The Effectiveness of Storytelling on Aggression, Anxiety and Social Fear in Children with Obsessive-Compulsive Disorder

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

3 Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of story therapy on aggression, anxiety and social fear in children with coping disobedience disorder with one month follow-up. The research design was quasi-experimental pre-test-post-test and follow-up with control group. The statistical population of the present study consisted of all female students with confrontational disobedience disorder who were studying in Tabriz schools in the academic year of 2019-2020. After screening, 40 students with higher scores on the confrontational disobedience scale. Were obtained, selected, and randomly assigned to two groups of 20 individuals. For data collection, Shahim Aggression Questionnaire, Spence et al.'s Anxiety Questionnaire and Masia et al.'s Social Fear Questionnaire were used. Analysis of covariance and repeated measures test were used to analyze the data. The results showed that story therapy has an effect on aggression, anxiety and social fear in students with confrontational disobedience disorder and reduces aggression, anxiety and social fear in them. The results also showed that the effectiveness of story therapy on aggression, anxiety and social fear is stable. Paying attention to story therapy can play an important role in improving children's psychological problems.

Keywords


آجرلو، مریم؛ برقی­ایرانی، زیبا؛ علی­اکبری­دهکردی، مهناز. (1395). تأثیر قصه درمانی برکاهش اضطراب و بهبود عادات خواب کودکان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی. مجله روانشناسی سلامت، 2، 2-25.
اربابان اصفهانی، مرضیه و قافله کش، مینا. (1385). استفاده از قصه در فرآیند مشاوره‌ای به منظور دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت. مقالات برگزیده قصه‌گویی، نهمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
اسماعیلی، مریم؛ توکلی، ماه­گل؛ یعقوبیان، فاطمه؛ اسماعیلی، لیلا؛ مهدوی، سعیده (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت­های اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری دختران نوجوان شاهد و ایثارگر. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(2)، 86-95.
بهادری خسروشاهی، جعفر؛ و هاشمی­نصرت­آبادی، تورج (1391). رابطه اضطراب اجتماعی، خوش‌بینی و خودکارآمدی با بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان. مجله علوم پزشکی ارومیه، 23(2)، 115-122.
داداش­زاده، سپیده؛ پیرخائقی، علیرضا. (1394). بررسی اثر بخشی استفاده از روش‌های قصه‌گویی بر افزایش هوش‌اجتماعی دانش‌آموزان دختر مقطع چهارم و پنجم ابتدایی در سال 91-90. مجله آموزش و ارزشیابی، 29(8)، 21-29.
دادستان، پریرخ؛ اناری، آسیه؛ و صالح­صدق­پور، بهرام (1386). اختلال اضطراب اجتماعی و نمایش درمانگری. فصلنامه روان­شناسان ایرانی، 4(14)، 115-125.
شهیم، سیما (1385). پرخاشگری آشکار و رابطه ای در کودکان دبستانی. پژوهش­های روانشناختی، 9(1-2)، 27-44.
شیرازی­چالشتری، قاسم؛ قاسمی­پیربلوطی، محمد؛ شریفی، طیبه؛ بیگی­هرچگانی، مهدی (1396). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم حالات هیجانی منفی دانش آموزان پسر متوسطه. دومین کنفرانس بین­الملی روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری، تهران.
گنجی، مهدی (1396). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5. تهران: انتشارات ویرایش.
فلاح­نژاد، محمدعلی؛ کاظمی، فرنگیس؛ پزشک، شهلا؛ مجدرضایی، محمدحسین؛ و رسولی، وحید (1396). اثربخشی قصه گویی تصویری بر کاهش رفتارهای برون­نمود و درون­نمود با اختلال نافرمانی مقابله­ای. فصلنامه کودکان استثنایی، 17(3)، 5-18.
لطفی کاشانی، فرح؛ وزیری، شهرام  (1395). روان شناسی مرضی کودک. تهران: انتشارات ارسباران.
محمودی، قهرمان؛ و حیدری، جبار (1388). بهداشت روانی. تهران: انتشارات جامعه‌­نگر.
نادری­نویندگانی، زهرا؛ و مؤمنی­جاوید، مهرآور (1394). تأثیر آموزش رفتار جرأتمندانه برکیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر. رویکردهای نوین آموزشی، 10(2)، 101-16.
American Psychiatrist Association. (2015). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (DSM-5) (fifth Edition). Washington DC: American Psychiatric Association
Anderson, P. (2018). Storytelling and reducing emotional problems in children with enuresis. Journal of Pediatric Urology, 14(53), 53-58.
Borba, M. (2005). The step-by-step plan to building moral intelligence. Nurturing kid’s heart & souls. National Educator Award, National council of Self-esteem: Jossey-Bass. Pp. 108-154
Desocio, J.E. (2017). Assessing self-development through narrative approaches in child and adolescent psychotherapy". Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing. 5, 67-78.
Frank, A. W. (2014). Narrative ethics as dialogical story‐telling. Hastings Center Report, 44(1):16-20.
Hanney, L., & Kozlowska, K. (2002). Healing traumatized children: Creating illustrated story books in family therapy. Family Process, 41, 37-65.
Hommersen, P., Murray, C., Ohan, J., Johnston, C. (2006). Oppositional defiant disorder rating scale: Preliminary evidence of reliability and validity. Journal Emot Behav Disord, 14(2), 118-125
Kledzik, A.M., Thorne, M.C., Prasad, V., Hayes, K.H., Hines, L. (2012). Challenges in treating oppositional defiant disorder in a pediatric medical setting: A case study. Journal of Pediatric Nursing, 27(5), 557–62
Lavigne, J.V., Bryant, F.B., Hopkins, J., Gouze, K.R. (2015). Dimensions of oppositional defiant disorder in young children: Model comparisons, gender and longitudinal invariance. Journal Abnorm Child Psychological, 43(3), 423-439.
Lin, X., Li, L., Chi, P., Wang, Z., Heath, M.A., Du, H., et al. (2016). Child maltreatment and interpersonal relationship among Chinese children with oppositional defiant disorder. Child Abuse & Neglect, 51:192–202.
Masia-Warner, C. L., Klein, R. G., & Liebowitz, M. R. (2003). Guidline for using the Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents (LSAS-CA). New York: New York University
Sadock, B. J., Sadock, V. A, & Ruiz (2015). Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry (11th Eds). New York: Walters Kulwer.
Sansosti, F. J. & Powell-Smith, K. A. (2010). The effects of Social Stories on the social behavior of children with Asperger’s Syndrome. Journal of Positive Behavior Interventions, 8(1), 43–57.
Spence, H. S., Rapee, M., McDonald, C., & Ingram, M. (2001). The structure of anxiety symptoms among preschoolers. Behaviour Research and Therapy، 39، 1239-1316.
Weeks, J. W., Heimberg, R.G. & Rodebaugh, T.L. (2008). The fear of positive evaluafion scale: Assessing a proposed cognitive of social anxiety disorder, Journal of Anxiety Disorders, 22, 44-55.