دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Relationship Between School Bonding; Social Competence and Student Bullying through the Mediating Role of Empathyرابطه پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی با قلدری دانشآموزان با نقش میانجی همدلی11712556FAمحمددرزیدانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدانابوالقاسمیعقوبیاستاد تمام گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0002-1949-6814خسرورشیددانشیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0002-8828-2107Journal Article20201030The aim of this study was to investigate the relationship between school bonding ; social competence and students’ bullying through the mediating role of empathy. It was conducted by a comparitive method . The study population was male and female high school students in Buinzahra city in the academic year of 2019-2020. Using multy stage random cluster method 274 students were selected.They were assess by . The research instruments were Illinois Bullying Questionnaire (2001), Jantila et al. Social Competence Self-Report Scale (2006), Springer et al. Student Relationship Scale (2009), and Richard et al. Empathy Scale (2017). The hypothetical model of the research was tested by path analysis using Lisrel 8.50 software. Findings indicated that school bonding, social competence, and empathy had direct effect on bullying. Moreover, social competence had direct effect on empathy, and indirect effect on bullying through empathy. Besides, school bonding had no direct effect on empathy. However, the results showed that the proposed model had goodness of fit. Conseqoently , it is suggested that in designing and implementing student bullying reduction programs, in addition to teaching empathy to the students, paying attention to the development of their social competence and school bonding are considered necessary.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی با قلدری دانشآموزان با نقش میانجی همدلی بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش، همه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان بویینزهرا در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه آماری شامل 247 دانشآموز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری، پرسشنامه قلدری ایلینویز (2001)، مقیاس خود-گزارشی شایستگی اجتماعی جانتیلا و همکاران (2006)، مقیاس برداشت دانشآموز از پیوند با مدرسه اسپرینگر و همکاران (2009) و مقیاس همدلی ریچاد و همکاران (2017) بودند. مدل فرضی پژوهش با تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار Lisrel 8.50آزمون شد. یافتهها حاکی از آن بود که پیوند با مدرسه، شایستگی اجتماعی، و همدلی بر قلدری اثر مستقیم دارند. همچنین شایستگی اجتماعی بر همدلی اثر مستقیم و بر قلدری به واسطه همدلی اثر غیرمستقیم دارد. اما پیوند با مدرسه بر همدلی اثر مستقیمی ندارد، همچنین دادههای بدست آمده نشان میدهد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. با توجه به این یافتهها، پیشنهاد میشود در طراحی و اجرای برنامههای کاهش قلدری دانشآموزان، در کنار آموزش همدلی به این گروه از دانشاموزان، به رشد شایستگی اجتماعی آنان توجه نموده و در راستای بهبود پیوند آنان با مدرسه تلاش شود.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Effectiveness of Emotion Regulation Instruction in Reducing Marital Burnout and Alexithymia among Couples on the Brink of Divorceاثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زوجین در شرف طلاق183112553FAخدامرادمومنیدانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000-0001-5129-2451صمدعزیزیگروه مشاوره، دانشجوی دکترای مشاوره توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.نرگسمحمد نجارکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.علیاحمدیاندانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000-0003-4856-2224بهزادتقی پوردانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.پرساسراج محمدیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اردبیل، اردبیل، ایران.Journal Article20200826<span style="font-family: New; color: black;">The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotion regulation instruction in reducing marital burnout and alexithymia among couples on the brink of divorce</span><span dir="RTL" lang="FA" style="color: black;">.</span><span style="font-family: New; color: black;"> This study was of a semi-experimental design with pre-test post-test and control group that was conducted on women referred to the intervention center in the 2nd District of Tehran. Using the inclusion and exclusion criteria, 30women were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to two experimental and control groups. Before the beginning of the training, both groups received a pretest and were asked to complete the scales of </span><span style="font-family: New; color: black;">Pines </span><span style="font-family: New; color: black;">(1996) marital distress and Toronto (1994) Alexithymia. The experimental group was received the instruction. The training sessions for the experimental group were held weekly in one session (60 minutes) and held for 8 sessions. At the end of the sessions, both groups were subjected to post-test. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance.The results showed that emotion regulation based on Gross Model had a significantly effect on the reduction of marital burnout and alexithymia of couple were (P≤0.001).</span><span style="font-family: New; color: black;">The findings of this study indicate the effectiveness of emotional regulation training in reducing marital burnout and couples’ alexithymia on the brink of divorce. Hence, it is suggested to implement such meetings at crisis intervention centers and clinical social work services.</span>هدف پژوهش حاضرتعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش سطح دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زوجین در شرف طلاق بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود که بر روی زنان مراجعهکننده به مرکز مداخله در بحران منطقه 2 تهران انجام شد. با استفاده از ملاکهای ورود و خروج، تعداد 30 نفر زن واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. قبل از شروع آموزش، از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد و از آنان درخواست شد تا مقیاسهای دلزدگی زناشویی پایینز و نارسایی هیجانی تورنتو را تکمیل نمایند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت. جلسات آموزش برای گروه آزمایش بهصورت هفتهای یک جلسه (60 دقیقه) و به مدت 8 جلسه برگزار شد. