دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121Epidemiology of Depression and Its Relation with Demographic Properties among Marand's Women Populationهمهگیرشناسی افسردگی و رابطهی آن با ویژگیهای جمعیتشناختی زنان شهرستان مرند1204175FAاعظمامجدیمحمدباقرمقیمی آذریدانشگاه آزاد اسلامی واحد مرندتورجهاشمیدانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104Journal Article20151216With regard to the epidemiology of depression among the women population who live in Marand City and to study the relation of demographic factors with this disorder 2113 persons they were responded to Marand using random group sampling Beck's Depression Invevtory and researcher made demographic invevtory. <br />Analysis showed that about 61.5 percent of woman were slightly to strongly Depressed. In addition, married women in comparison with the single women were less depressed; and there was a direct relation between education and the level of depression. On the other hand there was a reversed relation between the level of depression and the level of income. <br />Age as a factor also did not have a role in the mood change (Depression). <br />Findings of this research have some hints for psychological organization so that paying attention to them by people who are involved in health efforts is very important.در راستای همهگیرشناسی بیماری افسردگی در جمعیت زنان ساکن شهرستان مرند و بررسی روابط عوامل جمعیتشناختی با شیوع این بیماری، از جامعهی زنان ساکن شهرستان مرند تعداد 2113 نفر به شیوهی تصادفی طبقهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامهی افسردگی بک و پرسشنامهی جمعیتشناخـتی محقق ساخـته اندازههای مربوط بـه متغیرهای مورد مـطالعه جمعآوری شد. تحلیل نتایج نشان داد که حدود 5/61 درصد از زنان مورد مطالعه دارای افسردگی خفیف تا خیلی شدید هستند. علاوه بر این افراد متأهل نسبت به افراد مجرد از افسردگی کمتری برخوردارند، و بین تحصیلات و میزان افسردگی رابطهی مستقیم وجود دارد و از سوی دیگر بین سطح درآمد و میزان افسردگی رابطهی معکوس وجود دارد. همچنین سن افراد در تغییرات خلقی (افسردگی) نقش معنیدار ندارد. یافتههای این پژوهش تلویحاتی برای مداخلات روانشناختی و بهزیستی دارد که توجه به آنها برای دستاندرکاران امور بهداشتی حائز اهمیت است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4175_ff76e68e555252bf99e1da1137f8c15c.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121Investigation of the Role of Teacher in Mathematic Academic Emotions and Students Emotion Regulation"بررسی نقش معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان41634176FAفریدهساداتحسینیدانشگاه شیرازمحمدخیردانشگاه شیرازJournal Article20151216The purpose of this research is to survey the role of variables related to teacher in mathematic academic emotions and students’ emotion regulation. Nowadays educational psychologists believe that students in formal education not only achieve the knowledge and cognitive skills, but also grow positive and negative emotions related to learning and achievement. But research on emotion in the educational field is appearing gradually. Also, positive emotions have been neglected by educational research. So this research has accumulated to survey predictive relationship of teacher’s affective support and quality of teaching in positive and negative mathematic academic emotions and students’ emotion regulation. For this purpose, 270 (127 female and 143 male) first grade high school students of Shiraz completed Teacher Affective Support Scale, Teacher Quality of Teaching Scale, Achievement Emotion Questionnaire-Mathematics and Emotion Regulation Questionnaire. The collected data were analyzed using the multiple regression analysis. Results showed that quality of teaching variable can predict positive mathematic academic emotions and students’ emotion regulation, significantly and positively. Teacher affective support variable can predict negative mathematic emotions significantly and negatively. According to the finding of this research teacher has important role in construction of positive and negative mathematic academic emotions and students’ emotion regulation.هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای مرتبط با معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان است. امروزه روانشناسان تربیتی معتقدند که دانشآموزان در طی آموزش رسمی (مدرسهای) نه تنها به کسب دانش و مهارتهای شناختی نایل میشوند، بلکه هیجانات خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری و پیشرفت را رشد میدهند. اما تحقیق بر روی هیجانات در بافتهای آموزشی به آرامی در حال ظهور است و به ویژه هیجانات خوشایند به وسیلهی محققان تعلیم و تربیتی نادیده گرفته شده است. