The Effectiveness of the Social Competence Training Program on Emotional Intelligence, Self-Expression and Self-Efficacy of Slow- Learners

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Iran

2 Ph.D. Student of Educational Psychology, Department of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran.

3 Master of educational Psychology, Marvdasht Branch, Islamuc Azad University, Marvdasht, Iran.

Abstract

Slow- Learner students are often placed in the gap between normal and special education and are forgotten, while examining the psychological characteristicsthem is essential. The current research was conducted with the aim of measuring the effect of social adequacy program on emotional intelligence, self-expression and self-efficacy of Slow-learners. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type. The statistical population included all late-learning male students of ninth grade in Ahvaz city in the academic year of 2022-2023. 50 of these students were selected by systematic random sampling and randomly replaced in two experimental and control groups. The experimental group underwent the intervention of the social adequacy program for 10 sessions. To measure emotional intelligence, Golman's emotional intelligence test (1998) with a reliability of 0.852, to measure from the self-expression questionnaire of Gamberil, Riechi's self-expression questionnaire (1975) with a reliability of 0.88, and to evaluate self-efficacy from the Scherer, Maddox's general self-efficacy questionnaire (1982) was used with a reliability of 0.79. The result of the multivariate covariance analysis test showed that the emotional intelligence of the research groups did not differ significantly from each other in the post-test. self-expression and self-efficacy of the experimental group increased compared to the control group after the intervention, and the two groups had a statistically significant difference (p≤0.05). As a result, the social adequacy training program can be used as an intervention method to improve self-efficacy and increase the self-expression of late learners so that they can appear in the society as independent and efficient citizens.