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغییره انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نمرات دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق معنیدار بوده است (P≤0/001). یافتههای این پژوهش در مجموع حاکی از اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش دلزدگی زناشویی و نارسایی هیجانی زوجین در شرف طلاق است. اجرای چنین جلساتی در مراکز مداخله در بحران و کلینیکهای مددکاری اجتماعی توصیه میشود.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Effectiveness of Quality of Life Therapy and Dialectical Behavioral Therapy in Loneliness among Female Undergraduate Students with Smartphones Addictionمقایسه اثربخشی آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر احساس تنهایی دانشجویان دختر دارای اعتیاد به گوشی های هوشمند324512542FAسعیدنجارپور استادیدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانبهمناکبریدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانجوادخلعتبریدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایرانجلیلباباپور خیرالدیناستاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0001-9163-6386Journal Article20191027<span style="font-family: New;">The purpose of this study was to compare the effectiveness of quality of life Therapy and Dialectical Behavior Therapy in the loneliness of students with addiction to smartphones. Therefore, among female undergraduate psychology students of Islamic Azad University, Tabriz Branch, 45 people were purposefully selected according to cutoff score on the Smart Phone Addiction Scale (SAS) and were randomly assigned to two experimental groups and one control group (15 subjects in each group). Pretest was administered by lonliness scale in the study groups. Then, subjects in the experimental groups received 8 sessions of two hours training on quality of life therapy and Dialectical Behavioral Therapy, however, the control group received no training. At the last session, the loneliness scale was again administered to all three groups. Results of univariate analysis of covariance showed that compared to Dialectical Behavioral Therapy, quality of life therapy was more effective in reducing loneliness (p < 0/01). </span><em><span lang="FA" style="font-style: normal;">پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر احساس تنهایی</span></em><em><span lang="FA" style="font-style: normal;"> در دانشجویان دارای اعتیاد به گوشیهای هوشمند انجام شد. درراستای این هدف، از بین دانشجویان دختر رشته روانشناسی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، تعداد 45 نفر براساس نقطۀ برش مقیاس اعتیاد به گوشیهای هوشمند (</span></em><em><span dir="LTR" style="font-style: normal;">SAS</span></em><em><span lang="FA" style="font-style: normal;">)، به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. از هرسه گروه با استفاده از مقیاس تنهایی پیشآزمون بعمل آمد. سپس، گروههای آزمایشی، به تفکیک </span></em><span lang="FA">به مدت 8 جلسة دو ساعتی تحت آموزش فنون </span><span lang="FA">درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی قرار گرفتند، اما گروه کنترل، هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. در آخرین جلسه، مجدداً پرسشنامۀ احساس تنهایی در مورد هر سه گروه اجرا شد. <em><span style="font-style: normal;">نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی در مقایسه با رفتار درمانی دیالکتیکی، بر کاهش احساس تنهایی موثر بوده است </span></em>(01/0</span><span dir="LTR" style="font-family: New;"><</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">p </span><span lang="FA">).</span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Structural Relations between Academic Emotions, Responsibility and Academic Engagement by Mediating Self-concept in Warfare Victims’ Children
Children High Schoolروابط ساختاری هیجانهای تحصیلی و مسئولیت پذیری با اشتیاق تحصیلی بواسطۀ مفهوم خویشتن در فرزندان ایثارگران466112538FAجوادصاحبی کوزه کناندانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایرانامیرپناه علیاستادیار،گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایرانداودحسینی نسباستاد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز تبریز، ایرانJournal Article20200823<span style="font-family: New;">The purpose of the study was to determine the structural relations between academic emotions, </span><span lang="EN" style="font-family: New; color: #222222;">responsibility</span><span style="font-family: New; color: #222222;">and</span><span style="font-family: New; color: #222222;"> <span lang="EN">academic engagement </span></span><span style="font-family: New;">by mediating self-concept among the </span><span lang="EN" style="font-family: New; color: #222222;">warfare victims’ children</span><span style="font-family: New;">. The research was conducted with a correlational method. The study population consisted of all students of the scarified families’ children who were studying in the schools of East Azarbaijan during the academic year of 2017-2018. Using multi-stage random sampling, 332 subjects were selected. Data were collected using </span><span lang="EN" style="font-family: New; color: #222222;">academic engagement </span><span style="font-family: New;">questionnaire, academic emotion questionnaire, responsibility questionnaire, and self-concept scale. Data were analyzed by multiple regression and path analysis. Data were analyzed using SPSS-24 and AMOS-24 software. Findings showed that there was a significant positive relationship between academic engagement, responsibility, academic emotion and self-concept and negative association with negative emotion. 23% of the variance of academic engagement was explained due to the variables of academic excitement and responsibility. Finally, path analysis showed that the self -concept could play a role as a mediator in the relationship between </span><span lang="EN" style="font-family: New; color: #222222;">academic engagement,</span><span style="font-family: New;"> academic emotion, and responsibility.