Structural Modeling of Risky Behaviors According to Cerebral-Behavioral Systems and the Dark Triad of Personality with the Mediation of Emotional Creativity in Secondary high School Students

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in General Psychology, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.

Abstract

The purpose of the present study was the structural modeling of risky behaviors according to cerebral-behavioral systems and the dark triad of personality with the mediation of emotional creativity in secondary high school students. The research method was correlational through structural equation modeling and the research population was composed of all secondary high school students in Shahin Shahr in academic year 2020-21 from whom 550 students who had participated voluntarily were selected through available sampling method and they were asked to answer the items of the questionnaires. 505 of the answer sheets were then returned completely. The research instruments included cerebral-behavioral questionnaires (Carver and White, 1994), risky behaviors, dark personality and emotional creativity (Averill, 1999). The data analysis was conducted through Pearson correlation methods and structural equation modeling via SPSS and Amos software versions 23. The results showed that the results of behavioral activation and inhibition systems, dark triad of personality (narcissism, Machiavellianism and anti-socialism) had a significant direct effect on students' emotional creativity and high-risk behaviors (p<0.001). in addition the results also showed that the emotional creativity, to having a direct effect on students' high-risk behaviors, also has a significant mediating role in the relationship between brain-behavioral systems and dark triad of personality with high-risk behaviors in high school students. Considering the significant mediation role of emotional creativity, it is suggested to try to decrease the emergence of risky behaviors through influencing cerebral-behavioral systems and dark aspects of behavior via teaching emotion regulation skills and emotional creativity.

Keywords


آزرمی، پ. (۱۳۸۹). رابطه هوش هیجانی و باورهای فرا شناختی با رفتارهای پرخطر در نوجوانان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه خوارزمی تهران.
اصلی‌آزاد، م. (1398). تعیین اعتبار محتوایی بسته آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان محور و مقایسه اثربخشی آن با فراشناخت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر علائم وسواس، خلاقیت هیجانی، تنظیم شناختی هیجان، تحمل ابهام و آمیختگی فکر و عمل دانش‌آموزان دارای اختلال وسواس فکری- عملی شهر اصفهان. رساله دوره دکتری تخصصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان.
باباخانی، ن.، بالوردی، ف. (1399). الگوی تبیین خلاقیت براساس عملکردهای اجرایی مغز با میانجی گری تنظیم شناختی-هیجانی در دانش‌آموزان متوسطه تهران. سلامت اجتماعی، 7(2)، 136-145.
بشرپور، س.، شفیعی، م. (1394). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی فرم کوتاه مقیاس سه صفت تاریک شخصیت در دانشجویان. پژوهش در سلامت روانشناختی، 9(1)، 1-11.
پورسعید اصفهانی، م.، شریفی، ح.، اکرمی، ن. (1400). پیش‌بینی رفتار پرخطر بر اساس تمایزیافتگی‌خود و مشکلات بین‌فردی در دانشجویان دختر، رویش روان شناسی، ۱۰(۳)، ۵۵-۶۴.
پورسلمان، س.، اصغرنژاد فریده، ع.ا. (1399). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مدیریت خشم و تاب‌آوری نوجوانان، خانواده درمانی کاربردی، 1(2)، 124-105.
تاج‌آبادی، ز.، دهقانی، ف.، صالح‌زاده، م. (1399). نقش چشم انداز زمانی و طرد همسالان در پیش بینی رفتار های پرخطر نوجوانان شهر یزد، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 8(2)، 129-141.
تیموری، س.، رمضانی، ف.، یزدان‌پناه، ف. (1398). رابطه سیستم‌های مغزی رفتاری و تکانشگری با رفتارهای جنسی پرخطر، رویش روان‌شناسی، 10(43)، 36-45.
جهان شاه‌لو، م.، محمدخانی، ش.، امیری، ح.، فخار، آ.، حسینی، س. (۱۳۹۵). عوامل خطرساز و محافظت‌کننده فردی، خانوادگی و اجتماعی گرایش به مصرف مواد در دانشجویان. سلامت اجتماعی، 3(2)، 127-137.
