2024-03-28T14:35:14Z
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=722
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
بررسی رابطه ساده و چندگانه صفات طیف اوتیسم و وسواس جبری در دانش-آموزان دختر دوره راهنمایی شهر یزد
وحید
احمدی
فرنگیس
دمهری
رایحه
السادات هاشمی
نرجس
فصیحیزاده
احمد
برجعلی
با توجه به شیوع بالای صفات طیف اوتیسم در افراد دارای اختلال وسواس جبری و همچنین تشخیص اختلالات اضطرابی در افراد با صفات طیف اوتیسم بالا، هدف از این پژوهش بررسی رابطه ساده و چندگانه اختلال وسواس جبری و صفات طیف اوتیسم در دانشآموزان دختر دوره راهنمایی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهر یزد میباشد که در این پژوهش 250 شرکت کننده به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامههای مورد استفاده شامل پرسشنامه 50 سوالی ضریب طیف اوتیسم و مقیاس وسواس جبری SCL-90 میباشد. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش ورود گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بهطور کلی صفات طیف اوتیسم میتواند 10 درصد تغییرات وسواس جبری در دانشآموزان را پیشبینی کند. در بهترین حالت از بین صفات طیف اوتیسم، ضعف در تغییر توجه و ناتوانی در مهارت اجتماعی بهترین پیشبین برای تغییرات وسواس جبری در گروه نمونه میباشد. در نتیجه، صفات طیف اوتیسم در افراد دارای اختلال وسواس جبری شایع است.
صفات طیف اتیسم
اختلال وسواس جبری
اختلالات اضطرابی
2014
01
21
1
19
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4293_967e78888f6b1701aefc5c3e20d4998b.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
مقایسه سبکهای تفکر، سبکهای اسناد، خوشبینی و بدبینی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس و افراد بهنجار
فاطمه
بازدار
توکل
موسی زاده
محمد
نریمانی
پژوهش حاضر به منظور مقایسه سبکهای تفکر، سبکهای اسناد، خوشبینی و بدبینی درافراد مبتلا به اختلال وسواس و بهنجار صورت گرفت. این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه بیماران مبتلا به اختلال وسواس در شهر اردبیل که در سال 1391 به کلینیکهای تخصصی روانپزشکی مراجعه کرده بودند تشکیل میدهد. نمونه پژوهشی 40 بیمار وسواس به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با 40 نفر بهنجار مقایسه شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه وسواس فکری-عملی، پرسشنامه سبکهای تفکر، پرسشنامه سبکهای اسناد و پرسشنامه بازنگری شده جهتمندی زندگی استفاده شد. دادههای پژوهش با روشهای آماری تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. طبق یافتههای پژوهش سبکهای تفکر در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی مختلتر از افراد بهنجار است. همچنین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی بدبینتر و دارای سبک اسناد کلی، درونی و پایدار هستند. نتایج بیانـگر اهمیت نقش سـبکهای تفکر، سبکهای اسناد، خوشبینی و بدبینی در شکلگیری و گسترش اختلال وسواس فکری- عملی است.
سبکهای تفکر
سبکهای اسناد
خوشبینی و بدبینی
اختلال وسواس فکری- عمل
2014
01
21
21
39
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4294_8c83f20c5e070fd1b9d3787a4eced7fd.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
ارزیابی کارایی درمان فراتشخیصی یکپارچه در کاهش شدت نشانههای افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر همراه با اختلال هیجانی همایند
عباس
بخشیپور رودسری
مجید
محمودعلیلو
علیرضا
فرنام
رضا
عبدی
هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی درمان فراتشخیصی یکپارچه در کاهش نشانه های آسیب شناختی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر دارای یک اختلال هیجانی همایند بود. سه نفر زن مبتلا به اختلال هیجانی اضطراب فراگیر همراه با یک اختلال هیجانی همایند دیگر از طریق مصاحبه تشخیصی و مصاحبه بالینی ساختار یافته براساس معیارهای تشخیصی DSM-IV برای محور یک به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بیماران پس از احراز شرایط درمان، وارد فرآیند درمان شدند. در این پژوهش از طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. کارآیی پروتکل درمان فراتشخیصی یکپارچه در طی در سه مرحله مداخله (خط پایه، درمان 12 جلسه ای و پیگیری 6 هفتهای) با استفاده از پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ)، نسخه چهارم پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-Q-V)، مقیاسهای عاطفه مثبت و عاطفه منفی (PANAS)، مقیاس سازگاری شغلی و اجتماعی (WSAS) و سنجههای اختصاصی اختلال همایند بیماران مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که تاثیر در مان فراتشخیصی یکپارچه در کاهش شدت آماجهای درمان (نگرانی، عاطفه منفی، نشانههای اختلال اضطراب فراگیر و اختلال هیجانی همایند و آسیب عملکرد) بیماران هم از نظر آماری در سطح (05/0>p) و هم از نظر بالینی معنادار است. روش درمان فراتشخیصی یکپارچه در کاهش شدت نشانههای بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر دارای یک اختلال هیجانی همایند از کارآیی لازم برخوردار است.
