The Effect of Mindfulness Training on Increasing Attention and Controlling Aggression in Music Students Aged 7 to 12

Document Type : Research Paper

Authors

1 Master student, Department of General Psychology, Shahre Ghods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahre Quds Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

The aim of this study was to determine the effect of mindfulness training on increasing attention and controlling aggression in music students aged 7 to 12 years in music schools. The method of the present study was a quasi-experimental design with pretest-posttest design and control group. The statistical population of the study included children of music students in the music school of Tehran Art House in the winter of 2020 and the spring of 2021. From this community, 30 children were selected by available sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups (15 people in each group). The research instruments included the aggression questionnaire of Vahedi et al. (2008) and Manley et al. (1999) attention test. The experimental group received eight sessions of mindfulness intervention according to the protocol provided by Bayer (2006) but the control group did not receive any psychological intervention. In addition to descriptive indicators, multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that mindfulness training has a significant effect on improving attention (sustained attention, selective attention and attention control) and reducing aggression (verbal-aggressive, physical-aggressive, relational and impulsive anger) in children of music students (P<0/05). The results showed that the use of mindfulness as a psychological treatment to improve attention and reduce aggression in children of music students should be considered and used.

Keywords


اکبری مطلق, م. (1394). مقایسه ویژگی‌های عصب ‌روان‌شناختی کودکان فراگیر موسیقی و عادی دوره دبستان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی, 1(1), 66-74.
باعزت، ف.، و نوری زاده، ن. (1397). تأثیر بسته آموزشی-شناختی دانشگاه یوتا بر ابعاد توجه پایدار, انتخابی, و انتقالی کودکان خردسال. سلامت روان کودک (روان کودک), 5(3 ), 58-68.
حبیب دوست، م. (1395). مبانی آموزش موسیقی. دومین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه وترویج آموزش علوم در ایران.
حمیدی، ف؛ سیدنوری، س. و کریمی لیچاهی، ر. (1393). مقایسه مشکلات رفتاری دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری از دیدگاه معلمان. فصلنامه سلامت روان کودک، ۱(۱)، ۱۹-۲۶.
حمیدی، م؛ شریعت، س؛ آقابزرگی، س. و کشاورز محمدی، ر. (1398). اثربخشی ذهن آگاهی کودک‌محور بر تکانشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برون نمود. فصلنامه سلامت روان کودک، ۶ (۴)، ۱۴۴-۱۵۵.
رستمی، ح؛ فتحی، آ.، و خیری، ا. (1398). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران, 7(1 ), 109-117.
زمانی امیرزکریا، ر؛ فضیلت پور، م. و توحیدی، ا. (1397). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر توجه پایدار و دلزدگی تحصیلی. راهبردهای شناختی در یادگیری, 6(10 ), 77-93.
سعدالهی، ع؛ قربانی، ر؛ بختیاری، ج؛ سلمانی، م؛ خادمی، ا؛ محمدی، ن. و همکاران.. .(1398). شیوع اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در دانش‌آموزان پایه اول تا سوم مدارس ابتدایی شهر سمنان. کومش، ۲۱ (۲)، ۲۹۲-۲۹۷.
قاسم تبار، س؛ حسینی، م؛ حاجی تبار فیروزجایی، م. و گودرزی، ن. (1394). اثربخشی آموزش موسیقی در توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 11(37), 139-159.
کثیریان، ن؛ میرزایی، ه؛ پیشیاره، ا. و فرهبد، م. (1397). بررسی الگوهای عملکرد توجهی در کودکان با اختلال یادگیری ریاضی با استفاده از آزمون «توجه روزمره برای کودکان». آرشیو توانبخشی (توانبخشی), 19(1), 76-85.
گودرزی، ا؛ گل محمدی، ع؛ بشیرگنبدی، س. و صمدی، ساره. (1397). اثربخشی ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر افکار خودکشی و پرخاشگری در سربازان وظیفه. فصل‌نامه طب انتظامی، ۷ (۴)، ۱۴۷-۱۵۲.