جوکار، ب.، البرزی، م. (1389). رابطه ویژگی‌های شخصیت با خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی. مطالعات روان‌شناختی، 6(1)، 33-45.
حکاک، م.، نظرپوری، ا.، موسوی، س.، قدسی، م. (1394). سنجش و تبیین میزان تاثیرات هوش هیجانی بر عوامل اجتماعی-روانی بهره وری نیروی انسانی با تاکید بر نقش میانجی خلاقیت هیجانی. مدیریت بهره وری، 9(33)، 93-117.
خوش ضمیر، ش.، بینش، م. (1395). رابطه بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خلاقیت هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 10(33)، 85-100.
سلیمی، ن.، یوسفی، ز. (1397). روابط چندگانه بین راهبردهای کنترل فکر و علائم اختلالات شخصیت با علائم رویاهای ترسناک. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 24(3 )، 298-309.
سوادکوهی، ع.، شریفی، م.، شکری، ا. (1399). تأثیر سازگاری عاطفی و اجتماعی بر رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دانش‌آموزان متوسطه اول، دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 21(2)، 74-64.
صبری، م.، البرزی، م.، بهرامی، م. (1392). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده, هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانش‌آموزان دبیرستانی. اندیشه‌های نوین تربیتی، 9(2)، 35-63.
صدری دمیرچی، ا.، هنرمندقوجه بگلو، پ.، بصیرامیر، س.، و قلی‌زاده، ب. (1398). پیش‌بینی رفتارهای پرخطر بر اساس نقش مولفه‌های حمایت اجتماعی ادراک شده، ابرازگری هیجانی، سیستم‌های مغزی رفتاری در معتادان. افق دانش، 25(4)، 282-297.
عبدالهی مجارشین، ر.، بخشی‌پور، ع.، محمودعلیلو، م. (1391). پایایی و روایی نظام‌های بازداری و فعال‌سازی رفتاری در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز، فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 7(28)، 123-139.
عبدالهی، م.، فراهانی، م.، ابراهیمی، ‌ا. (1388). بررسی رابطه بین سبک‌های مقابله با استرس، خلاقیت هیجانی و سلامت عمومی‌دانشجویان دختر، مجله روان شناسی، 12(1)، 104-89.
عجم، ع.، بادنوا، ص.، عبدالهی، م.، مومنی مهموئی، ح. (1395). رابطه بین خلاقیت هیجانی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(4)، 11-18.
علیزادگانی، ف.، اخوان تفتی، م.، خادمی، م. (1396). بررسی علل گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر تهران. انتظام اجتماعی، 9(2)، 103-128.
کوکلی، م.، عباسی، م.، رشیدی اصل، ح.، گل محمدیان، س. (1399). تعیین نقش سه گانه تاریک شخصیت، عدم تحمل بلاتکلیفی، ابرازگری هیجان و اجتناب تجربی در پیش بینی رفتارهای پرخطر جنسی نوجوانان بزهکار، رویش روان شناسی، 9(8)، 187-200.
کوکلی، م.، عباسی، م.، رشیدی اصل، ح.، گل محمدیان، س. (1399). تعیین نقش سه گانه تاریک شخصیت، عدم تحمل بلاتکلیفی، ابرازگری هیجان و اجتناب تجربی در پیش‌بینی رفتارهای پرخطر جنسی نوجوانان بزهکار. رویش روان‌شناسی، 9(8)، 187-200.
کیانی، آ.، کیانی، س.، مختاری، ر.، شیرمحمدی، ن. (1397). بررسی رابطه رفتارهای استرس‌زا با تنظیم هیجانی، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانشجویان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(3)، 177-187.
گنجه، س.ع.، نامور، ه.، آقایوسفی، ع.، نوابخش، م. (1399). تعیین کارکردهای اوقات فراغت در نوجوانان و جوانان و تاثیر عوامل روانشناختی بر آن، سلامت اجتماعی، 7(4)، 430-445.