درمان فراتشخیصی یکپارچه
اختلال اضطراب فراگیر
اختلال همایند
نگرانی
2014
01
21
41
74
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4295_007f76f1fcdb3cc1433684c8729fddf9.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش نشانههای نوسان خلقی و رفتارهای خودکشیگرایانه در اختلال شخصیت مرزی
شهلا
جبرئیلی
جلیل
باباپور خیرالدین
مجید
محمودعلیلو
رفتاردرمانی دیالکتیکی یکی از درمانهای شناختی- رفتاری، مبتنی بر مهارتآموزی است که در پژوهش حاضر سعی شده است تا اثربخشی این نوع درمان در بهبود بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مورد بررسی قرار گیرد.
این پژوهش در چارچوب طرح تجربی تکموردی با استفاده از طرح خطوط چندگانه پلکانی طی 20 جلسه بر روی دو بیمار و با دوره پیگیری یک ماهه صورت گرفت. دادهها از طریق آزمون بالینی میلون 3، پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس انگارهپردازی خودکشی ماخ جمعآوری شد.
تحلیل دادهها نشان دادکه مداخله به عمل آمده تغییرات معنادار و قابل توجهی در نشانههای نوسان خلقی و رفتارهای خودکشیگرایانه بیماران مرزی ایجاد کرده است. نتایج این پژوهش نشان داد، رفتاردرمانی دیالکتیکی میتواند در درمان بیماران مبتلا بهاختلال شخصیت مرزی موثر باشد. بهطوری که درمان موجب تغییرات معنادار در نشانههای دو بیمار شد و بهرههای درمانی تا دوره پیگیری ادامه یافتند.
اختلال شخصیت مرزی
نوسان خلقی
خودکشی
رفتاردرمانی دیالکتیکی
2014
01
21
75
88
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4296_cf08a2ebddb112775a337d5b275f904f.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
پیشبینی نشانههای اضطراب اجتماعی (ترس، اجتناب و ناراحتی فیزیولوژی) براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه
مهدی
حسنوند عموزاده
علی
حسنوند عموزاده
مصطفی
قدم پور
هدف پژوهش حاضر پیشبینی نشانههای اضطراب اجتماعی (ترس، اجتناب، ناراحتی فیزیولوژیک) با استفاده از طرحوارههای ناسازگار اولیه بود. نمونه پژوهش شامل 200 دانشجوی دانشگاه ایلام بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه فرم کوتاه طرحواره یانگ (YSQ-SF) و سیاهه اضطراب اجتماعی (SPIN) را تکمیل نمودند. نتایج بیانگر رابطه معنادار طرحوارههای ناسازگار اولیه و علائم ترس، اجتناب و ناراحتی فیزیولوژیـک بود. طرحواره انـزوای اجتماعی/ بیگانـگی بـهطرز معناداری هر سه علامت را پیشبینی کرد. بهعلاوه، بخشی از واریانسهای هر نشانه توسط طرحوارههای خاصی به صورت معنیداری پیشبینی شـد. اگر چه بخشی از نتایج به دست آمده با یافتـههای تـحقیقات دیگر هماهنگ میباشد، اما در مورد نتایج باید با احتیاط برخورد شود و پژوهشهای بین- فرهنگی و درون- فرهنگی میتواند به تدقیق یافتهها کمک نماید.