</span><span lang="FA">هدف پژوهش</span><span lang="FA">حاضر تعیین روابط ساختاری هیجانهای تحصیلی و مسئولیتپذیری با اشتیاق تحصیلی بواسطۀ مفهوم خویشتن در فرزندان ایثارگران بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان فرزندان ایثارگر که در سال تحصیلی97-98</span><span lang="FA">در مدارس استان آذربایجان شرقی در دوره متوسطه مشغول به تحصیل بودند. از این تعداد 332 نفر به عنوان نمونه به شیوه تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از </span><span lang="FA">پرسشنامه اشتیاق تحصیلی، پرسشنامه هیجان های تحصیلی، پرسشنامه مسئولیت پذیری دانش آموزان و پرسشنامه مفهوم خویشتن (خودپنداره) بک استفاده شد. </span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چند'گانه و تحلیل مسیر استفاده شد. داده ها از طریق نرم </span><span lang="FA">افزارهای</span><span dir="LTR" style="font-family: New;"> SPSS- 24 </span><span lang="FA"> و </span><span dir="LTR" style="font-family: New;">AMOS-24</span><span lang="FA"> مورد تجزیه</span><span lang="FA"> و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند بین اشتیاق تحصیلی با مسولیت پذیری، هیجانهای تحصیلی مثبت و مفهوم خویشتن رابطه مثبت و معنیدار و با هیجانهای منفی رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین 23%) از واریانس اشتیاق تحصیلی بواسطه متغیرهای هیجانهای تحصیلی و مسئولیتپذیری پیش بینی میشود. در نهایت تحلیل مسیر نشان داد مفهوم خویشتن به عنوان میانجی، در رابطه بین اشتیاق تحصیلی با مسولیتپذیری، هیجان تحصیلی نقش دارد.</span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Role of DSM-5 Alternative Model for Personality Disorders (AMPD) Dimensions in Prediction of Cluster C Personality Disorders Symptomsنقش ابعاد مدل جایگزین اختلالات شخصیت DSM-5 در پیش بینی نشانه های اختلالات شخصیت خوشه C627312545FAپونهاروانهکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانرضاعبدیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران0000000271212516غلامرضاچلبیانلودانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران0000-0002-3397-4122Journal Article20200501The purpose of this study was to determine the role of abnormal personality dimensions proposed DSM-5 Alternative Model for Personality Disorders in the prediction of symptoms of cluster C personality disorders. Therefore, 356 students of Shahid Madani University of Azerbaijan and Payame Noor Osco University were selected by multistage cluster random sampling. They completed Adult DSM-5 (PID-5-BF) and Millon Clinical Multiaxial Inventory 3 (MCMI-III). Data were analyzed using simultaneous regression method. Results showed that the dimensions of disinhibition and psychoticism had positive role in the prediction of avoidant personality disorder. Besides, negative affectivity, dsinhibition and psychoticism dimensions had positive role in the prediction of dependent personality disorder and negative affectivity as well as detachment dimensions, had positive role and disinhibition had negative role in the prediction of obsessive-compulsive personality disorder.پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ابعاد نابهنجار شخصیت مطرح شده در مدل جایگزین اختلالات شخصیت در پیش بینی نشانه های اختلالات شخصیت خوشه c انجام شد. بدین منظور، 356 نفر از دانشجویان دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان و پیام نور اسکو به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای نسخه بزرگسالان شخصیت DSM-5 (PID-5-BF) و چندمحوری بالینی میلون 3 (MCMI-III) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که ابعاد مهارگسیختگی و روانپریشخویی بصورت مثبت، اختلال شخصیت اجتنابی و ابعاد عاطفهمنفی، مهارگسیختگی و روانپریشخویی بهصورت مثبت اختلال شخصیت وابسته و در نهایت ابعاد عاطفهمنفی و گسلش بصورت مثبت و مهارگسیختگی بصورت منفی، اختلال شخصیت وسواسی - جبری را پیشبینی میکنند.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Effectiveness of Meaning-centered Group Therapy and Mindfulness based Cognitive therapy in Cognitive flexibility in Patients with Breast Cancerمقایسه اثر بخشی درمان معنا محور گروهی با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی بر انعطاف پذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان سینه748912551FAعلیرضامرادیاستاد گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمیمحمدمهدیاسماعیل زاده پوریادانشجوی دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه خوارزمی0009-0008-1125-4547مهدیاکبریدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمیجعفرحسنیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمینسرینغلامیاستادیار گروه آنکولوژی دانشگاه علومپزشکی تبریزJournal Article20200703<span style="font-family: New;">The present study aimed to compare effectiveness of meaning-centered group therapy with mindfulness based cognitive therapy in cognitive flexibility</span><span style="font-family: New;">among patients with breast cancer. The research design was mixed. The study population included all patients with advanced breast cancer being treated at the Hematology and Oncology Research Center of Tabriz University of Medical Sciences. Using purposeful sampling, 24 patients were selected and were assigned in two groups of group meaning therapy and mindfulness-based cognitive therapy (12 subjects in each group). Group psychotherapy was conducted on both groups in two hour sessions for 8 weeks. A demographic questionnaire and Cognitive Flexibility Inventory (CFI) were used for data collection. Data were analyzed by repeated measure analysis of variance method by SPSS 21 software. Both treatments had a significant effect on the cognitive flexibility in patients with breast cancer. Also, the study of the follow-up stage (after two months) showed that there was no significant difference between the post-test and the follow-up stage in the meaning centered therapy group, but this difference was significant in the mindfulness group. In addition, the groupmindfulness based cognitive therapy was more effective than meaning-centered group therapy.