لطیفیان، م.، دلاورپور، م. (1391). بررسی رابطه سبک دلبستگی و سلامت روان با واسطه گری خلاقیت هیجانی. تازه‌های علوم شناختی، 14(2)، 45-62.
محمدخانی، ش. (۱۳۸۶). مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر: ارزیابی اثر مستقیم و غیرمستقیم عوامل فردی و اجتماعی. فصلنامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 1(2)، 5-17.
محمدزاده ابراهیمی، ع.، رحیمی پردنجانی، ط.، خراسانی‌نیا، ا.پ. (1394). نقش سیستم‌های مغزی- رفتاری در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر بجنورد، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ۷(۱)، ۱۷۵-۱۸۸.
ملکی، م.، محققی، ح.، نبی‌زاده، ص. (1398). پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر براساس نشخوار خشم و ابرازگری هیجان. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار)، 13(52 )، 7-16.
نظری، ا.، دودکانلوی میلان، ح.، الخطیب، ع.، هاشمی نصرت آبادی، ت. (1396). تجارب آسیب های دوران کودکی و رفتارهای پرخطر: نقش میانجی سه گانه تاریک شخصیت، ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران.
یوسفی، ر.، پیری، ف. (1395). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه دوجین کثیف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲۲(۱)، ۶۷-۷۶.
Abell, L., & Brewer, G. (2014). Machiavellianism, self-monitoring, self-promotion and relational aggression on Facebook. Journal Computers in Human Behavior, 36, 258–262.
Adams, J.M., Florell, D., Burton, K.A., & Hart, W. (2014). Why do narcissists disregard socialetiquette norms? A test of two explanations for why narcissism relates to offensive-language use. Journal Personality and Individual Differences, 58, 26–30.
Alper, S., Bayrak, F., Yilmaz, O. (2021). Inferring political and religious attitudes from composite faces perceived to be related to the dark triad personality traits. Personality and Individual Differences, 182, 111-115.
Altinay, L., Madanoglu, G.K., Kromidha, E., Nurmagambetova, A., Madanoglu, M. (2021). Mental aspects of cultural intelligence and self-creativity of nascent entrepreneurs: The mediating role of emotionality. Journal of Business Research, 131, 793-802.
Averill, J.R. (1999). Individual differences in emotional creativity: structure and correlate. Journal of Personality, 6, 342-371.
Banstola, R.S., Ogino, T., Inoue, S. (2020). Self-esteem, perceived social support, social capital, and risk-behavior among urban high school adolescents in Nepal. SSM - Population Health, 11, 100-105.
Barlow, A., Qualter, P., & Stylianou, M. (2010). Relationship between Machiavellianism, emotional intelligence and theory of mind in children. Journal Personality and Individual Differences, 48, 78–82.
Brud, P.P., Rogoza, R., Cieciuch, J. (2020). Personality underpinnings of dark personalities: An example of Dark Triad and deadly sins. Personality and Individual Differences, 163, 1100-1106.
Carver, C.S., & White, T.L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS Scales. Journal of personality and social psychology, 67(2), 319-323.
Cheah, Y.K., Lim, H.K., Kee, C.C. (2019). Personal and Family Factors Associated with High-risk Behaviours Among Adolescents in Malaysia. Journal of Pediatric Nursing, 48, 92-97.
Dalstrom, M., Parizek, K., Doughty, A. 2020). Nurse Practitioners and Adolescents: Productive Discussions About High-Risk Behaviors. The Journal for Nurse Practitioners, 16(2), 143-145.
Hansenne, M., Legrand, J. (2012). Creativity, emotional intelligence, and school performance in children. International Journal of Educational Research, 53, 264-268.
Hewig, J., Hagemann, D., Seifert, J., Naumann, E., Bartussek, D. (2006). The relation of cortical activity and BIS/BAS on the trait level. Biology Psychology, 71, 42–53.
Heym, N., Ferguson, E., & Lawrence, C. (2008). An evaluation of the relationship between Gray’s revised RST and Eysenck’s PEN: Distinguishing BIS and FFFS in Carver and White’s BIS/BAS scales. Personality and Individual Differences, 45(8), 709-715.
