دانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385231120081022The Effect of Verbal Self-instruction on Symptoms in Children with Conduct Disorderتآثیر خودآموزی کلامی بر بهبود علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک1174328FAعلیاقبالیکارشناس ارشد روانشناسی بالینیتورجهاشمیدکتر در روانشناسی تربیتی- استادیاردانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104مجیدمحمودعلیلودکتر در روانشناسی بالینی- استادیار دانشگاه تبریزJournal Article20151227Along to investigate the effect of verbal self-instruction on symptoms of children with conduct disorder, 20 students with conduct disorder were selected randomly from Tabriz schools and assigned in two experimental and control groups. <br />Then experimental group received independent variable (verbal-instruction has significant effect on reduction of symptoms. <br />Results showed that verbal-instruction has significant effect on reduction of symptoms.هدف این تحقیق بررسی تآثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک بود. به عبارتی دسترسی به این مسأله که آیا آموزش خودآموزی کلامی میتواند در بهبود علایم مرضی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تآثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت. <em>روش</em> این پژوهش از نوع طرح نیمه تجربی (نیمه آزمایشی) بود که در آن نمونهای شامل 20 نفر از دانشآموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریزانتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای در یافت نکرد. <em>نتایج</em> حاصل از روش تحلیل کوواریانس یک طرفه، نشان داد که گروه آزمایشی در پایان نسبت به گروه کنترل از بهبود قابل توجهی در علایم مرضی اختلال سلوک برخوردار است. به عبارت دیگر کاربرد و آموزش خودآموزی کـلامی موجـببهبـود معنیدار نشانههای مرضی دانشآموزان دارای اختلال سلوک شده بود.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4328_dc28e765f61e1a7ace7c6c8c8bd29602.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385231120081022The Effects of Emotional Intelligence Training on Assertion, Self-efficacy Mental Heathبررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر ابراز وجود، خودکارآمدی و سلامت روانی دانشآموزان19364329FAمنصوربیرامیعضو هیأت علمی دانشگاه تبریز2585501500020000Journal Article20151227The research shows that that an emotional intelligence increases individuals' capabilities against stress and any other environmental factors (Bar-on-1997). Subexpremental method was used in this study. Forty poor students were placed in two equal experimental and control group, (their GPA was below 12). The educational intervention involved 10 sessions of teaching emotional intelligence skills. Self-efficacy and general health of the students were surveyed by using ASRI questionnaire, Shirzs, self-efficacy, and GHQ as pre-test and post-test with considering the effect of emotional intelligence on the power of assertiveness.براساس پژوهش، هوش هیجانی، توانایی فرد را در مقابله با استرسها و اقتضاهای محیطی افزایش میدهد (بار- اون، 1997). در این پژوهش به روش نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل، به تعداد 20 نفر از دانشآموزان دارای معدل تحصیلی پایینتر از 12، طی 10 جلسه مهارتهای هوش هیجانی آموزش داده شد. با استفاده از پرسشنامههای ASRI، خودکارآمدی شرز و GHQ به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تأثیر آموزش هوش هیجانی بر قدرت ابراز وجود، خودکارآمدی و سلامت عمومی دانشآموزان بررسی شد نتایج بیانگر تاثیر معنیدار این آموزشها بر متغیرهای وابسته بود.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4329_124d046d407df33d51d640e8708d14d5.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385231120081022Comparing the Efficacy of Cognitive Therapy and Study Skills Training in the Treatment of Students with Test Anxietyبررسی اثربخشی شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان37604330FAناصرصبحی قراملکیاستادیار دانشگاه محقق اردبیلی0000000322545282کاظمرسولزاده طباطباییاستادیار دانشگاه تربیت مدرسپرویزآزاد فلاحدانشیار دانشگاه تربیت مدرسعلیفتحی آشتیانیدانشیار دانشگاه بقیها... اعظمJournal Article20151227This research compared the efficacy of cognitive therapy and study skills training in the treatment of students with test anxiety. The method of this study was experimental and the target population was undergraduate students of Tehran universities. The sample consisted of 90 female students randomly selected from the subjects who were diagnosed with test anxiety by TAI and psychological interview. Subjects were assigned randomly to 2 experimental and one control groups. The cognitive therapy and study skills training were used as interventional techniques. <br />A one way analysis of variance showed significant differences between experimental and control groups in test anxiety variable. Tuky test demonstrated that cognitive therapy and study skills training techniques were effective in reducing test anxiety. Also results showed that cognitive therapy was effective in reducing both components of test anxiety. In addition, cognitive therapy was found to be more effective than study skills training in reducing worry component; however, the two methods did not differ in reducing the emotional component of the test anxiety.