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه پیشبینیکنندگی حمایت عاطفی و کیفیت تدریس معلم در هیجانات مثبت و منفی تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 270 نفر (127 دختر و 143 پسر) از دانشآموزان سال اول دبیرستان شهر شیراز با روش نمونهگیری خوشهایی تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه حمایت عاطفی معلم، مقیاس کیفیت تدریس معلم، پرسشنامه هیجانات پیشرفت- ریاضیات و پرسشنامهی تنظیم هیجانی را تکمیل نمودند. میانگین سنی گروه نمونه 25/15 و انحراف معیار 14/1 بود. یافتهها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوهی همزمان بررسی شد. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که متغیر کیفیت تدریس معلم میتواند هیجانات مثبت ریاضی و تنظیم هیجانی را به صورت مثبت و معناداری پیشبینی نماید و متغیر حمایت عاطفی معلم، هیجانات منفی ریاضی را به صورت منفی و معنادار پیشبینی میکند. بر طبق نتایج این پژوهش معلم نقش مهمی در ایجاد هیجانات مثبت و منفی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان داراست.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4176_653870e6582f05794adcce0346415114.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121The Tromsø Social Intelligence Scale:
Factorial Structure and Reliability of the Persian Version of Scale in the Students Populationمقیاس هوش اجتماعی ترومسو: ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی مقیاس در جامعهی دانشجویان65824177FAاکبررضائیدانشگاه پیام نور مرکز تبریزJournal Article20151216The purpose of the present study was to investigate the factorial structure and reliability of persian version of the Tromsø Social Intelligence Scale (TSIS). First, the scale was translated into Farsi. Then, it was retranslated into English and compared with the original version to find and correct the gaps between the translated version and the original version. Finally, after the pilot study and resolving the mistakes, the final questionnaire was carried out for sample group including 413 students studying in Humanities in Tabriz Payame Noor University (304 female, 109 male). In this study, Exploratory Factor Analysis (EFA) was conducted on the 21 items of the TSIS, using a Principle Component Analysis, with Varimax Rotation. Investigation of Scree plot showed three factor solutions. As in the original scale, these factors were called Social Information Processing (SIP), Social Skills (SS) and Social Awareness (SA). The reliability of the Tromsø Social Intelligence Scale was calculated by internal consistency (cronbach’s alpha) and test- retest methods. Cronbach's Alpha coefficient was 0.75 for the whole scale and 0.73, 0.66 and 0.64 for SIP, SS and SA, respectively. Also Test- retest reliability coefficient was 0.81 for the whole scale and 0.76, 0.86 and 0.66 for SIP, SS and SA, respectively. Cronbach's Alpha and test- retest coefficient showed that reliability of factors is acceptable.هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و پایایی نسخه فارسی مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (TSIS) بود. در ابتدا این مقیاس به زبان فارسی برگردانده شد. پس از ترجمهی دوباره به زبان انگلیسی و مطابقت با نسخهی اصلی، شکافهای موجود در ترجمه شناسایی و اصلاح شدند. در نهایت پس از اجرای مقدماتی و رفع اشکالات، پرسشنامهی نهایی بر دانشجویان گروه نمونه که شامل 413 نفر (304 زن و 109 مرد) از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز بودند، اجرا شد. در این پژوهش برای بررسی ساختار عاملی، تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) با استفاده از روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس بر روی 21 سؤال TSIS اجرا شد. بررسی نمودار اسکری، راهحل سه عاملی را نشان داد. مانند خردهمقیاسهای نسخهی اصلی این عوامل پردازش اطلاعات اجتماعی (SIP)، آگاهی اجتماعی (SA) و مهارتهای اجتماعی (SS) نامگذاری شدند. پایایی مقیاس هوش اجتماعی ترومسو با استفاده از روشهای بازآزمایی و همسانی درونی (آلفای کرانباخ) محاسبه شد. ضریب پایایی آلفای کرانباخ برای کل مقیاس 75/0 و برای خردهمقیاس پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی به ترتیب برابر 73/0، 66/0 و 64/0 به دست آمد. همچنین ضریب پایایی بازآزمایی برای کل مقیاس 81/0 و برای خردهمقیاسهای پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهی اجتماعی به ترتیب برابر 76/0، 86/0 و 66/0 بود. ضریب آلفای کرانباخ و بازآزمایی نشان داد که پایایی هر یک از عاملها در سطح قابل قبول میباشد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4177_23c62401ba1a123d573c580ee53f220a.