طرحواره ناسازگار اولیه
اضطراب اجتماعی
ترس
اجتناب
ناراحتی فیزیولوژیک
2014
01
21
89
110
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4297_83927b46b97fa988764114f500fbd534.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروه ADHD مرکب ، عمدتاً بیتوجه و ADHD همراه با ODD
زینب
خانجانی
تورج
هاشمی
پریا
فاروقی
در تحقیقات، تفاوت میان زیرگروههای ADHD مطرح است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروههای ADHD مرکب، عمدتاً بیتوجه و ADHD همراه با ODD در یک نمونه 6 نفری مبتلا به این اختلال در محدوده سنی 7-10 ساله بود. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و بهرهگیری از مصاحبه بالینی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) و آزمون هوش ریون کودکان (دامنه هوشی 90-119) نمونهها انتخاب و در یک بررسی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی (2 نفر گروه ترکیبی، 2 نفر عمدتاً بیتوجه، 2 نفر ADHD همراه با ODD) انجام شد. یافتهها نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودارها و نیز براساس شاخصهای آمار توصیفی، آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش علایم ADHD نوع ترکیبی و ADHD عمدتاً بیتوجه میشود. آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش معنیدار علایم زیرگروه ADHD/ODD نمیگردد.
آموزش بازداری از پاسخ
ADHD مرکب
ADHD عمدتاً بیتوجه
ADHD همراه با ODD
2014
01
21
111
127
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4298_38fbc8e47a3857bea3dda6bee97ba7f6.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
اثر مستقیم و غیرمستقیم دیدگاه فهمی بر کیفیت زناشویی: آزمودن یک مدل میانجی
رضا
خجستهمهر
شمسعلی
سبحانیجو
غلامرضا
رجبی
مطالعات نشان میدهد که دیدگاه فهمی میتواند تأثیر مهمی بر کیفیت زناشویی افراد داشته باشد. این تأثیر میتواند هم به صورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم و در تعامل با سایر متغیرهای روانشناختی از قبیل الگوهای ارتباطی باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثرات مستقیم و غیر مستقیم دیدگاه فهمی از طریق الگوهای ارتباطی (الگوهای ارتباطی سازنده متقابل، الگوهای ارتباطی توقع/کنارهگیری، الگوهای ارتباطی اجتنابی متقابل) بر کیفیت زناشویی انجام شد. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 300 نفر زن و مرد بودند که از بین معلمان متأهل شهر اهواز با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس دیدگاه فهمی خود (SDPT)، مقیاس دیدگاه فهمی همسر (ODPT)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی (CPQ) و پرسشنامه کیفیت زناشویی (QMI) پاسخ دادند. تحلیل دادهها از طریق مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و اثرات غیرمستقیم از طریق آزمون بوت استراپ انجام شد. مدل ارزیابی شده از شاخصهای برازندگی خوبی برخوردار بود. بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری دیدگاه فهمی همسر به صورت مستقیم پیشبین مثبت کیفیت زناشویی است. دیدگاه فهمی خود و دیدگاه فهمی همسر به صورت غیرمستقیم از طریق الگوی ارتباطی سازنده متقابل پیشبین مثبت کیفیت زناشویی و الگوی ارتباطی سازنده متقابل به صورت مستقیم پیشبین مثبت کیفیت زناشویی است. الگوی ارتباطی توقع/کناره گیری و الگوی ارتباطی اجتنابی متقابل به صورت مستقیم پیش بین منفی کیفیت زناشویی است. همچنین دیدگاه فهمی خود و دیدگاه فهمی همسر بهصورت غیرمستقیم از طریق الگوی ارتباطی اجتنابی متقابل و الگوی ارتباطی توقع/کنارهگیری پیشبین منفی کیفیت زناشویی است
رضایت زناشویی
همدلی
الگوهای ارتباطی
2014
01
21
129
151
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4299_993973e5d6c198f16fc8d8a5d603d23c.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
پیشبینی تغییرات تعللورزی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی
یوسف
رضاپور
سجاد
پورباغبان
آیتاله
فتحی
تعللورزی یکی از ویژگیهایی که عموماً به عنوان یکی از تجارب دانشگاهی و عاملی آسیبزا برای دانشجویان محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر پیشبینی تغییرات تعللورزی تحصیلی براساس خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی بود. به همین منظور 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران تعیین شده بودند به روش نمونهگیری تصادفی مشخص شدند و مقیاسهای تعللورزی تحصیلی، خودکارآمدی دانشگاهی و رضایت از زندگی را تکمیل کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی به صورت منفی پیشبینیکننده تعللورزی تحصیلی هستند. خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی 20% از واریانس مشترک تعللورزی را پیشبینی میکنند، به این معنی که دانشجویانی که از خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی برخوردارند، از تعللورزی تحصیلی کمتری برخوردارند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تقویت خودکارآمدی و بهبود رضایت از زندگی تأثیر بسزایی در کاهش تعللورزی دارد.