Keywords

Main Subjects


اباذری قره­بلاغ، کبری و محمدی درویش بقال، ناهید. (1398). مقایسه اثربخشی مداخله توانبخشی شناختی با تمرینات ورزشی ایروبیک بر شناخت کودکان دیرآموز. فصلنامه سلامت روان کودک، 6 (3)، 161- 149.
ارجمند، فاطمه. (1386).  بررسی رابطه ابعاد کمال­گرایی والدین با عزت­نفس، جرأت­ورزی، خودکارآموزی فرزندان آنها در بین دانشجویان دختر دبیرستان­های منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران.  پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
امیری، نگار؛ خادمی اشکذری، ملوک؛ اخوان تفتی، مهناز و صرامی، غلامرضا. (1400). ساخت و بررسی اثربخشی بسته آموزشی مهارت­های اجتماعی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر مؤلفه­های مهارت­های اجتماعی در دانش­آموزان دیرآموز. نشریه مطالعات روان­شناسی تربیتی، 18 (43)، 147- 122.
به­پژوه، احمد؛ منصور، سلیمانی؛ افروز، غلامعلی و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1389). تأثیر آموزش مهارت­های اجتماعی بر سازگاری  اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دیرآموز.  فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 9 (33)، 186- 163.
براتی، هاجر؛ پورمحمد رضای تجریشی، معصومه؛ ساجدی،  فیروزه و به­پژوه، احمد. (1375) .تأثیر آموزش مهارت­های اجتماعی بر مهارت­های زندگی و روزمره دختران سندروم داون. ویژه­نامه توانبخشی اعصاب اطفال، 5،  130-120.
پوریان، حسین. (1391). نقش سبک­های والدگری و سبک­های اسناد در پیش­بینی ابراز وجود دانش­آموزان دبیرستانی. پایان­نامه­ کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
چترمهر، سمیه؛ حسین خانزاده، عباسعلی؛ شاکری­نیا، ایرج و برادران، مجید. (1397). تأثیر آموزش مهارت­های ابرازمندی بر خودکارآمدی در روابط بین­فردی کودکان دارای لکنت زبان. نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، 18 (1)، 54- 45.
حسین­خانزاده، عباسعلی؛ رحیمی، الیاس و استوی، الهه. (1395). تأثیر آموزش مهارت­های جرأت­ورزی بر بهبود روابط بین همسالان و حرمت خود دانش­آموزان دیرآموز. فصلنامه افراد استثنائی، 6 (21)، 22- 1.
صدری، اسماعیل؛ اکبرزاده، نسرین و پوشنه، کامبیز. (1387). تأثیر برنامه آموزش مهارت­های اجتماعی - هیجانی بر هوش هیجانی دانش­آموزانپژوهش­های روان­شناختی، 11 (22)، 83- 69.
فولادوند، خدیجه؛ فرزاد، ولی­اله؛ شهرآرای، مهرناز و سنگری، علی­اکبر. (1388). اثر حمایت اجتماعی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی برسلامت روانی جسمانی. نشریه روان­شناسی معاصر، 4 (2)، 10- 1.
کافی، موسی؛ زینعلی، شینا؛ خسروجاوید، مهناز و میانهری، فریده. (1392). مقایسة ویژگی­های رفتاری و رشد اجتماعی کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری.  مجله ناتوانی­های یادگیری، (4)2، 139- 124.       
کاظمی، رضا؛ مؤمنی، سویل و کیامرثی، آذر. (1390). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کفایت اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. فصلنامه­ ناتوانایی­های یادگیری. 1 (1)، 108-94.
کشاورز، عاطفه؛ چینی­پرداز، زهرا؛ غفوریان بروجردنیا، مهری؛ پاسالار، پروین و شیرخوزانی، ابوالفضل. (1390). بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی کارآموز دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران سال 89-88. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 8 (2)، 172-167.
گنجی، معصومه و فراهانی، محمدنقی. (1388). رابطه استرس شغلی و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در امدادگران حوادث گاز استان اصفهان. فصلنامه پژوهش در سلامت روان­شناختی، 2 (3)، 24-1.
محمودی، فریده؛ بهروز سرچشمه، سعیده؛ کریمی، مسعود؛ انصاری شهیدی، مجتبی و جلیل آبکنار، سیده سمیه. (1395). تأثیر آموزش مهارت زندگی بر کفایت اجتماعی دانش­آموزان آهسته­گام. فصل­نامه توانمندسازی کودکان استثنایی، 7 (19)، 67- 60.
یارمحمدیان، احمد و شرفی­راد، حیدر. (1390). تحلیل رابطه­ بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در نوجوانان. جامعه­شناسی کاربردی،  22 (4)، 50- 35.
Alenezi, N. (2016). Teachers and Parents perspectives towards including slow learners in mainstream schools in Kuwait. Ph.d dissertation, University of  Stirling.
Artino, A. R., La Rochelle, J., & S. Durning S. J. (2010). Second-year medical students’ motivational beliefs, emotions, and achievement. Med Educ, 44(12), 1203–1212.
Bahramiyan, S. H., Maktabi, G. H., & Morovati, Z. (2014). A comparison of emotional intelligence, social competence and its components in student with and without learning disability. Journal of Life Science and Biomedicine, 4 (2), 138-143.
Bauminger, N., Edelsztein, H. S., & Morash, J. (2013). Social information processing and emotional understanding in children with LD. Journal of Learning Disabilities, 38, 45-56.
Betlow, M. (2011). The effect of social skills intervention on the emotional intelligence of children with limited social skills. Unpublished thesis. Hall University.
