Compilation and Validation of Dynamic Mindset Instructional Package Based on Intelligence Beliefs Theory of Dweck and Determining of It's Effectiveness on Tenacity and Academic Procrastination of Female Students

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i Univeristy, Tehran, Iran.

2 Faculty member of the Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i Univeristy, Tehran, Iran.

3 Professor of Assessment and Measurement Department, Faculty of Psychology, Allameh Tabataba'i Univeristy, Tehran, Iran.

Abstract

The aim of this study was to compilation and validate a dynamic mindset instructional package based on theory of intelligence beliefs and determining of its effectiveness on tenacity and academic procrastination of students.The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and follow-up with the control group.the dynamic mindset instructional package was compiled by experts using library studies, then the content validity ratio and its content validity index were determined by experts. To conduct this research, first a school was randomly selected from 24 high schools for girls in the 18th district of Tehran and for 200 of them a questionnaire of intelligence beliefs was conducted and 36 of them Those with fixed intelligence beliefs were selected as the sample size, then the questionnaires of academic tenacity and academic procrastination were completed as a pretest by the participants and Among them, those who had the least academic tenacity and the most procrastination were selected and replaced in two groups of 18 controls and experiments. The experimental group received a dynamic mindset instrucational package in 8 sessions of 90 minutes and the control group did not receive any training. The research findings were analyzed using repeated measures analysis of variance. The content validity index for all objectives in the instrucational package was between 0.9 to 1and the content validity ratio for all objectives in the educational protocol was 0.8 to 1.1. Findings showed that the dynamic mindset instrucational package has the ability to increase academic tenacity and reduce academic procrastination among female students.

