The Effect of Positive Mindfulness Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on Emotional Regulation of Depressed Students in Rehabilitation School

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student, Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran.

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of positive mindfulness-based group therapy andcognitive-behavioral group therapyonincreasing cognitive emotional regulation in depressed students ofAhvaz Jundishapur University School of Rehabilitation. This research was conducted in a quasi-experimental design, and during a three-group randomized controlled trial(two experimental groups and onecontrol group),a three-stage study with a pre-test and follow-up design. From the statistical population of all undergraduate students of the Faculty of Rehabilitation, Jundishapur University of Shahr-eAhvaz (1400-1399), 30 depressed students were selected based on inclusion criteria by availablesampling method and randomly and equally in the two experimental groups .All participants completed the Garnfsky et al. (2001)Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in all threegroups before and after the intervention and one month after the intervention. The results of repeated measures analysis of variance showed that therewas no significant difference in the scores of emotion regulation in post-test and follow-up compared to pre-test incomparison of positive therapy-minded and cognitive-behavioral therapy groups and none of the treatments had a significant effect on They did not have this component(p <0.05).The results also showed that the two experimental groups, positive mind-based group therapy and cognitive-behavioral therapy had a significant effect on increasing positive cognitive regulation and reducing negative cognitive regulation in students compared to the control group(p <0.01)According to the results of this study, group therapy of positive mindset and cognitive-behavioral therapy is an effective method to increase positive cognitive regulation and reduce negative cognitive regulation in the treatment of people with depression.

Keywords


ازخوش، منوچهر (1395)، کاربرد آزمون‌های روانی و تشخیص بالینی، تهران: روان.
اسفندیاری، محمدسینا؛ دارابی، جلیل. ( ­1395). اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر تنظیم هیجان زنان مطلقه، کنفرانس بین المللی روان شناسی، علوم تربیتی و رفتاری.
اسکندری، آرزو؛ آریاپوران، سعید. (1399). اثربخشی آموزش مبتنی بر مداخلات شناختی رفتاری بر خودافشاگری زناشویی زوجین، مطالعات روان شناختی، 15(2): 143- 127.
امین آبادی، زهرا؛ خداپناهی، محمد کریم؛ دهقانی، محسن. (1390). نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی در ادراک نوجوانان از ابعاد سبک های فرزندپروری و موفقیت تحصیلی آنها. مجله علوم رفتاری, 5(2 (مسلسل 16)), 109-117.
باقری نیا، حسن؛ یمینی، محمد؛ جوادی علمی، لیلا؛ نورادی طیبه. (1394). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر حضور ذهن بر بهبود تنظیم شناختی هیجان در اختلال افسردگی اساسی. ارمغان دانش.; ۲۰ (۳) :۲۱۹-۲۱۰
خانجانی، مهدی. (1396). اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌نگر بر رضایت از زندگی، خوش‌بینی و عواطف مثبت در دانشجویان، مطالعات روان شناسی بالینی، 7(27): 137- 159
داوودی، روژین؛ منشئی، غلامرضا؛ گل پرور، محسن. (1398). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری, درمان هیجان مدار و درمان ذهن آگاهی نوجوانان دختر دارای علائم بی‌موبایل‌هراسی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت، ۸ (۴) :۱۶-۲۵
رضااردبیلی، مریم؛ بنیسی، پریناز. (1399). افسردگی و اضطراب و ارتباط آن با شاخص های امنیت شغلی و رضایت از زندگی در کارکنان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(1): 37- 47.
رضائی، سجاد؛ آرامجو، حامد؛ رمضانی، عباسعلی؛ حاجی­پور، رضا؛ ناصری، محسن. (1395). بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، فصلنامه افق توسعه آموزش پزشکی، 11(11): 14- 5.
زنجانی، زهرا؛ مقبلی هنزائی، معصومه؛ محسن آبادی، حمید. (1397). رابطه بین افسردگی, تحمل پریشانی و مشکل در تنظیم هیجان با اعتیاد به استفاده از تلفن همراه در دانشجویان دانشگاه کاشان. فیض, 22(4 ), 411-420.
سلطانی­زاده، محمد؛ کاظمی، حمید؛ دارابی، ندا؛ قدرتی­پور، سپیده. (1400). اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در آتش‌نشانان شهر اصفهان، پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 12(2): 83-100.
شاه نظری، مهدی؛ حائری، هایده. (1395). تاثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر نشخوار ذهنی و اضطراب بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی), 7(1 ), 155-167.
شوشتری، آزاده؛ رضایی، علی­محمد؛ طاهری، الهام. (1395). اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری بر تنظیم هیجانی، باورهای فراشناختی و نشخوار فکری زنان مطلقه، اصول بهداشت روانی، 18(6): 328- 321.