</span><span lang="FA">هدف پژوهش</span><span lang="FA"> حاضر مقایسه اثربخشی درمان معنا محور گروهی</span><span lang="FA">با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی بر انعطا پذیری شناختی بیماران مبتلا به سرطان سینه بود. طرح پژوهش از نوع </span><span lang="FA">مختلط بوده</span><span lang="FA"> و </span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;">جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به سرطان </span><span lang="FA">سینه</span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;"> تحت درمان در مرکز تحقیقات هماتولوژی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند. از این بین 24 بیمار </span><span lang="FA">به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه</span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;"> معنادرمانی گروهی (12 نفر) و شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (12 نفر) جایگزین شدند. هر دو گروه به مدت 8 هفته و هر هفته یک جلسه دو ساعته، تحت </span><span lang="FA">معنادرمانی گروهی و یا شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی</span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;"> قرار گرفتند. </span><span lang="FA">برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جمعیت شناختی و </span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;">انعطافپذیری شناختی (</span><span dir="LTR" style="font-family: New serif; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;">CFI</span><span lang="FA" style="background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial;">) </span><span lang="FA">استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR" style="font-family: New;">SPSS</span><span lang="FA"> نسخه 21 استفاده شد. هر دو درمان بر متغیر انعطاف پذیری شناختی اثربخشی معناداری در بیماران مبتلا به سرطان سینه داشتند. همچنین بررسی مرحله پیگیری بعد از دو ماه نشان داد در درمان معنا محور گروهی بین پس آزمون و مرحله پیگیری تفاوت معناداری وجود نداشت. اما این تفاوت در گروه ذهن آگاهی معنادار بود. همچنین گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی اثربخشی بیشتری نسبت به معنادرمانی گروهی داشت. <br /></span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Prediction of Marital Burnout based on Types of Love Schemas and Marital Goal Orientationsپیش بینی دلردگی زناشویی براساس انواع طرحواره های عشق و جهت گیری اهداف زناشویی9010812544FAمسیبیارمحمدی واصلدانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانمحیامهرابی پورکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانمحمدرضاذوقی پایداراستادیارگروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20200419<span style="font-family: New;">The aim of this study was</span><span style="font-family: New;"> to predict marital burnout based on different types of love schemas and marital goal orientations. T</span><span style="font-family: New;">he study was conducted with a </span><span style="font-family: New;">correlational method. The study population included all people </span><span class="yiv4302047162ydp57615902alt-edited"><span lang="EN" style="font-family: New;">referred to counseling centers </span></span><span class="yiv4302047162ydp57615902tlid-translation"><span lang="EN" style="font-family: New;">for marital problems</span></span><span class="yiv4302047162ydp57615902alt-edited"><span lang="EN" style="font-family: New;">in Hamadan city. Using convenience</span></span><span class="yiv4302047162ydp57615902tlid-translation"><span lang="EN" style="font-family: New;">sampling,</span></span><span class="yiv4302047162ydp57615902alt-edited"><span lang="EN" style="font-family: New;"> 210 subjects </span></span><span style="font-family: New;">were selected. Data were collected using Piens marital burnout questionnaire, love schemas inventory, Kansas marital Goals Orientation questionnaire. </span><span style="font-family: New;">Results showed negative</span><span style="font-family: New;">correlations were between </span><span style="font-family: New;">marital burnout </span><span style="font-family: New;">with </span><span style="font-family: New;">marital goals orientation and secure love schema</span><span style="font-family: New;"> and positive correlations were observed between </span><span style="font-family: New;">marital burnout and </span><span style="font-family: New;">with </span><span style="font-family: New;">Skittish, fickle and Casual love schemas</span><span style="font-family: New;"> (p < .05)</span><span style="font-family: New;">. Results showed that there were </span><span style="font-family: New;">negative</span><span style="font-family: New;">correlations between </span><span style="font-family: New;">marital goals orientation </span><span style="font-family: New;">and </span><span style="font-family: New;">skittish, fickle and casual love schemas </span><span style="font-family: New;">and positive associations were observed between </span><span style="font-family: New;">marital goals orientation </span><span style="font-family: New;">with </span><span style="font-family: New;">secure love schemas</span><span style="font-family: New;"> (P <.05)</span><span style="font-family: New;">. The results of this study suggested that love schemas and the marital goals orientation </span><span class="yiv4302047162ydp57615902tlid-translation"><span lang="EN" style="font-family: New;">affected the married life of the couple</span></span><span style="font-family: New;">. Therefore, the application of the findings could be useful for the prevention and treatment of marital burnout</span><span lang="FA">هدف مطالعه پیش بینی فرسودگی زناشویی براساس انواع طرحواره های عشق و جهت گیری اهداف زناشویی</span><span lang="FA">بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه افرادی که در سال 1398 برای حل مشکلات زناشویی به مراکز مشاوره شهر همدان مراجعه کرده بودند. نمونه این پژوهش شامل 210 نفر</span><span lang="FA">بود که به صورت نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه فرسودگی زناشویی پاینز، پرسشنامه طرحواره عشق و پرسشنامه جهت گیری اهداف زناشویی کانزاس بود. تحلیل داده ها نشان داد بین فرسودگی زناشویی با جهت گیری اهداف زناشویی و طرحواره عشق ایمن رابطه منفی و بین فرسودگی زناشویی با طرحواره عشق کناره گیر، بی ثبات و غیرجدی رابطه مثبت وجود داشت. همچنین نتایج داده ها حاکی بود که بین جهت گیری اهداف زناشویی با طرحواره های عشق کناره گیر، بی ثبات و غیرجدی رابطه منفی و بین جهت گیری اهداف زناشویی با طرحواره عشق ایمن رابطه مثبت وجود داشت. بنابراین نتایج این پژوهش حاکی است که طرحواره های عشق و جهت گیری اهداف زناشویی بر زندگی زناشویی زوجین مؤثر است، پس استفاده از این نتایج می تواند برای پیشگیری و درمان فرسودگی زناشویی مفید باشد.