Keywords


ابراهیمی ورزنه، محمدحسین و بیان فر، فاطمه. (۱۳۹۶)، اثر بخشی آموزش باورهای هوشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم، چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، گرجستان، شهر تفلیس، آکادمی بین المللی علوم گرجستان.
امیرحسینی، زهرا؛ شیرافکن، علی؛ و رجب پور، مجتبی. (1398). پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس توان متغیرهای مدیریت زمان، باورهوشی، عزّت‌نفس در دانشجویان دختر دانشگاه پیام‌نور شهرستان دامغان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 21(1): 117-128
ایگلمن، دیوید. (1399). مغز پویا. ترجمه قاسمی کیانی مقدم. انشارات مازیار
پاتریک استفن. (1399). ذهن­آگاهی برای زندگی روزمره. ترجمه عباس عبداللهی. تهران: انتشارات ارجمند.
حجازی، ‌الهه؛ رستگار، احمد؛ کرم‌دوست، نوروز‌علی؛ و قربان‌جهرمی، رضا. (1387). باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت، درگیری شناختی و تلاش (آزمون مدل دوئک). روان شناسی و علوم تربیتی. 38(2): 46-25
خلیلی صدرآباد، مریم. (1397). ارائه مدلی جهت تبیین روابط بین آرایش ذهنی اهداف پیشرفت و تعلل­ورزی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران
درتاج، فریبرز؛کرد نوقابی، رسول؛ و اسدزاده، حسن (1393). آموزش (طراحی، الگوها، روش­ها). تهران: انتشارات رویه
درستی، حبیبه؛ و زارعی، حیدرعلی. (1398). بررسی رابطه خودتنظیمی و عزت‌نفس با تعلل‌ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 7(12): 85-69
دشت بزرگی، زهرا (1395). رابطه تعلل ورزی و کمال گرایی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(۱):۴۱-۳۴
دوئک، کارل. (1395). طرز فکر. ترجمه شهلا ثریا صفت. تهران: انتشارات نشر نوین توسعه
زغیبی قناد، سیمین؛ عالی­پور بیرگانی، سیروس و شهنی ییلاق، منیجه. (1393). ویژگی­های روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شده سرسختی تحصیلی. دومین کنفرانس ملی و روانشناسی و علوم رفتاری.
سعدی­پور، اسماعیل. (1305). روانشناسی تربیتی کاربردی. انتشارات ویرایش
شعبانی، حسن. (1392). مهارت­های آموزشی و پرورشی. انتشارات سمت
شهنی ییلاق، منیجه؛ مهرابی­زاده هنرمند، مهناز، حقیقی، جمال و سلامتی، عباس. (1385). بررسی میـزان شـیوع تعلل و تاثیر آموزش مدیریت زمان و مدیریت رفتار بر کاهش آن در بین نوجوانان شهر اهواز. پایان نامه دکتری روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
طاهرزاده قهفرخی، سجاد؛ احمدی، وحید؛ شهبازی، الهام؛ و حیدری، سارا. (1399). پیش­بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس ابعاد کمالگرایی، باورهای هوشی وانمودگرایی در دانش­آموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام. مجله پسشرفت­های نوین در روانشناسی، 3(28)، 15-26.
طاهری­نسب، الهام. (1391). بررسی رابطه بین سرسختی تحصیلی و تاب­آوری تحصیلی با عملکرد و انگیزش تحصیلی دانش­آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-91. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
فتحی آذر، اسکندر، بدری گرگری، رحیم؛ و خانی، منیژه (1396)رابطه باورهای ضمنی هوش و جهت گیری اهداف پیشرفت با تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2(37): 88-98
قدم پور، عزت اله؛ رادمهر، پروانه؛ و یوسف­وند، لیلا. (1395). تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانش‌آموزان دختر متوسطه‌ اول. پژوهش­های تربیتی، 3(33):14-1
قدم­پور، عزت­اله؛ یوسف­وند، مهدی؛ و علوی، زینب. (1397). اثربخشی معنادرمانی بر اشتیاق تحصیلی و سرسختی تحصیلی در دانش­آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر خرم­آباد. رویش روانشناسی، 7(9): 123- 138.
قره­آغاجی، سعید؛ واحدی، شهرام؛ فتحی­آذر، اسکندر و ادیب، یوسف. (1396). اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر خودتنظیمی،ذهن­آگاهی و مدیریت زمان بر کاهش تعلل­ورزی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان متوسطه. مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(30): 242-275
مقدس بیات، محمد. (1383). روانشناسی اهمال­کاری و غلبه بر تعلل ورزیدن: نشر رشد.
نیکبخت، الهام؛ عبدخدائی، محمدسعید و حسن­آبادی، حسین (1392). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان. پژوهش­های روان­شناسی بالینی و مشاوره، 3(2)، 94-81.
هاشمی­گرجی، ام­البنین؛ اسدزاده، حسن؛ شریفی، طیبه؛ و غضنفری، احمد. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز و مدیریت شناختی رفتاری استرس بر اهمال‌کاری تحصیلی دانش­آموزان دختر دوره متوسطه. اندیشه­ های نوین تربیتی، 17(2): 229-248.
Abdi Zarrin, S., Gracia, E., & Paixao, M. P. (2020). Prediction of academic procrastination by fear of failure and self-regulation. Educational Sciences. Theory and Practice, 20(3): 34 – 43
Amani, M., & Arbabi, M. M. (2020). The Mediating Role of Academic SelfRegulation in the Relationship between Parenting Dimensions and Academic Procrastination, Int. J. School Health, 7(2): 21-29
Badri Gargari, R., & Hoseyni Asl, F. (2010). Predicting Motivational Orientation Domination Objective: The Role of Perceptions of Classroom Structure, Journal of Psychology, University of Tabriz, 5(11): 39-50. (In Persian).