صادقی، فریده؛ ابوالقاسمی، عباس؛ کاظمی، رضا؛ نریمانی، محمد. (1398). اثربخشی درمان شناختی رفتاری مثبت نگر بر جهت مداری زندگی زنان دارای سندرم خستگی مزمن، روان شناسی بالینی، (42(پیاپی 42): 37-23.
طباطبایی­نژاد، فاطمه سادات؛ گل­پرور، محسن؛ آقایی، اصغر. (1397). مقایسه اثربخشی درمان ذهن­آگاهی مثبت محور, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و مهارت­های ارتباطی دانش آموزان دختر افسرده. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی, 7(3 (پیاپی 25) ), 5-16.
عظیمی، مریم؛ مرادی، علیرضا؛ حسنی، جعفر. (1396). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری ( اجرای حضوری و اینترنتی) بر راهبردهای تنظیم هیجانی افراد با همبودی بی‌خوابی و افسردگی . پژوهش در سلامت روانشناختی; ۱۱ (۱) :۶۱-۴۹.
فتاحی، نبی؛ کاظمی، سلطانعلی؛ بقولی، سلطانعلی؛ کورش­نیا، مریم. (1400). مقایسه اثربخشی دو درمان شناختی رفتاری کلاسیک و کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی بر راهبردهای تنظیم هیجان بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ شهر شیراز. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی.; ۲۰ (۱۰۱) :۸۰۳-۷۹۵
فتی، نجمه؛ کیانی، مسعود. (1396). الگوی رابطه فرسودگی تحصیلی با تجارب شخصی و آموزشی و راهبرد های اجتنابی دانشجویان: نقش واسطه ای درگیری تحصیلی، آموزش و ارزشیابی، 12(48): 82- 92.
فری، مایکل. (1397). شناخت درمانی گروهی. ترجمه علی صاحبی، حسن حمیدپور و زهرا اندروز. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.
قره داغی، علی؛ شفیع آبادی، عبدالله؛ حسین رشیدی، بتول؛ فرح بخش، کیومرث؛ اسمعیلی، معصومه. (1393). مقایسه اثر بخشی درمان شناختی رفتاری با روان درمانی بین فردی بر کاهش میزان افسردگی دوران بارداری و افزایش رضایت زناشویی در مراجعان باردار،  فصلنامه پژوهش­های نوین روانشناختی،8(31): 117- 139.
کیان زاد، سپیده؛ نشاط دوست، حمیدطاهر؛ مهرابی، حسینعلی؛ موسوی، سیدغفور. (1400). اثربخشی درمان شناختی رفتاری مختصر بر افسردگی، افکارخودکشی و تنظیم شناختی هیجان در زنان اقدام کننده به خودکشی، علوم روانشناخی،  20(106): 1772- 1786.
موسوی، عطیه سادات؛ پارسا قرابائی، زهرا؛ سیاوش، بهاره؛ شریفی زاوشتی، مریم. (1398). اثر بخشی درمان ذهن اگاهی بر دشواری در تنظیم هیجان و همجوشی شناختی بیماران دیابتی نوع دو، مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی)، 88
مؤمنی، فرشته. (­1395). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر افسردگی، اضطراب و مشکلات تنظیم هیجانی دختران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی ساکن در خوابگاه های دانشجویی، تحقیقات علوم رفتاری، 14 (1 (پیاپی 43): 71- 64.
نوفرستی، اعظم؛ روشن، رسول؛ فتی، لادن؛ حسن­آبادی، حمیدرضا؛ پسندیده، عباس؛ شعیری، محمدرضا. (1394). اثربخشی روان درمانی مثبت­گرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افراد دارای نشانه­های افسردگی: مطالعه تک آزمودنی با چند خط پایه. پژوهشنامه روانشناسی مثبت, 1(1 (پیاپی 1)), 1-18.
یکه فلاح، محمد؛ حسین­خانی، محمد؛ محمدی، نیلوفر. (1394). جهت­گیری مذهبی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سازگاری اجتماعی، مجموعه مقالات پنجمین کنگره انجمن روانشناسی ایران.
Cebolla, A. Enrique, D. Alvear, J. Soler, and J. (2017). García-Campayo. Contemplative positive psychology: introducing mindfulness into positive psychology. Papeles del psicólogo, vol. 38, pp. 12-18.
 Cojocaru C, Popa C, Suciu N, Péter O, Schenk A, Muresan S. (2021). Efficacy of cognitive-behavioral therapy for treating major depressive disorder comorbid with chronic disease. amm [Internet].;67(1).
Fredrickson, B. L. (2014).The value of positive emotions.American Scientist.; 91(4), 330-33.
Frey M. (2005). A Practical Guide to Group Cognitive Therap., Tehran:: Roshd Publication;.
Garland, L. Hanley, A. W. Goldin. P. R. Gross J. J. (2017). Testing the mindfulness-to-meaning theory: evidence for mindful positive emotion regulation from a reanalysis of longitudinal data. PLOS one, vol. 12, p. e0187727.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311–1327.