تعللورزی تحصیلی
خودکارآمدی تحصیلی و رضایت از زندگی
2014
01
21
153
167
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4300_b82c797a26abad31e8b6a05821058ed4.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
اثربخشی آموزش مهارتهای عاطفی بر افزایش هوش عاطفی و شادی زوجی دانشجویان زن متأهل دانشگاه اصفهان
مرجان
سلیمی
حکیمه
حیدری
با توجه به این واقعیت که هوش عاطفی پیشرفته میتواند در بسیاری از زمینههای زندگی مفید واقع شود و افرادی که از هوش عاطفی قوی برخوردارند از زندگی عاطفی غنی، سرشار و مناسبی بر خوردارند، بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای عاطفی بر افزایش هوش عاطفی و شادی زوجی دانشجویان زن متأهل دانشگاه اصفهان بوده است. این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود که بر روی 30 نفر از دانشجویان متأهل انجام شد. افراد به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و برای گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مهارتهای عاطفی اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش عاطفی پترایدز و فارنهام و پرسشنامه شادی زوجین تگریان بودند. دادهها با استفاده از نرمافزارspss و آزمونهای تحلیل واریانس چندراهه و تحلیل واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که پس از آموزش مهارتهای عاطفی، هوش عاطفی و شادی زوجی در دانشجویان زن گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری داشت. بنابراین آموزش مهارتهای عاطفی میتواند با بهبود مؤلفههای هوش عاطفی و شادی زوجین در بهبود و حفظ روابط متعادل و نیز سلامت خانواده نقش بسزایی داشته باشد.
آموزش مهارتهای عاطفی
هوش عاطفی
شادی زوجی
2014
01
21
169
188
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4301_3b0ed1a34263fef92dffce3deee944b6.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
بررسی تأثـیر درمانشناختی - رفتاری مـذهبمحور بـر تابآوری و نگرشهای ناکارآمد زوجین
زینب
کاویانی
نجمه
حمید
میرصلاحالدین
عنایتی
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی مذهب محور بر تابآوری و نگرشهای ناکارآمد زوجین بود. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بوده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 زن متاهل، با نگرش ناکارآمد پایین و تابآوری بالا که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس بهطور همتاسازی انتخاب شدند. این افراد از نظر سن، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، عدم ابتلا به بیماریهای جسمانی، دارابودن یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسشنامه نگرشهای ناکارآمد ویک انحراف معیار پایینتر از میانگین در پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون و سایر متغیرهای مورد نظر پژوهش همگون بودند. سپس آزمودنیها بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در مورد گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقهای رواندرمانی شناختی-رفـتاری مذهب محور اجرا گردیـد اما درمورد گروه کنترل هـیچ مداخلهای صورت نگرفت. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) تجزیه و تحلیل شدند.