Baybee, R.W. (2009). The BSCS 5E instructional model and 21st century skills, Colorado Springs, CO: BSCS.
Benishek, L. A., Lopez, F. G., Mecham, S. D., Shipon, W., & Feldman, J. M. R. (2005). Development and evaluation of the Revised Academic Hardiness Scale. Journal of Career Assessment, 13, 59-76.
Chen, Z., Zhang, R., Xu, T., Yang, Y., Wang, J., & Feng, T. (2020). Emotional attitudes towards procrastination in people: A large-scale sentiment-focused crawling analysis. Computers in Human Behavior, 106391.
Dai. D. Y., Moon. S. M., & Feldhusen, J. F. (1998) Achievement Motivation and Gifted Students, Asocial Cognitive Prospective, Educational Psychologist, 33(2), 45-63.
Dupeyrat, C. & Marian, C. (2005). (Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults). Contemporary Educational psychology. 30, 43-59.
Dweck, C. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Second edition, New York, NY: Psychology Press.
Dweck, C. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House.
Dweck, C. (2007b). Boosting achievement with messages that motivate. Education Canada, 47(2), 10-16.
Dweck, C. (2010). Mind-sets and equitable education. Principal Leadership, 10(5), 26-29.
Ferrari, J. R. (l991). A preference for a favorable public impression by procrastinators: Selecting among cognitive and social tasks. Personality & Individual Differences, 12, 1233-1237
Golaynezhad, M. (2017). Study of the relationship between hardiness and academic achievement of highschool students in Gorgan. 2nd National Conference on New Approaches to Education and Research, Mahmoud Abad, Mahmoudabad Education & Education Faculty, Mahmoudabad. 1-10.
Gort, C., Marcusson-Clavertz, D., & Kuehner, C. (2021). Procrastination, Affective State, Rumination, and Sleep Quality: Investigating Reciprocal Effects with Ambulatory Assessment. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 39(1): 58-85.
Häfner, A., Oberst, V., & Stock, A. (2014). Avoiding procrastination through time management: An experimental study. Educational Studies, 40(3), 352-360.
Klingner, J. K., Artiles, A. J., & Méndez Barletta, L. (2006). English language learners who struggle with reading: Language acquisition or LD? Journal of Learning Disabilities, 39(2), 108-128.
Liao, R. X., & Liu, Y. H. (2016). The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing students: A questionnaire survey. Nurse education today, 36, 31-36.
Maulidia, J., & Usman, O. (2019). Effect of Self-Efficacy, Learning Motivation, Fear of Failure and Parent’s Social Support towards Academic Procrastination. Available at SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3510145.
Oznur Atas, Akdemir (2019). Academic Procrastination Behaviors of Preservice Teachers in Turkish Context. World Journal of Education, 9(2): 13-21.
Peterson, C., Seligman, M. (2010). Explanations as risk factor for depression: theory and evidence. Psychological Review, 90(8), 57-64.
Pintrich, P.R., & Schunk, D. (2002). Motivation in education: Theory, research and application (2nd ed), Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
Quispe-Bendezú, L. E., Araujo-Castillo, R. L., García-Tejada, J. E., García-Tejada, Y., Sprock, A. S., & Villalba-Condori, K. O. (2020). Relationship between Academic Procrastination and Attributions of Achievement Motivation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(1), 188-205
Tuckman, B., & Schouwenburg, H. C. (2004). Behavioral Interventions for Reducing Procrastination among University Students. In H. C. Schouwenburg, C. H. Lay, T. A. Pychyl, & J. R. Ferrari (Eds.), Counselling the Procrastinator in Academic Settings. Washington DC: American Psychological Association.
Tuckman, B.W. (1991). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Edu Psychol Measur. 51(2): 473-480.
Van Eerde, W. (2003). A meta-analytically derived nomological network of procrastination. Personality and individual differences, 35, 1401-1418
Waltz, C.F., Strickland, O.L., & Lenz, E.R. (2010). Measurement in nursing and health research. 4 th Editon. Springer Publishing Company: New York.
Weigold, I. K., Weigold, A., Kim, S., Drakeford, N. M., & Dykema, S. A. (2016). Assessment of the psychometric properties of the revised academic hardiness scale in college student samples. Psychological Assessment, 28(10), 1207-1219.
Yeager, D. S. & Walton, G. M. (2011). Social-psychological interventions in education: They’re not magic. Review of Educational Research, 81(2), 267–301.
Zhou, M (2018). Gender differences in procrastination: The role of personality traits. Curr Psychol, 39, 1445–1453