دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522620070723Renormalization of Kyriacou and Sutcliffe`s Teachers` Stress Prevalence, Source and Symptoms Scale (TSS)هنجاریابی مجدد مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS)1324365FAمجتبیحبیبی عسگر آبادکارشناس ارشد روانشناسیمحمدعلیبشارتدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهرانزهرافداییکارشناس ارشد روانشناسی بالینی ـ خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151228The aim of this study was to examine renormalization of Kyriacou and Sutcliffe`s teachers` stress prevalence, source and symptoms scale (TSS) through factor analysis and assessing its validity and reliability. 430 male and female teachers, consisting of both physical education and non- physical education high school teachers at West Azarbaijan province filled out the TSS questionnaire. Divergent and convergent validity of TSS were computed through determining coefficient of correlation by Mental Health Inventory (MHI) as well as Job Descriptive Index (JDI). TSS reliability was calculated through test-retest and internal consistency. Reliability and validity indices obtained for TSS were satisfactory and significant at p<0.01. Seven factors were obtained by factor analysis applying varimax method. These factors had eigenvalues higher than 1 and 49.41 percent of the total variance was explained by them. The seventh factor was removed because its reliability was lower than 0.7. The Remaining six factors are: teacher’s inappropriate socioeconomic and family statues, issues concerning the school’s atmosphere and facilities, students’ behavior problems and difficulties, teachers` professional qualifications, students’ low amount of educational motivation and time pressure. Regarding the source and symptoms of stress, criterion validity concerning those who had stressful experiences during the past 12 months yielded that there was significance difference between two groups with low and high stress. Results showed that 8.2, 18.1, 40.0, 30.5 and 3.2 percent of the teachers were at non-risk, low risk, average risk, high risk and extreme risk areas, respectively, but none of them were at the critical area. According to the results of the research, TSS scale had necessary psychometrics characteristics to be applied at psychological research and clinical diagnosis in investigation of the teachers` stress. هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مجدد مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS) و بررسی اعتبار و روایی آن بود. برای این منظور430 معلم زن و مرد در دو گروه دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دبیرستانهای استان آذربایجان غربی پرسشنامه TSSرا تکمیل نمودند. روایی واگرا و همگرا از طریق تعیین ضریب همبستگی با مقیاس سلامت روان و فهرست توصیف شغلی (JDI) و اعتبار آن به دو روش بازآزمائی و همسانی درونی محاسبه شد. با استفاده از روش تحلیل عامل به روش چرخش از نوع واریماکس هفت عامل با مقادیر ویژه بالاتر از 1 استخراج گردید که در مجموع 41/49 درصد از کل واریانس مقیاس استرس معلمان را تبیین میکردند. اما عامل هفتم به دلیل داشتن اعتبار کمتر از 7/0 کنار گذاشته شد. شش عامل باقی مانده عبارت بودند از: «وضعیت اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی نامساعد معلمان»، «مسائل مربوط به فضا و امکانات مدرسه»، «مسائل و مشکلات رفتاری دانشآموزان»، «شایستگی و صلاحیت حرفهای معلمان»، «پائین بودن انگیزه تحصیل در دانشآموزان» و «فشار زمانی». روایی تفکیکی مربوط به افرادی که در طول 12 ماه گذشته تجارب استرسزا داشتند، حاکی از آن بود که بین دو گروه دارای استرس بالا و استرس پایین تفاوت معنیداری از نظر منابع و علائم استرس وجود دارد. بررسی نتایج نشان داد که 2/8 درصد از معلمان در ناحیة فاقد خطر، 1/18 درصد خطر پایین، 40 درصد خطر متوسط، 50/30 درصد خطر بالا، 2/3 درصد خطر خیلی بالا قرار داشته و هیچ یک از افراد گروه نمونه در ناحیه بحرانی قرار نداشتند. برطبق نتایج این پژوهش مقیاس TSS واجد ویژگیهای روانسنجی مورد نیاز برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیصهای بالینی استرس معلمان است.