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121Comparison of Identity Styles and Types of Identity in Male and Femaleمقایسهی سبکهای هویت، انواع هویت در دانشجویان دختر و پسر21394178FAمنصوربیرامیدانشگاه تبریز2585501500020000Journal Article20151216Theprupose of present study was comparison of identity styles and types of identity in girl and boy students. In a descriptive-comparative study, 200 first year students (100 girls and 100 boys) from University of Tabriz selected andomly Using cluster sampling and then responded to identity styles questionnaire and Adams Identity Status questionnaire. Results were analyzed. Through Multivariate Analysis of variance (MANOVA). Results indicated there was significant different between girls and boys in informative (P<0.01) diffuse (P<0.01), moratorium (P<0.05), early formed (P<0.01), and confused (P<0.01) identity styles.پژوهش حاضر با هدف مقایسه انواع هویت، سبکهای هویت در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی- مقایسهای بود که در آن نمونهای شامل 200 نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز (100 دختر و 100 پسر) به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامهی سبکهای هویت و پرسشنامهی حالات هویت آدامز مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج حاصل با استفاده از روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین سبک اطلاعاتی و سردرگم (01/0P<)، در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیدار وجود دارد. بین هویت تعلیق یافته (015/0P<)، هویت زود شکلیافته (01/0P<)، و هویت آشفته (01/0P<)، در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیدار است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4178_b175815f21faa18ddc1b2b771a68455a.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121Efficacy of Problem Solving Training in Changing Coping Strategies of University Studentsاثربخشی آموزش حل مسأله در تغییر راهبردهای مقابلهای دانشجویان831014179FAسعیدهزنوزیانبنفشهغراییدانشگاه علوم پزشکی ایرانرخسارهیکه یزدان دوستدانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20151216The purpose of this study was to evaluate the efficacy of problem solving training in changing university students' coping strategies. Therefore, 20 university students were selected by using convenience sampling and were allocated in 2 groups (10 students for experimental group and 10 students for control group). Experimental group received problem solving training in 7 sessions. Before doing problem solving training, both of the groups were assessed by Billings & Moss coping strategies questionnaire. Experimental and control groups did not have significant difference in pre-test. After the training for experimental group, two groups were assessed by above questionnaires again. Differences in pre-test and post-test between two groups were analyzed with help of analysis of covariance (ANCOVA). <br />Results showed that problem solving training in experimental group cause significant difference in some of coping strategies (problem solving and getting social support). Also clinical differences in other coping strategies (cognitive evaluation, emotional inhibition and body inhibition) were found, However they are not statistically significant. It can be concluded that. <br />Problem solving training can change coping strategies and the results were similar to previous studies in this field.هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسألهی گروهی در تغییر راهـبردهای مـقابلهای دانشجویان بـود. بدین منظور 20 دانشجو بـه وسیلهی روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هریک به تعداد 10 نفر) تقسیم شدند. پیش از اجرای آموزش حل مسأله برای دانشجویان گروه آزمایش، هر دو گروه به وسیلهی پرسشنامهی راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس، مورد سنجش قرار گرفتند که از لحاظ نمرات کسب شده در این ابزار، دو گروه با هم تفاوت معنادار نداشتند. سپس گروه آزمایش به مدت 7 جلسه تحت آموزش حل مسأله قرار گـرفت. پس از اجرای آموزش برای گروه آزمایش، مـجدداً از دو گـروه خواسته شـد تا پرسشنامهی فوقالذکـر را تکمیل کنند. سپس تـفاوت میانگین پیشآزمون-پسآزمون دو گروه به کمک روش تحلیل کوواریانس مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجهی یافتهها حاکی از آن بود که آموزش حل مسأله باعث تغییر در راهبردهای مقابلهای میشود که در برخی از آنها (حل مسأله، جلب حمایت اجتماعی) تفاوت بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ آماری معنادار میباشد. همچنین در سایر راهبردهای مقابلهای (مانند ارزیابی شناختی، مهار هیجانی، مهار جسمانی) هر چند تغییرات بالینی مشاهده شد، ولی از لحاظ آماری معنادار نبود. مبتنی بر یافتهها مـیتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت حل مسأله به طور کلی میتواند به تغییر در راهبردهای مقابلهای منجر گردد که نتایج این پژوهش در راستای پژوهشهای پیشین در این زمینه میباشد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4179_c6cdc53c37e16757d7d58032ecf61bd4.