضی، مینا. (1399). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد. اعتیاد پژوهی، 14(58 ), 11-30.
صبحی قراملکی، ناصر.، حاجلو، نادر.، و محمدی، سکینه. (1395). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی. روانشناسی مدرسه، 5(3)، 118-131.
لرنی، معصومه.، ستوده، نعمت.، جهان، فائزه.، و اسدزاده، حسن. (1400). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر رفتارهای پرخطر و نشانه‌های بیمارگون دانش آموزان دختر. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 14(53)، 11-32.
Borowski, S.K., Spiekerman, A.M., Rose, A.J. (2023). The role of gender in the friendships of children and adolescents. Encyclopedia of Child and Adolescent Health, 3, 94-103.
Cheung, J.C., Ni, M., Tam, A.Y., Chan, T., Cheung, A.K., Tsang, O.Y., Yip, C., Lam, W., Wong, D.W. (2022). Virtual reality based multiple life skill training for intellectual disability: A multicenter randomized controlled trial. Engineered Regeneration, 3(2), 121-130.
Gökel, Ö., Dağlı, G. (2017). Effects of Social Skill Training Program on Social Skills of Young People, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(11), 7365-7373.
Greshman, F., Elliott, S. (1999) The social skills rating system . Criclepines MN: American Guidance services.
Hu, B.Y., Li, Y., Wang, C., Wu, H., Vitiello, GF. (2021). Preschool teachers’ self-efficacy, classroom process quality, and children’s social skills: A multilevel mediation analysis. Early Childhood Research Quarterly, 55, 242-251.
Lee, M.,  Wu, W.,  Chang, H., Chen, H., Lin, W., Feng, J.Y., Lee, T.S. (2020). Effectiveness of a school-based life skills program on emotional regulation and depression among elementary school students: A randomized study. Children and Youth Services Review, 118, 1054-1059.
Liu, L., Wang, Y., Zhao, J., Wang, M. (2022). Parental reports of stress and anxiety in their migrant children in China: The mediating role of parental psychological aggression and corporal punishment. Child Abuse & Neglect, 31, 1056-1059.
Mancini, V., Rigoli, D., Roberts, L., Piek, J. (2019). Motor skills and internalizing problems throughout development: An integrative research review and update of the environmental stress hypothesis research. Research in Developmental Disabilities, 84, 96-111.
Michaeli-Monee, F. (2009). Structural relationships between psychological well-being and perceived emotional intelligence, the ability to control negative thinking and depression in mothers of children with mental retardation and comparing it with normal children. Research in Exceptional Children; 9 (2), 103-120.
Montoya-Castilla, I., Postigo, S., Prado-Gascó, V., Pérez-Marín, M. (2018). Relationships between affective states and childhood internalizing disorders. Archives of Psychiatric Nursing, 32(4), 591-598.
Mota, D.M., Matijasevich, A., Santos, I.S., Petresco, S., Mota, L.M. (2020). Psychiatric disorders in children with enuresis at 6 and 11 years old in a birth cohort. Journal of Pediatria, 96(3), 318-326.
O’Sullivan, E., Gogan, E., Doyle, L., Donohue, G. (2021). Decider Life Skills training as a method of promoting resilience with mental health student nurses on clinical placement. Nurse Education in Practice, 56, 1032-1036.
Parker, J.G., Rubin, K.H., Erath, S.A., Wojslawowicz, J.C., Buskirk, A.A., Cicchetti, D., Cohen, D.J. (2015). Peer Relationships, Child Development, and Adjustment: A Developmental Psychopathology Perspective. Developmental Psychopathology, 15, 223-249.
Poquet, D., Martin, F., Rateau, M., Benamara, Z., Teixeira, M., Picot-Ngo, C. (2023). Tobacco Prevention Interventions - developing Life Skills through Playful Activities among Children and Preteens: a Systematic Review. Children and Youth Services Review, In Press, Journal Pre-proof.
Rupp, S., Elliott, S.N. (2020). Social behavior competencies of self-identified bullies from a U.S. nationally representative sample of 8–18 year old students. Children and Youth Services Review, 116, 105-110.
Safaralizadeh, H., Azarsa, T., Zeinali, E., Sharafkhani, R. (2022). Life skills training, hope, and health: An interventional study in the North West of Iran during the COVID-19 pandemic. Public Health in Practice, 3, 1002-1006.
Taylor, M., Alamos, P., Turnbull, K.L.P.,  LoCasale-Crouch, J., Howes, C. (2023). Examining individual children's peer engagement in pre-kindergarten classrooms: Relations with classroom-level teacher-child interaction quality. Early Childhood Research Quarterly, 64, 331-344.
Wang, X., Young, G.W., Plechatá, A., Mc Guckin, C., Makransky, G. (2023). Utilizing virtual reality to assist social competence education and social support for children from under-represented backgrounds. Computers & Education, 201, 1048-1052.
Winarsunu, T.,  Azizaha, B.S.I., Fasikha, S.S., Anwar, Z. (2023). Life skills training: Can it increases self esteem and reduces student anxiety? Heliyon, 9(4), 1523-1526.