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522620070723Prediction of Success and Failure of Marital Relationship Based on Social Skillsپیشبینی موفقیت و شکست رابطة زناشویی براساس مهارتهای اجتماعی33524366FAرضاخجسته مهراستادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازحسینشکرکناستاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازعـباسامانالهی فردمربی گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20151228The present study examines social skills (emotional expressivity, emotional sensivity, emotional control, social expressivity, social sensivity, social control) as the predictors of success or failure of marital relationship in intact and divorce-seeking couples of Ahvaz City. 128 divorce-seeking and 129 intact couples (514) consisted the main sample and 61 divorce seeking and 100 intact couples (322) consisted the validation sample. The divorce sample was selected from the population of divorce-seeking couples and the intact sample was selected by the use of multi-stage random sampling. The Social Skills Questionnaire were administered to all the couples in the main sample. One hypothesis concerning the predictive roles of the social skills was advanced. In order to analyze the data both discriminant analysis and descriptive statistics were utilized. Findings revealed the fact that success or failure in marital relationship can be predicted from the variables of social skills. The results confirmed the hypothesis of this study. The results obtained and the models presented in this study are discussed in detail.پژوهش حاضر مهارتهای اجتماعی، (شامل بیانگری هیجانی، حساسیت هیجانی، کنترل هیجانی، بیانگری اجتماعی، حساسیت اجتماعی و کنترل اجتماعی) را به عنوان پیشبینهای موفقیت و شکست رابطة زناشویی در زوجهای متقاضی طلاق و عادی در شهر اهواز بررسی کرده است. افراد شرکتکننده در نمونة اصلی شامل 128 زوج متقاضی طلاق و 129 زوج عادی (جمعاً 514 نفر) و در نمونة اعتباریابی شامل61 زوج متقاضی طلاق و 100 زوج عادی (جمعاً 322 نفر) بودند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه طلاق از جامعة زوجهای متقاضی طلاق استفاده شد و برای انتخاب نمونه عادی از روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی استفاده به عـمل آمد. هـمة زوجهای نمونه اصـلی به وسـیلة پرسشنامه مهارتهای اجتماعی، (SSI) مورد سنجش قرار گرفتـند. در این پژوهش برای تحلیل دادهها علاوه بر روش آمار توصیفی، روش تحلیل ممیز به کار بسته شد. نتایج به دست آمده فرضیة پژوهش را تأیید کرد و نشان داد که موفقیت و شکست در رابطة زناشویی را میتوان از روی متغیرهای مهارتهای اجتماعی، پیشبینی نمود. نتایج به دست آمده و مدل ارائه شده توسط این پژوهش به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522620070723The Role of Extraversion, Neuroticism and Positive and Negative Mood in Emotional Information Processingنقش برونگرایی، روانآزردگیگرایی و خلق مثبت و منفی در پردازش اطلاعات هیجانی53814367FAپروینرفیعینیادانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسپرویزآزاد فلاحدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهرانعلیفتحی آشتیانیاستاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیها... تهرانکاظمرسولزاده طباطباییاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20151228In present research, based on emotion congruence hypothesis, the role of extraversion and neuroticism personality dimensions in emotional information processing and the moderating role of positive and negative mood were assessed. 654 university female students completed the Eysenck Personality Questionnaire-Revised (EPQ-R); then, on the basis of extreme scores in extraversion and neuroticism dimensions from the main sample, 4 groups (each with 30 Ss) were selected. All groups experienced positive and negative induced mood in two separate sessions with 2 to 4 weeks interval. After mood induction in each session, subjects performed three cognitive tasks: free recall, probability rating and story completion. The findings revealed that subjects with higher extraversion, made more positive judgment and interpretation in positive mood condition; and individuals with higher neuroticism, made more negative judgment and interpretation in negative mood condition; but extravert and neurotic subjects did not differ significantly in the number of positive and negative recalled words in the two mood conditions. Overall, the findings of this research support the view that extraversion and neuroticism are associated with judgment and interpretation of emotional information in emotion-congruent manner and indicate that current mood states moderate the judgments and interpretations of emotional information in extraverted and neurotic individuals. در پژوهش حاضر براساس فرضیه همگرایی با هیجان، نقش ابعاد شخصیتی برونگرایی و روانآزردگیگرایی در پردازش اطلاعات هیجانی و نقش تعدیلکننده خلق مثبت و منفی در این رابطه، بررسی شد. ابتدا 654 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت مدرس، نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه شخصیتی آیزنک (EPQ-R)را تکمیل نمودند؛ سپس براساس نمرههای انتهایی توزیـع در دو بـعد شخصیتی بـرونگرایی و روانآزردگیگرایی، 4 گروه برونگرا، درونگرا، روانآزرده و پایدار هیجانی (هر گروه 30 نفر)، انتخاب شدند. برای هر یک از آزمودنیها در دو جلسه با فاصلة دو تا چهار هفته، کاربندی آزمایشی اعمال گردید؛ یعنی در یک جلسه خلق مثبت و در جلسة دیگر، خلق منفی به آنها القا شد. پس از هر مرتبه القا خلق، آزمودنیها سه تکلیفشناختی یادآوری آزاد، درجهبندی احتمال و تکمیل داستان را انجام دادند. با توجه به نتایج به دست آمده، افراد برونگرا، در موقعیت خلقی مثبت نسبت به موقعیت خلقی منفی، قضاوت و تفسیر مثبتتر، و افراد روانآزرده در موقعیت خلقی منفی نسبت به موقعیت خلقی مثبت، قضاوت و تفسیر منفیتری داشتند؛ اما در تعداد واژههای مثبت و منفی یادآوری شده به وسیلة افراد برونگرا و افراد روانآزرده، بین دو موقعیت خلقی مثبت و منفی تفاوت معناداری وجود نداشت. در مجموع نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که صفات شخصیتی برونگرایی و روانآزردگیگرایی به گونة همگرا با هیجان بر قضاوت و تفسیر اطلاعات هیجانی تأثیر میگذارند و نیز بر نقش تعدیلکننده حالتهای خلقی در قضاوت و تفسیر افراد برونگرا و روانآزرده تأکید میورزد.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522620070723The Study of Confirmatory Factor Analysis and Internal Consistency of the General Thinking Styles Inventory (Short Version) in University Studentsبررسی تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی پرسشنامه سبکهای تفکر (فرم کوتاه) در دانشجویان831094368FAولیاللهفرزاددانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلّم تهرانپروینکدیوراستاد گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلّم تهرانامیدشکریدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتیزهرهدانشورپورکارشناس ارشد روانشناسی عمومیJournal Article20151228The purpose of the study was to examine the validity and reliability of the general Thinking Styles Inventory (TSI) by analyzing the responses made to it by 419 students (214 male and 205 female). The confirmatory analyses were used to compute the validity. The internal consistency was used to determine the TSI reliability. The Cronbach alpha values showed that TSI has a good reliability. Confirmatory factor analyses indicated a good fit to the intended latent structure of TSI at item and subscales levels. The results buttressed the notion that the TSI is a valid and reliable measurement instrument in determining college students' thinking styles.در پژوهـش حاضـر روایـی و پایایـی پرسشنامة سبکهای تفکر (TSI) از طریق تحلیل پاسخهای داده شده به وسیلة 419 دانشجو (214 پسر و 205 دختر) انجام شد. در این پژوهش، به منظور تعیین روایی TSI از مدلهای تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی TSI از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج مدلهای تحلیل عاملی تأییدی برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون TSI در سطح سوال و در سطح خرده مقیاسهای سبکهای تفکر نوع اول، دوم و سوم به دست داد. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که TSI از پایایی قابل قبولی برخوردار است. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر منـجر به تقویت این ایده گردیـد که TSI به عنوان یـک ابـزار روا و پایا در اندازهگیری سبکهای تفکر دانشجویان قابل استفاده میباشد.
دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522620070723An Investigation of the Relationship Between Perceptions of Family, Scholl Contexts and High School Students’ Academic Achievementبررسی رابطة ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر اردبیل1111324369FAعلیرضاکیامنشاستاد گروه مشاوره دانشگاه تربیت معلم تهرانسعیدسیف درخشندهکارشناس ارشد تحقیقات آموزشیJournal Article20151228The present study aimed at investigating the relationship between perceptions of family and school contexts and students’ academic Achievement, along with two mediating variables, i.e., motivation and self-worth and school. Three tests, including parents, teachers and school tests, were utilized in this research and were administered to 325 high school boy third graders in Ardebil. The results of the conducted Path Analysis indicated that perceptions of family and school contexts play a role in predicting the students’ academic achievement. Furthermore, perceptions of family and school contexts could predict motivation and self-worth variables. It is worth mentioning that the predicted value for motivation was lower than that of self-worth at school. In addition, the results of the study showed that motivation and self-worth could predict students’ academic achiement. It was also revealed that unlike “self-worth at school”, motivation didn’t play a meditative role between perceptions of family and school contexts and students’ academic Achievement.