نقش آمادگی برای یادگـیری خود - رهبر و نگرش تـفکر انتقادی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی ارتباط آمادگی برای یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. جامعه­ی آماری این تحقیق تمام دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بوده که 346 دانشجو در رشته­های مختلف تحصیلی با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. برای اندازه­گیری متغیرها از مقیاس آمادگی برای یادگیری خود-رهبر (SDLR)، پرسشنامه نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. داده­های به دست آمده با استفاده از نرم­افزار آماریSPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد: بین مولفه­های آمادگی برای یادگیری خود-رهبر، نگرش تفکر انتقادی و عملکرد تـحصیلی دانشجویان رابطه­ی مثبت و معنی­دار وجود دارد. آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در نمره­ی کلی یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی تفاوت معنی­دار وجود ندارد، همچنین تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) عدم تفاوت­های جنسیتی را در مولفه­های یادگیری خود- رهبر نشان داد. تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص کرد که خودپنداره و نگرش تفکر انتقادی به طور مثبت عملکرد تحصیلی را پیش­بینی می­کنند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Impact of Self-Directed Learning Readiness and Critical Thinking Disposition in Prediction of Students’ Academic Performance at Tabriz University

نویسندگان [English]

  • Vahideh Abdoullahi Adli Ansar
  • Eskandar Father Azar
  • Parvaneh Alaie
چکیده [English]

The aim of this research was to examine the relationship of self-directed learning readiness, critical thinkingdisposition and academic performance in undergraduate students at Tabriz University. The statistical population included all undergraduate students at the University of Tabriz, which 346 students in different majors have been selected by the multi-stage cluster random sampling method. The research method is descriptive - correlational. For measuring the variables, Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLRS), California Critical Thinking Disposition Inventory and GPA were employed .The data were analyzed by SPSS soft ware. Pearson correlation test showed that there is a meaningful and positive relation among factors of Self-Directed Learning Readiness and Critical ThinkingDisposition and academic performance. T test showed that there was not a significant difference between male and female students in total score self-directed learning Readiness and critical thinking disposition.Also multiple-analysis of variance (MANOVA) showed that there was not a significant difference between male and female in factors of self-directed learning Readiness. Multiple Regressions Analyses identified that self-concept and critical thinkingdisposition positively predicted academic Performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The aim of this research was to examine the relationship of self-directed learning readiness
  • critical thinking disposition and academic performance in undergraduate students at Tabriz University. The statistical population included all undergraduate students at the University of Tabriz
  • which 346 students in different majors have been selected by the multi-stage cluster random sampling method. The research method is descriptive - correlational. For measuring the variables
  • Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLRS)