The Effectiveness of Self-Care Behaviors Training on Health-Promoting Lifestyle and Control of Hemoglobin A1C in Patients with Type 2 Diabetes

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

2 PhD student in Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

3 General Practitioner, Parsian Diabetes Clinic in Mashhad. Mashhad, Iran.

4 MSc in Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of self-care behaviors training on health-promoting behaviors and hemoglobin A1C control in patients with type 2 diabetes. The study population consists of 30 patients with type 2 diabetes at the parsian Diabetes clinic in mashhad city that in the study of clinical trials was Purposive selected and classified according to the random method of classification in two intervention groups (15 people) and control (15 people). The designed group training program in the intervention group was implemented in 6 sessions of 30 minutes for 12 weeks; While the control group received the usual care of the clinic. Data were analyzed using a health-promoting lifestyle form, demographic and disease information, and a revised scale of diabetes self-care behaviors and a glycosylated hemoglobin test at baseline and 12 weeks later, using Multivariate analysis of covariance (MONCOVA). The results showed that in the post-test and follow-up stages, there was a significant difference between the experimental and control groups in the health-promoting lifestyle variables and hemoglobin A1C; That is, training in health-promoting behaviors has significantly reduced hemoglobin A1C and increased health-promoting behaviors. By implementing self-care training programs using various methods and training with the help of experts, the quality of life and self-care of people with diabetes without self-care behaviors can be improved and their blood sugar levels can be reduced.

