The Effectiveness of Training Based on Reading Motivation Model on the Level of Phonological Awareness and Attitude Reading of Students with Reading Difficulties

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. student Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, province Lorestan, Iran.

2 Professor, Department of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, province Lorestan, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, province Lorestan, Iran.

Abstract

The aim of this research was to investigate The effectiveness of teaching phenographix method on the level of phonological awareness and attitude to reading of students with reading difficulties. The study was a quasi experimental pretest-posttest with control group. The statistical population includes all students (boys and girls) with reading difficulties, fourth and fifth grades of elementary school in Aligudarz, who are studying in the academic year 2019-2020, Targeted sampling method of which 30 students (15 in the experimental group and 15 in the control group was selected as the sample size and randomly. Research tools included Dastjerdi and Soleimani Phonological Awareness Test (PAT) (1389) and McKenna & Kear (ATQ) (1990) attitudes to reading. Data using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance) were analyzed. research results show that teaching phenographix techniques increased phonological awareness and improving attitude to reading in students with reading difficulties (p<0/001). Therefore, it can be said that reading is one of the main skills identifying lower elementary students with reading difficulties is essential to solving their problem.

Keywords


احدی، ح و مخلصین، م. (1395). بررسی ارتباط حافظه واجی، آگاهی واج‌شناختی و مهارت‌ زبانی در کودکان پیش‌دبستانی تهران، کومش، جلد 17، 3، 59، 626-621.
اشتری، ع و شیرازی، ط. (1392). "آگاهی واجی: روند رشد و نقش آن در خواندن"، آسیب‌شناسی گفتار و درمان، 1، 2، 66-77.
اصفهانی‌خالقی، آتنا؛ اصغرنژادفرید، علی‌اصغر و موسوی، سید علی‌محمد (1392). اثربخشی آموزش فراشناختی بر عملکرد حیطه‌های مختلف خواندن دانش‌آموزان پسر نارساخوان پایه‌ی سوم ابتدایی، فصلنامه روان‌شناسی شناختی، 1(2)، 11-18.
اصغری‌نکاح، س. م؛ سعیدی‌رضوانی، م؛ آزادفر، ن و باغ‌گلی، ح. (1388). "نگرش به خواندن دانش‌آموزان دوره ابتدایی: بررسی تفاوت حسب جنسیت، طبقه‌بندی اقتصادی، اجتماعی و پایه تحصیلی". همایش ملی کتابخانه‌های آموزشگاهی پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی-یادگیری.
حسن‌زاده‌بارانی‌کرد، س. (1396). نقش فعالیت‌های حمایتی والدین بر عملکرد سواد خواندن دانش‌آموزان: آزمون برابری مدل‌ها بر حسب جنسیت، دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 6، 11، 105-132.
حسینچاری، م و مهرپور، آ. (1394). "شاخص‌های روانسنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانش‌آموزان استعداد درخشان و عادی دوره راهنمایی"، روان‌شناسی تربیتی، 11، 38، 149-130.
دائمی، ح. (1391). "اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خواندن، درک مطلب و سرعت خواندن دانش‌آموزان"، روا‌‌‌ن‌شناسی تربیتی، 8، 24، 1-24.
رهبرکرباسدهی، فاطمه، حسین‌خانزاده، عباسعلی و ابوالقاسمی، عباس. (1397). تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان، فصلنامه خانواده و پژوهش، 41، 50-66.
سلیمانی، ز و دستجردی‌کاظمی، م. (1385). "آگاهی واج‌شناختی چیست؟"، پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، 6، 4، 931-954.
سلیمی، ج و بارخدا، ج. (1397). تحلیل و رتبه‌بندی مهم‌ترین مؤلفه‌های ناتوانی یادگیری در بین دانش‌آموزان، مجله ناتوانی‌های یادگیری، 8، 1، 70-42.
کرمی، ج؛ عباسی، ز و زکی‌یی، ع. (1392). تأثیر آموزش آگاهی واج‌شناختی بر سرعت، دقت و درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان، مجله ناتوانی‌های یادگیری، 2، 3، 38-53.
کیانی، ا؛ اسدی، م و محمدی، ع. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، مجله ناتوانی‎‌های یادگیری، 6، 4، 125-104.
وفا، ز و حسینی، ف. (1397). بررسی اثربخشی روش فنوگرافیکس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی، مجله ناتوانی‌های یادگیری، 7، 3، 160-130.
