Structural Relations between Academic Emotions, Responsibility and Academic Engagement by Mediating Self-concept in Warfare Victims’ Children Children High School

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student, Educational Psychology, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran

2 Ph.D, Assistant Professor, Department of Counseling and Psychology, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran Email: panahali@iaut.ac.ir (Corresponding Author)

3 Ph.D, Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran

Abstract

The purpose of the study was to determine the structural relations between academic emotions, responsibilityand academic engagement by mediating self-concept among the warfare victims’ children. The research was conducted with a correlational method. The study population consisted of all students of the scarified families’ children who were studying in the schools of East Azarbaijan during the academic year of 2017-2018. Using multi-stage random sampling, 332 subjects were selected. Data were collected using academic engagement questionnaire, academic emotion questionnaire, responsibility questionnaire, and self-concept scale. Data were analyzed by multiple regression and path analysis. Data were analyzed using SPSS-24 and AMOS-24 software. Findings showed that there was a significant positive relationship between academic engagement, responsibility, academic emotion and self-concept and negative association with negative emotion. 23% of the variance of academic engagement was explained due to the variables of academic excitement and responsibility. Finally, path analysis showed that the self -concept could play a role as a mediator in the relationship between academic engagement, academic emotion, and responsibility.

Keywords


منابع
ارسطویی ایرانی، هایده. (۱۳۷۲). بررسی ارتباط خودپنداره با جنسیت و پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، تهران.
اسلامی، محمدعلی. درتاج، فریبرز. سعدی پور، اسماعیل. دلاور، علی. (1397). مدل یابی علی اشتیاق تحصیلی؛ بر مبنای عملکرد تحصیلی حمایت شده، عزت نفس و خودکارآمدی درسی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه امیرکبیر تهران. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5 (9): 19-1.  
بیابانگرد، اسماعیل (1384). روانشناسی تربیتی. چاپ پنجم. تهران: نشر ویرایش.
حاتمی، زهرا. (1390). راهبردهای خودکنترلی رفتار. رشد، 6 : 52 -55.
حسن زاده، رمضان؛ حسینی، سید حمزه؛ مرادی، ذبیده.1384. ارتباط بین خودپنداره کلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. دانش و پژوهش در روان شناسی. شماره24. تابستان1384.ص ص 18-1.
حیات، علی اصغر؛ اسمی، کرامت، رضایی، ریتا و نبیی، پریسا (1396). رابطه هیجان های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9 (4): 20-29.
حیدری، نورالدین. (1396). شاخصه های مهم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان«مطالعه ای مورد پژوهانه درباره دانش فراشناختی و راهبردهای یادگیری». فصلنامه مطالعات روان شناسی و علوم تربیتی، 2 (3): 53-67.
رضاپور، یاسر؛ ریحانی، شهناز؛ خباز، محمود و ابوترابی، پریسا (1389). مقایسة رابطة بین مؤلفه های ابرازگری هیجانی و خودپنداره در دانشجویان دختر و پسر. فصلنامة روانشناسی کاربردی، 4 (1): 40-51.
رضایی، اکبر  (1395). رابطه باورهای معرفت شناختی، هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی با رویکرد یادگیری سطحی و عمقی دانشجویان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4 (6): 60-80.
زاهد بابلان, عادل, کریمیان پور, غفار, دشتی, ادریس. (1396). نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودپندارة تحصیلی در اشتیاق تحصیلی در دانش ‏آموزان پایة پنجم و ششم ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی. رویکردهای نوین آموزشی, 12(1), 75-91.
زغیبی قناد، سیمین (1392). رابطه‌ی علّی هیجانهای پیشرفت و انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی با میانجی‌گری سرسختی تحصیلی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر دزفول. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
شکری، مهدی (1394).  مقایسه اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش دختر و پسر مدارس شهر اردبیل. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
صادقی، حسن. شهری، مریم. خالقی کیا دهی، نجمه. اسدیان خرم آبادی، زهرا. پیرانی، زبیح.(1394). نقش تنظیم منفی هیجان و اشتیاق عاطفی –شناختی یادگیری در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان. فصلنامه نسیم تندرستی، 3 (4): 37-44.
طباطبایی، نفیسه. طباطبایی، سید شهاب الدین. کاکایی، یزدان. محمدی آریا، علیرضا (1390). رابطه سبک های هویت و مسئولیت پذیری با پیشرفت تحصیلی نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر تهران. فصلنامه رفاه اجتماعی، 12 (44): 23-42.
عباسی، حسن. محمودیان، مسلم. پیرانی، ذبیح. شاه علی کبورانی، فاطمه. (1397). نقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6 (10): 206-197.
فرضی، حمیده. زارعی، حیدرعلی. (1394). بررسی رابطه بین مسئولیت‌پذیری با سبک‌های حل‌مسئله در دانش‌آموزان پایه ششم شهرستان شاهین دژ در سال تحصیلی 94-93. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 6(4): 69-59.  
کردلو، منیژه. (1389 ). پرسشنامه سنجش میزان مسؤولیت پذیری دانش آموزان. تهران: آزمون یار پویا.
مومنی، خدامراد. عباسی، مسلم. پیرانی، ذبیح. بگیان کوله مرز، محمدجواد. (1396). نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان. دو فصلنامه ی راهبردهای شناختی در یادگیری، 5 (8): 182-159.  
نصری، صادق. بیاناتی، محمد. (1394). مدل یابی روابط ساختاری سبک های انگیزشی، خودکارآمدی با خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان. پژوهش در آموزش، 1 (5): 31-13.
نکاوند، مهراندخت. جعفری، پریوش. آراسته، حمیدرضا. (1397). اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 28 (1): 58-65.
نیکدل، فریبرز.کدیور، پروین. فرزاد، ولی اله. عرب زاده، مهدی.کاووسیان، جواد. (1391). رابطه خودپنداره تحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6 (1): 119-103.
یارمحمدی واصل، مسیب؛ قنادی، فاطمه و مقامی، حمید (1391). بررسی رابطة خودپندارة تحصیلی با عملکرد ریاضی در دورة راهنمایی. مجلة پژوهش در نظامهای آموزشی ، 1 (2): 161-143.
 
