رابطه «همخوانی/ناهمخوانی سبک‌های تفکر دانشجو- استاد» با پیشرفت تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه سمنان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه همخوانی/ ناهمخوانی سبک­های تفکر دانشجو- استاد با پیشرفت تحصیلی انجام شد. در این راستا 150 نفر از دانشجویان (93 دختر و 57 پسر) و 30 نفر از استادان (27 مرد و 3 زن) دانشگاه سمنان به­روش طبقه­ای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ سبک­های تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسشنامه­ سبک­های تفکر در تدریس گریگورنکو و استرنبرگ (1993) به کار برده شد. داده­ها به­کمک ضریب همبستگی و روش تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. تحلیل داده­ها نشان داد که ناهمخوانی سبک­های تفکر دانشجو- استاد در بعد محافظه­کارانه و قانون­گذار، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را به­طور معنادار پیش­بینی نمود. مبتنی بر این نتایج می­توان بیان داشت که ارزیابی همزمان متغیرهای درون فردی (سبک­های تفکر) دانشجویان و استادان دربردارنده اطلاعات مهمی برای پیش­بینی پیشرفت تحصیلی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between "Student -Teacher Thinking Style Match/Mismatch and Academic Achievement

نویسندگان [English]

  • Mahsa Rahmanian
  • Imanollah Bigdeli
  • Siavosh Talehpasand
چکیده [English]

The present study aimed to examine the relationship between student-teacher thinking styles match/mismatch and students’s academic achievement. Therefore 150 students (93 females, 57 males) and 30 professors (3 females, 27 males) of Semnan University were selected using stratified random sampling. For collection data Sternberg and Wagner (1992) thinking styles inventory and Grigorenko & Sternberg (1992) thinking styles in teaching inventory data were analyzed by Pearson correlation and regression mothod. Findings showed that mismatching of student-teacher's conservative and legislative thinking styles could significantly predict students’s academic achievement. Consequently, it could be suggested that simultaneous assessment of teachers and students’s interpersonal variables (thinking styles) inclues important information for predicting academic achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thinking Styles
  • Match/Mismatch
  • academic achievement