یارمحمدیان، ا؛ قمرانی، ا؛ شیرزادی، پ و قاسمی، م. (1395). بررسی اثربخشی روش داستان‌گویی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پسر پایه‌‌ی سوم ابتدایی شهر اصفهان، مجله مطالعات ناتوانی، 6،1، ۱۸۴-190.
یحیی‌زاده، آ و حسین‌خانزاده، ع. (1394). اثربخشی داستان‌خوانی بر افزایش انگیزش خواندن دانش‌آموزان با نارساخوانی، فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 5، 2، 40-54.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorder; Fifth Edition. President Dilip.Jeste, M.D.
Antonio & Santillan (2020). Use of Phono-Graphix™ Method to Improve the Phonological Awareness Skills of a Student with Reading Difficulty. Universal Journal of Educational Research, 8(12), 6706 - 6714. DOI: 10.13189/ujer.2020.081235.
Bannert, M., Hildebrand, M., Mengelkampc, M. (2008). Effects of a meta cognitive support device in learning environments computers in Human Behavior.
Choi. J. Chung. K. (2011). Effectiveness of a College-level self- management course on successful behavior change. Journal Behavioral modification. (36). 18 -36.
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37–51.
Jaeger, R., Chheang, L. & Ares, G. (2022). Text highlighting as a new way of measuring consumers’ attitudes: A case study on vertical farming, Food Quality and Preference, 95, 104356.
Kırmızı, F. S. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4752-4756.
  Kwakkel, H., Droop, M., Verhoeven, L. & Segers, E. (2021). The impact of lexical skills and executive functioning on L1 and L2 phonological awareness in bilingual kindergarten, Learning and Individual Differences, 88, 102009.
Lemons, S.A. King, K.A. Davidson, C.S. Puranik, D. Fulmer, A.A. Mrachko, J. Partanen, S. Al Otaiba & D.J. Fidler. (2015). Adapting phonological awareness interventions for children with Down Syndrome based on the behavioral pheno-type: A promising approach? Intellectual and Developmental Disabilities 53(4), 271-288.
 Lerner, M. D., & Lonigan, C. J. (2016). Bidirectional relations between phonological awareness and letter knowledge in preschool revisited: A growth curve analysis of the relation between two code-related skills. Journal of experimental child psychology, 144, 166-183.
McGuiness, C., & Mcguiness, G. (1999). Reading reflex: The foolproof Phono-Graphix method for teaching your child to read. Simon and Schuster.
Reid, G. (2009). Dyslexia a practitioner hand book.4thed Sussen: John Wiley and sons.
Rosemarie T. Bigueras1, Maria Charmy A. Arispe2, Jocelyn O. Torio3, Daniel E. Maligat, Jr (2020). Mobile Game-Based Learning to Enhance the ReadingPerformance of Dyslexic Children, International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 9. 1.3, 337-332
Skibbe, H.K. Gerde, T.S. Wright & C.R. Samples-Steele, C. R. (2016). A content analysis of phonological awareness and phonics in commonly used Head Start curricula. Early Childhood Education Journal, 44(3), 225-233.
 Shaw. M & Davidson. M. (2009). Using the Phono-Graphix reading programme as a literacy support intervention strategy. Support for learning, 24(1), 42-48.
Thomas, G. P. (2004). Dimensionality and construct Validity of an instrument designed to measure the metacognitive orientation of science classroom learning environments. Journal of Applied Measurement, 5, 367-384.
Wang, J., Pines, J., Joanisse, M. & Boot, R. (2021). Reciprocal relations between reading skill and the neural basis of phonological awareness in 7- to 9-year-old children, NeuroImage, 236, 118083.
Yopp, H. K., & Yopp, R. H. (2009). Phonological awareness is child's play! YC Young Children, 64(1), 12.
Yeun S. S. S. Siegel, L.S Chan C. K. K. (2012). Effects of a phonological awareness program on English reading and spelling among Hong Kong Chinese ESL children. Reading and Writig, this article is published with open access at Springerlink.com.