</span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Depression and life expectancy in patients with liver transplantationاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و امید به زندگی بیماران پیوند کبدی10912212554FAرسولزارع زادهدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانمرضیهعلیوندی وفاگروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران0000-0002-1197-9598سید محمودطباطبائیگروه فیزیولوژی، واحد تبریز، دانشگاه ازاد اسلامی، تبریز، ایرانعلی نقیاقدسیگروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.Journal Article20201105<span style="font-family: New;">The aim of this study was to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy in depression and life expectancy in patients with liver transplantation. The study design was quasi-experimental with pre-test-post-test research design and control group. The study population included all patients who, according to a medical diagnosis, had undergone liver transplant surgery and had received a liver in the past year. The sample consisted of 30 patients were evaluated according to the criteria of inclusion and exclusion that was purposefully selected and randomly assigned in two groups and control group (15 subjects in each group). Beck Depression Inventory and Life expectancy questionnaire were used for data collection. Data were analyzed by Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) using SPSS software version 23. </span><span style="font-family: New;">Results showed that the patients in the </span><span style="font-family: New;">experimental group had significantly lower level of depression. Besides, the level of life expectancy in the experimental group was significantly increased (p < .001). Therefore, it can be concluded that Acceptance and Commitment Therapy has reduced depression and increased life expectancy in liver transplant patients.</span><span lang="FA">هدف پژوهش حاضر ، تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و امید به زندگی در بیماران کبدی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پژوهشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی بیمارانی بودند که بنا به تشخیص پزشکی، عمل جراحی پیوند کبد را تجربه کرده و در طی یک سال گذشته، کبد دریافت کرده باشند. </span><span lang="AR-SA">30 بیمار پیوندی براساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) انتخاب شدند.</span><span lang="FA"> برای جمعآوری دادهها از مقیاس افسردگی بک و پرسشنامه امید به زندگی استفاده شد. <span style="color: black;">تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار </span></span><span dir="LTR" lang="X-NONE" style="font-family: New; color: black;">SPSS</span><span lang="FA" style="color: black;"> نسخه 23 و جهت از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری (</span><span dir="LTR" lang="X-NONE" style="font-family: New; color: black;">MANCOVA</span><span lang="FA" style="color: black;">) استفاده شد.</span><span lang="FA"> نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش از لحاظ سطح افسردگی به طور معنادار پائینتر از گروه کنترل قرار داشتند<span style="color: black;"> (001/0></span></span><span dir="LTR" lang="X-NONE" style="font-family: New; color: black;">p </span><span lang="FA" style="color: black;">)</span><span lang="FA"> همچنین سطح امید به زندگی در گروه آزمایش به طور معنادار افزایش یافته است (001/0></span><span dir="LTR" lang="X-NONE" style="font-family: New;">p </span><span lang="FA">).بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که درمان پذیرش و تعهد باعث کاهش افسردگی و افزایش امید به زندگی در بیماران پیوند کبدی شده است.</span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Effectiveness of Flipped classroom in Students' Attitudes, Engagement, and Performance in Electronic Content Production Lessonاثربخشی کلاس وارونه بر نگرش، درگیری، و عملکرد دانشجویان در درس تولید محتوای الکترونیکی12313512749FAکیومرثتقی پوراستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایرانسید عبداللهقاسمتباراستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، ایرانJournal Article20191116<span style="font-family: New;">The purpose of the present study was to examine the effectiveness of Flipped classroom in students' attitude, engagement and performance in e-content production lesson. A semi-experimental design (pretest-posttest and control group) was used. The study population consisted of all educational science students of University of Tabriz in the electronic content production lesson in the first semester of the academic year 2018-2019. They were randomly assigned to experimental and control groups.</span><span style="font-family: New;">The experimental group trained the skill of "producing of electronic content through storyline software" based on the flipped classroom method and the control group received this skill based on the conventional instruction method. The instructional sessions conducted for 12 sessions on the computer site. Data were collected by standard questionnaires of attitude and engagement, and a researcher-made questionnaire of performance measurement. Data were analyzed by independent t-test, MANOVA, and ANCOVA. Results showed that applying Flipped classroom lead to positive attitude of students towards practical subject instruction course, and increased their engagement and performance in the course.</span><span lang="FA">پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی کلاس وارونه بر نگرش، درگیری و عملکرد دانشجویان در درس تولید محتوای الکترونیکی انجام گرفت. بدین منظور از طرح نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل) استفاده شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه تبریز در درس تولید محتوای الکترونیکی در نیمسال اول سالتحصیلی 1398-1397 بودند که بهطور تصادفی در دو گروه 24 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدهاند. گروه آزمایش مهارت"تولید محتوای الکترونیکی از طریق نرمافزار استوریلاین" را براساس روش کلاس وارونه آموزش دیدند و گروه کنترل آموزش این مهارت را براساس روش آموزش متداول دریافت کردند. دورههای آموزش به مدت 12 جلسه در سایت کامپیوتری اجرا شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد سنجش نگرش و درگیری، و پرسشنامه محقق ساخته سنجش عملکرد استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون </span><span dir="LTR">t</span><span lang="FA"> مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کاربست کلاس وارونه به نگرش مثبت دانشجویان به دوره آموزش موضوع عملی میانجامد، و درگیری و عملکرد آنان را در دوره افزایش میدهد. </span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Comparison of the Intensity of Lucid Dream, Metacognition and Dispositional Mindfulness in Mediators with Normal peopleمقایسه شدت رؤیای شفاف، فراشناخت و پرآگاهی زمینهای در افراد مدیتور با عادی13614913051FAآیدااکبرزادهگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایرانلیلاشاملیگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران0000-0002-4503-1041حسنبلندگروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، اران0000-0003-2206-7807Journal Article20210303The aim of this study was to compare the intensity of lucid dreaming, metacognition and dispositional mindfulness in mediators with normal people. The method of this study was descriptive causal-comparative and sample consisted of 220 students of Guilan university. These individuals were selected in an available sampling by sending the questionnaire link in the social channels related to the students of Guilan university in parallel with the virtual education conditions of the Corona virus pandemic. Initially, by observing the inclusion criteria, 120 students with a history of daily (between thirty minutes to two hours) and continuous (at least two years) and with an age range of 18 to 40 years and the exclusion criteria of a history of psychedelic drugs and drug addiction were considered as a mediator group and, along with 120 other students who had no history of meditation practice and were matched with the first group in terms of age, gender and level of education, formed a sample group. The questionnaires used in this study are: the intensity of lucid dreaming (LuCid), mindfulness (FFMQ) and metacognition (MCQ). Data analysis was performed using multivariate analysis of variance in SPSS-21 software. According to the findings, there was a significant difference between mediators and non-meditators in the intensity of lucid dreaming, mindfulness and metacognition. The results, according to theoretical and practical implications can be useful in addition to the general population, for researchers and therapists to use meditation exercises as a low<span lang="FA">پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت شدت رؤیابینی شفاف، فراشناخت و پرآگاهی زمینه ای در افراد مدیتور با عادی انجام شد. این پژوهش از نوع علَی-مقایسهای و نمونه شامل ۲۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان بود. این افراد مقارن با شرایط آموزش مجازی پاندمی ویروس کرونا، به شیوه در دسترس و از طریق ارسال لینک پرسشنامه در کانال های اجتماعی مربوط به دانشجویان دانشگاه گیلان انتخاب شدند؛ بدین صورت که در ابتدا ۱۲۰ دانشجو با رعایت ملاکهای ورود داشتن سابقه تمرینات مدیتیشن روزانه (بین سی دقیقه تا دو ساعت) و مستمر (حداقل به مدت دو سال) و با دامنه سنی 18 تا 40 سال و ملاک خروج سابقه مصرف داروهای روانگردان و اعتیاد به مواد مخدر به عنوان گروه مدیتور در نظر گرفته شدند و به همراه ۱۲۰ دانشجوی دیگر که سابقه هیچ گونه تمرین مدیتیشن نداشتند و از لحاظ سن، جنسیت و سطح تحصیلات با افراد گروه اول همتا شده بودند در مجموع گروه نمونه را تشکیل دادند و پرسشنامههای </span><span lang="FA">رؤیابینی شفاف (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">LuCid</span><span lang="FA">)، پرآگاهی (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">FFMQ</span><span lang="FA">) و فراشناخت (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">MCQ</span><span lang="FA">) را</span><span lang="FA"> تکمیل نمودند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری در نرمافزار</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">SPSS-21 </span> <span lang="FA">انجام گرفت. یافتهها گویای وجود تفاوت معنادار افراد مدیتور و عادی از نظر شدت رؤیابینی شفاف، فراشناخت و پر آگاهی بود. این نتایج مطابق با تلویحات نظری و کاربردی میتواند علاوه بر جمعیت عمومی، برای پژوهشگران و درمانگران از جهت بهکارگیری تمرینات مدیتیشن به عنوان روشی کم هزینه و بدون ضرر برای تقویت سطوح فراشناخت، پرآگاهی و رؤیابینی شفاف مفید باشد.</span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922The Role of dignity of academic identity and perceptions of classroom activities in predicting the orientation of mastery and function goals studentsنقش منزلتهای هویت تحصیلی و ادراک فعالیت های کلاسی در پیش بینی جهتگیری اهداف تسلطی و عملکردی دانش آموزان15016212555FAرامینحبیبی کلیبردکتری روانشناسی تربیتی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20200305<span style="font-family: New;">The purpose of the present study was to investigate the role of dignity of academic identity and perceptions of classroom activities in predicting the orientation of mastery and <span class="yiv9492560866ydp74aa4336hgkelc">performance</span> goals in students. The research method was descriptive and correlational. The study population included male high school students in Tabriz in the academic year of 2019-2020. Using multistage cluster sampling, 197 students were selected. Data were collected using the Migdeli et al. (1988) Achievement Goals Orientation Questionnaire, Was and Isaacson (2008) academic identity status, Gentry and et al. (2002) Perceptions of Classroom Activities Questionnaire. Data were analyzed using multiple regression analysis by SPSS software. Results showed that perception of classroom activities, academic identity status could predict variances in students' mastery and performance goal orientation.</span><span lang="FA">هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش منزلتهای هویت تحصیلی و ادراک فعالیتهای کلاسی در پیشبینی جهتگیری اهداف تسلطی و عملکردی دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان پسر دوره متوسطه ناحیه 4 در سال تحصیلی 99-1398 در شهرستان تبریز بودند که از این جامعه، تعداد 190 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اهداف پیشرفت میگدلی و همکاران (1988)، منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، ادراک از فعالیتهای کلاسی جنتری و همکاران (2002) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه (همزمان) در نرمافزار </span><span dir="LTR" style="font-family: New;">SPSS.21</span> <span lang="FA">تحلیل گردید. نتایج نشان داد که متغیرهای ادراک از ساختار کلاس درس، منزلتهای هویت تحصیلی قادرند تغییرات جهتگیری هدف تسلطی و عملکردی را در دانشآموزان پیشبینی کنند؛ بنابراین ادراک فعالیتهای کلاسی و هویت تحصیلی نقش مهمی در جهتگیری اهداف یادگیری دارند.