Gratz KL, Roemer L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment; 26(1): 41-54.
Gross JJ, Muñoz RF. (2004). Emotion regulation and mental health. Clinical Psychology: Science and Practice; 2(2): 151-64.
Gross, J.J. (2015). The extended process model of emotion regulation: Elaborations, applications, and future directions. Psychological Inquiry, 26, 130-137.
Hussain H, Dubicka B, Wilkinson P. (2018). Recent developments in the treatment of major depressive disorder in children and adolescents. Evid Based Ment Health; 21(3):101-6.
Ivtzan I, Nienmiec RM, Briscoe CA. (2016). Study investigating the effects of Mindfulness-Based Strengths Practice (MBSP) on wellbeing. Int J wellbeing. 6(2):1-13.
Janssen M, Heerkens Y, Kuijer W, van der Heijden B, Engels J (2018) Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction on employees’ mental health: A systematic review. PLoS ONE 13(1): e0191332.
Kabat-Zinn J, Hanh TN. (2013). Full Catastrophe Living (Revised Edition): Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain, and Illness. New York: Bantam;
Kaunhoven RJ, Dorjee D. (2017). How does mindfulness modulate self-regulation in pre-adolescent children? An integrative neurocognitive review. Neuroscience Biobehavioral Reviews.;74:163-84.
Kuyken W, Byford S, Taylor RS, Watkins E, Holden E, White K, et al. (2016). Mindfulness-based cognitive therapy to prevent relapse in recurrent depression. J Consult Clin Psychol.; 76(6): 966-78.
Li Z, Li B, Song X, Zhang D. (2017). Dietary zinc and iron intake and risk of depression: A meta-analysis. Psychiatry Res; 251(3): 41-7.
Liu, Z., Qiao, D., Xu, Y,. Zhao, W,. Yang,Y,.  Wen, D,. et al . (2021). The Efficacy of Computerized Cognitive Behavioral Therapy for Depressive and Anxiety Symptoms in Patients With COVID-19: Randomized Controlled Trial. Randomized Controlled Trial. Originally published in the Journal of Medical Internet Research (https://www.jmir.org). 14;23(5):e26883.
McConville, J., McAleer, R., & Hahne, A. (2017). Mindfulness Training for Health Profession Students—The Effect of Mindfulness Training on Psychological Well-Being, Learning and Clinical Performance of Health Professional Students: A Systematic Review of Randomized and Nonrandomized Controlled Trials. Explore (The Journal of Science & Healing), 13(1), 26-45.
Oei TP, Dingle G (2008). The effectiveness of group cognitive behaviour therapy for unipolar depressive disorders, J Affect Disord107, (1- 3):5- 21.
Olden, K., Hernandez, N., Wrenn, G., & Belton, A. (2018). Resilience: protective factors for depression and post traumatic stress disorder among African American women? Health, Culture and Society. 9, 12-29
Ong. C. L. (2013). (Dissertation) Towards positive education: a mindful school model, Philadelphia, University of Pennsylvania,.
Rashid, T., & Seligman, M. E. P. (2013). Positive psychotherapy: A treatment manual. New York: Oxford University Press
Renna, M. E., Quintero, J. M., Fresco, D. M., & Mennin, D. S. (2017). Emotion regulation therapy: a mechanism-targeted treatment for disorders of distress. Frontiers in Psychology, 8, 98.
Seligman, M. E. P., (2012). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-Being. New York: Free Press
Sheppes, G., Suri, G., & Gross, J.J. (2016). Emotion regulation and psychopathology. Annual Review of Clinical Psychology, 11, 379-405.
Szczygie D, Buczny J, Bazinska R. (2013). Emotion regulation and emotional information processing: the moderating effect of emotional awareness. Pers Individ Dif.;52(3):433-7.
Tanni, K. T., Zainudin, Z. N., Hassan, S. A., & Yusop, Y. M. (2021). The Relationship between
Emotional Regulation and Depression among Adolescent in Bangladesh. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(8), 1911–1925.
Wang X, Xie X, Wang Y, Wang P, Lei L. (2017). Partner phubbing and depression among married Chinese adults: The roles of relationship satisfaction and relationship length. Personal Individ Differ. 110: 12-7.
Waters L, Barsky A, Ridd A, Allen K. Contemplative education: A systematic, evidence-based review of the effect of meditation interventions in schools. Educ Psychol Rev. 2015; 27(1):103-34.
Wetherall, K., Robb, K. A., & O'Connor, R. C. (2019). Social rank theory of depression: A systematic review of self-perceptions of social rank and their relationship with depressive symptoms and suicide risk. Journal of affective disorders, 246, 300-319.
Wimsatt LA, Schwenk TL, Sen A. (2015). Predictors of depression stigma in medical students: potential targets for prevention and education. Am J Prev Med;49(5):703-714.
World Health Organization. Depression [Online]. [cited (2016) Apr]; Available from: URL:http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs369/en