در این پژوهش بررسی رابطة ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر اردبیل به همراه متغیرهای میانجی انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه بررسی شده است. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامة والدین، معلمان و مدرسه است که روی 325 نفر از دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر اردبیل اجرا و از طریق تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان دادهاند که ادراک از زمینة خانوادگی و ادراک از زمینة مدرسهای در پیشبینی پیشرفت تحـصیلی دانشآموزان نقش دارند. به علاوه ادراک از زمینة خانوادگی و ادراک از زمینة مدرسهای توانستهاند متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه را پیشبینی کنند. به طوری که مقدار پیشبینی شده انگیزش کمتر از احساس شایستگی در مدرسه میباشد. همچنین در این پژوهش متغیرهای انگیزش و احساس شایستگی در مدرسه به خوبی پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. متغیر انگیزش بین متغیرهای ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تـحصیلی نقش واسطهای ندارد. ولی متغیر احساس شایستگی در مدرسه نقش واسطهای بین متغیرهای ادراک از زمینة خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دارد.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-38522620070723The Study of Memory and Memory Confidence in Obsessive-Compulsive Checkers and Individuals with Obsessive-Compulsive Personality Disorderبررسی حافظه و میزان اطمینان به حافظه در اختلال وسواسی ـ اجباری و شخصیت وسواسی ـ اجباری1331454370FAمجیدمحمودعلیلواستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریزمنصوربیرامیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز2585501500020000تورجهاشمی نصرتآباداستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104عباسبخشیپور رودسریاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریزJournal Article20151228The objective of this research was to study personal memory and confidence in memory in individuals with OCD-checker type and obsessive compulsive personality disorder (OCPD), and to compare these groups with OCD-washer type and normal controls. For this purpose four groups of subjects (OCD-checker type. OCD-washer-type, OCPD and normal control) were selected and were matched in demographic characteristics. The subjects level of anxiety and obsessive-compulsive symptoms were assessed using Beck anxiety Inventory (BAI) and Maudsly obsessive-compulsive Inventory (MOCI) and who received high scores on BAI were excluded from the study. Then the clinical subjects were interviewed using DSMIV criteria for OCD and OCPD to confirmation of diagnosis (originally, the subjects have been referred from psychiatric offices). The subjects memory were assessed via two computerized lists of words (recalling list and recognition / confidence list). The finding showed that the groups didn’t differ significantly in their personal memory. The OCD checker type and OCPD groups showed low confidence in their memory. It can be said there is a relation between the OCD-checker type and OCPD. Further research need to exploration of this relation.هدف این مطالعه بررسی میزان حافظه و نیز اطمینان به حافظه در گروههایی از افراد دارای اختلال وسواسی ـ اجباری (از نوع وارسی) و افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی ـ اجباری در مقایسه با گروه کنترل وسواسی ـ اجباری از نوع شستشو و نیز گروه بهنجار است. برای این منظور 4 گروه از آزمودنیها (یک گروه وسواسی از نوع وارسی؛ یک گروه شخصیت وسواسی ـ اجباری، یک گروه وسواسی از نوع شستشو و یک گروه سالم) هر کدام به تعداد 20 نفر و جمعاً 80 نفر انتخاب گشتند. پرسشنامـههای اضطراب بک و سـیاهه وسواسـی ـ اجباری مادزلی بر روی آزمودنیها اجـرا شد و سپس برای تایید تشخیص براساس ملاکهای تشخیصی DSMIV با آزمودنیهای بالینی مصاحبه به عمل آمد. حافظه و اطمینان به حافظه از طریق برنامه رایانهای بررسی شدند. یافتهها نشان دادند که گروههای پژوهش در آزمون یادآوری تفاوتی با همدیگر نداشتند. گروه وارسیکننده و گروه شخصیت وسواسی ـ اجباری در میزان اطمینان به حافظه با دو گروه دیگر متفاوت بودند. میتوان فرض کرد که بین نوع وارسی اختلال وسواسی اجباری و شخصیت وسواسی ـ اجباری یک ارتباط ویژه وجود دارد و پژوهشهای بیشتر دربارة سیمایهشناختی این دو اختلال میتواند به فهم، تشخیص و درمان این حالات کمک شایانی بکند.