Charlop, H. M., Lang, R., & Rispoli, M. (2018). Play and social skills for children with autism spectrum disorder. New York: Springer.
De Bildt, A., Serra, M., Luteijn, E., Kraijer, D., Sytema, S., & Minderaa, R. (2005). Social Skills in Children with Intellectual Disabilities with and Without Autism, Journal of Intellectual Disability Research, 49(5), 317- 28.
Felner, R., Lease, A., Philips, R. (2008).  Editors. Social competence and the language of adequacy as a subject matter for psychology: A quadripartite travel framework. In TP Gullotta, GR Adams, R Montemayor (Eds), the development of social competence. Beverly Hills, CA Sage.
Gambrill, E., & Richey, C. (1975). An Assertion Inventory for Use in Assessment & Research. Behavior Therapy, 6(4), 550-561
Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. New york: Bantam Books
Gresham, F. (1982). Misguided Mainstreaming: the Case for Social Skills Training with Handicapped Children. Exceptional Children, 48 (5), 422- 433.
Gresham, F. (1998). Social Skills Training: Should We Raze, Remodel, or Rebuild? Behavioral Disorders, 24 (1), 19-25.
Hampton, N. Z., & Mason, E. (2003). Learning Disabilitis, Gender, Sources of Efficacy, Self-efficacy Beliefs, and Academic Achievement in High School Students. Journal of School Psychology, 41, 101-112.
Hardiman, S., Guerin, S., & Fitzsimons, E. (2009). A Comparison of the Social Competence of Children in Inclusive Versus Segregated School Settings. Research in Developmental Disabilities, 30, 397-407.
Hyatt, K. H., & Filler, Y. W. (2007). A Comparison of the Effects of Two Social Skills Training Approaches on Teacher and Child Behavior. Journal of Research in Childhood Education, 27, 85-93.
Johnson, D., & Johnson, R. (1999). Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning, Boston: Allyn and Bacon.
Malik, N. I., Rehman, GH. & Hanif, R. (2012). Effect of Academic Interventions on the Developmental Skills of Slow Learners. Pakistan Journal of Psychological Research, 27 (1), 135-151.
Matsuda, Eiko., & Uchiyama, Kikuo. (2006). Assertion training in coping with mental disorders with psychosomatic disease.  International Congress Series, 1287, 276-278.
Ozkan, S., Kara, K., Almbaideen, M., Congologlu, M. A. (2018). Investigation of distinctive characteristics of children with specific learning disorder and borderline intellectual functioning. Arch Clin Psychiatry, 45(1), 1-6.
Peltopuro, M., Ahonen, T., Kaartinen, J., Seppala, H., & Narhi, V. (2014). Borderline Intellectual Functioning: A Systematic Literature Review. Intellectual and development disabilities, 6, 419–443.
Peterson, V. C. (2012). The relationship between emotional intelligence and middle school students with learning disabilities. Journal of Science and Technology, 56, 1-8.
Schwarzer, R., & Luszczynska, A. (2007). Health behavior constructs: Theory, measurement, and research. National Cancer Institute Website. Retrieved from.
Sherer, M., Maddux, J. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51, 663-671.
Smith, K. R. M., & Matson, J. L. (2010). Behavior Problems: Differences among Intellectually Disabled Adults with a Co-morbid Autism Spectrum Disorders and Epilepsy. Research in Developmental Disabilities, 31, 1062-1069.
Szumski G, Firkowska-Mankiewicz A, Lebuda I, Karwowski M. (2018). Predictors of success and quality of life in people with borderline intelligence: The special school label, personal and social resources. J Appl Res Intellect Disabil, 31(6), 1021–1031
Takahashi, M., & Kosaka, K. (2003). Efficacy of open-system social skills training in inpatients with mood, neurotic and eating disorders. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 57 (3), 295-302.
Taylor, J. L. (2008). Developmental Disabilities in Adults, In G. Towl, D. Farrington, D. Crighton & G. Hughes (Eds.). Dictionary of Forensic Psychology, pp. 51-53. Uffculme: Willan Publishing.
Wishart, J. G., Cebula, K. R., Willis, D. S., & Pitcairn, T. K. (2007). Understanding of Facial Expressions of Emotion by Children with Intellectual Disabilities of Differing Aetiology. Journal of Intellectual Disability Research, 51, 551-563.
Woodruff, S., & Cashman, J. (1993). Task, domain, and general efficacy: A reexamination of the Self-efficacy Scale. Psychological Reports, 72, 423-432.