Preparation of a school-based psycho-educational package and its effect on the psychological distress of 12th grade girls

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in psychology.department of Psychology, , Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil ,Iran.

2 Department of Psychology,Ardabil Branch,Islamic Azad University,Ardabil,Iran;Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili.

3 Department of Psychology,Ardabil Branch,Islamic Azad University,Ardabil,Iran.

4 Department of Psychology,Ardabil Branch,Islamic Azad University,Ardabil,Iran ; professor of Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz.

Abstract

< p >The purpose of this study was to prepare a school-based psycho-educational package and determine its effect on the psychological distress of 12th grade female high school students preparing for the entrance exam. For this purpose, documentary analysis method and experimental method with pretest-posttest design with control group were used. Community of 12th grade girl students preparing for Ardebil university entrance exam in the academic year 2017-2018 using available method, Thirty individuals were selected and randomly assigned to two experimental (15) and control (15) groups. To collect data, the short form of Levinda''s Anxiety, Depression and Stress Questionnaire (DASS) was used. To prepare the school-based psycho-educational package, the documentary analysis method focused on previous studies was used. After preparing the training package, the experimental group completed 8 sessions of intervention in the experimental group. Data analysis using multivariate analysis of covariance showed that school-based psychoeducational intervention is effective in reducing psychological distress in post-university students This finding has practical implications for educational interventions in educational settings that have been discussed in detail so it is recommended that school counselors use them in schools

Keywords


منابع
ابوالقاسمی، عباس ونریمانی محمد. (1385). آزمون های روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
آزادی، سارا و آزاد، حسین. (1390). بررسی رابطه حمایت اجتماعی، تاب‏آوری و سلامت ورانی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‏های شهر ایلام. مجله علمی-پژوهشی طب جانباز، 3 (12): 58-48.
آسایش، علی؛ حیات بخش؛ سحر؛ کبینی مقدم، سلیمان و شفیعی، صغری. (1396). اثربخشی آموزش مدیریت استرس گروهی بر کاهش افسردگی و اضطراب دانش آموزان دارای اضطراب امتحان شهرستان بندرانزلی. اولین همایش ملی علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی و امنیت اجتماعی. تبریز.
چینی فروشان، مسعود؛ نشاط دوست، حمیدطاهر و عابدی، محمدرضا. (1395). اثربخشی مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوع شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان پسران داوطلب کنکور سراسری. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 6 (23): 148-133.
حق‏بین، فاطمه. (1395). پیش‏بینی نشاط ذهنی براساس بهزیستی مدرسه: نقش واسطه‏ای سبک‏های خودتنظیمی هیجانی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
خسروجردی، سمیه. (1395). بررسی اثربخشی آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان کرج.  کنفرانس سراسری پژوهش های نوین در روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران.
ربیعی، لیلا؛ اسلامی، احمدعلی؛ مسعودی، رضا و سلحشوری، آرش. (1391). ارزیابی اثربخشی برنامه جرات ورزی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دبیرستانی. تحقیقات نظام سلامت، 5، 54-45.
رسا، اله. (1393). اثر آموزش شکوفایی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دانش‏آموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
گلرخ کلوزی، زهرا. (1395). اثربخشی آموزش گروهی ایمن سازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی. آموزش پژوهی، 5 (4): 96-86.
لیهی، رابرت. (1388). تکنیک های شناخت درمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی، ترجمه دکتر حسن حمید پور و دکتر زهرا اندوز. تهران: نشر ارجمند.
محمدزاده، مهدی. (1395). اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر تنظیم شناختی هیجان و میزان تاب‏آوری در بین زنان زندانی شهرستان ماکو. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز.
مروتی اردکانی، عبدالرضا و افلاکی فرد، حسین. (1395). تاثیر مشاوره ی راه حل مدار بر پیشرفت تحصیلی و تاب آوری دانش آموزان. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2 (7): 134-123.
مومنی، خدامراد؛ جلیلی، زهرا؛ محسنی، رجاء؛ کرمی، جهانگیر؛ سعیدی؛ مژگان و احمدی، سیدمجتبی. (1394). اثربخشی آموزش تاب آوری بر کاهش علایم اضطراب نوجوانان مبتلا به بیماری قلبی. مجله تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 4 (2): 121-112.
نریمانی، محمد؛ حسن زاده، شهناز و ابوالقاسمی، عباس. (1391). اثربخشی آموزش ایمن سازی روانی برکاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی. مجله ر وانشناسی مدرسه، 1 (3): 101-117.
Alzahem, A. M., Van der Molen, H. T., De Boer, B. J. (2015). Effectiveness of a Dental Students Stress Management Program, Health Professions Education, 1: 34–42.
Antoni, M. H., Ironson, G., Schneiderman, N. (2007). Cognitive-behavioral stress management for individuals living with HIV: Facilitator guide. 1st ed. Oxford, NY: Oxford University Press.
Beck, J. S. (2011). Cognitive Behavior therapy. Basics and Beyond. New York. Gilford press.
Fabio, A. D., Saklofske, D. H. (2018). The contributions of personality and emotional intelligence to resiliency. Personality and Individual Differences, 123: 140-144.
Fulya, O. A., Safak, U. S. & Ayce, Y. Ç. (2009). The effects of students’ problem solving skills on their understanding of chemical rate and their achievement on this issue. Social and Behavioral Sciences, 1: 2678–2684.
Hall, D. K., Pearson, J. (2003). Resilience-giving children the skills to bounce back. Voices for Children. 1-10.
Hallowell, E. M., & Ratey, J. (2005). Delivered from Distraction: Getting the Most out of Life with Attention Deficit Disorder. Ballentine Books. ISBN 0-345-44231-8.
Jamshidifar, Z., Salehi Moghadam, N., Mohammadizadeh, S. (2014). Effectiveness of Group Training of Stress Inoculation in Reducing Perceived Stress. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159: 430 – 432.
Kirmizi, F. S., Saygib, C., Yurdakalc, I. H. (2015). Determine The Relationship Between The Disposition of Critical Thinking and The Perception About Problem Solving Skills. Social and Behavioral Sciences, 191: 657 – 661.
Koeser, L., Dobbin, A., Ross, S., McCrone, P. (2014). Economic evaluation of audio based resilience training for depression in primary care. Journal of Affective Disorders, 149 (1-3): 307-312.
Meichenbaum, D. (1974). stress inoculation training: a preventative and treatment approach. Chapter to appear in P.M Lehrer R.L woolfolk & w.s sime,Guiford press.
Peng, L., Li, M., Zuo, X., Miao, Y.,  Chen, L., & Yu, Y. (2014). Application of the Pennsylvania resilience training program on medical students. Personality and Individual Differences, 61-62: 47-51.
Tol, W.A., Song, S., & Jordans, M. J. D. (2013). Annual Research Review: Resilience and mental health in children and adolescents living in areas of armed conflict . a systematic review of findings in low- and middle-income countries, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 11: 1-16.
Werner-Seidler, A., Perry, Y.,  Calear, A. L.,  Newby, J.,  Christensen, H. (2017). School-based depression and anxiety prevention programs for young people: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 51: 30–47.