یافتههای پژوهشی نشان دادند که بین گروه آزمایش وکنترل پس از اجرای رواندرمانی شناختی- رفتاری مذهـب محور تـفاوت مـعناداری وجود داشت (5 000/0)p<، همچنین میزان نگرشهای ناکارآمد در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری کاهش یافته و میزان تابآوری نیز افزایش یافته بود.
رواندرمانی شناختی رفتاری مذهب محور
نگرشهای ناکارآمد
تابآوری
2014
01
21
189
203
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4302_95fc94c887b26a8eab1bc68a36f63771.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه بین سبکهای فرزندپروری ادراک شده و صفات شخصیتی خوشه B
مهدی
کریمی زارچی
فرامرز
سهرابی
جمال
شمس
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه بین سبکهای فرزندپروری ادراک شده و صفات شخصیتی خوشه B انجام شد. تعداد 177 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای شهرستان یزد با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی، انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای طرحواره یانگ (فرم کوتاه)، سبک فرزندپروری یانگ و پرسشنامه چندمحوری میلون 3 مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور بررسی رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و به منظور بررسی نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه از روش تحلیل میانجی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که حوزه طرد و بریدگی نقش واسطهای را بین سبک فرزندپروری ادراک شده والدین طردکننده و صفات شخصیتی خوشه B ایفا میکند. حوزه خودگردانی و عملکرد مختل نقش واسطهای را بین هر دو سبک فرزندپروری ادراک شده والدین بیش کنترلگر و همچنین والدین بازدارنده و تنبیهگر و صفات شخصیتی خوشه B ایفا میکند و حوزههای طرد و بریدگی و خودگردانی و عملکرد مختل هر دو نقش واسطهای را بین سبک فرزندپروری ادراک شده والدین سهلانگار و آشفته و صفات شخصیتی خوشه Bایفا میکنند. نتایج پژوهش حاضر بیانگر ایفای نقش واسطهای توسط طرحوارههای ناسازگار اولیه بین سبکهای فرزندپروری ادراک شده و صفات شخصیتی خوشه B بود.
سبک فرزندپروری ادراک شده
طرحوارههای ناسازگار اولیه
صفات شخصیتی خوشه B
2014
01
21
205
224
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4303_33a57972a3766c1ca494e9534854622b.pdf
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
2717-3852
2717-3852
1392
8
32
نقش تابآوری در ارتباط تنظیم هیجان شناختی و کیفیت دوستی دو گروه از دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری دانشگاه علامه طباطبایی
ایوب
مرادی
سیدمحمد
کلانتر کوشه
سیگار رایجترین ماده اعتیادآور است که دوستی نامناسب و تنظیم منفی هیجانات با در نظر گرفتن نقش تابآوری، احتمال مصرف این ماده را بالا میبرد. هدف این پژوهش بررسی نقش تابآوری در ارتباط تنظیم هیجانشناختی و کیفیت دوستی دو گروه از دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری میباشد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و علی-مقایسهای است. در این پژوهش 200 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تـهران به روش نمونهگیری خوشهای چنـدمرحلهای انتـخاب و پرسشنامههای تنظیم هیجان شناختی، کیفیت دوستی و تابآوری را تکمیل نمودند. یافتههای پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای t مستقل، همبستگی پیرسون، همبستگی پارهای و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میانگین تابآوری و راهبردهای تنظیم هیجان در دو گروه سیگاری و غیرسیگاری دارای تفاوت آماری معنیداری میباشد. همچنین بین راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و کیفیت دوستی با کنترل تأثیر تابآوری رابطه مثبت و بین راهبردهای منفی تنظیم هیجان و کیفیت دوستی با کنترل تأثیر تابآوری رابطه منفی معنیدار وجود دارد. بحث و با توجه به نتایج میتوان گفت که افراد سیگاری از راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و همچنین تابآوری کمتری نسبت به گروه مشابه غیرسیگاری برخوردارند. همچنین تابآوری شرط لازم و نه کافی در ارتباط بین تنظیم هیجان و کیفیت دوستی است.
تابآوری
تنظیم هیجان شناختی
کیفیت دوستی
سیگاری
غیرسیگاری
2014
01
21
225
249
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4304_8a5a49dc5fd1ab5600538bc5da74e441.pdf