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121Predicting General Health Symptoms (Somatization, anxiety, depression) from Early Maladaptive Schemasپیشبینی نشانههای سلامت عمومی (جسمانیسازی، اضطراب و افسردگی) بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه1031244183FAفاطمهشهامتدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20151219Cognitive models in explaining psychological disorders pointed the empact of negative schemas in forming psychopathological symptoms. This study is aimed to predict general health symptoms (Somatization, anxiety, depression) from early maladaptive schemas. For this purpose two young’s schema questionnaire (YSQ, short form) based on Jeffrey Young’s schema, therapy and General Health Questionnaire (GHQ) were administered to 159 students in Ferdosi university of Mashhad. Multiple regression analysis was used to analyze the results. <br />Results indicated that there is significant relation between early maladaptive schema and somatization, anxiety and depression. Defectiveness/Shame schema predict three symptoms significantly (P>0.01). Furthermore, part of each symptom variance was significantly predicted by specific schemas. <br />Congruent with other research findings, in this field it is concluded that schema focused therapy has explanatory frame for mental disorders, and could describe a schema- specified profiles from mental disorders. مـدلهای شـناختی در تبیین اختلالات روانشـناختی به اثر طرحوارههای مـنفی مؤثـر در شکلگیری علائم آسیبشناسی روانی اشاره دارد. هدف این پژوهش پیشبینی علائم سلامت روان با استفاده از طرحوارههای ناسازگار اولیه بود. به این منظور دو پرسشنامهی فرم کوتاه طرحوره یانگ (SQ) در چارچوب نظریهی درمانی مبتنی بر طرحوارهی جفری یانگ و پرسشنامهی سلامت روان(GHQ) بر 159 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا گردید. تحلیل نتایج این پژوهش با استفاده از نسخه 17 نرمافزار SPSS با روش تحلیل رگرسیون چـندگانه صورت گرفت. نتایج بیانگر رابـطهی معنادار طرحـوارههای ناسازگار اولیـه و علائم سهگانهی جسمانیسازی، اضطراب و افسردگی بود. در این میان طرحواره نقص/ شرم به طرز معناداری (01/0>P) هر سه علامت را پیشبینی کرد. از طرفی بخشی از واریانس هر اختلال توسط طرحوارههای خاصی به صورت معنادار پیشبینی شد. نتایج به دست آمده با بررسیهای پیشین همخوان بوده و بیانگر این است که این چارچوب نظری تلویحات درمانی و تبیینی مهمی در رابطه با اختلالات روانشناختی دارد. بر این اساس میتوان نیمرخ خاصی از طرحوارههای ناسازگار مربوط به هر اختلال را ترسیم کرد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4183_7b2e3bc3f67490c45db8e6ed6d80404e.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121Relationship between Hardiness, Life Satisfaction, and Hope with Academic Performance in University Studentsرابطهی سخترویی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی دانشجویان1251474185FAلیلاشیرمحمدیدانشگاه پیام نور تهرانفرزانهمیکائیلی منیعدانشگاه ارومیهحسینزارعدانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20151219The purpose of this study was to investigate the relationship between hardiness, life satisfaction and hope with academic performance. 358 (171 male and 187 female) students were selected randomly from Uromia University. TRhey competed three questionnaires including personal view survey, satisfaction with life scale and hope scale. To analyze the data pearson's correlation coefficient and multiple regression (step by step) were used. The results showed that there was a significant and positive correlation between hardiness (commitment and control) and hope (agency and pathways). Also, there was a significant and positive correlation between hardiness (commitment, control, challenge) and life satisfaction. Examining the relationship between hope (agency and pathways) and life satisfaction showed that there was a significant and positive correlation between them. To making clear life satisfaction through hardiness and hope, agency, commitment and pathways respectively have most contribution to predict the total score of life satisfaction, and to making clear academic performance through hardiness, life satisfaction and hope, life satisfaction have the most contribution to predict the total score of academic performance.