Alam, M. (2014). A Study of Test Anxiety, Self-Esteem and Academic Performance among Adolescents. The IUP Journal of Organizational Behavior,12, 33-43.
Azevedo, R. (2009). Theoretical, conceptual, methodological, and instructional issues in research on metacognition and self-regulated learning: A discussion. Metacognition Learning, 4(1): 87–95.
Bembenutty, H. (2011). Homework completion: The role of self-efficacy, delay of gratification, and self-Regulatory processes. The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 6(1): 1-20.
Boekaerts, M., & Cascallar, E. (2006). How far have we moved toward the integration of theory and practice in self-regulation? Educational Psychology Review, 18(3): 199-210.
Bouchey, H. A.; Shoulberg, E. K.; Jodl, K. A. & Eccles, J. S. (2010). “Longitudinal links between older sibling features and younger siblings' academic adjustment during early adolescence”. Journal of Educational Psychology, 102: 197-21.
Brian, M., & Galla, J. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and between-person effect of effortful engagement and academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology, 52(3), 295-308.
Dermitzaki, Irini., Leondari, Angeliki., Goudas, Marios. (2009). Relations between young students’ strategic behaviours, domain-specific self-concept, and performance in a problem-solving situation. Learning and Instruction, 19(2):144-15.
Dogan, U. (2015). “Student Engagement, Academic Selfefficacy, and Academic achievement goals, and adjustment in middle school”. Learning and Instruction, 23, 69- 77.
Fredricks JA, Blumfeld PC, Paris AH (. 2004).School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Rev. Educ. Res.; 74(1): 59-109.
Hughes JN, Cao Q. (2018).Trajectories of Teacher-Student Warmth and Conflict at the Transition to Middle School: Effects on Academic Engagement and Achievement. J Sch Psychol;67:148-62.
King, R.B., ,McInerney, D.M &  Watkins, D.A. (2012). Studying for the sake of others: the role of social goals on academic engagement. Journal of Educational Psychology , 32 (6): 32-40.
Kuh George D.(2010).What we're learning about student engagement from nsse: benchmarks for effective educational practices. The Magazine of Higher Learning;35:24-32.
Kuh, G. D.; Cruce, T. M.; Shoup, R.; Kinzie, J. & Gonyea, R. M. (2008). “Unmasking the effects of student engagement on first-year college grades and persistence”. The Journal child and family studies, 20(3): 255-263.
Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2006). Re-conceptualizing emotion and motivation to learn in classroom contexts. Educational Psychology Review, 18(4), 377-390.
Negvan , v ., Bagana E., & Dinca , s . (2011) . “Gender , age and academic standard of school differences in adolescents self-acceptance”. Procedia social and Behaviural sciences , 12 , 40-48 .
Paloș, R., Maricuţoiu, L. P., & Costea, I. (2019). Relations between academic performance, student engagement and student burnout: A cross-lagged analysis of a two-wave study. Studies in Educational Evaluation, 60, 199-204.
Pekrun R, Goetz T, Titz W, Perry RP. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist;37(2):91-105. [DOI:10.1207/S15326985EP3702_4]
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4):315–341.
Pekrun, R., Goetz, T., & Frenzel, A. C. (2005).Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Users manual. Department of psychology, university of Munich , munich Germany.
Prince, D., & Nurius, P. S. (2014). The role of positive academic self-concept in promoting school success. Children and Youth Services Review43, 145-152.
Research, 35, 165-184.
Rodriguez JL, Boutakidis IP. (2013). The Association Between School Engagement and Achievement Across Three Generations of Mexican American Students. Association of Mexican- American Educators (AMAE). Journal; 7(1). 1-12.
Valiente, C., Swanson, J., & Eisenberg, N. (2012). Linking students’ emotions and academic achievement: When and why emotions matter. Child development perspectives, 6(2), 129-135.
Wang, Y., Tian, L., & Huebner, E. S. (2019). Basic psychological needs satisfaction at school, behavioral school engagement, and academic achievement: Longitudinal reciprocal relations among elementary school students. Contemporary Educational Psychology, 56, 130-139.
Wolters, C. (2010). Self-Regulated Learning and the 21 Century Competencies. Journal of Educational Psychology, 122:171–186.
Zimmerman B.J. & Kitsantas A. (2014). Comparing students self- displace and selfregulation measures and their prediction of academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 39, 145-155.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1): 166-183.
Zimmerman, B.J. (2000).” Self-efficacy: An essential motive to learn”. Contemp Educ Psychol; 25 (1): 82-91.