در این پژوهش اثربخشی دو روش شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان مورد مقایسه قرار گرفت. روش مطالعه در پژوهش حاضر آزمایشی بوده و جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاههای شهر تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 90 دانشجوی دختر مبتلا به اضطراب امتحان بودند که از طریق سیاهه اسپیلبرگر و مصاحبه بالینی شناسایی و سپس بطور تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. این آزمودنیها در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بطور تصادفی جایگزین شدند. سپس شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه به عنوان فنون مداخلهای بکار بسته شدند (یک گروه شناخت درمانی، یک گروه آموزش مهارتهای مطالعه را تجربه نمودند و گروه دیگر گروه کنترل را تشکیل دادند). <br />نتایج تحلیل واریانس بر تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون نشان داد، بین گروههای آزمایشی و کنترل؛ در اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد. آزمون تعقیبی توکی نشان داد اضطراب امتحان در گروههای شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در مقایسه با گروه کنترل بطور معنیداری کاهش یافته است. همچنین نتایج نشان داد شناخت درمانی در کاهش هر دو مؤلفه اضطراب امتحان مؤثر است؛ با این حال؛ بین این دو روش در کاهش نمرات مؤلفه نگرانی اضطراب امتحان تفاوتی مشاهده نگردیدhttps://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4330_4cf5dc359de5a2c2404c409b243f66e8.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385231120081022Relationship between Parental Educations, Family Population, Marriage Status, Age and Birth Order with Schizotypal Personality Featuresرابطه بین تحصیلات والدین، جمعیت خانواده، تاهل، سن و ترتیب تولد با الگوهای شخصیتی اسکیزوتایپی61754331FAعلیمحمدزادهدانشجوی دکترای روانشناسی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور سرابJournal Article20151227 Research on schizotypal personality in the general population may provide a particular opportunity to study the biological, cognitive and social markers of vulnerability to schizophrenia without the confounding effects of long term hospitalization, medication and severe psychotic symptoms. The aim of this study was to evaluate the relationship between the some sociocultural background of the origin and the schizotypal personality features. A group of 749 normal participants (380 male and 369 female from colleges of Shiraz University) took part in this research. Participants answered to schizotypal personality scale (STA). Results suggested that subjects with lower parental educations, high member families and later born children, in contrast to comparison subjects, had significantly increased schizotypy scores. With respect to age and marriage status, the results showed the effects of these factors are neglectable. These findings are discussed with reference to studies investigating demographic correlates of schizotypy as well as schizophrenia. Furthermore, characterizing differences in the epidemiology of schizotypy between populations may help generate factors that could influence its cause and course.مطالعه اسکیزوتایپی در جمعیت عمومی فرستی ویژه برای بررسی شاخصهای زیستی، شناختی و اجتماعی آسیبپذیری به اسکیزوفرنیا بدون اثرات مغشوشکنندگی ناشی از موسسهای شدن، مداخلات دارویی و نشانههای روانگسستگی شدید فراهم میآورد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برخی از مولفههای جمعیتشناختی از قبیل تحصیلات والدین، تعداد اعضای خانواده، تاهل، سن و ترتیب تولد بر شخصیت اسکیزوتایپی میباشد. بدین منظور نمونهای به حجم 749 نفر (380 نفرگروه مذکر و 369 نفر گروه مؤنث) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از دانشکدههای مختلف دانشگاه شیراز انتخاب و با مقیاس شخصیت اسکیزوتایپی (STA) مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که صفات شبه روان گسستگی اسکیزوتایپی در بین فرزندان متعلق به والدین با تحصیلات پایین، خانوادههای پر جمعیت و فرزندان آخر خانواده بیشتر دیده میشود. همچنین، سن و تاهل با اسکیزوتایپی رابطهای نشان ندادند. این یافتهها در ارتباط با پژوهش های قبلی و نیز در ارتباط با ویژگیهای جمعیتشناختی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا به بحث گذاشته شدند. بنابراین، شناسایی تفاوتهای جمعیت شناختی در شیوع اسکیزوتایپی در جمعیت عمـومی در تشخیص عواملی که سیر و سببشناسی آن را تحت تاثیر قـرار میدهند, کمککننده میباشد.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4331_bcf1eff2c6029eff82d1e9a6c0e0a2c7.