Comparison of the Effectiveness of Mutual Behavior Analysis and Emotion Regulation Training on Maladaptive Exaggeration and Moral Disruption in Adolescents with Bullying Behavior

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master of Clinical Psychology, Chalous Branch, Islamic Azad University, Mazandaran, Iran.

2 Assistant professor, Faculty of Psychology Department, Chalous Branch, Islamic Azad University, Mazandaran, Iran.

Abstract

 The purpose of this research was to compare the effectiveness of interaction analysis and emotion regulation training on maladaptive exaggeration and moral disruption in adolescents with bullying behavior. The experimental research method was pre-test-post-test design with the control group. The statistical population included male students with signs of bullying in the first and second high schools of Gorgan in the academic year 2022-2023, 45 people were selected by multi-stage cluster random sampling and randomly assigned to two experimental groups and one control group (15 people in each group). were placed Experimental group 1 received interaction analysis training, experimental group 2 received emotion regulation skills in 8 sessions of 60 minutes, The research tools were Riskind et al.'s (2000) maladaptive magnification questionnaires, Thornberg and Jangert's (2014) moral disengagement and bullying questionnaires. Research data were analyzed by multivariate covariance analysis and spss-23 software. The results showed that there is a significant difference between the effectiveness of mutual behavior analysis and emotion regulation training on maladaptive exaggeration and moral disruption in adolescents with bullying behavior (p<0.05), in other words, mutual behavior analysis training compared to emotion regulation training on Magnification of non-conformity and moral discontinuity has a greater effect on adolescents with bullying behavior (p<0.05). Teaching mutual behavior analysis using techniques such as analyzing and understanding one's own behavior and accepting responsibility is more effective in reducing exaggeration and moral breakdown in adolescents with bullying behavior.