هدف این پژوهش مطالعهی رابطهی سخترویی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی بود. برای رسیدن به این مهم 358 نفر (171 مرد و187 زن) دانشجوی مقطع کارشناسی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از دانشگاه ارومیه انتخاب شدند. برای سنجش سخترویی از پرسشنامه دیدگاههای شخصی، رضایت از زندگی از مقیاس داینر و امید از مقیاس امید بزرگسالان اسنایدر استفاده گردید. جهت تحلیل نتایج، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی به کار گرفته شد. یافتهها نشان دادنـد که مـیان متغیرهای سخترویی و امید و مـیان مؤلفههای تـعهد و کـنترل سخترویی با مؤلفههای امید (کارگزار و گذرگاه) رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. علاوه بر این، بین سخترویی و رضایت از زندگی و امید و رضایت از زندگی رابطهی مثبت و معنیدار به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، مؤلفهی کارگزار امید به تنهایی 31 درصد از تغییرات مربوط به رضایت از زندگی را تبیین میکند پس از آن متغیرهای تعهد و گذرگاه به ترتیب بیشترین سهم را داشتند. علاوه بر این رضایت از زندگی به تنهایی قویترین پیشبین در تبیین عملکرد تحصیلی میباشد. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4185_ce8be9c2d1a7849b13987619553e81c0.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121Psychometric Characteristic of Revised Moral Authority Scaleویژگیهای روانسنجی مقیاس منابع اقتدار اخلاقی ـ نسخهی تجدیدنظر شده (MAS-R)11491684187FAهادیکرامتیدانشگاه تربیت معلم تهرانپروینکدیوردانشگاه تربیت معلم تهرانولی ا..فرزاددانشگاه تربیت معلم تهرانسیدمحمودقاضی طباطباییدانشگاه تهرانJournal Article20151219This study aimed to analyze the validity and reliability of Revised Moral Authority Scale (MRS-R). 652 Students of High school Ardabil (320 Femals, 332 Males) were selected by multi-stage sampling method and completed Revised Moral Authority Scale (MAS-R). Exploratory Factor analysis and internal consistency were used to compute the Revised Moral Authority Scale (MRS-R) factor structure (construct validity) and reliability, respectively. Cronbach’s Coefficients indicated that both factors and the sub factors of Revised Moral Authority Scale (MAS-R) were highly reliable. Also, the results of the exploratory factor analysis indicated four factors in this scale .In general, Revised Moral Authority Scale is a valid and reliable scale for studying Moral Authority<em>.</em>این پژوهش، با هدف بررسی روایی و پایایی منابع اقتدار اخلاقی ـ نسخهی تجدیدنظر شده اجرا شد. 652 دانشآموز سال سوم دبیرستان (320 دختر و 332 پسر) که از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شده بودند، به پرسشنامهی منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده پاسخ دادند. در این پژوهش به منظور بررسی ساختار عاملی (روایی سازه) از تحلیل عاملی اکتشافی و در تعیین پایایی پرسشنامه منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتههای ضرایب آلفای کرونباخ نشان دادکه عاملها و مقیاس منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده از پایایی بالایی برخوردار است. نتایج تـحلیل عاملی اکتشافی، چهار عاملی را در این پرسشنامه نشان داد. در کل، یافـتهها نشان داد که پرسشنامهی منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4187_a6731f4c7d39f13e6729fcfeaa4cf38a.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121Comparison of Intolerance of Uncertainty, Negative Problem Orientation, Cognitive Avoidance, Positive Beliefs about Worries in Patient whit Generalized Anxiety Disorder and Control Groupمقایسة عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتنابشناختی، جهتگیری منفی به مشکل و باورهای مثبت در مورد نگرانی بین بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی1691874189FAمجیدمحمودعلیلودانشگاه تبریزتقیشاهجوییزهرههاشمیJournal Article20151219Intolerance of uncertainly, Cognitive avoidance, Negative problem orientation and Positive beliefs about worry play an important role in Generalize anxiety disorder( GAD ) and leads to development and maintain of GAD. The purpose of this research was comparing of these cognitive variables among GAD patients and normal people. For this aims thirty GAD patients and thirty normal people were selected using intact sampling. Then Intolerance of uncertainly questioner; Cognitive avoidance questioner; Negative problem orientation questioner and why worry II was administrate. The results showed that there is significant different among groups in Negative problem orientation (p<0/0001, F=19/13) and Intolerance of uncertainly (p<0/0001, F=23/88). The practical and theoretical implications of the research were discussed in the section of discussion. عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتنابشناختی، جهتگیری منفی به مشکل و باورهای مثبت در مورد نگرانی در اختلال اضطراب فراگیر نقش بسزایی ایفا میکنند و به ایجاد، تداوم و تشدید علائم این اختلال منجر