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385231120081022The Effect of Anxiety and Tasks Presentation Manner on Processing Efficiency and Performance of Components of Working Memoryاثر اضطراب و نحوه ارایة تکالیف برکارآمدی پردازش و عملکرد عناصر حافظة فعال77984332FAعلیرضامرادیدانشیار دانشگاه تربیت معلم تهرانفرشتهچراغیکارشناس ارشد روانشناسیمحمدنقیفراهانیدانشیار دانشگاه تربیت معلمJournal Article20151227Objective: This study investigated the effect of trait anxiety on tasks tapping the phonological and visuo-spatial components of working memory. It was designed to test Eysenck and Calvo,s processing efficiency theory (PET) which suggests that the phonological and executive components of WM may be important in understanding the relationship between performance and anxiety. Method: A sample of first year college students (n=160) completed the trait measure of the Spielberger State-Trait Anxiety. After scoring 24 subject belonging to the ./25 of upper distribution and 24 subjects from the ./25 0f lower distribution were selected. Both group exposure to self-threat instruction and based on tasks presentation (visual-verbal/verbal-visual) randomly assigned to four group. They performed two WM tasks. Measurement of accurate responses were taken as an indicator of performance outcome or effectiveness. Time taken to complete tasks and a subjective rating of mental effort were taken as measurements of processing efficiency. Data were analyzed using two way ANOVA. Results: Analyses explored the effect of trait anxiety on time, effort mental, and accurate responses in verbal task and effect of anxiety on time in visuals task. There was only significant interaction effect of trait anxiety and sequence of tasks presentation on time in visuals task. Conclusion: the results suggested that anxiety reduced performance and processing efficiency in verbal task rather than visual task. Processing efficiency was lower when the high anxiety group performed the visual task as second task.هدف: هدف این پژوهش مطالعه اثر اضطراب صفت بر تکالیفی است که به عنصر واجشناختی و دیداری - فـضایی حافظه فعال مربوط مـیشود تا نظریة کارآمدی پردازش آیزنک و کالو (PET) که بیان مـیکند "عـناصر واجشناختی و اجرایی مرکزی حافظة فعال در فهم ارتباط میان اضطراب و عملکرد اهمیت دارند" را مورد آزمون قرار دهد. روش:160 نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه، بخش صفت سیاهة اضطراب حالت - صفت اسپیلبرگر را تکمیل و از بین آنها 25 درصد بالای توزیع (24 نفر) و 25 درصد پایین توزیع ( 24 نفر) بعنوان افراد با اضطراب صفت بالا و اضطراب صفت پایین انتخاب شدند. هر دو گروه در معرض برنامة تهدید خود قرار گرفتند و براساس نحوه ارائة تکالیف (کلامی- دیداری/ دیداری- کلامی) در 4 گروه بطور تصادفی جایگزین شدند و دو تکلیف حافظه فعال به آنها ارائه شد. تعداد پاسخهای صحیح به عنوان نتیجة عملکرد و زمان و میزان تلاش ذهنی صرف شده برای انجام تکلیف به عنوان شاخص کارآمدی پردازش در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد.یافتهها: نتایج حاکی از اثرگذاری اضطراب صفت بر میـزان تلاش ذهـنی، زمان صرف شده و تعداد پاسخهای صحیح در تکلیف کلامی و بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری بود. اثر تعاملی اضطراب و نحوه ارائۀ تکلیف تنها بر میزان زمان صرف شده در تکلیف دیداری مشاهده شد. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که اضطراب، عملکرد و کارآمدی پردازش را در تکلیف کلامی بیشتر از تکلیف دیداری کاهش داد. همچنین کارآمدی پردازش گروه دارای اضطراب بالا زمانی که تکلیف دیداری را به عنوان تکلیف دوم دریافت کرد کاهش یافت.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4332_b09e0f04a884dc9ee4a22a4899a1431e.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385231120081022Study of Relationship between Emotional-social Intelligence with Social Adjustment Among Students with Disciplinary Commandment and Their Comparison Students without it In Urumia Universityبررسی رابطه هوش هیجانی ـ اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان دارای حکم انضباطی و مقایسه آن با دانشجویان بدون حکم دانشگاه ارومیه991214333FAفرزانهمیکائیلیمنیعاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیهزهرامددی امامزادهکارشناس ارشد روانشناسی تربیتیJournal Article20151227The present study has been conducted to investigated emotional-social intelligence and social adjustment in students who have violated University rules (with disciplinary commandment) in Urmia University and compare with non-violating (without disciplinary commandment) students. The sample of study comprised of 53 violating and 53non-violating student. Bell social adjustment scale and BarOn Emotional Quotient-Inventory (EQ-i) were used. Findings showed significant differences in social adjustment between violating students and non-violating ones so that the mean scores of adjustment were greater in non-violating students. Non-violating students HEQ scores were statistically meaningfully greater in terms of adaptability, stress management and general mood. The relationship between emotional-social intelligence and social adjustment was significant. Finally, stepwise regression indicated that three factor of general mood, interpersonal skills, adaptability and violating have predictive power for social adjustment.