Keywords


سمعیلی آهنگرکلایی، معصومه.، تقی پور، علی و واحدیان شاهرودی، محمد. (1396). ارتقاء خودمراقبتی سالمندان مبتلا به پرفشاری خون مبتنی بر الگوی پندر: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله سلامت و سالمندی خزر. ۲ (۲) :۵۲-۵۸
احمدی، زکیه.، صادقی، تابنده.، لری پور، مرضیه و خادمی، زهرا. (1396). بررسی مقایسه‌ا‌ی تأثیرآموزش رفتارهای خودمراقبتی توسط مراقب سلامتی و همتا بر هموگلوبین گلیکوزیله‌ی بیماران مبتلا به دیابت. مجله‌ی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران. ۱۹ (۳) :۱۴۴-۱۵۰.
بادپر، سیما.، بختیارپور، سعید، حیدرئی، علی رضا.، مرادی منش، فردین. (1398). الگوی ساختاری خود مراقبتی بیماران دیابتی براساس افسردگی و ذهن آگاهی: نقش میانجی سبک زندگی سلامت محور. فصلنامه پرستاری دیابت. ۸ (۱) :۱۰۳۲-۱۰۴۴.
خمسه محمدابراهیم.، نخجوانی، منوچهر.، حسین پناه، فرهاد.، کلانتری، سعید.، سنجری، مژگان.، و محمدبیگی، منوچهر. (1393). چگونگی کنترل متابولیک و شیوع عوارض بیماری دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در ایران: نتایج پایه مطالعه A1chieve. پایش. 13(6): 705-712 .
رخشنده‌رو، سکینه.، غفاری، محتشم.، حیدرنیا، علیرضا.، و رجب، اسدالله. (1389). اثربخشی مداخله آموزشی بر کنترل متابولیک بیماران دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران. مجله دیابت و متابولیسم ایران. 9 ()، ۵۷-۶۴.
سید رضا، مظلوم .، فیروز، محبوبه.، حسن‌زاده، فرزانه.، کیمیایی، سیدعلی.، رئوف صائب، علی اکبر. (۱۳۹۴). تأثیرمشاوره گروهی بر بعد فیزیولوژیک خودمراقبتی و میزان هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلابه دیابت نوع دو، مجله مراقبت مبتنی بر شواهد، ۵(۲)، ۲۵-۳۶.
سعید، حمدزاده.، ژاله، عزتی.، ژیلا، عابدسعیدی.، و نویده، نصیری. (1391). سبک های مقابله ای و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت. نشریه پرستاری ایران. ۲۵ (۸۰) :۲۴-۳۳.
عزیزی، مهدیه.، ارسلانی، نرگس.، محمدی.، شاهبلاغی، فرحناز.، حسین‌زاده، سمانه.، رجب، اسدالله. (1395). بررسی تأثیرآموزش خودمراقبتی بر کنترل عوارض و مصرف دارو و هموگلوبین  A1C نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک. مجله حیات، ۲۲ (۴): ۳۵۰-۳۶۱.
عشوندی، خدایار.، جوکار، مژگان.، خطیبان، مهناز.، کیانی، جواد.، یوسف زاده، محمدرضا.، سلطانیان، علیرضا. (1392). تاثیر آموزش خود مراقبتی به روش Teach Back بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران دیابتی نوع دو: یک کارآزمایی بالینی. مجله دیابت و متابولیسم ایران. ۱۳ (۲) :۱۳۱-۱۴۳.
مظلومی، محمود اباد.، سید سعید، فاضل پور، شکوه.، عسکر شاهی، محسن. (1392). بررسی وضعیت انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۸۸. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. ۱۳۹۲; ۲۱ (۳) :۱۲-۲۱.
فارسی، زهرا.، چهری، مسعود.، زارعیان، آرمین.، سلطان‌نژاد، فاطمه. (1398). بررسی تأثیر برنامه مراقبتی مبتنی بر مدل پندر بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت و خود مراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی: کارآزمایی کنترل شده تصادفی یک سوکور. مجله حیات. ۲۵ (۲) :۱۰۶-۱۲۳.
فتحی آشتیانی، علی.، جعفری کندوان، غلامرضا. (1390). مقایسه سبک زندگی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان دو دانشگاه با وابستگی نظامی و غیرنظامی. مجله طب نظامی. ۱۳ (۱) :۱۷-۲۴.
قاسمی، مریم.، حسینی، حبیب الله.، صبوحی، فخری. (1396). بررسی تأثیرآموزش توسط گروه همتا بر خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت. مجله بالینی پرستاری و مامایی. ۶ (۳) :۳۳-۴۳.
Ataei J, Shamshirgaran SM, Iranparvar Alamdari M, AR. S. (2015). Evaluation of diabetes quality of care based on a care scoring system among people referring to diabetes clinic in Ardabil. Journal of Ardabil University of Medical Sciences. 15(2): 207-219
American Diabetes Association. Standards of medical care in diabetes—2008. Diabetes Care. 2008;31(Suppl 1): S12-S54.
Adam L, O'Connor C, Garcia AC. (2018). Evaluating the Impact of Diabetes Self-Management Education Methods on Knowledge, Attitudes and Behaviours of Adult Patients With Type 2 Diabetes Mellitus. Can J Diabetes;42(5): 470-477.
Brook C. Clayton P. Brown R. (2006). Brook's clinical pediatric endocrinology. Oxford: Blackwell. p:458.
Beverly EA, Fitzgerald SM, Brooks KM, Hultgren BA, Ganda OP, Munshi M, Weinger K. (2013). Impact of reinforcement of diabetes self-care on poorly controlled diabetes: a randomized controlled trial. Diabetes Educ; 39(4):504-14
Chrvala CA, Sherr D, Lipman RD. (2016). Diabetes self-management education for adults with type 2 diabetes mellitus: A systematic review of the effect on glycemic control. Patient Educ Couns. 99 (6): 926-43.
Chai, S., Yao, B., Xu, L., Wang, D., Sun, J., Yuan, N., Zhang, X., & Ji, L. (2018). The effect of diabetes self-management education on psychological status and blood glucose in newly diagnosed patients with diabetes type 2. Patient education and counseling, 101(8), 1427–1432.
Chen, J., Zhao, H., Hao, S., Xie J., & Zhao, S. (2018). Motivational interviewing to improve the self-care behaviors for patients with chronic heart failure: A randomized controlled trial. International Journal of Nursing Sciences, 5(3), 213-217.
Chai, S., Yao, B., Xu, L., Wang, D., Sun, J., Yuan, N., Zhang, X., & Ji, L. (2018). The effect of diabetes self-management education on psychological status and blood glucose in newly diagnosed patients with diabetes type 2. Patient education and counseling, 101(8), 1427–1432.
Chiou, S. T., Chiang, J. H., Huang, N., & Chien, L. Y. (2014). Health behaviors and participation in health promotion activities among hospital staff: which occupational group performs better? BMC health services research, 14, 474.