</span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Relationship between Sexual Inhibition, Sexual Excitation and Female Sexual Function: Mediating Role of Activated Cognitive Schemas in Sexual Context, Emotion Dysregulation and Negative Moodرابطه بازداری و برانگیختگی جنسی با عملکرد جنسی زنان: نقش واسطهای طرحوارههای شناختی فعالشده در بافت جنسی، بدتنظیمی هیجان و خُلق منفی16317713050FAقاسمعبدلپوردانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانمحمدرضانائنییاناستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانرسولروشناستاد گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانمحمدغلامی فشارکیاستادیار گروه آمار زیستی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایرانJournal Article20210204<span style="font-family: New;">The present study aimed to investigate the mediating role of cognitive schemas activated in sexual context, emotion dysregulation and negative mood in the relationship between sexual inhibition, sexual excitation and female sexual function. This study was conducted with a correlational method and structural equation modeling, respectively. The study sample included 665 females serving in the administrative departments of Tehran and Tabriz universities, who were selected by convenience sampling method. The Questionnaire of Cognitive Schema Activation in Sexual Context,</span><span style="font-family: New;">Depression, Anxiety and stress Scales (DASS),</span><span style="font-family: New;">Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), Sexual Excitation/Sexual Inhibition Inventory for Women, and Female Sexual Functioning Index (FSFI) were used for data collection. Also, SPSS<sub>23</sub> and LISREL<sub>8.8 </sub>softwares were used for data analysis. Results of SEM showed that sexual inhibition and sexual inhibition, both directly and indirectly (through Sexual Context-activated schemas, emotion dysregulation and negative mood), could affect women's sexual function. Evaluating the theoretical model of the study through the fitness indices revealed that the theoretical model fit the measurement model (CFI = 0.97, NFI = 0.96, RMSEA = 0.051). Consistent with the dual control model, the results of this study showed that inhibition and sexual excitation affect the female sexual function. In addition, these findings suggest that in addition to the physiological factors, emotion and cognitive factors are similarly significant in defining the sexual function.</span>هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای طرحوارههای شناختی فعالشده در بافت جنسی، بدتنظیمی هیجانی و خُلق منفی در ارتباط بازداری و برانگیختگی جنسی با عملکرد جنسی زنان انجام پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل در بخش اداری دانشگاههای شهر تهران و تبریز بودند که از بین آنها 665 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه طرحوارههای شناختی فعالشده در بافت جنسی (QCSASC)، مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس (DASS)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز (DERS)، پرسشنامه بازداری و برانگیختگی جنسی زنان (SES-W)، پرسشنامه عملکرد جنسی زنان (FSFI) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS23 و نرمافزار LISREL8.8 استفاده شد. مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که بازداری جنسی و برانگیختگی جنسی هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم (از طریق طرحوارههای جنسی، بدتنظیمی هیجانی و خُلق منفی)، بر عملکرد جنسی زنان تاثیر میگذارد. ارزیابی مدل فرضی پژوهش با استفاده از شاخص های برازندگی نشان داد که مدل فرضی با مدل اندازهگیری، برازش دارد (97/0CFI=، 96/0 NFI=، 051/0 RMSEA=). همسو با مدل کنترل دوگانه، نتایج این پژوهش نشان داد که بازداری و برانگیختگی جنسی بر عملکرد جنسی زنان تاثیر دارد و همچنین این یافتهها تاکید میکنند که در کنار عوامل فیزیولوژیکی، عوامل شناختی و هیجانی در تبیین عملکرد جنسی خیلی اهمیت دارند.دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Effectiveness of Dialectical Storytelling in Questioning Skills of Elementary Studentsاثربخشی قصه گویی دیالکتیکی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان ابتدایی17819112541FAفاطمهپورامیررزداریدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریزرحیمبدری گرگریگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تبریز0000-0001-7196-6601شهرامواحدیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز0000-0002-4634-1092Journal Article20191222<span style="font-size: 10.0pt; font-family: New;">The present study investigated the effectiveness of a dialectical storytelling program in improving the questioning skills of elementary school students in Urmia. The study design was a quasi-experimental pre-test and post-test with a control group .The study population included elementary school students of Urmia city in academic year 2017-2018. Using purposeful sampling, two schools were selected among the schools of Urmia city (one school with a class of 30 students as the experimental group and another school with a class of 30 students as the control group). For the control group the essay course was taught by the traditional teaching, and the experimental group was taught the same lesson in dialectical story telling. The Multidimensional Nature oF Qu’est Motivation scale was used for data collection. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that dialectical storytelling program was effective in improving students questioning. Dialectical storytelling training plays an important role in improving students questioning thinking skills. This teaching method can be used by teachers to develop students’ questioning skills.</span><span lang="FA">پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی اجرای برنامه قصهگویی دیالکتیکی بر بهبود مهارت پرسشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ارومیه پرداخته است. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون و همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 98-97 بوده است . از بین مدارس شهر ارومیه دو مدرسه (از یک مدرسه یک کلاس 30 نفری بعنوان گروه آزمایش و از مدرسه دیگر یک کلاس 30 نفری بعنوان گروه کنترل) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گروه کنترل، در ساعت مربوط به درس انشاء آموزش سنتی و برای گروه آزمایش، در ساعت مربوط به همین درس قصه گویی دیالتیک اجرا شد برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه چند بعدی بک و جی ساپ استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجرای برنامه قصه گویی دیالکتیکی در بهبود پرسشگری دانش آموزان مؤثر است. آموزش قصهگویی با روش دیالکتیک در بهبود مهارت تفکر پرسشگری دانشآموزان نقش مهمی دارد. این روش آموزشی می تواند در مدارس کشور برای پرورش مهارت پرسشگری دانش آموزان مورد استفاده معلمان قرار گیرد.