Ibanez, E.R.S., Martinez, A.E.L., Maestre, C.R., Esteve, R., Jensen, M.P. (2019). The behavioral inhibition and activation systems and function in patients with chronic pain. Personality and Individual Differences, 138, 56-62.
Jonason, P.K., Webster, G. D. (2010). The Dirty Dozen: A Concise Measure of the Dark Triad. Psychological Assessment. 22(2), 420–432.
Jones, D.N., & Wisser, D. (2014). Differential infidelity patterns among the Dark Triad.? Journal of Personality and Individual Difference, 57, 20–24.
Lerner, D., Hatak, I., Rauch, A. (2018). Deep roots? Behavioral Inhibition and Behavioral Activation System (BIS/BAS) sensitivity and entrepreneurship. Journal of Business Venturing Insights, 9, 107-115.
MacLaren, V.V., & Best, L.A. (2013). Disagreeable narcissism mediates an effect of BAS on addictive behaviors. Journal of Personality and Individual Difference, 55, 101–105.
Maneiro, L., Navas, M.P., Geel, M.V., Cutrín, O., Vedder, P. (2020) Dark Triad Traits and Risky Behaviours: Identifying from a Person-Centred Approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 1694-1699.
Morelli, M. Urbini, F. Bianchi, D. Baiocco, R. Cattelino , E. Laghi , F. Sorokowski, P. Misiak, M. Dziekan, M., Hudson, H., Marshall, A., Nguyen, T.T.T., Mark, L., Kopecky, K., Szotkowski, R., Demirta¸ E.T., Ouytsel, J.V., Ponnet , K., Walrave, M., Zhu , T., Chen, Y., Zhao, N., Liu , X., Voiskounsky, A., Bogacheva , N., Ioannou, M., Synnott , J., Tzani-Pepelasi , K., Balakrishnan , V., Okumu, M., Small, E., Nikolova, S.P., Drouin, M., Chirumbolo, A. (2020). The Relationship between Dark Triad Personality Traits and Sexting Behaviors among Adolescents and Young Adults across 11 Countries. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2526-2530.
Mullarkey, M.C., Marchetti, I., Bluth, K., Carlson, C.L., Shumake, J., Beevers, C.G. (2021). Symptom centrality and infrequency of endorsement identify adolescent depression symptoms more strongly associated with life satisfaction. Journal of Affective Disorders, 289, 90-97.
Muris, P., Meesters, C., de Kanter, E., & Timmerman, P. E. (2005). Behavioural inhibition and behavioural activation system scales for children: relationships with Eysenck’s personality traits and psychopathological symptoms. Personality and Individual Differences, 38(4), 831-841.
Nguyen, N., Pascart, S., Borteyrou, X. (2021). The dark triad personality traits and work behaviors: A person-centered approach. Personality and Individual Differences, 170, 110-114.
Rice, F., Riglin, L., Lomax, T., Souter, E., Potter, R., Smith, D.J., Thapar, A.K., Thapar, A. (2019). Adolescent and adult differences in major depression symptom profiles. Journal of Affective Disorders, 243, 175-181.
Telzer, E.H., Jorgensen, N.A., Prinstein, M.J., Lindquist, K.A. (2020). Neurobiological Sensitivity to Social Rewards and Punishments Moderates Link Between Peer Norms and Adolescent Risk Taking. Child Development, 92(2), 731-745.
Trent, E.S., Viana, A.G., Raines, E.M., Woodward, E.C., Storch, E.A., Zvolensky, M.J. (2019). Parental threats and adolescent depression: The role of emotion dysregulation. Psychiatry Research, 276, 18-24.
Turton, H., Berry, K., Danquah, A., Pratt, D. (2021). The relationship between emotion dysregulation and suicide ideation and behaviour: A systematic review. Journal of Affective Disorders Reports, 5, 1001-1006.
Zhai, H., Li, Q., Hu, Y., Cui, Y., Wei, X., Zhou, X. (2021). Emotional Creativity Improves Posttraumatic Growth and Mental Health During the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Psychology, 12, 6007-6012.