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی-اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشجویانی که بدلیل عدم رعایت قوانین دانشگاه حکم انضباطی دریافت کرده بودند و مقایسه آن با دانشجویان بدون حکم است. برای دستیابی به این مهم، کلیه دانشجویانی که در سالهای تحصیلی 85-84 و 86-85 از کمیته انضباطی حکم گرفته و حکم مورد نظر درباره آنها اجرا شده بود، بهعنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. طی این مدت 135 نفر حکم انضباطی گرفته و تخلف آنان محرز شده بود. بخشی از این گروه بدلیل تعلیق از تحصیل و عدم دسترسی به آنها، عدم تمایل به شرکت در پژوهش و فارغالتحصیلی از دانشگاه حذف شدند. براین اساس کل نمونه دارای حکم انضباطی مطالعه شده 53 نفر (28 نفر مذکر و 26 نفر مونث) بود. با هدف مقایسه، 53 نفر از دانشجویانی که تخلفی نداشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند و کل نمونه به 106 نفر رسید. دو گروه از نظر جنس، سن، سال ورود به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی و محل سکونت (بومی و غیربومی بودن) همتا گردیدند. از آزمون هوش هیجانی-اجتماعی بار-آن و سازگاری اجتماعی بل جهت سنجش متغیرها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند بین سازگاری اجتماعی دانشجویان دارای حکم و بدون آن تفاوت معنیدار وجود داشته و گروه دوم سازگارتر هستند (01/0>P). در زمینه هوش هیجانی-اجتماعی دانشجویان بدون حکم انضباطی از مهارت مدیریت تنش، سازگاری و خلق کلی بهتری در قیاس با دانشجویان دریافتکننده حکم انضباطی برخوردار بودند (01/0>P). علاوه بر این، بررسی رابطه هوش هیجانی-اجتماعی با سازگاری اجتماعی حاکی از وجود رابطه معنیدار بین آنها در تمام مولفهها بود. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام از میان مولفههای هوش هیجانی-اجتماعی سه مولفه خلق کلی، مهارتهای درون فردی و سازگاری و همچنین داشتن حکم انضباطی به شکل معنیداری قادر به پیشبینی سازگاری اجتماعی بودند (001/0>P).https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4333_0754b648001697d0f28a88f057ba9d37.pdfدانشگاه تبریزفصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی2717-385231120081022An Investigation of the Relationship between Metacognition and Goal-Orientationبررسی رابطه ابعاد فراشناخت عاطفی و جهتگیری هدف1231464334FAزهراهاشمیدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازمحمدخیّراستاد بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20151227One of the salient subjects in educational psychology is the understanding of the relationship between cognition, metacognition, emotion, motivation and motivational processes. Most of the investigators believe that emotion is a continuous dynamical process composing cognition, feeling and motivational processes and integrates them with the learning processes. In this line, the purpose of this research was to investigate the relationship between metacognition and goal orientation. Participants in this research included 167 (female and male) students of Shiraz University were selected through cluster random sampling. The metacognition questionnaire (MCQ-30) (Wells, 1995) and goal orientation (Elliot & Mcgerigor, 2001) were used. Factor analysis method was used to verify the validity, and the Cronbach alpha was calculated to determine the reliability of the questionnaires. The resulting coefficients confirm the reliability of the scales. Results of multiple regression showed that the negative beliefs about the controllability of thoughts and corresponding danger predicates the avoidance-performance orientation. Also the meta-cognitive processes were found to be predictor of the approach-mastery orientation and the positive belief about worry showed to be predictor of the approach-performance orientation. The negative beliefs about thoughts in general are predictor of the avoidance-mastery orientation too.فهم ارتباط میان شناخت، فراشناخت، عواطف، انگیزش و فرآیندهای انگیزش درونی از مسائل مطرح در روانشناسی تربیتی است. به اعتقاد برخی از محققین عواطف به عنوان فرآیندی پویا در هر لحظه شناخت، احساس، و فرآیندهای انگیزشی را ترکیب و آنها را با فرآیندهای یادگیری یکی مینماید. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد مختلف فراشناخت عاطفی بر روی جهتگیری هدف میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 167 نفر دختر و پسر دانشگاه شـیراز بوده که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش ابعاد فراشناخت عاطفی از پرسشنامه فراشناخت ولز (1995) و جهت سنجش جهتگـیری هدف نیز از پرسشنامه جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001) استفاده شد. روائی پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی و پایائی نیز با استفاده از ضرائب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. نتایج حاصل از رگرسیون نشان میدهد که بعد باورهای منفی دربارة کنترلپذیری تفکر و خطرات مربوط به نگرانی پیشبینیکننده هدف عملکرد-اجتنابی میباشد. همچنین بعد فرایندهای شناختی پیشبینی کنندة هدف تسلط-رویکردی بوده و بعد باورهای مثبت دربارة نگرانی پیشبینیکننده اهداف عملکرد- اجتنابی و عملکرد-رویکردی میباشد. بعد نیاز به کنترل افکار نیز پیشبینیکننده هدف تسلط-اجتنابی است.https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4334_96deba4eaa93629147709e03815be222.pdf