Davari L, Eslami AA. (2014). Underlying factors influencing self-care quality in type 2 diabetic patients in khoramabad city Iran. Journal of Research Development in Nursing & Midwifery. 11(2): 77-85. [Persian]
Dalewitz J, Khan N, Hershey CO. (2000). Barriers to control of blood glucose in diabetes mellitus. American Journal of Medical Quality.15(1): 16-25.
Felix, H. C., Narcisse, M. R., Long, C. R., English, E., Haggard-Duff, L., Purvis, R.  S., McElfish, P. A. (2019). The Effect of familydiabetes selfmanagement education self-care behaviors of marshallese adults with type 2 diabetes. American Journal of Health Behavior, 43(3), 490-497.
Guariguata L, Whiting DR, Hambleton I, Beagley J, Linnenkamp U, Shaw JE. (2014). Global estimates of diabetes prevalence for 2013 and projections for 2035. Diabetes Res Clin Pract. 103(2):137-49.
Gautam A DNB, Umesh Raj A. (2015). Diabetes related health knowledge, attitude and practice among diabetic patients in Nepal. MC endocrine disorder. 19(3):383-6.
Hazavehei M, Khani Jyhouni A, Hasanzadeh A, Rashidi M. (2008). The effect of educational program based on BASNEF model on diabetic (Type II) eyes care in Kazemi's clinic, (Shiraz). Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism. 10(2):145-54.
Jannoo Z, Mamode Khan N. (2019). Medication Adherence and Diabetes Self-Care Activities Among Patients with Type 2 Diabetes Mellitus. Value Health Reg Issues. 18: 30-5.
Kashfi SM, Khani Jyhouni A, Bahadori khalili R, Hatami M. (2009). Evaluation of the effects of educating about nutrition and jogging on the blood sugar of type II diabetic patients of a clinic in Shiraz, Iran. Hakim Research Journal. 12(3): 54-60. [Persian]
Lee, R. L. T., & Loke, A. L. (2005). Health-promoting behaviors and psychosocial well-being of university students in Hong Kong. Public Health Nursing, 22 (3), 209-220.
Lorig, K. R., Hurwicz, M. L., Sobel, D., Hobbs, M., & Ritter, P. L. (2005). A national dissemination of an evidence-based self-management program: a process evaluation study. Patient education and counseling59(1), 69–79.
McElfish, P. A., et al. (2019). Comparative Effectiveness and Maintenance of Diabetes Self-Management Education Interventions for Marshallese Patients With Type 2 Diabetes: A Randomized Controlled Trial. Diabetes Care, 42(5): 849-858.
Mo PKH, Winnie WSM. (2010). The influence of health promoting practices on the quality of life of community adults in Hong Kong. Soc Indic Res. 95(3): 503-517.
Myers RE. (2010). Promoting healthy behaviors: How do we get the message across? Int J Nurs Stud. 47(4): 500-512.
Mohammad-Alizadeh-Charandabi S, Mirghafourvand M, Tavananezhad N, Karkhaneh M. (2014). Health promoting lifestyles and self-efficacy in adolescent boys. J Mazandaran Univ Med Sci. 23 (109) :152-162
Murray, C. M., & Shah, B. R. (2016). Diabetes self-management education improves medication utilization and retinopathy screening in the elderly. Primary care diabetes, 10(3), 179–185.
Mohammadi S, Karim NA, Talib RA, Amani R. (2015). Knowledge, attitude and practices on diabetes among type 2 diabetic patients in Iran: a crosssectional study. Science. 3(4):520-4.
Oshvandi K, Jokar M, Khatiban M, Keyani J, Yousefzadeh M R, Sultanian A R. (2014). The effect of self care education based on teach back method on promotion of self care behaviors in type ii diabetic patients: a clinical trial study  . Iranian Journal of Diabetes and Metabolism, 13 (2) :131-143.
Pourverdi S, Mohammadi Shahboulaghi F, Kashaninia Z, Rezasoltani P. (2015). Effects of selfmanagement program on glycemic control in patients with type 2 diabetes and glycosylated hemoglobin. Journal of Holistic Nursing And Midwifery. 25(4):19-28.
Pour vakhshoori N. MSc, Pasha A. MSc, Ghanbari A. PhD, Atrkar Roshan Z. PhD Student. (2011). Relationship between Self-efficacy and Health Behaviors of Faculty Members of Guilan University of Medical Science. IJN. 24 (70) :39-48.
Rakhshandero S, Ghafari M, Heidarnia AR, Rajab A. (2009). Effectiveness of an educational intervention on metabolic control of diabetic patients attending Iranian Diabetes Association. Iranian Journal of Diabetes and Metabolism. 9: 57-64.  Persian].
Sharifirad G, Najimi A, Hassanzadeh A, Azadbakht L.  (2011). Application of BASNEF educational model for nutritional education among elderly patients with type 2 diabetes: improving the glycemic control. Journal of research in medical sciences: the official journal of Isfahan University of Medical Sciences. 16(9):1149.
Siam, SH., Haidarnia, a & Alsadat, T. (2012). Self-care behaviors in cardiac patients after coronary artery bypass graft surgery. Guilan Medical Journal, 20 (79), 31-39.
Toobert DJ, Hampson SE, Glasgow RE. (2000). The summary of diabetes self-care activities measure. Diabetes Care. 23(3), 943- 950.
 Wu, J., Shi, S., Wang, H., & Wang, S. (2016). Mechanisms underlying the effect of polysaccharides in the treatment of type 2 diabetes: A review. Carbohydrate Polymers, 144, 474-494..
World Health Organization (2013). Malaysia: Health profile. Retrieved August 5, from http://www.who.intnmh countries mys en.pdf From World Health Organization Diabetes, Fact sheet N°312. Available http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs312/en/, accessed 28/Aug/2011
Walker, S. N., Kerr, M. J., Pender, N. J., & Sechrist, K. R. (1990). A Spanish language version of the Health-Promoting Lifestyle Profile. Nursing research, 39(5), 268–273.