The Effectiveness of Compassion-Focused Therapy on the Components of Self-Determination and Suicidal Ideation in Adolescent Girls with a History of Self-Harm

Document Type : Research Paper

Authors

1 MSc Student in School Counseling Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.

2 Associate Professor, Departement of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.

3 Assistant Professor, Departement of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of compassion-focused therapy on the components of self-determination and suicidal ideation in adolescent girls with a history of self-harm. The design of the research was a semi-experimental pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the research included all teenage female students of Folad-shahr city in Isfahan province in the academic year of 2018-2019, who had a history of self-harm and were referred to the education counseling center. 30 of these teenagers were selected by purposive sampling based on the inclusion criteria of the study and were randomly divided into two groups of 15 people, experimental and control. The experimental group underwent 8 sessions of Gilbert's compassion-focused therapy (2014). The instruments used included the Beck Suicide Scale Ideation (BSSI) by Beck (1961) and the Basic Psychological Needs Satisfaction Scale (BPNSS) by LaGuardia et al. (2000). The data were analyzed using the multivariate covariance analysis method in SPSS 26. The findings showed that compassion-focused therapy improves self-determination and reduces suicidal thoughts in adolescents with a history. Self-harm has been effective (p<0.01). Also, the effectiveness of this treatment method on improving the perceived need for competence and perceived need for communication and autonomy was confirmed (p<0.01). Based on the findings of this study, it can be concluded that the compassion-focused therapy is an effective strategy to help reduce the suicidal ideation of teenagers with a history of self-harm and improve self-determination and satisfy their basic psychological needs.

Keywords


ابارشی، احمد. و حسینی، یعقوب(1391). مدل‌سازی معادلات ساختاری. چاپ اول، تهران: نشر جامعه‌­شناسان.
انیسی جعفر، فتحی آشتیانی علی، سلیمی سیدحسین، احمدی نوده خدابخش(1384). ارزیابی اعتبار و روایی مقیاس افکار خودکشی بک در سربازان. مجله طب نظامی، 7(23)33-37.
احمدی مرویلی، ناهید.، میرزاحسینی، حسن. و منیرپور، نادر. (1398). مدل پیش‌بینی رفتارهای خودآسیب‌رسان و گرایش به خودکشی براساس سبک‌های دل‌بستگی و سازمان شخصیت در نوجوانان دانش‌آموز: نقش واسطه‌ای راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی، 3(10) ، 101-117.
برزگری دهج، ابوالفضل.، جهانداری، پیمان.،  محمدپور، عبدالباسط و نادری،رضا (1397). نقش واسطه ای خود شفقتی در ارتباط بین نشخوار فکری و علائم افسردگی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. پرستار و پزشک در رزم، 6(19), 32-40.
بشارت، محمدعلی(1391). بررسی ویژگی های سنجشی مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در نمونه ای از جامعه ایرانی. علوم روانشناختی،11(41)، 6.
خانی پور، حمید؛ برجعلی، احمد؛ فلسفی نژاد، محمدرضا(1395). خودجرحی بدون خودکشی در نوجوانان بزهکار و نوجوانان با سابقه بدرفتاری دوران کودکی: انگیزه‌ها و احتمال خودکشی. روانشناسی افراد استثنایی، 6(21)،59-79.
خلج زاده، مهدیه. و هاشمی، نظام. (1398). اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر ادراک شایستگی و انعطاف پذیری روانشناختی دختران بد سرپرست، روانشناسی تربیتی، 15(54)، 1-32.
رضایی، نازیلا؛ سهرابی، احمد؛ ذوقی پایدار، محمدرضا(1397). اثربخشی درمان متمرکز برشفقت بر تکانش‌پذیری، حساسیت بین فردی و خودزنی در افراد دارای اختلال شخصیت مرزی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 19(4 )،44-55.
شاه سیاه، نسیم.، رضاپور میرصالح، یاسر. صافی، محمد هادی. (1399). الگوی ساختاری روابط ذهن ­آگاهی، خودتعیین گری، شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانش ­آموزان دختر دارای سابقه خودزنی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 15(60)، 169-149.
صابریان، سمیه و طباطبایی، سیدموسی. (1396). اثربخشی آموزش خودشفقت ورزی بر روی رفاه ذهنی و خودارزشمندی دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان. فصلنامه شناختی تحلیلی روانشناختی، 8 (31)، 19-29.
عمارلو، پروانه؛ شاره ، حسین(1397). حمایت اجتماعی، مسئولیت پذیری و اهمالکاری شغلی: نقش میانجی گرانه ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 24( 2 : )176-.1
فتح‌اله‌زاده، نوشین مظاهری زهرا رستمی مهدی نوابی نژاد شکوه(1396). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر شرم درونی شده و خود انتقادی زنان آزار دیده عاطفی.  فصلنامه مطالعات روان شناختی دانشگاه الزهرا(س).13(2)، 123-142.
قربانی، سارا.، سالمی خامنه، علیرضا. و متحدی، علیرضا. (1397). بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر تنظیم هیجان، عاطفه مثبت و منفی، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش‌آموزان دختر 13 تا 16 ساله. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 4 (36)، ۲۱۳-۲۲۰.
گرجین پور، فاطمه.، علی پور، غلامرضا.، جلوه، مازیار. و عبدی، منصور. (1399). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر حرمت خود و انعطاف پذیری کنشی نوجوانان طلاق. خانواده درمانی کاربردی، 1(2)، 1-22.
گیلبرت، پائول(1395). درمان متمرکز بر شفقت. ترجمه: مهرنوش اثباتی و علی فیضی. تهران: انتشارات ابن سینا(انتشار به زبان اصلی، 2014).
مدرسی حجت‌آبادی، مرضیه؛ فرزاد، ولی‌الله و کوشکی، شیرین(1396). نقش خودتعیین گری بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مدارس متوسطه تهران: نقش میانجی درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(19): 100-85.
Andersen B., & Rasmussen P.H. (2017). Transdiagnostic group therapy for people with self- critic and low self esteem, based on compassion focused therapy principles. Journal of Compassionate Health Care, 4(14): 1-11.
Bell T., Montague J., Elander J., & Gilbert P. (2020). A definite feel‐its moment”: Embodiment, externalization and emotion during chair‐work in compassion‐focused therapy. Counselling and Psychotherapy Research,20(1); 143-153.
Beck, A.T., & Steer, R.A. (1991). Relationships between the Beck Anxiety Inventory and the Hamilton Rating Scale with anxious outpatients. Journal of Anxiety Disorders, 5, 213-223.
Burnham, G. (2011). “Suicide Attacks-the Rationale and Consequences”. The Lancet, 378: 855-857.
Burns, J., Dudley, M., Hazell, P., & Patton, G. (2005). Clinical management of deliberate self-harm in young people: The need for evidence-based approaches to reduce repetition. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 39(3), 121–128.
Chen, K.C., & Jang, S.J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self determination theory. Journal of Computers in Human Behavior,26, 741–752.
Crouch W, Wright J. (2004). Deliberate self-harm at an adolescent unit: a qualitative investigation. Clinical child psychology and psychiatry, 9, 1359-1045.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Conceptualizations of intrinsic motivation and self-determination. In: Intrinsic motivation and self-determination in human behavior, 11-40. Springer, Boston, MA.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across
Feldman, C., & Kuyken, W. (2011). Compassion in the landscape of suffering. Contemporary Buddhism12(1), 143-155.‏
Fresnics AA, Wang SB, Borders A. The unique associations between self-compassion and eating disorder psychopathology and the mediating role of rumination. Psychiatry research. 2019; 274:91 -7.
Gamst, G., Meyers, L. S. & Guarino, A.J. (2008). Analysis of Variance Designs: A Conceptual and Computational Approach with SPSS and SAS. UK: Cambridge University Press.
Gilbert, P. )2005(. Compassion: Conceptualization, Research and use in Psychotherapy. New York: Rutledge Publication.
Greitemeyer, T., & Sagioglou, C. (2018). Does low (vs. high) subjective socioeconomic status increase both prosociality and aggression? Social Psychology.
Guertin, C., Barbeau, K., & Pelletier, L. (2020). Examining fat talk and self-compassion as distinct motivational processes in women’s eating regulation: A self-determination theory perspective. Journal of health psychology25(12), 1965-1977.
Inwood, E., & Ferrari, M. (2018). Mechanisms of change in the relationship between self‐compassion, emotion regulation, and mental health: A systematic review. Applied Psychology: Health and Well‐Being10(2), 215-235.
Jacobson, C. M., Muehlenkamp, J. J., Miller, A. L., & Turner, J. B. (2008). Psychiatric impairment among adolescents engaging in different types of deliberate self-harm. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology37(2), 363-375.
 