</span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Relationship between Core Self-Evaluation and Academic Self-Handicapping by Mediation of Academic Emotions: Structural Equation Modelingرابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوانسازی تحصیلی با واسطه هیجانهای تحصیلی: مدلیابی ساختاری19220812552FAنداسبزیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیرازمسعودحسین چاریدانشیار رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیرازبهرامجوکاراستاد رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیرازفرهادخرمائیدانشیار رشته روانشناسی تربیتی/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه شیرازJournal Article20200709<span style="font-family: New;">The aim of present study was to investigate the relationship between core self-evaluation and academic self-handicapping through mediating of academic emotions.</span><span style="font-family: New;">The research was conducted with a correlational method and structural equation modeling.</span><span style="font-family: New;">The study population consisted of first year undergraduate students of Shiraz University in the academic year of 2019-2020. Using, multistage cluster sampling 315 subjects were selected.</span><span style="font-family: New;">The research instruments were core self-evaluation scale by Judge et al, Pekrun et al academic emotions questionnaire and self-handicapping scale by Schwinger and Stiensmeier-Pelster. Data were analyzed by structural equation modeling. Results indicated direct effects of core self-evaluation on academic self-handicapping, core self-evaluation on academic emotions and academic emotions on academic self-handicapping (P=0/05). In addition, core self-evaluation predicted academic self-handicapping indirectly and through academic emotions. Consequently, improving self-esteem, self-efficacy and internal locus of control is central to self-value and provides the basis for experiencing more positive emotions such as hope and pride, which reduces the tendency to use the strategy of academic self-handicapping. </span><span lang="FA">هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوانسازی تحصیلی با واسطهی هیجانهای تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 99-98 بودند که از بین آنها 315 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس خودارزیابی مرکزی (جاج و دیگران، 2003)، پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و دیگران</span><span lang="FA">و مقیاس خودناتوانسازی تحصیلی</span><span lang="FA">شوینگر و استینسمیر-پلستر بود. تحلیل دادهها با استفاده از </span><span dir="LTR" lang="FA"> </span><span lang="FA">مدلیابی معادلات ساختاری نشانگر</span><span lang="FA"> تأثیر مستقیم خودارزیابی مرکزی بر خودناتوانسازی تحصیلی، خودارزیابی مرکزی بر هیجانهای تحصیلی و هیجانهای تحصیلی بر خودناتوانسازی تحصیلی بود و همچنین، خودارزیابی مرکزی با واسطه هیجانهای تحصیلی، خودناتوانسازی تحصیلی را پیشبینی میکند. مطابق با نتایج پژوهش حاضر، ارتقاء سطح عزتنفس، خودکارآمدی و منبع کنترل دورنی ، احساس خودارزشی را به همراه دارد و زمینهساز تجربه بیشتر هیجانهای مثبت امید و غرور است که همین امر تمایل به استفاده از راهبرد خودناتوانسازی تحصیلی را کاهش میدهد. </span>دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-3852166220210922Behavioral Inhibition System and Severity of Social Anxiety Disorder symptoms: The mediating Role of Perfectionism, and Negative Affectسیستم بازداری رفتاری و شدت نشانههای اضطراب اجتماعی: نقش واسطه ای کمال گرایی و عاطفه منفی20922313080FAمجیدمحمودعلیلواستاد دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-4119-6359راضیهپاکدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانافسانهجوربنیاندانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانبهجتلامعیمتخصص زنان و زایمان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20210510<span style="font-family: New;">The present study aimed to investigate the mediating role of perfectionism, negative affect in the relationship between behavioral inhibition system and severity of social anxiety disorder symptoms. The present research design was descriptive and the study population included students of Tabriz University in 2018. Using convenience sampling, 333 university students were selected, and were assessed through Personality Inventory for Social anxiety, the brain behavioral inhibition and activation systems (BIS/BAS) questionnaire of Carver and White, Multidimensional perfectionism scale (MPS), as well as Positive Affect and Negative Affect Scales. Data were analyzed by Structural Equation Modeling (SEM). Results showed that perfectionism and negative affect could mediate the relationship between behavioral inhibition system and social anxiety disorder symptoms. Hence, findings suggest that perfectionism and negative affect could increase the influence ability of Behavioral Inhibition System on social anxiety disorder</span><span lang="FA">مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی کمال</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرایی، عاطفه منفی در رابطه بین سیستم بازداری رفتاری و شدت نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی انجام گرفت.</span><span lang="AR-SA">طرح </span><span lang="FA">پژوهش حاضر به روش توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال 1398 بود که به شیوه </span><span lang="AR-SA">نمونهگیری در دسترس تعداد 333 نفر انتخاب شدند. پرسشنامههای اضطراب اجتماعی، سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">BIS/BAS</span><span lang="AR-SA">) کارور و وایت، مقیاس چندبعدی کمالگرایی (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">MPS</span><span lang="AR-SA">) و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (</span><span dir="LTR" style="font-family: New;">PANAS</span><span lang="AR-SA">) بعنوان</span><span lang="FA"> ابزارهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. </span><span lang="AR-SA">دادهها با استفاده از روش مدلیابی </span><span lang="FA">معادلات ساختاری مورد تجزیهو تحلیل قرار گرفت.<span style="color: black;"> نتایج</span> نشان داد که کمال گرایی و عاطفه منفی می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تواند رابطه بین سیستم بازداری رفتاری و نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی را میانجی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گری کنند.یافته ها نشان میدهد که کمالگرایی و عاطفه منفی می توانند تأثیر سیستم بازداری رفتاری را بر اختلال اضطراب اجتماعی افزایش دهند</span>