میشوند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسة این مؤلفههای شناختی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی بود. در این راستا، تعداد 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و 30 نفر از افراد عادی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، سپس پرسشنامههای عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتنابشناختی، پرسشنامه چرا نگرانی و پرسشنامهی جهتگیری منفی به مشکل اجرا شد. نتایج نشان داد بین گروه بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی در مؤلفههای جهتگیری منفی به مشکل (13/19F=0001/0P<) و عدم تحمل بلاتکلیفی (88/23F= ، 0001/0P<) تفاوت معنادار وجود دارد. تلویحات عملی و نظری یافتهها در قسمت نتیجهگیری مورد بحث واقع شده است. <br /> https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4189_613ae85d19161627c1b72d4c85bcf26f.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385252020110121Effect of Mood Induction and Brain-behavioral Systems on Emotional Information Processing: Signal Detection Theory-based Analysisتأثیر القای خلق بر سوگیری حافظهی آشکار با توجه به سیستمهای مغزی ـ رفتاری: تحلیل مبتنی بر تئوری تشخیص علامت1892134190FAمحمدعلینظریدانشگاه تبریز0000-0002-0340-994Xسارالطفیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزداودحسینینسبدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزJournal Article20151219This study was aimed to verify the effects of mood induction and brain-behavioural systems on emotional information processing [reaction time (RT), response bias (ß), and response sensitivity (d')] in individuals with high BAS/BIS sensitivity as compared with a control group. At first, 527 undergraduate students filled out the Carver and white’s BAS/BIS scale. Then based on standardized z score; 25 subjects with high BAS sensitivity, 25 with high BIS sensitivity, and 25 were selected as the control group. For all subjects, emotional words were presented to memorize them. Then, half of the subjects of each group were introduced to induce a happy mood and the other half were introduced to induce a sad mood. At the next stage, the emotional words were presented for all subject to recognize them. Before all, for statistical purposes, the signal detection theory method was used to standardize data. Then, repeated measurement ANOVA was used to analyze each dependent measure. The results showed that individual with high BIS sensitivity, in the sad mood induction, recognize sad words faster than the high BAS sensivity group and the control group. Whrease, no significant differences were observed in indivitulas with high BAS sensitivity. Concerning the response sensetivity, the results showed neither beween group nor within condition significant differences. However, smaller response bias for negative words was observed in the high BIS sensitivity as compared with the high BAS sensitivity group and the control group. This result indicates that individuals with high BIS sensitivity use more liberal strategy for negative words recognition.هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر القای خلق بر سوگیری حافظهی آشکار [زمان واکنش، سوگیری پاسخ () و حساسیت پاسخ ()] در افراد با حساسیت بالای BAS، BIS بود. ابتدا 527 نفر از دانشجویان، پرسشنامهی BAS و BIS را به همراه تعدادی سوال برای کنترل برتری جانبی دست تکمیل نمودند. سپس براساس نمرهی استاندارد (z) 25 نفر آزمودنی با حساسیت بالای BAS، 25 نفر با حساسیت بالای BIS و 25 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. ابتدا واژهای هیجانی به آزمودنیها ارائه شد تا آنها را به خاطر بسپارند. سپس نیمی از آزمودنیهای هر گروه در معرض القای خلق شاد و نیم دیگر در معرض القای خلق غمگین قرار گرفتند. در مرحلهی بعد واژههای هیجانی قبلی به همراه یک سری کلمات دیگر به آزمودنیها ارائه شد تا آنها را بازشناسی نمایند. قبل از تجزیه و تحلیل آماری، ابتدا شاخصهای سوگیری پاسخ و حساسیت پاسخ بر مبنای نظریهی تشخیص علامت محاسبه گردید و سپس با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که افراد با BIS بالا در شرایط القای خلق غمگین در مقایسه با BAS بالا و گروه کنترل واژههای دارای بار هیجانی منفی را سریعتر بازشناسی میکنند اما در مورد افراد با BAS بالا در موقعیتهای القای خلق تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. در مورد حساسیت پاسخ تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتایج مربوط به مؤلفه سوگیری پاسخ نشان داد که میانگین b برای واژههای منفی در گروه BIS به طور معناداری پایینتر از گروه BAS و کنترل بود؛ یعنی این افراد در بازشناسی واژههای منفی راهبرد سهلگیرانهای را اتخاذ میکنند.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4190_61810c430d3d0bea26ef2647e4311104.pdf