جهت‌گیری‌های دبیران ریاضی متوسطه اول به مولفه‌های یادگیری، یادگیرنده و روش‌های یاددهی در نظریه‌های تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی جهت‌گیری‌های دبیران ریاضی دوره متوسطه اول به مولفه‌های یادگیری، یادگیرنده و روش‌های یاددهی در نظریه‌های تربیتی  انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش آن شامل  320 نفر از دبیران ریاضی متوسطه اول نواحی پنجگانه شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انجام شده و حجم نمونه 175 نفر تعیین شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه ایدئولوژی‌های برنامه درسی اسکایرو (2008) بوده که روایی محتوایی و پایایی آن توسط متخصصان و ضریب الفای کرونباخ به ترتیب تایید و محاسبه شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون فریدمن انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که دبیران ریاضی در مولفه یادگیری به نظریه تربیتی و برنامه درسی بازسازی اجتماعی، در مولفه یادگیرنده به نظریه یادگیرنده محور و در مولفه روش‌های یاددهی-یادگیری به نظریه دانش‌پژوهان آکادمیک گرایش دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Orientations of First Secondary Mathematics Teachers to Learning Components, Learner and Teaching Methods in Educational Theories

نویسندگان [English]

  • Yousef Adib 1
  • Ali Asghar Babazadeh Ilkhchi 2
  • Behnam Talebi 3
1 Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Ph.D. student, Department of Education, Faculty of Humanities and Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Humanities and Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The study aimed to identify the orientations of mathematics teachers in the first grade of middle school in tabriz city to the learning components, learner, and teaching methods in educational theories. The research method was descriptive-survey and the statistical population consisted of 320 mathematics teachers in the middle school in the five regions of Tabriz city in the academic year of 1399-1400. Sampling was done random by class using Karjesi and Morgan's table and the sample size was determined as 175 people. The data collection tool was the SCHIRO (2008) Curriculum Ideologies questionnaire, which was validated by experts and its reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was done using Friedman test. The findings showed that mathematics teachers in the learning component tended to the educational theory and curriculum of social reconstruction. In the learner component to the learner-centered theory, and the teaching-learning methods component to the scholar academic theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Theories
  • Learning
  • Learner
  • Teaching and Learning Methods
استوار، نگار(1402) فرا تحلیل روابط انواع سبک‌های یادگیری با پیشرفت تحصیلی فراگیران، نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 133،6،16
اسکایرو، مایکل استیفن (1393) ، نظریه برنامه درسی ، ترجمه کلباسی ،افسانه ، خروشی ، پوران ، اطهری ، زینب السادات و عشوریون ، وحید ، اصفهان ، نشر شوناز .
بهزادی ، محمد حسن؛ پورفتحکوهی، محمدعلی؛ رسولی، حمید و شاهورانی، احمد(1401). شناسایی عوامل موثر بریادگیری ریاضی دانش آموزان به کمک فرا ترکیب و نظرات متخصصین آموزش ریاضی. نشریه علمی آموزشی و ارزشیابی، 15(57)، 151-175
خاکباز ، عظیمه سادات(1399). جایگاه آموزش چند فرهنگی در برنامه درسی ریاضی دوره اول ابتدایی. رویکرد نوین آموزشی، 15(1)، 33-58
زارع صفت ، صادق؛ ملکی پور، احمد ومعمرحور، جمال (1396). بررسی ایدئولوژی‌های برنامه درسی دبیران کارو فناوری و میزان سازگاری ایدئولوژی آن‌ها با اسناد بالا دستی ، فناوری برنامه درسی، 2(3)،14-1
زندی، بهمن؛ نقش، سیمین و علی طرخان، رضا(1397). بررسی رویکرد غالب برنامه درسی دبیران دوره متوسطه اول آموزش و پرورش شهر اصفهان. پژوهش در برنامه ریزی،15(2)، 204-191
سیف، علی اکبر(1400). روانشناسی پرورش نوین:روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: انتشارات دوران
کریمی، راضیه؛ کلباسی، افسانه و اطهری، زینب السادات (1400). اولویت بندی گرایش معلمان ابتدایی شهر اصفهان به ایدئولوژی‌های برنامه درسی. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 7(11)،90-67
محمدی پویا، فرامرز؛ محمدی پویا، سهراب و قریب طرزه، سحر(1397). اولویت بندی فلسفه‌های آموزِشی ،ایدئولوژی‌های برنامه درسی و روش تدریس اساتید علوم پزشکی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد،3(13)، 231-224
مهاجری، منصور؛ شغلی، علیرضا؛ حیدری، محمدرضا و گنجی نیا، حسین(1397). شناسایی و اولویت بندی ایدئولوژی برنامه درسی اساتید علوم پزشکی در زمینه‌های مولفه‌های ششگانه برنامه درسی، توسعه آموزش پزشکی،31(11)، 88-81
میر جلیلی، سیدمحمدعلی؛ مقیمی، معصومه و ملکی پور، احمد(1398). تبیین سازگاری و مسیر گذر چارچوب مطلوب عناصر برنامه درسی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی از ایدئولوژی‌های برنامه درسی اسکایرو. پژوهش در برنامه ر یزی درسی، 35(2)، 39-20
میلر، جی، پی(1397).نظریه‌های برنامه درسی. ترجمه مهر محمدی، محمود(1401)، تهران، انتشارات سمت
Cohen, M., & Williams, M. (2018). The Role of Memory in Learning: Implications for pedagogy. Journal of Education and Human Development, 7(1), 51-61.
Diaz, M., & Ruiz, M. (2018). The Scholar Academic Ideology and the Development of Critical Thinking Skills in Undergraduate Students. Journal of Education and Learning, 7(6), 1-9
Harb, M., & Taha, H. (2020) Connecting literacy to Curriculum Ideologies. Curriculum perspect 40(1), 27-33 
 Kasuga, W. (2020). Curriculum ideologies underpinning curriculum in Tanzania: a pre-service teachers perspectives. European journal of education studies. 7(3), 226-235.
Kilpatrick, J. (2021). The Scholar Academic Ideology and the School Mathematics Curriculum. ZDM Mathematics Edcuation, 44(4), 463-475.
Kim, M, &Tan, A, (2011). the role of teachers educational beliefs and curriculum design orientation preferences. Teachers and curriculum. 5(11), 1-13.
Mclaren, P., & Giroux, H. (1997). Revolutionary multiculturalism: Pedagogics of dissent for the new millennium. New York. Routledge
Munna, A. S., & Kalam, M. A. (2021). Teaching and learning process to enhance teaching effectiveness: a literature review. Lnternational Journal of Education and learning.7(6), 1-9.
Moriani, I., Taseer, N., & Rind, A. (2021). Understanding the Perceptions of Teachers of Sukkur IBA Community Colleges and the Teachers of Public Schools of City Shikarpur about the Curriculum Ideologies: Sir Syed Journal of Education & Social Research .4(2), 317-324
Michael Skyro. (2014). Curriculum Theory. Contradictory Perspectives and ConstantF Concerns. Tehran. Book of Iran.
Schiefele, U., & Schaffner, E. (2015). Students and instructors understandings, attitudes and beliefs about learning and teaching. teachers professional development: Assessment, training, and learning. 6(3), 5-24
Sukirman (2022). Global curriculum ideology perspectives. English language Taching Departmcen. Tarbiyah and Teaching Sciences Faculty, Institut Agama Islam Negeri Palopo, 43(311),124-135
Williams, M., & Burden, R. (2011). The Role of the learner in curriculum Development. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23(3), 269-280.