لهاک، ع. و اسدی، ج. (1399). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر میزان توجه و پرخاشگری در کودکان زیر دوازده سال. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 10(40)، 1-20.
نریمانی، م؛ پرزور، پ. و بشرپور، س. (1394). مقایسه‌ی تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش‌ آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 9(31)، 69-90.
واحدی، ش؛ فتحی‌ آذر، ا.؛ حسینی نسب، س. و مقدم، م. (1387). بررسی پایایی و روایی مقیاس پرخاشگری پیش دبستانی و ارزیابی میزان پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی ارومیه. اصول بهداشت روانی, 10(1 (پیاپی 37)), 15-24.
Chan, R. C., Wang, L., Ye, J., Leung, W. W., & Mok, M. Y. (2008). A psychometric study of the Test of Everyday Attention for Children in the Chinese setting. Archives of Clinical Neuropsychology, 23(4), 455-466.‏
Connor, D. F., Newcorn, J. H., Saylor, K. E., Amann, B. H., Scahill, L., Robb, A. S., ... & Buitelaar, J. K. (2019). Maladaptive aggression: with a focus on impulsive aggression in children and adolescents. Journal of child and adolescent psychopharmacology, 29(8), 576-591.‏
Cooley, E. L., & Morris, R. D. (1990). Attention in children: A neuropsychologically based model for assessment, Developmental Neuropsychology, 6 (3), 239-274.
Cotton, S., Kraemer, K. M., Sears, R. W., Strawn, J. R., Wasson, R. S., McCune, N., ... & Delbello, M. P. (2020). Mindfulness‐based cognitive therapy for children and adolescents with anxiety disorders at‐risk for bipolar disorder: A psychoeducation waitlist-controlled pilot trial. Early intervention in psychiatry, 14(2), 211-219.‏
Fathi, N., Hassani Mehraban, A., Akbarfahimi, M., & Mirzaie, H. (2017). Validity and Reliability of the Test of Everyday Attention for Children (TEACh) in Iranian 8-11 year old normal students. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 11(1), e2854.
Franco, C., Amutio, A., López-González, L., Oriol, X., & Martínez-Taboada, C. (2016). Effect of a mindfulness training program on the impulsivity and aggression levels of adolescents with behavioral problems in the classroom. Frontiers in psychology, 7, 1385-1397.
Gillions, A., Cheang, R., & Duarte, R. (2019). The effect of mindfulness practice on aggression and violence levels in adults: A systematic review. Aggression and violent behavior, 48, 104-115.‏
Hommel, B., Chapman, C. S., Cisek, P., Neyedli, H. F., Song, J. H., & Welsh, T. N. (2019). No one knows what attention is. Attention, Perception, & Psychophysics, 81(7), 2288-2303.‏
Layton, T. J., Barnett, M. L., Hicks, T. R., & Jena, A. B. (2018). Attention deficit–hyperactivity disorder and month of school enrollment. New England Journal of Medicine379(22), 2122-2130.
Lee, C. S., Ma, M. T., Ho, H. Y., Tsang, K. K., Zheng, Y. Y., & Wu, Z. Y. (2017). The effectiveness of mindfulness-based intervention in attention on individuals with ADHD: A systematic review. Hong Kong Journal of Occupational Therapy, 30, 33-41.‏
Lischinsky, J. E., & Lin, D. (2020). Neural mechanisms of aggression across species. Nature neuroscience, 23(11), 1317-1328.‏
Manly, T., Robertson, I. H., Anderson, V., & Nimmo-Smith, I. (1999). The Test of Everyday Attention for Children (TEA-CH). Bury St. Edmunds: Thames Valley Test Company.
Martinelli, A., Ackermann, K., Bernhard, A., Freitag, C. M., & Schwenck, C. (2018). Hostile attribution bias and aggression in children and adolescents: A systematic literature review on the influence of aggression subtype and gender. Aggression and violent behavior, 39, 25-32.‏
Michalak, J., Steinhaus, K., & Heidenreich, T. (2020). (How) do therapists use mindfulness in their clinical work? A study on the implementation of mindfulness interventions. Mindfulness, 11(2), 401-410.