Keywords

Main Subjects


بساک‌نژاد، سودابه؛ سعیدی، راضیه؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1392). بررسی ادراک تهدید، اضطراب شناختی امتحان، بزرگ‌نمایی تهدید، اسناد به عملکرد و ترس از ارزیابی منفی به عنوان پیش‌بین‌های اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر دبیرستان. علوم تربیتی، 20(1): 189-202.
برن، اریک. (2013). تحلیل رفتار متقابل، ترجمه اسماعیل فصیح. تهران: انتشارات فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم.
بابایی، ابوالفضل؛ واحدی، شهرام؛ ادیب، یوسف؛ ایمان زاده، علی. (1400). تجربه زیستۀ نوجوانان پسر از مکانیسم بی‌تفاوتی اخلاقی و قلدری: یک مطالعۀ نظریۀ زمینه‌ای. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۲۰ (۹۷): ۶۲-۴۷.
ترکاشوند، معصومه؛ کرامتی، هادی. (1400). پیش‌بینی انواع قلدری بر اساس زیرمقیاس‌های گسست اخلاقی و هویت اخلاقی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. تفکر وکودک، 12(2): 93-110.
تاج الدینی، امراه؛ سپهریان آذر، فیروزه؛ سلیمانی، اسماعیل. (1397). مقایسه بزرگنمایی غیرانطباقی، جهت گیری منفی به مساله، تنظیم هیجان و حساسیت به طرد در بیماران مبتلا به ایدز و افراد سالم. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، ۱۲ (۲): ۶۷-۵۳.
ترکاشوند، معصومه؛ صرامی، غلامرضا؛ کرامتی، هادی؛ نوری، ربابه. (1401). بررسی نقش واسطه‌گری انگیزۀ اخلاقی و هیجانات اخلاقی در تأثیر گسست اخلاقی بر قلدری (دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران). دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 23(1): 51-62.
ثقتی، طوبی؛ شفیع آبادی، عبداله؛ سودانی، منصور. (1393). اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل ارتباط متقابل بر کاهش خشم و عصبیت دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر رشت. پژوهش های مشاوره، ۱۳(۴۹): ۴۱-۲۳.
جهانبینی، سونیتا؛ واحدی شهرام؛ کریمی‌ثانی، پرویز. (1401). تاثیر آموزش انگیزش و استدلال اخلاقی بر قلدری نوجوانان. فصلنامۀ مطالعات فرهنگی پلیس، 9(2): 57-45.
حیرت، عاطفه؛ شریف زاده، شهره. (1400). اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر آشفتگی روان‌شناختی و امید به زندگی مادران دارای کودکان اتیسم شهر اصفهان. روانشناسی افراد استثنایی، 11(41): 77-97.
درزی، محمد؛ یعقوبی، ابوالقاسم؛ رشید، خسرو. (1400). رابطه پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی با قلدری دانش‌آموزان با نقش میانجی همدلی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 16(62): 1-17.
دادگر، راحله. (1398). راهکارهای پیشگیری از قلدری. تعلیم و تربیت استثنایی، ۲(۱۰۲): 73-68.
رحمتی، صمد؛ هوشمندی، رودابه؛ موسوی انزهایی، آرزو سادات؛ دهاقین، وحیده. (1399). اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر تحمل پریشانی و حل مسئله اجتماعی نوجوانانِ بزهکار. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 10(37): 45-64.
سوری، حسین؛ کدیور، پروین؛ کرامتی، هادی؛ حسن آبادی، حمیدرضا. (1400). مدل معادلات ساختاری رفتار شاهدان قلدری در مدارس بر اساس عدم درگیری و حساسیت اخلاقی با نقش واسطه‌ای همدلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 11(44): 57-86.
صادقی، شکوفه؛ مرادی، امید. (1401). اثربخشی آموزش مفاهیم تحلیل روابط متقابل بر خودتنظیمی هیجانی دختران دارای تعارض با والدین. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۹ (۲): ۱۴۱-۱۲۷.
صفایی نایینی، کاوس؛ نریمانی، محمد؛ کاظمی، رضا؛ موسی زاده، توکل. (1398). اثر بخشی مصاحبه‌ی انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 15(51): 95-126.
فلاحت، عنایت الله؛ امینی، ناصر؛ آزادی، شهدخت. (1401). اثربخشی آموزش خودنظم‌دهی هیجانی بر شایستگی اجتماعی و ابرازگری هیجانی دانش‌آموزان پسر با نشانه‌های قلدری. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 13(3): 243-260.
مدرس غروی، مرتضی؛ جان فدا، مریم؛ سید حسینی، افسانه سادات. (1399). اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش علائم پیش‌ازقاعدگی و ناگویی هیجانی در دختران ۲۰ تا ۲۵ساله. مجله مطالعات ناتوانی، ۱۰ (1): ۱۶-۱۶.
معتمدی، مهری؛ احمدی، سیداحمد؛ خالقی پور، شهناز. (1397). اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر خشونت دانش آموان مقطع دوم دبیرستان ناحیه شهراصفهان، اولین همایش ملی کودک و نوجوان، نایین.
Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review, 3(3): 193–209.
Camodeca, M., & Coppola, G. (2019). Participant roles in preschool bullying: The impact of emotion regulation, social preference, and quality of the teacher–child relationship. Social Development, 28(1): 3-21.
Fan, H., Xue, B., Xiu, J., Chen, L., Liu, S. (2022). Harsh parental discipline and school bullying among Chinese adolescents: The role of moral disengagement and deviant peer affiliation. Children and Youth Services Review, 145(2): 106-117.
Gini, G., Pozzoli, T., & Hymel, Sh. (2014). Moral disengagement among children and youth: A metaanalytic review of links to Aggressive Behavior, 1(40): 56-68.
Gross, JJ. (2007). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.
González-Díez, Z., Calvete, E., Riskind, J., Orue, I. (2021). Test of a hypothesized structural model of the relationships between cognitive style and social anxiety: A 12- month prospective study. J Anxiety Disord, 30(1): 59-65.
Hong, R., Riskind, J., Cheung, M., Calvete, E., González-Díez, Z., Atalay, A., Curzik, D., Jokic-Begic, N. (2021). The Looming Maladaptive Style Questionnaire: Measurement invariance and relations to anxiety and depression across 10 countries. Journal of Anxiety Disorders, 49(6): 1-11.