Klonsky ED, May AM, Glenn CR. )2013. (The relationship between nonsuicidal self-injury and attempted suicide: Converging evidence from four samples. Journal of abnormal psychology. 122(1):231.
La Guardia, J. G., Ryan, R. M., Couchman, C. E., & Deci, E. L. (2000). Within -person variation in security of attachment: a self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well -being. Journal of personality and social psychology, 79(3), 367.
Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Allen, A. B., & Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92(5), 887-904.
Lee HS, Kim S, Choi I, Lee KU (2008). Prevalence and risk factors associated with suicide ideation and attempts in Korean college students. Psychiatry Investig; 5:86-93.
Lucre, K. M., & Corten, N. (2013). An exploration of group compassion‐focused therapy for personality disorder. Psychology and Psychotherapy: theory, research and Practice86(4), 387-400.‏
MacBeth, A., & Gumley, A. (2012). Exploring compassion: A meta-analysis of the association between self-compassion and psychopathology. Clinical psychology review32(6), 545-552.‏
McLoughlin AB, Gould MS, Malone KM. Global trends in teenage suicide: 2003-2014. QJM 2015: hcv026.
Milyavskaya, M., & Koestner, R. (2011). Psychological needs, motivation, and well-being: A test of self determination theory across multiple domains. Personality and Individual Differences, 50(3), 387-391.
Mughal, F., Babatunde, O., Dikomitis, L., Shaw, J., Townsend, E., Troya, M. I., & Chew-Graham, C. A. (2019).  Self-harm in young people: the exceptional potential of the general practice consultation.
Neff, K. D., & Dahm, K. A. (2015). Self-compassion: What it is, what it does, and how it relates to mindfulness. In: Handbook of mindfulness and self-regulation (pp. 121-137). Springer, New York, NY.
Neff, K.D. (2015). The Self-Compassion Scale is a Valid and Theoretically Coherent Measure of Self compassion. Mindfulness, 7(1), 264–27.
Orben, A., Tomova, L., & Blakemore, S. J. (2020). The effects of social deprivation on adolescent development and mental health. The Lancet Child & Adolescent Health4(8), 634-640.
Ross, S. Heath, N. (2002). A study of the frequency of self-mutilation in a community sample of adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 31(1), 67-77.
Shilpa A, Rohan B, George C. (2021). Tackling stigma in self-harm and suicide in the young.the lancet public health, Pages e6-e7.
Wehmeyer, M. L., Shogren, K. A., Palmer, S. B., Williams-Diehm, K. L., Little, T. D., & Boulton, A. (2012). The impact of the self-determined learning model of instruction on student self determination. Exceptional Children, 78(2), 135-153.