Inoue, M., Tatsumi, A., Fukuzaki, T. (2022). Effectiveness of the internet based parent education program on applied behavior analysis for parents of children with autism spectrum disorder. Brain and Development, 44(10): 655-663.
Kinney, K.L., Burkhouse, K.L., & Klumpp, H. (2019). Self-report and neurophysiological indicators of emotion processing and regulation in social anxiety disorder. Biological Psychology, 142(1): 126-131.
Kraaij, V., & Garnefski, N. (2019). The Behavioral Emotion Regulation Questionnaire: Development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Personality and Individual Differences, 137(8): 56-61.
Kim, M. S., Bang, G., & Ko, I. (2019). The agent communication simulation based on the ego state model of transactional analysis. Advances in Computer Science and Ubiquitous Computing, 421(1): 360-365.
Li, L., Chen, X., & Li, H. (2020). Bullying victimization, school belonging, academic engagement and achievement in adolescents in rural China: A serial mediation model. Children and Youth Services Review, 113(3): 104-110.
Lang, J. (2018). The efficacy of emotional intelligence training for the emotion regulation of bullying students: A randomized controlled trial. NeuroQuantology, 16(2): 83-88.
Liorent, V. J., Farrington, D. P., & Zych, I. (2021). School climate policy and its relations with social and emotional competencies, bullying and cyber bullying in secondary education. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 26(1): 35-44.
Laghi, F., Lonigro, A., Pallini, S., & Baiocco, R. (2018). Emotion Regulation and Empathy: Which Relation with Social Conduct? The Journal of Genetic Psychology, 179(2): 62–70
Li, J., Sha, S., Luo, W., Zhou, W., Dong, Y., Zhang, S. (2022). Prevalence and associated factors of bullying victimization among Chinese high school students in Shandong, China. Journal of Affective Disorders, 323(15): 667-674.
Matsumoto, N., Kawaguchi, J. (2020). Negative item memory and associative memory: Influences of working memory capacity, anxiety sensitivity, and looming cognition. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 68(11): 101-115.
Moyano, N., & Sánchez-Fuentes, M. M. (2020). Homophobic bullying at schools: A systematic review of research, prevalence, school-related predictors and consequences. Aggression and Violent Behavior, 53(11): 1014-1018.
Obermann, M.L. (2011). Moral disengagement in self-reported and peer-nominated school bullying. Aggressive Behavior, 37(2): 133–144.
Pivec, T., Horvat, M., Košir, K. (2022). Psychosocial characteristics of bullying participants: A person-oriented approach combining self- and peer-report measures. Children and Youth Services Review, 144(1): 672-680.
Paez, G.R. (2020). School safety agents’ identification of adolescent bullying. Children and Youth Services Review, 113(7): 104-109.
Riskind, J. H., Williams, N. L., Gessner, T., Chrosniak, L. D., & Cortina, J. (2000). The looming maladaptive style: anxiety, danger, and schematic processing. Journal of Personality and Social Psychology, 79(5): 837-852.
Smokowski, P. R., & Evans, C. B. (2019). Bullying and Victimization across the Lifespan: Playground Politics and Power. Springer.
Sloot, D., Scheibehenne, B. (2022). Understanding the financial incentive conundrum: A meta-analysis of the effectiveness of financial incentive interventions in promoting energy conservation behavior. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 168(11): 276-285.
Thornberg, R., & Jungert, T. (2014). School bullying and the mechanisms of moral disengagement. Aggregate Behavior, 2(40): 99–108.
Thornberg, R., Pozzoli, T., Jungert, T. (2016). Unique and Interactive Effects of Moral Emotions and Moral Disengagement on Bullying and Defending Among School Children. The Elementary School Journal, 2(116): 322-337.
Thornberg, R. & Jungert, T. (2014). Bystander behavior in bullying situations: Basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self-efficacy. Journal of Adolescence, 3(36): 475– 483.
Volkaert, B., Wante, L., Vervoort, L., & Braet, C. (2018). ‘Boost Camp’, a universal school-based transdiagnostic prevention program targeting adolescent emotion regulation; evaluating the effectiveness by a clustered RCT: a protocol paper. BMC Public health, 18(1): 1-14.
Widdowson, M. (2021). Transactional analysis psychotherapy for a case of mixed anxiety & depression: A pragmatic adjudicated case study–‘Alastair’. International Journal of Transactional Analysis Research, 5(2): 66-76.
Wang, C., Li, X., Xia, L. (2022). Long-term effect of cybervictimization on displaced aggressive behavior across two years: Mutually predicting mediators of hostile emotion and moral disengagement. Computers in Human Behavior, 141(4): 761-771.
Zhang, L., Kong, M., & Zhongquan, L. (2017). Emotion regulation difficulties and moral judgment in different domains: The mediation of emotional valence and arousal. Personality and Individual Difference, 109(1): 56-60.